P35 DS4 raakt overclocksettings kwijt

Pagina: 1
Acties:
  • 1.181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Goedemiddag,

Specs: Gigabyte p35-ds4, E6750, Corsair XMS2 2048-c4

Dit is mijn verhaal:
Ik ben de trotse bezitter van bovengenoemd mobo en gelapte processor. De processor heb ik draaien op 3200mhz (FSB op 400) bij 1,237 vCore, EIST staat aan. Memory timings zijn door Corsair gegarandeerd: 800mhz, 4-4-4-12 op 2,1v.

Gisteren draaide de configuratie reeds een uur of tien stabiel Orthos, loopt als een zonnetje. Ik denk: da's mooi stabiel. Geen extreme overclock. Herstart gedaan.

Om onverklaarbarde redenen schakelt systeem uit, dan weer aan met default instellingen. Dus: FSB weer terug naar 333mhz, memory timings staan weer op SPD bij 1,8v.
Dit is niet de eerste keer dat me dit overkomt.

Nu heb ik gezocht op GoT op dit onderwerp, maar de meeste conclusies luiden: je hebt geen stabiele overklok. Daar ben ik het dus niet mee eens:
Als ik eerst 10h stabiel draai, op door Corsair gegarandeerde timings, met een imho bescheiden overklok, hoe komt het moederbord dan tot de conclusie dat de boel weer default moet gaan draaien?

gaarne advies.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• michel1991
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-01 15:26
Heb ik ook met dezelfde bord, ik denk dat meer voltage op de northbridge en/of southbridge het oplost. Sinds ik RAID0 en nog een schijf heb start mijn oc (ook 400fsb) helemaal niet op, wat hij eerst wel deed.
Ik overklok niet meer dus probeer jij het maar.

[ Voor 33% gewijzigd door michel1991 op 11-11-2007 19:10 ]

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Ik heb soms ook dit probleem, dan gaat die eerst niet eens aan, daarna gaat die even aan valt meteen weer uit, daarna weer meteen uit en daarna werkt die, maar dan staan de OC weer standaard, moet ik die eerst weer veranderen en dan werkt die pas weer normaal.
Dit overkomt mij meestal als ik aan de OC settings heb lopen zitten en save dan de bios, terwijl als ik eenmaal in windows zit alles super stabiel is.
(ik heb ook RAID-0 btw, met cpu op 9x400 1.5v)

[ Voor 5% gewijzigd door tjtristan op 11-11-2007 19:11 ]

http://specs.tweak.to/15535

• michel1991
Bij mij is het gewoon op een random tijd waneer ik mijn pc aanzet. Soms gaat het een week goed maar soms is het gelijk de volgende boot.
Mischien heeft Gigabyte dit opgelost in een bios update, maar dat betwijfel ik want het probleem lag meer hardwarematig bij mij (extra schijven).

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:39

_Apache_

For life.

Waarom heb je je voltage opgekrikt?

Hier loopt en E6750 op 8*400 op standaard voltage..

offtopic:
Op Kingstong ValueRam 5300, 400Mhz en 4-4-4-12.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• michel1991
_Apache_ schreef op zondag 11 november 2007 @ 19:23:
*zucht*

[ Voor 4% gewijzigd door michel1991 op 11-11-2007 19:48 ]

• Heineken01
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:33
Zelfde probleem gehad, super stabiel in Windows op 8x400, maar uitzetten en 1 uur later aan zetten een bios reset. Geheugen bleek defect te zijn :-(

Drank is altijd sneller op dan je denkt...

• hansdegit
_Apache_ schreef op zondag 11 november 2007 @ 19:23:
Ik snap de zucht niet en ik snap ik de vraag over het voltage niet....Stock lopen die dingen op 1,25v, die van mij is dus undervolt op 1,237v. Leek mij wel prettig voor een HTPC.
Overigens heb ik het voltage in het BIOS gewoon op 1,25 staan, hoor.

't is gewoon niet logisch dat 'het systeem' van mening is dat er met default safe settings geboot moet worden, terwijl Orthos gewoon 10 uur stabiel loopt te stampen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Heineken01
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:33
Hmm...stock loopt mijn cpu op 1,35v. Heb voor 3.2GHz 1,38v nodig.

Drank is altijd sneller op dan je denkt...

• michel1991
hansdegit schreef op zondag 11 november 2007 @ 20:28:
[...]
Ik snap de zucht niet en ik snap ik de vraag over het voltage niet....
De zucht is omdat hij er van uit gaat dat wat zijn cpu haalt op de voltage die hij heeft ook geld voor jouw cpu.
Dat is natuurlijk dikke bullshit, elk cpu verschilt van oc-eigenschappen, dus wat zijn cpu haalt geldt niet voor de jouwe ook al zijn ze dezelfde.

