aansluiten / advies / commentaar sony apparatuur

Pagina: 1
Acties:
  • 520 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
hallo. laat ik hier eens wat noob vragen stellen
ik heb vorige week een hele set audio video apparaten over genomen van iemand die zelf een plasma en homecinema had aangeschaft.
ik ben er erg blij mee, ook met het "vriendenprijsje" van 100 euro dat ik er voor heb betaald.

ben nu op zoek naar een meubel waar alles ook nog in past
dat gaat denk ik duurder worden dan de apparatuur die er in komt hahah

het gaat om sony apparatuur, te weten:

TV : KV-E2561D
63 cm, van 1996, zonder AB,helaas, maar dat is bij sony niet zo'n probleem, en ik heb een logitech harmony 525 die toch alle AB's moet vervangen
al was ik wel verrast door het gebruikersgemak van die sony AB's.
bij deze tv zat de bon nog, van bcc de tv kosstte toen maar liefst 2280 gulden.
aansluitingen: de speakers en sub die bij de tv horen, links echts uit( wit en rode tulpstekker)
antenne, 3*scart en 3 keer svhs+rode en witte tulp stekker, en aan de voorkant nog een svhs, en gele witte en rode aansluiting, en een voor een koptelefoon.

DVD speler : DVP NS330
simpele speler, geen hdmi of zo, maar daar heb ik ook niks aan op mijn tv. wel scart, en 4 tulpstekkers voor links rechts video en coaxiaal digitaal uit.

Videorecorder : SLV-SE600A
simpele vieorecorder, kan ik eventueel iets opnemen, en iig mijn oude banden een weer bekijken
ik neem toch eigenlijk nooit iets op. 1* scart en coax en coax uit voor de antenne.
Stereotoren EX-100AV
losse componeneten, met o.a en system control kabel verbonden
versterker, tuner, cd, en tape deck.
de versterker heeft nog wat extra av ingangen, geel rood en witte tulpstekkers. 2*in, 1*uit en 1 voor monitor. en een ingang voor een MD speler.
over de extra av ingangen staat verder niets in de handleiding
ik vraag mij dus af, wat kan ik daar op aansluiten en waar dienen ze voor? kan ik daar een xbox op aansluiten? (de oude dan) daar heb ik 2 van, en dat ik die dan beide op de stereoset aansluit, en vervolgens de AV uit weer op de tv aansluit?
de cd speler heeft een digitale uitgang met zon vierkant plugje er in.
geen aansluiting hiervoor op de versterker, helaas.

deze stereoset /versterker heeft twee power aansluitingen voor electrostatische speakers. dit zijn front speakers.
mijn vraag hierover is. wat is het voordeel van elctrostatische speakers? is dat beter? of duurer? of makkelijker? en kan ik ipv die electrostatische speakers ook twee normale frontspekers aansluiten, zodat ik deie extra stroomkabels niet ook nog hoef weg te werken?

verder zit er nog een center speaker bij, en twee rear speakers. een sub zit er niet bij, maar daar zit wel een aansluiting voor op de versterker.

voor het aansluiten van alles heb ik er eigenlijk voor gekozen om alles op de tv aan te sluiten met een scartkabel ( er zitten 3 scartaansluitingen op, en daarnaast nog 3 met tulpstekkers) en dat ik dan het geuid via de uitgang op de tv op de stereo aansluit. mijn vraag is dan alleen.. heb ik dan uberhaupt wel iets aan de 5.1 set die ik zou kunnen maken? er zit alleen een links en rechts uitgang op de tv, een rode en witte tulpstekker.

een bijkomend vervelend verschijnsel is dat op de tv de 3 av aansluitingen voor de video gebruikmaken van svhs en de stereotoren van een gele tulp stekker. zodat dat niet makkelijk op elkaar is aan te sluiten. de stereo heeft ook geen scart bijvorbeeld

heeft iemand commentaar op deze set, of het wat is, of dat het eigenlijk allemaal net niets is.
ook over de manier waarop ik alles het beste kan aansluiten en oover de electrostatische speaker, en de 5.1 dolby prologic, of dat gaat werken via de audio uitgang van de tv.

immers, als dat niet gaat werken kan ik me de moeite van het aansluiten van de rear en center speaker besparen. er zit ook wel een extra bass module op de tv

plaatjes komen in het daarvoor bestemde topic, als ik alles bije lkaar aan de praat heb gekregen :)

[ Voor 10% gewijzigd door engelbertus op 11-11-2007 14:24 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

welke versterker is het precies ? want een versterker van sony speciaal voor electrostaten heb ik nog nooit van gehoord. doe eens een plaatje ..

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zijn het niet gewoon actieve speakers?

