Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista64] onboard gigabit schakelt als 100Mbps

Pagina: 1
Acties:
  • 2.017 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 22:36
Eigenlijk sleept dit probleem al sinds februari aan, toen ik mijn PC met Asus P5B-E mobo heb upgraded van XP naar Vista Ultimate x64. Voordien had ik onder XP perfect 1Gbps met de onboard Atheros (=Attansic) L1 NIC, en sinds Vista schakelt die steeds terug naar 100Mbps.
Ik heb al verschillende drivers geprobeerd, maar steeds hetzelfde... Ik weet dat er een bug in Vista zat waardoor LAN verbindingen nogal traag waren tijdens het spelen van audio, maar ook zonder audio krijg ik de NIC niet hoger dan 100Mbps.

Efjes mijn netwerkje schetsen:
* Philips ADSL router (54Mbit wireless & 3x 100Mbit LAN)
=> 1 networked KiSS player via 100Mbit LAN
=> 1 desktop via 54Mbit wireless
(=> wireless bridge naar boven toe, maar staat meestal uit)
=> D-Link DGS-105D gigabit switch
===> 2 HP portables met gigabit NICs
===> 1 desktop met Atheros L1 gigabit NIC onboard

Ik zie dus op mijn gigabit switch dat de poort van mijn desktop als 100Mbit staat geschakeld. De poort van een laptop staat als 1Gbit.
Als ik de desktop loskoppel, dan zie ik dat Vista de onboard NIC als 1Gbit zet. Verbind ik dan rechtstreeks een laptop met de desktop, dan schakkelen beide terug naar 100Mbit.
Ook als ik de Atheros chip geforceerd op 1Gbps zet via de bijgeleverde software, wordt toch maar 100Mbps aangenomen...

De oorzaak is volgens mij te zoeken bij Vista, gezien onder XP er geen vuiltje aan de lucht was. Maar ben ik nu de enige met die probleem?
Op het net vind ik er bitter weinig over...

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

En het versienummer van de geïnstalleerde driver is?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• freeco
Momenteel zit ik met de atheros driver die onlangs meekwam met de Vista updates. Ik moet het exacte versienummer schuldig blijven, want zit op het werk.
Alleszins heb ik de 2 drivers op de Asus site al geprobeerd:
* Attansic L1 Driver and Utility v1.4.3790.7 for Windows 2000/XP/2003 & 64bit XP/2003 & 32bit/64bit VISTA (2006/10/24)
* Attansic L1 Driver and Utility v1.0.5600.11159 for Windows 32bit/64bit Vista (WHQL). (2007/01/29)
(wel vreemd dat de recentere driver een oudere versienummer heeft...)

En via Google heb ik er nog een aantal gevonden, maar zonder succes uitgetest.
Exacte versienummers zal ik vanavond eens posten.

• freeco
huidige: Atheros L1 gigabit ethernet 10/100/1000Base-T controller 2.4.7.4 (via Vista updates)
vorige: Attansic L1 2.2.6000 (via Google ergens gevonden, maar onofficieel via Asus denk ik, want er zit een AsusSetup.exe in de folder)
En dan dus ook nog die andere Asus drivers, die ik hierboven opnoemde.
Geen enkele deed het op 1Gbps...

• freeco
nobody? blijkbaar ben ik alleen met dit probleem :|

• Neo_revisited
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-03-2021
freeco schreef op donderdag 15 november 2007 @ 21:35:
nobody? blijkbaar ben ik alleen met dit probleem :|
Ik heb hier meerdere systemen met gigabit aansluitingen, maar alle werken onder vista (x64 ultimate en x86 Premium) perfect. Ik ken het merk netwerkchip dat je mobo gebruikt niet, maar heb het idee dat het aan de vista driver van dat product ligt. Ik zou zeggen: ga naar de website van de fabrikant, haal daar een nieuwe driver op of als dat niet werkt, laat op de supportafdeling een bericht achter.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Om een of andere reden publiceert de fabrikant geen drivers.
Maar om daarom nou 10 maanden te gaan zitten klooien. Voor 3 tientjes heb je een perfect werkend Intel kaartje

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Neo_revisited
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-03-2021
Bij Asus zie ik wel degelijk drivers voor de on-board netwerkchip:

Atheros L1 Gigabit Ethernet Controller v2.4.7.4

Je zou, als die niet werkt ook je bios kunnen updaten. Op 5 november is de laatste versie uitgekomen.