Probeer 0,1 of 0,2 volt meer op je northbridge te doen, als het er nog steeds is ook op je southbridge. Ik denk namelijk dat het ligt aan een volt-drop bij het opstarten.
Aan het cpu kan het niet liggen want dan zou het systeem de hele tijd aan en uit gaan.
Heineken01 schreef op zondag 11 november 2007 @ 21:09:
Hmm...stock loopt mijn cpu op 1,35v. Heb voor 3.2GHz 1,38v nodig.
Leuk voor je... maar hou de offtopic bagger voor je.

[ Voor 14% gewijzigd door michel1991 op 11-11-2007 21:17 ]

• hansdegit
michel1991 schreef op zondag 11 november 2007 @ 21:09:
[...]
Nou, nou....Dat kan vriendelijker, toch?

Ik interpreteer Freddy's opmerking als volgt:
"weet je zeker dat je stock vid 1,25v is?"

Ga ik nu uitzoeken. Belachelijk dat ik daarover twijfel, maar toch...'k heb een G0 stepping, BTW.

Waarschijnlijk overbodig, maareh, vooralsnog bedankt voor jullie reacties.

Edit:
Hier een linkje naar een post op silentpcreview, waarin wordt gesuggereerd dat het stock voltage toch gewoon op 1,35 volt ligt.

[url]/http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?p=372556&sid=207c82e98b3ee7e4126cdc646aff32fc[/url]

[ Voor 63% gewijzigd door hansdegit op 11-11-2007 21:53 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
michel1991 schreef op zondag 11 november 2007 @ 21:09:
[...]
Michel, een beetje aardig blijven mag ook wel. Ookal is het een nutteloze reactie voor het probleem, hoef je hem niet gelijk af te zeiken. Je kan het toch ook een beetje aardiger zeggen.

:)

@ts

Probeer is wat met voltages spelen, gewoon 0.1V erbij (mch/ich) als dat niet werkt kan je altijd nog een andere bios versie proberen.

• yni
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-09-2025

yni

ik ben het met bassie eens, probeer eens de bios te updaten, op mijn p35 ds3r maakte dat ook veel verschil met dit soort opstartprobleemjes en op mijn oude P5W DH deluxe heeft het het zelfs helemaal opgelost,

suc6 ^^

• hansdegit
Nou, het lijkt er een beetje op dat ik door een vreemde hersenkronkel ben gaan denken dat mijn E6750 stock op 1,25v loopt.

Dus, wat ben ik nu aan het doen:
- in het BIOS zet ik mijn vid op standard
- ik ga even kijken welke waarde dat oplevert.

'k vind het overigens wel een prettig idee dat mijn CPU 10 uur stabiel kan draaien op structureel te weinig prik. Da's bepaald geen maandagochtend-exemplaar.

Edit:
Gekeken met Everest:
- idle 1,09v
- met Orthos meet -ie 1,28v.

Kan iemand licht in de duisternis verschaffen? Wat is nou stock-voltage? In mijn BIOS staat bij 'normal' 1,325v.

Ik denk dat ik het maar op deze wijze oplos: In het BIOS zet ik mijn vCore op 'standard', dan zal -ie vast netjes opstarten. Daarna laat ik rmclock lekker terugvolten tot 1,2357v.

Immers, in Windows loopt het gewoon lekker op die hoeveelheid prik. Iedereen bedankt!

Edit2:
WTF? Wederom terug naar defaults....Ik word gek.
Even koekeloeren bij de Gigabyte support site.

[ Voor 40% gewijzigd door hansdegit op 11-11-2007 22:36 ]

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Als je een beta bios van hun opgestuurd krijgt, meldt het dan even?, altijd handig voor de andere mensen hier. :)

[ Voor 3% gewijzigd door tjtristan op 12-11-2007 02:11 ]

http://specs.tweak.to/15535

Verwijderd

Zet de Vcore eens vast op 1.325. ;)

Verwijderd

Hij probeert het te doen met die lage vcore en dat lukt hem niet, je moet het opstarten zeg maar zien als een berg, als je niet genoeg energie hebt om die berg op te komen valt je er zo weer van af. In dit geval dus niet genoeg vcore, ik vind de vcore ook wel heel absurd laag. De standaart vcore van mijn E6850 was 1,35, net als mijn E6600.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
mijn E6750 draait op een DS4 op 3,2 GHz bij 1,325V.