Wise enough to play the fool

• engelbertus
ehm.. de gene van wie ik hem heb overgenomen vertelde mij dat het elctrostatische speakers waren. er zitten iig twee gewone stopcontact stekkers bij voor de voeding van de speakers.

de stereotoren heet op de voorkant zoals ik omschreef. de versterker wordt TA-EX100 genoemd. en de speakers SA-EX200

onder de stekkeraansluiting staat dan Only voor speakerystem EX200A

de stereotoren bestaat wel uit losse delen, maar is als set verkocht inclusief de speakers, center en rear speakers ze staan in iedergeval allemaal samen in de handleiding.center en rear speakers zijn gewone zwarte speakers. kan best zijn dat het actieve speakers zijn, maar wat is nu dan het voordeel van actieve speakers, electrostatische speakers of gewone speakers?

de set is volgens mij. ik heb ook ff net gelezen in de handleiding. versterker is voorzien van voeding voor electrostatische tweeters.
zijn denk ik die "bulten" op de bovenkant van de speakerkasten.

• engelbertus
kick?

• jjkewl
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-11-2025

jjkewl

Computer problems?!

Elektrostaten hebben een betere fase weergave dan dynamische speakers ('gewone speakers'). Dit hoor je goed in het hoog (hoe hoger de frekwentie des te belangrijker fase verschil is), fase rechtheid uit zich in ultieme plaatsing van het stereobeeld. Echter hebben elektrostatische speakers een stuk minder bas. Dat betekent dus dat goede elektrostaten tamelijk groot zijn. Echter zijn er tussenoplossingen die soms best doeltreffend zijn: hybride speakers. Deze bestaan uit een elektrostatisch paneel en een ingebouwde (sub)woofer in de voet, of bestaan uit dynamische speakers waar de tweater een klein elektrostatisch speakertje is. Die laatste is bij jou van toepassing.

Jouw elektrostatische tweeters zijn veel beter dan de tweeters in gewone boxen. Echter zijn er ook boxen met ribbon tweeters. Die klinken net zo goed als jouw elektrostatische tweeters en kunnen veel meer volume aan (elektrostaten kunnen niet goed tegen hoge geluidsdruk, dus makelijker op te blazen).

Ik raad je aan om gewoon eerst aan jouw huidige speakers te wennen, en later eens te gaan luisteren naar nieuwe speakers. Neem altijd je favo CDs (1x klassiek, 1x jazz, 1x pop, 1x house) mee naar de luistersessie en vergeet ook niet dat je versterker mede bepaald hoe je speakers klinken. Als je budget hoger dan 1000 euro is: zorg dat de winkel ook dezelfde of een soortgelijke versterker heeft staan bij de luistersessie. Goedkopere speakers moet je gewoon naast elkaar horen en de mooiste eruit kiezen. (Ik koop nieuwe speakers vaak in combinatie met een nieuwe versterker)

In de stereo audio van je TV zit bij sommige uitzendingen het Dolby Prologic signaal. Dus als je de audio uit van je TV op je receiver (versterker) zet dan zal ie dit signaal splitsen in 5 kanalen (verwacht er niet al te veel van maar het geeft wel een stuk meer ruimte bij films).

grt, JJ

[ Voor 10% gewijzigd door jjkewl op 14-11-2007 10:04 ]

Ruger GP100 SE 5" .375 - muzzle velocity: 442m/s

• engelbertus
ok. ik heb dus idd electrostatische tweeters, ik weet niet of je ze hebt opgezochtof een plaatje hebt gezien, maar een ribbontweeter is een langwerpig iets neem ik aan, volgens mij zitd at dus in die bult boven op de normale rechthoekige speakerbox. in die bix zit bij mij aan de onderkant een gat ik neem aan dat die voor de bas is.
het zijn ook vrije grote speakers idd.

Dan zal dus de kwaliteit van de speakers wel beter zijn dan mijn oude speakers, die bij een pioneer stereoset zaten. en als de stereo uit van de tv ook het 5.1 signaal bevat heeft het wel zin om de set ook heelmaal aant esluiten. anders niet dus.

en als ik een DVD kijk via de scart in van de tv, en het geluid weer via de stereo uit van de tv naar de receiver/versterker gaat, dan zit daar het 5.1 signaal ook in?

of kan ik dan beter het geluid van de dvd rechtstreeks op de receiver aansluiten?
bijvoorbeeld op de ingang van de Minidisc speler?

• jjkewl
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-11-2025

jjkewl

Computer problems?!

Hoi Engelbertus,

er is wezenlijk verschil tussen Dolby Digital (DVD) en Dolby Prologic (TV).

- Dolby Prologic 'multiplexed' een 3de kanaal (links achter) in het stereo signaal. (Dit derde signaal wordt nog een keer in fase gedraaid en als rechts achter gebruikt waardoor een breed (maar fictief) stereobeeld achter ontstaat).

