Eigenlijk sleept dit probleem al sinds februari aan, toen ik mijn PC met Asus P5B-E mobo heb upgraded van XP naar Vista Ultimate x64. Voordien had ik onder XP perfect 1Gbps met de onboard Atheros (=Attansic) L1 NIC, en sinds Vista schakelt die steeds terug naar 100Mbps.
Ik heb al verschillende drivers geprobeerd, maar steeds hetzelfde... Ik weet dat er een bug in Vista zat waardoor LAN verbindingen nogal traag waren tijdens het spelen van audio, maar ook zonder audio krijg ik de NIC niet hoger dan 100Mbps.
Efjes mijn netwerkje schetsen:
* Philips ADSL router (54Mbit wireless & 3x 100Mbit LAN)
=> 1 networked KiSS player via 100Mbit LAN
=> 1 desktop via 54Mbit wireless
(=> wireless bridge naar boven toe, maar staat meestal uit)
=> D-Link DGS-105D gigabit switch
===> 2 HP portables met gigabit NICs
===> 1 desktop met Atheros L1 gigabit NIC onboard
Ik zie dus op mijn gigabit switch dat de poort van mijn desktop als 100Mbit staat geschakeld. De poort van een laptop staat als 1Gbit.
Als ik de desktop loskoppel, dan zie ik dat Vista de onboard NIC als 1Gbit zet. Verbind ik dan rechtstreeks een laptop met de desktop, dan schakkelen beide terug naar 100Mbit.
Ook als ik de Atheros chip geforceerd op 1Gbps zet via de bijgeleverde software, wordt toch maar 100Mbps aangenomen...
De oorzaak is volgens mij te zoeken bij Vista, gezien onder XP er geen vuiltje aan de lucht was. Maar ben ik nu de enige met die probleem?
Op het net vind ik er bitter weinig over...
Ik heb al verschillende drivers geprobeerd, maar steeds hetzelfde... Ik weet dat er een bug in Vista zat waardoor LAN verbindingen nogal traag waren tijdens het spelen van audio, maar ook zonder audio krijg ik de NIC niet hoger dan 100Mbps.
Efjes mijn netwerkje schetsen:
* Philips ADSL router (54Mbit wireless & 3x 100Mbit LAN)
=> 1 networked KiSS player via 100Mbit LAN
=> 1 desktop via 54Mbit wireless
(=> wireless bridge naar boven toe, maar staat meestal uit)
=> D-Link DGS-105D gigabit switch
===> 2 HP portables met gigabit NICs
===> 1 desktop met Atheros L1 gigabit NIC onboard
Ik zie dus op mijn gigabit switch dat de poort van mijn desktop als 100Mbit staat geschakeld. De poort van een laptop staat als 1Gbit.
Als ik de desktop loskoppel, dan zie ik dat Vista de onboard NIC als 1Gbit zet. Verbind ik dan rechtstreeks een laptop met de desktop, dan schakkelen beide terug naar 100Mbit.
Ook als ik de Atheros chip geforceerd op 1Gbps zet via de bijgeleverde software, wordt toch maar 100Mbps aangenomen...
De oorzaak is volgens mij te zoeken bij Vista, gezien onder XP er geen vuiltje aan de lucht was. Maar ben ik nu de enige met die probleem?
Op het net vind ik er bitter weinig over...