• hansdegit
Ik ga vanavond even de vcore fixen op 1,325 (zit nu op mijn werk).

Ik kan trouwens ook op intel.com niet een definitief antwoord vinden op de vraag wat nu de default vcore is voor de e6750. Iemand?

• yni

yni

in de bios. 1.35 V in iedergeval op mijn p35 DS3R

op intel doos staat hetzelfde. 1.35V max

maar 1.35 in bios betekent niet dat er ook echt 1.35 opstaat... bij mijn mobo betekent het dat er ongeveer 1.30 opstaat... met vdrop onder belasting kom je dan dus uit op ongeveer 1.27V ongeveer

Verwijderd

@ yni: dan heb je wel een hele lekkere vDroop :X

@ topictitel: je mobo heeft geheugenverlies :P

• yni

yni

ik zat net nog effe snel te kijken... heb je al geprobeerd EIST uit te zetten en ook intel enchanced speedstep ofzo...

dat zijn opties in de bios die automatisch het voltage en de snelheid van je processor terugschroeven om zo stroom te besparen. als je gaat overklokken kan dit echter nogal irritant zijn.

wat ik trouwens vooral meemaak met biossen die zichzelf steeds resetten is dat de batterij die de bios van stroom voorziet als de pc uit is, leeg is.... het voltage van de batterij zorgt ernamelijk voor dat de settings onthuiden blijven in de ram van de bios....

als je nog een oud moederbord hebt, kijk dan eerst of ze hetzelfde zijn, en zoek dit even op via google dmv serienummer ofzo, vooral voltage en probeer eens een ander batterij'tje, grote kans dat dit ook kan helpen, hoewel het een nieuwe moederbord is kan het altijd geberuen dat er een slecht batterij op geplaats is.

verder zou ik proberen ook je bios te updaten naar de laatste versie, misschien al gedaan maar zag het zo snel niet...

suc6

edit: zoals ik dus al alphatwin, denk dat het door een lege batterij komt, want deze moet het geheugen van de bios voorzien van spanning, gebeurt dat niet, verliest de bios zijn instellingen

[ Voor 8% gewijzigd door yni op 12-11-2007 10:42 ]

Verwijderd

Zolang je de stroom niet van je voeding afhaalt of de voeding helemaal uitzet, dan krijgt de BIOS geloof ik via de +5V SB z'n stroom.

• hansdegit
Batterij(verhaal) lijkt me sterk. Immers, hij onthoudt alle instellingen die ik heb gemaakt wel degelijk, alleen wordt de instelling op 'auto' gezet. De manual instellingen staan er dan in lichtblauw bij.

We zoeken gestaag verder.

@alphatwin: idd, het treedt bij een warme start op. Stroom gaat er dan niet af.

Edit: ik zie nu een F8 bios voor de ds4 rev 2.0 op de gigabyte site.

Edit2: voor de Duitssprekenden onder ons: ik heb een linkje gevonden met een mogelijke oplossing.
http://62.109.81.232/cgi-...=show&forum=14&show=533#1

Kort samengevat: het heeft te maken met die performance straps. Oplossing zou zijn om de memory multiplier op 2,5 te zetten, FSB op 400, en de timings van je memory iets losser (in nanoseconden is dat gelijk)

Edit3: divider 5:6 ingesteld, memory loopt op 5-5-5-18 960mhz. Nog geen aan-uit-aan storing gehad. Maar dat zegt niets.

[ Voor 65% gewijzigd door hansdegit op 13-11-2007 09:25 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-01 07:46
Ik zit hier met hetzelfde probleem, is het bij jou inmiddels weg?

• The__Virus
Please... ;(

• hansdegit
Probleem nog steeds niet weg.

Sterker nog ik kan het vrij exact triggeren. Iedere keer wanneer MediaPortal er niet zo netjes uitklapt schekelt het systeem bij de eerste de beste reboot weer terug in de default instellingen. Het zal dus een combinatie van MoBoe en OS zijn, denk ik dan.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
hmmm, 1,35 is max, maar bordje neemt toch standaard 1,325 (wat ook normaal is voor een c2d :) )
ik weet redelijk zeker

vdrop is inderdaad... fors. als ik 1,600V instel krijg ik hier 1,568 uit CPU-z en under load ong. 1,552V.
word je niet blij van. vzviw doet het bord dat om en nabij de 1,325 net zo hard.
vasthouden van OC settings, daar heb ik in F6 wel een probleempje mee gehad (maar dat zou goed mn eigen schuld kunnen zijn), F8 doet het nu goed, F7 schijnt bagger te zijn, 9 moet ik nog proberen... maar ik hoor nog niks over welke bios jij hebt, heb je geupdate?