- Bij Dolby Digital verbind je je DVD speler digitaal (coax of optisch) aan een versterker die beschikt over een Dolby Digital decoder. Hier zitten 6 discrete (lees: volledig gescheiden) kanalen in: L, R, Center, L achter, R achter en LFE (sub laag effecten). Het sub laag heeft geen breed frekwentie bereik (30-120Hz) vandaar dat ie met ".1" wordt aangeduidt.

Echter ben ik bang dat er geen Dolby Digital (AC3) ingang op de TA-EX100 zit en dat de DVD speler geen Prologic uitstuurt over z'n stereo out.

Ik kan niet veel vinden over je set, dat komt waarschijnlijk omdat het toch wel een redelijk gedateert beestje is. Een oude set is niet per definitie slecht overigens (soms zelfs beter dan nieuw spul), maar als je ziet wat er allemaal mogelijk is tegenwoordig dan zal je waarschijnlijk al snel een nieuwe receiver willen kopen die zowel Dolby Digital (ac3) als Dolby Prologic ondersteunt. Als je daar aan toe bent, luister eens naar Harman Kardon receivers, ik heb een tamelijk geoefend oor (producer) en ben erg blij met m'n HK (m'n Wii met Dolby Prologic klinkt daarop ook heel erg overtuigend). En de HKs zijn zeer betaalbaar (ik wantrouwde het zelfs totdat ik het hoorde). Harman Kardon heeft ook een "Logic 7" stand die veel beter klinkt dan z'n Dolby Prologic stand. Deze Logic 7 decoder kan zowel Dolby Prologic aan als gewoon stereo signaal (haalt uit gewoon stereo een compleet overtuigend surroundgeluid) oftewel imho veel beter dan dat een Dolby Prologic decoder het kan met z'n eigen signaal.

Anyway, ik hoop dat ik het je een beetje heb kunnen verduidelijken, veel plezier in de thuisbioscoopwereld!

Ruger GP100 SE 5" .375 - muzzle velocity: 442m/s

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-02 23:33

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Zou goed kunnen dat die speakers Motional Feedback speakers zijn met elektrostaat hoog (MFB is een principe dat door Philips veel gebruikt werd in de jaren '70, Sony heeft ooit in de jaren '90 een setje gemaakt dat van deze technologie gebruik maakt. MFB is een leuk principe en het klinkt erg goed.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• engelbertus
ik heb de hele set overgenomen van iemand die een lcd/ plasma en home cinemaset had gekocht, dus veel weet ik er niet van. de tv was in elk geval van 1996....

ik heb zelf geen geoefend oor. al moet ik zeggen dat mijn nieuwe tv, met links en rechts een losse peaker aan de tv, en op de tv een bass module, al heel erg overtuigend stereo en mooi geluid geeft. ik heb wel de tv doorverbonden aan de oude stereo ( omdat die er al stond, en ik voor de nieuwe set dus nog speaker kabel zou moeten halen.

mijn idee was dus ook al dat het 3d geluid idee niet echt meer zou opleveren dan wat ik nu heb, en dat ik persoonlijk al weinig zin had alles aan te sluiten met de kabels en zo door de kamer. en ik wilde het van de electrostaten graag weten in verband met de extra stroomkabels die er dan ook nog bij kwamen.ik enk dat ik hem dan eerst eens op deplek van de oude streo zet, en later nog eens de nieuwe speaker op de plaats van de oude zet, om van alle drie de verschillen te kunnen horen.

ik heb verder ook een xbox met mediacenter er op, ik denk dat die dan wel ac3 uitspuugt via de stereokabels? dan de stereo daar iig nog wel wat aan verbeteren, net zoals de stereo/ ac3 die soms bij de tv kanalen wordt meegestuurd. ik hoo iig soms bij het wissellen van kanaal soms dat het geluid wordt aangepast.
ik ben ondanks de gedateerdheid wel bij met de set omdat het een hele vooruitgang is. ik had al geen echte dvd speler meer en kan nu ook weer eens iets opnemen, want dat werkt allemaal prima.

ik zat voorheen al te kijken naar een dvd /hd recorder zoals die van sony, met allerlei frontaansluitingen ed.
echter de stereo heeft dan nog steeds geen dolby digital oid. maar ik vraag e af of ik dat ook nodig ga hebben. ik kan altijd nog zon dvd/hd recorder als cinemaset aanschaffen, dus met een versterker/ receiver erbij.

ik kijk eigenlijk gewoon et weinig tv of luister te weinig muziek om er veel aan te besteden. ik ben dus eerder audiovideo-beet dan een audiofiel om het zo maar eens te zeggen. qua gehoor :p
Ik heb dus eigenlijk ook niet veel nodig, maar teegn de tijd (kerst) dat de grotere lcd's een stuk goedkoper zijn, of de DVD -HD recorder / Digitale tuners wat beter worden ( snel zappen, guide en menu functies mooi handig, en minimaal 2 digitale tuners oid. dat ik dan daar eens naar kijk.
Pagina: 1