• freeco
ondertussen heb ik nog eens een paar zaken uitgeprobeerd:
* PC is volledig herinstalleerd van scratch met Vista ultimate SP1 x64
* driver 2.4.7.11 geprobeerd
* momenteel driver 2.4.7.12

en nog steeds geen gigabit snelheid :'(
Dat wordt dan maar mijn oud D-link gigabit netwerkkaartje eens opvissen van op zolder. :/ Dat zit nog wel ergens in een of andere PC denk ik.

• WPNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem, kom er ook niet uit, hij blijft op 100Mb
ik dacht ook een oude netwerkkaart te kunnen gebruiken maar ja, wat denk je...
Daar zijn natuurlijk helemaal geen Vista x64 drivers voor hahahahaaaa...

blijft leuk...

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58

lier

MikroTik nerd

Is het niet mogelijk om de kaart hard op Gigabit in te stellen ?
Misschien gaat de negotiation met de switch niet helemaal lekker...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• WPNL
  • Niet online
Het is nog erger... Ik ben hier vandaag voor de derde keer mee aan de slag gegaan en het viel me op dat ik in apparaatbeheer wel 1000Mb/s Full Duplex kon selecteren. Als ik vervolgens in taakbeheer onder netwerk keek, bleef hij op 100Mb/s staan... Dus een nieuwe kabel geknepen en GAAN!!!! Het lag dus aan de kabel (nieuw uit de verpakking maar niet compatible)... case closed :-)

Verwijderd

Heb je misschien muziek aanstaan op het moment dat je het test?

Dan heb je wellicht hier last van http://blogs.technet.com/markrussinovich/archive/2007/08/27/1833290.aspx

Oftewel: je kunt onder Vista niet van gigabit en geluid tegelijkertijd genieten.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 15:07:

Oftewel: je kunt onder Vista niet van gigabit en geluid tegelijkertijd genieten.
Of je leest het antwoord van de poster boven je.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• WPNL
  • Niet online
Probeer dit es:
To configure the throttling rate, change the value of the NetworkThrottlingIndex registry entry under the following registry subkey:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Multimedia\SystemProfile\
Name : NetworkThrottlingIndex
Value type : DWORD
Value data : From integer 1 through integer 70 (Decimal) (Decimal)

succes! (heb hem op 60 (dec) gezet... en haal nu +40Mb/s en luister mp3 onderwijl!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39

Dan heb je wellicht hier last van http://blogs.technet.com/markrussinovich/archive/2007/08/27/1833290.aspx

ook niet als je jumbo frames van 7000/9000 hebt? dan hoev je heeeeeel wat minder packets te versturen tov de normale packet grote van 1500 (MTU) ;)

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Misschien moet je het artikel en dit topic eens wat beter lezen. TS ziet dat z'n NIC niet op 1Gb/s wil connecten. In Marks blog vierde plaatje zie je dat zijn NIC wel degelijk connectie maakt op 1Gb/s maar dat de doorvoer terugvalt tot 9 Mbit/s. Een heel ander verschijnsel. dus

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• jesses
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-10 20:25
ik heb precies hetzelfde probleem zowel met het asus p5k-e moederbord als de p5b.
heb 2 computers alle2 schakelen ze naar 100 mbit onder vista, met xp werkt het wel gewoon.
als ik hem zelf op 1000mbit zet, zegt hij dat de kabel niet is aangesloten en werkt de verbinding niet.

jesse

Verwijderd

Ik heb ook dit probleem gehad met mijn nic op de Asus P5K i.c.m. Vista Home Premium NL SP1 32-bit.

Sinds een aantal maanden hangen mijn pc's aan een Netgear switch (1 Gbps). Deze switch hangt weer aan een Linksys router. Tot aan zaterdag gaf Vista aan dat mijn pc een 1Gbps-verbinding had en het lampje op de switch was ook groen (1 Gbps).

Op zaterdag werkgeheugen bijgeplaatst in mijn pc. Daarna gaf Vista aan dat mijn pc een 100 Mbps-verbinding had en het lampje op de switch was oranje (100 Mbps).

In mijn geval was de switch de boosdoener: stroomstekker van de switch uit, 30 seconden gewacht en stekker weer in gedaan. Voila, probleem opgelost.
Pagina: 1