Verwijderd

Ik heb zelf BIOS F8 en F9 geprobeerd, en deze waren rampzalig! Dus zet deze er zeker niet op... Hierdoor was het bij mij helemaal niet meer mogelijk om over te clocken... Ik heb nu weer F6 erop staan, maar nog altijd leid mijn PC er vreselijk onder... 1:1 valt er helemaal niks meer te beginnen.. zelfs niet met alles op stock, en dan 1066 MHz geheugen 1:1 zetten op 533...

Dus ik weet niet wat of er is met de BIOS'sen van de P35-DS4, maar bij de één raakt ie alle settings kwijt, bij de ander overclocked het voor geen meter meer, bij weer een ander zijn bluescreens standaard aan het worden...

Ik heb na de BIOS update (en toen weer downgrade) inmiddels ook al 1 bluescreen gehad, BIOS reset niet meer uit zichzelf bij foute overclock, opstarten gaat af en toe moeizaam.... Dus het is zeker een algemeen probleem bij dit type moederbord... Dus mocht iemand de oorzaak weten, dan wil ik het ook wel graag weten... Want ik heb ook alles al geprobeerd om het weer goed te krijgen, maar niks mag baten..

• hansdegit
Nu F11 erin geflashed. Geen problemen tot dusver.

Alleen die fans blijven nu wel erg hard loeien, in F7 had ik dat niet. Nou ja, ik gebruik tóch speedfan, dus dat boeit me niet echt.

Verwijderd

hansdegit schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 15:41:
Nu F11 erin geflashed. Geen problemen tot dusver.

Alleen die fans blijven nu wel erg hard loeien, in F7 had ik dat niet. Nou ja, ik gebruik tóch speedfan, dus dat boeit me niet echt.
Raad eens wat er bij mij gebeurt met F11? Juist de OC settings verdwijnen.

Ik kan m´n systeem oc´en zonder probleem, maar als mijn PC lang afstaat, bijv. de hele avond, en ik zet het weer aan zijn de oc settings gewoon weg. Met de overige BIOS versies had ik dat niet.

Dit zijn trouwens niet de enige problemen waar ik mee zit. OC´en met PC8500 lukt ook niet al te best. Ik moet noodgedwongen 389*9 (x2.5, 5-5-5-10, Extreme) draaien omdat 438*8 gewoon weg niet werkt met dezelfde instellingen. Hier kan ik alleen 438*8, x2, geheugen settings Auto en Normal, draaien.

• hansdegit
Helaas, ook deze BIOS zet af en toe de settings terug naar default.....

• The__Virus
Hans, heb jij het ook dat de computer niet uit standby kan komen? Als ik hem in standby zet, lijkt hetzelfde te gebeuren als bij het opstarten met het verliezen van de instellingen: hij gaat aan, uit, weer aan, weer uit en blijft hier vervolgens in hangen. Alleen stekker eruit en weer erin wekt hem weer tot leven. Dit vind ik een gevalletje RMA IMO, maar ja tis het bord van mn broertje dus moet ff kijken of ie dat wil.

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Al eens de stroom van de pc gehaald en batterij er een paar sec uit gehad ? Misschien zit er iets niet lekker na bios up/downgrade.

4015Wp west (Dordrecht)

• The__Virus
Zal het eens proberen, maar denk dat het niet veel helpt (in elk geval niet voor de OC settings). Bedankt :)

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-01 11:13

icecoolsniper

never run from a sniper!

The__Virus schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 12:11:
Hans, heb jij het ook dat de computer niet uit standby kan komen? Als ik hem in standby zet, lijkt hetzelfde te gebeuren als bij het opstarten met het verliezen van de instellingen: hij gaat aan, uit, weer aan, weer uit en blijft hier vervolgens in hangen. Alleen stekker eruit en weer erin wekt hem weer tot leven. Dit vind ik een gevalletje RMA IMO, maar ja tis het bord van mn broertje dus moet ff kijken of ie dat wil.
Ik had dat ook totdat ik de loadline calibration uit zette.

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• The__Virus
Kijk, daar zit tenminste nog heil in, had ik nog niet geprobeerd. Zal het eens proberen, bedankt! Miss. dat het ook het OC'en nog wil helpen, ik houd mijn hart vast ;).

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-01 11:13

icecoolsniper

never run from a sniper!

The__Virus schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 19:12:
Kijk, daar zit tenminste nog heil in, had ik nog niet geprobeerd. Zal het eens proberen, bedankt! Miss. dat het ook het OC'en nog wil helpen, ik houd mijn hart vast ;).
En zorg voor wat extra voltage op de chipset, CPU en de FSB. Dat wil misschien ook wel helpen.

