Is het Windows FS nou echt zo brak???

Pagina: 1
Acties:

• Mark Kames
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-01-2025
Hallo mede tweakers,

Ik heb hier een vraag waar ik al een paar jaar mee zit, maar tot nu
toe nog geen enkele oorzaak laatstaan oplossing voor heb gevonden.

Sinds 2005 ben ik veel meer met muziek,fotografie en video gaan doen.
Kortom, multimedia op de pc.

Ik heb nou al behoorlijk wat foto's video's en vooral muziek op mijn pc staan.

Ik ben de laatste tijd nogal bezig geweest met bedenken voor goede back-up metode's
en de juiste hoeveelheid opslag voor mijn bestanden.
Ik zou dit hele verhaal achterwegen laten, maar ik heb de afgelopen jaren
(sinds ik ook intensief aan het kopieren ben van de ene hdd naar de andere I.V.M.
het maken van back-up's overschrijven naar nieuwe hdd's etc) dat foto's met kopieeren
paars zijn, groene balken hebben ,grijs zijn etc, dat muziek nummers tikken in de muziek hebbenen andere vreemde geluiden, ruis,etc, en dat video bestanden storingen vertonen,etc en soms het in sommige spelers meer vertonen dan in andere spelers, instal bestanden met de extentie exe bevatten fouten waardoor de installatie vanaf het begin beschadigt is etc etc etc.
Ik ben er na veel en lang uitzoeken achter gekomen dat meer mensen ''die veel kopieren, dus niet een paar bestandjes maar gigabyte's in 1 keer B.V.'' dit ook hebben.
Ik heb dit op mijn bijde pc's en nieuwe laptop, heb dit ook bij anderen gemerkt.
Ik heb hier veel vraag naar gedaan en heb alle bussen/controllers al gehad
(USB,Fireware, het netwerk via UTP, IDE,S-ata).
En heb dit veel meer met het FAT en NTSF bestandssysteem dan met FAT32.
Maar aangezien FAT32 niet echt meer veilig is en je ook niet onder Win XP partities groter dan 32GB kan aan maken + de beperkte max bestandsgroote van 4GB maakt dit FS onmogenlijk.

Ik wil vragen of dit een bekend probleem is bij meerdere tweaks en of er iets aan te doen is, B.V.
het EXT2 FS van Linux onder XP gebruiken voor mijn extra stations/partities OID.

De merken HDD's waar ik mee werk zijn WD,Maxtor en 1 Seagate.
En heb het bij alle, maar ook als ik foto's op Flash zet, CD/DVD's en Ipod.

Nog 1 ding waarom ik mij echter afvraag of dit aan het MSFS kan liggen.
Laatst heb ik al mijn floppy's uitgezocht omdat ik die niet meer gebruik en dat waren er nog wat.
Ongeveer 150 van de 200 waren niet of nauwelijks meer leesbaar.
Het ging hier om enkel A merken en de meeste waren zo'n 8 jaar oud.

Ik heb vorig jaar nog even op mijn Amiga zitten spelen, waar ik sinds een paar jaar wel al Winue voor heb, maar goed.
Maar al die floppy's deden het nog als uit 1990, erg vreemt het waren de zelfde floppy's.
Misschien toch het FAT FS dat voor floppy's wordt gebruikt, ik weet het niet.

Verder heb ik ook problemen met voornamelijk foto's die ik naar cd's of dvd's brand, en ik brand.
Ik heb al tientallen merken schijfjes gehad en ben vanaf 2006 volledig overgestapt op Philips schijfjes.
Ik heb een brander van NEC,Plextor 760A en in het verleden heb ik,Plextor 750A ,Ricoh DVD en een HP en Lite-on CD brander gehad, tot nu toe allemaal via IDE.

Het is voor mij 1 groot :? :? :? :? :? :? :? :?
Wie kan mij helpen?

Verwijderd

Ext2 is niet veel veiliger dan FAT of NTFS. Voor data-integriteit moet je transacties hebben, en een journal die dat bijhoudt. Ext3, ReiserFS, JFS, XFS, ZFS zijn filesystems die dat doen. Helaas is voor allemaal geen support in Windows. Je zal dus op een unix-achtig OS moeten overstappen als Linux, BSD, of Solaris.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2007 05:41 ]

Verwijderd

NTFS is journaling, maar alleen voor de meta-data niet voor de inhoud van je files. Journaling van andere filesystems, zoals UFS+gjournal, gebruikt ook journaling voor de datastroom. Dat is dus potentiëel veiliger.

