RAM probleem: 512>256 tijdens windows

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda4life
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-06 19:45
Er gebeurt iets vreemd met m'n werkgeheugen, tijdens windows valt m'n werkgeheugen op onregelmatige tijdstippen terug van (2*256) naar (1*256) zonder dat de computer crasht (wat ik zeer vreemd vind), maar hij is dan wel megatraag :p
als je opnieuw opstart zie je het ook in dos dat hij maar 256 heeft, als je eens op de latjes drukt en je herstart is het soms opgelost, heb de contactjes al eens gereinigd net zoals de slots (wat zoals ik dacht geen resultaat zou opleveren) en heb de defaults al eens terug in de bios geladen.
Dit probleem is plots gekomen na jaren functioneren zonder problemen.

Resutaten memtest86:
Samsung 333 MHz in beide slots getest: geen probleem
Twinmos 333 Mhz in beide slots getest: geen probleem
Samen getest: 2 errors in test 5 (weet niet meer welk latje in welk slot zat)
Samen getest: 0 errors (weet niet meer welk latje in welk slot zat)

Computer:
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Professional
OS Service Pack Service Pack 2

Moederbord:
CPU Type Intel Pentium 4A, 2666 MHz (5 x 533)
Moederbordnaam MSI MS-6701 (Medion OEM) (3 PCI, 1 AGP, 2 DIMM, Audio, LAN)
Moederbord Chipset SiS 648
Systeemgeheugen 512 MB (DDR SDRAM)
BIOS Type Award (03/07/03)

Scherm:
Video kaart NVIDIA GeForce4 Ti 4200 with AGP8X (128 MB)
3D-Versneller nVIDIA GeForce4 Ti 4200 with AGP8X

Opslag:
Harde schijf MAXTOR 6L080J4 (80 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Harde schijf ST3120023A (120 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Optische Station _NEC DVD_RW ND-3500AG
Optische Station JLMS DVD-ROM LTD-165H (16x/48x DVD-ROM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Maar het is dus niet altijd opgelost als je de reepjes aandrukt? En de POST (wat jij denk ik dos noemt ;)) en Windows taskmanager geven altijd dezelfde hoeveelheid aan?

[ Voor 3% gewijzigd door _the_crow_ op 11-11-2007 12:38 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mijn vermoeden is dat je dimmslot gewoon stuk is. Als je kijkt in de bios of in de post tijdens de memory test, welke hoeveelheid mem zie je dan? Als 1 dimmslot namelijk defect is dan zal de dimm daarin niet goed werken (test het eens met memtest, het slot dat het niet goed doet eens testen, zonder die andere erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Laatst online: 16-04 23:54
Zou ook eens kunnen controleren of het daadwerkelijk 265 is? Want bij mijn weten maak je daar consequent een typefout en moet dat 256 zijn.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda4life
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-06 19:45
@ crow: post ja idd :p ma dos is korter
@ terw: heb toch al alle mogelijke combinaties geprobeerd en maar enmalig error gehad
@kalizec: typfout, niet goed erbij met m'n gedachten als een van de mods m'n titel zou willen aanpasse n aub

[ Voor 13% gewijzigd door honda4life op 11-11-2007 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

honda4life schreef op zondag 11 november 2007 @ 13:27:
@ crow: post ja idd :p ma dos is korter
offtopic:
DOS is alleen way iets anders. :o
DOS is een operating system, hence de naam Disk Operating System.
POST is de Power On Self Test en wordt uitgevoerd door het BIOS. Het BIOS is, in simpele taal, het eerste lapje code wat een computer uitvoert en wat gaat zoeken naar bijvoorbeeld een boot-device en dus ook naar de hoeveelheid geheugen die in het systeem zit. DOS zou opgestart kunnen worden door het bios als dat het huidige operating system zou zijn bij een persoon. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 07:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Titel aangepast. En je maakt wel meer typfouten (wtf bedoel je met "ma dos is korter" :? :? ). Misschien is het te overwegen spellchecking (standaard op recente versies Firefox aanwezig) aan te zetten voor je post...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:53

mace

Sapere Aude

Het kost even tijd, maar als ik jou was zou ik even memtest steeds een nachtje draaien met de volgende combinaties:

Twinmos1 in bank 1
Twinmos1 in bank 2
Twinmos2 in bank 1
Twinmos2 in bank 2
Samsung1 in bank 1
Samsung1 in bank 2
Samsung2 in bank 1
Samsung2 in bank 2

En dan kijken of het verschil maakt, zo kan je misschien achterhalen welk dimm slot nou precies kapot is, of misschien zijn van je twee setjes geheugen gewoon allebei eentje kapot, dat kan ook, hoewel het onwaarschijnlijk is.

En dan koop je voor een paar tientjes 1GB DDR en frot je die in de goede bank. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door mace op 11-11-2007 13:52 ]

Pagina: 1