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• hansdegit
The__Virus schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 12:11:
Nee. Meer kan ik er niet van maken. Bordje doet het verder prima, alleen na een software fout (ik vermoed een probleempje in de kernel), wil -ie niet fris opstarten.

• michel1991
Heeft er iemand al Gigabyte gemaild hierover? Toch wel een nare bug dit :(

• The__Virus
Ja ik, ze konden het niet reproduceren dus nu was de optie RMA. Maar ja straks gaat het om de fysieke combinatie van verschillende onderdelen ofzo, die heel kieskeurig is (ik noem maar wat). Ik ga nog even wat proberen en daarna zal ik mijn broertje voorstellen om RMA aan te vragen.

• michel1991
Hmm, lijkt me stug dat je kan rma'en als je bordje wel werkt maar niet kan overklokken.

• The__Virus
Overklokken is inderdaad geen garantie, maar hij hoort wel degelijk handmatige instellingen te kunnen draaien en daar gaat het eigenlijk al fout. Dus er zit wel degelijk iets mis in het bord (helemaal als je ook kijkt dat ik hem niet uit standby kan krijgen).

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Stom ik zie het topic nu pas :o .
Maar ik heb hetzelfde problem niks lost het op alle biossen geprobeerd tot en met F11.
Zeer raar probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door Pepperana op 02-02-2008 00:16 ]

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:32
Ik weet niet of het helpt, maar ik heb dit probleem alleen als ik de onboard audiodriver installeer.

Ik krijg dan blue-screens in combinatie met oc. @stock boot hij wel.

Nu zit mijn Audigy er weer in, probleem verholpen. _/-\o_

• The__Virus
Maar wij krijgen geen BSOD's ;) Het systeem is juist 100% stabiel (Orthos 12 uur gemakkelijk) maar om een vage reden wil het toch voorkomen dat tijdens het opstarten de OC als een FAILED gezien wordt en de standaardinstellingen worden geladen. Slechte feature van Gigabyte, op mijn Asus werkte dit altijd prima. Eigenlijk zou de keuze veel meer bij de gebruiker moeten liggen, gewoon lang inhouden van de uitknop tijdens opstarten = resetten BIOS. Maar ja....

Verwijderd

onder volten jullie je geheugen niet? standaard voltage op geheugen is 1.8V van het mobo. Meeste reepjes hebben (Helemaal met Oc-en) 2.0V of zelfs 2.2V nodig!

Volgens mij hebben jullie gewoon het cold-boot probleem. en daar is genoeg over te vinden hier in got

• michel1991
Aan me ram kan het niet liggen, de DDR18V bleef op fail staan bij het overklokken van mijn cpu. Dat is ook niet raar want aan mijn geheugen voltage had ik niet geschroefd.

Verwijderd

michel1991 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 17:06:
Aan me ram kan het niet liggen, de DDR18V bleef op fail staan bij het overklokken van mijn cpu. Dat is ook niet raar want aan mijn geheugen voltage had ik niet geschroefd.
nee maar de meeste reepjes hebben wel meer volt nodig als ze op top snelheid moeten draaien.
aangezien je je fsb opschroeft 1:1 met je geheugen

Mijn Reepjes hebben 2.0 V nodig. Op stock setting draaien ze echter ook prima op 1.8V.

en nogmaals, het klinkt erg veel als het Cold_boot probleem. Zodra cpu warm is werkt het prima, echter een koude start geeft problemen. = vaak te weinig V op cpu, mch of FSB

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2008 13:53 ]

• Leech_NL
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 23:12
Ik heb ook het probleem van het niet onthouden van de settings, of dat nauw overclock instellingen zijn of andere, na een failed boot is alles weg. Ik heb dit echter kunnen oplossen door gewoon na gebruik van de PC de stroom volledig uit te schakelen door de powerknop op de voeding om te zetten. Als ik nu de PC een tijd uit heb staan en ik ga hem weer gebruiken start hij als een zonnetje.
Maar ik baal wel van dit probleem. Bij mij is het ontstaan nadat ik een keer aan het overclocken was en een setting te hoog had geprobeerd. Sindsdien is het op gaan treden. Nou had ik helemaal geen enorm hoge settings voor de CPU staan, maar de Mem freq vergeten terug te clocken. De CPU kan dus geen schade opgelopen heb oid.

Verwijderd

Bios versie F12 (P35-DS4) lost het verliezen van de OC settings nog steeds niet op :(
Pagina: 1