FAT moet je idd niet gebruiken, daarmee kun je files kwijtraken of corrupteren als je een keer een crash hebt of je drukt op reset. Of de verbinding met je externe schijf valt even weg, je krijgt dan de melding "delayed write failed". Dat kan zeer ernstige gevolgen hebben, omdat dirty buffers (writes die nog moeten worden uitgevoerd) dan de prullenbak in gaan. Je volume kan zich daardoor in een beschadigde of niet-consistente status bevinden.

Een andere mogelijkheid is dat je geheugen een paar foutjes heeft, waardoor bij het kopiëren van grote hoeveelheden data bepaalde delen corrupt kunnen raken. Zorg altijd dat je met een stabiel systeem van doen hebt; uurtje memtest86 draaien en eventueel cpu stress tooltjes.

CD en DVD zijn geen betrouwbare media, zeker niet als je die lang wilt bewaren. Daarvoor moet je iets als flash hebben of b.v. een hardeschijf.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:53
Denk dat je het toch echt ergens anders moet zoeken, NTFS is naar mijn mening behoorlijk robuust. Indien je veel data-corruptie hebt tijdens kopieren zou ik het eerder zoals hierboven vermeld in het geheugen zoeken of in bijvoorbeeld de drivers voor de ide en netwerk controllers. En dan vooral de drivers van Nvidia zijn in dat geval behoorlijk verdacht.

Verwijderd

Mogelijk kun je dit soort problemen ook krijgen met b.v. de nVidia IDEsw driver (die optioneel is en naar eigen zeggen schijftoegang kan versnellen). Ook write-back van bijvoorbeeld Intel ICH controllers kan bij het minste of geringste voor een inconsistent bestandssysteem zorgen, wat niet opgevangen kan worden door de meta-journaling van NTFS. NTFS is alleen geschikt om de write cache van fysieke schijven op te vangen, niet die van bijvoorbeeld een Areca of ICH9R-controller met write-back.

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 20:54
NTFS is waarschijnlijk het meest gebruikte FS, dus automatisch goed getest. Waarschijnlijk zijn al die problemen die je tegenkomt van andere gebruikers te herleiden op andere problemen (slecht memory, slechte drivers, slechte controllers, etc.)

Wat ikzelf altijd doe om corruptie tegen te gaan is bijv. spellen ingepakt te laten. (en de par2 bestanden bewaren). Ik zie dan meteen of er iets misgegaan is. Zelf kan je ook par2 bestanden genereren over je bestanden.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Mark Kames schreef op zondag 11 november 2007 @ 05:25:
Ik ben er na veel en lang uitzoeken achter gekomen dat meer mensen ''die veel kopieren, dus niet een paar bestandjes maar gigabyte's in 1 keer B.V.'' dit ook hebben.
Bij het verplaatsen van honderden GB's van schijf naar schijf heb ik hier alleen last van gehad toen ik een slechte driver gebruikte voor mijn RAID-adapter. Na het vervangen van de driver heb ik geen problemen meer gehad. Het kan dus wel prima met NTFS, dus zoals gezegd denk ik dat je de problemen ergens anders moet zoeken.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Controleer je RAM, executables die corrupt raken, of lijken, worden daardoor meestal veroorzaakt.
De rant richting NTFS vind ik te snel geconcludeerd.

• Mark Kames
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-01-2025
Oke bedankt allemaal, ik heb nu weer wat meer denk stof naar evt oplossingen.
Ik ga eerst een geheugentest doen.

Ik heb idd een controller van Nvidia in zowel mijn IDE als Sata.
Tja, als het aan de drivers van NVidia ligt dan zal het enkel op te lossen zijn door een
RAID adapter in het PCI sot te steken met een controller van een ander merk aan boord.

Verder zijn mijn bijde mobo's van Asus, dus vind het wel vreemd want Asus is toch wel 1 van de betere merken voor MOBO''s.

Verwijderd

De drivers van nVidia (IDEsw) hóef je niet te installeren, daar waarschuwt de installer ook voor en vraagt je of je hem wel of niet wilt installeren. Met andere woorden, je kunt het ook eens zonder deze drivers proberen, mocht het probleem hem hier in zitten.
Pagina: 1