Toon posts:

Monitor is 1280x768 maar krijg uitgerekt 1024x768

Pagina: 1
Acties:
  • 824 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al op heel veel forums geweest, ook waar mijn probleem naar voren kwam, maar helaas heb ik nog geen werkende oplossing gevonden.

Mijn probleem:

Ik heb een LCD TV met DVI aangesloten op mijn computer. Videokaart is een Asus Nvidia 6200. Monitor (TV) is een Phocus (die niet meer bestaat = falliet) met resolutie 1280x768.

Nvidia drivers accepteerd max 1024x768.(driver versies: 81.65, 94.24, 163.71 en bijgeleverde Asus driver)

Ik heb geprobeerd om mijn scherm in te stellen op de native res van 1280x768 met de Nvidia drivers

Als resultaat krijg ik dat de eerste 1024 pix wel goed worden weergegeven, maar de aanvullende 256 zijn weer de eerste 256 pix (waarin ik de muis niet zie, de rest wel)
Het beste (=scherpste) wat ik tot nu toe gekregen heb is dat de eerste 128 en de laatste 128 pix zwart zijn.

Dit is geen gezicht op een breedbeeld scherm.

Ik werk nu op 1024x768, dat is wel schermvullend, omdat mijn scherm dit helemaal uitrekt. (Net als 800x600 en 640x480)

Probleem is alleen dat alles uit propoties staat.

Ik heb met Powerstrip 3.75 geprobeerd iets in te stellen, maar dit werkte niet.

Ik heb ook geen verstand van Voor- en achterportaal zoals in de drivers en powerstrip. Ik ben wel aan het spelen geweest in de drivers van Nvidia, maar in powerstrip kan ik niet eens iets aanpassen, behalve de voorgeprogrammeerde waarden (zal wel demo zijn ofzo)

Wat ik uit de forums haal is dat je met Powerstrip dit kunt instellen. Dit staat ook in de reacties.
Nadeel is alleen dat in de reacties staat: Het is gelukt! ;-)
Maar hoe?

Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen en zal ook voor andere gebruikers de oplossing die voor mij werkt posten.

BVD
Peter

Verwijderd

Topicstarter
Aanvulling info:
Modbreak:als je <24u iets aanvullends hebt, gebruikt gewoon de edit-knop om het in je eerdere post te zetten ipv meermaals je topic zo omhoog te schoppen. Dat wordt niet op prijs gesteld :o

Ik heb een Dell compu en daardoor de video-kaart gesloopt ;-)) omdat ik een platte kast heb en dus de kast niet meer dicht ging als ik de 'gewone VGA' aansluiting er aan liet zitten heb ik deze eraf gehaald.

Na de VGA weer aangesloten te hebben, heb ik geprobeerd om op deze manier mijn tv aan te sluiten, maar deze geeft een wazig beeld op 1024x768 in verhouding met DVI (Interlaced??)

Ook ben ik vergeten te melden dat ik niet weet op hoeveel Hz de TV werkt, misschien dat dat invloed heeft.

Ik heb begrepen uit de posts op andere forums dat VGA meer accepteerd dan de DVI, vandaar de info.

Groetjes,
Peter

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 13-11-2007 10:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oja forum meervoud is fori en geen forums :-)) Weet nog wel iets van mij lessen latijn...
Modbreak:als je <24u iets aanvullends hebt, gebruikt gewoon de edit-knop om het in je eerdere post te zetten ipv meermaals je topic zo omhoog te schoppen. Dat wordt niet op prijs gesteld :o

Verder weet je blijkbaar niet zoveel meer van je lessen latijn, aangezien forum onzijdig is en dus volgens "templum" verbogen wordt, dus is meervoud nog altijd fora...

[ Voor 68% gewijzigd door dion_b op 13-11-2007 10:31 ]

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:30

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Verwijderd schreef op zondag 11 november 2007 @ 01:37:
Oja forum meervoud is fori en geen forums :-)) Weet nog wel iets van mij lessen latijn...
Dan is het altijd nog fora en niet fori :P

Je kan ook de "Edit" knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif) gebruiken om iets toe te voegen aan je post.

[ Voor 23% gewijzigd door Angeloonie op 11-11-2007 01:38 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Verwijderd

Topicstarter
Oeps, weet ik het toch nog niet...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nu geprobeerd onder windows 2000 en XP (Beide Pro versies) , waarbij ik hetzelfde resultaat krijg. Zowel de drivers van Asus als van Nvidia. (Asus levert NVidia driver met een extra 'schermpje' op de kleuren per spel of toepassing aan te passen)

Ook onder linux (Knoppix) krijg ik hem niet goed.

Heeft iemand nog ideen??

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2007 00:31 ]

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Misschien een rare vraag, maar weet je zeker dat het 1280x786 is?
Op mijn laptop heb ik namelijk ook een breedbeeld, en daarop is de native resolutie 1280x800 :/
Al eens geprobeerd met 1280x800?

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik 1280x800 gebruik, dan krijg ik een zwart scherm. 800 is teveel voor mijn scherm.

Ik gebruik een televisie breedbeeld scherm en geen computer monitor die breed beeld is.

Het verschil, zover ik begrepen heb, is dat een 'normaal' scherm 4:3 is, een monitor 16:10 en een breedbeeld TV 16:9, vandaar het 'kleine' verschil in de hoogte van het scherm. ipv 800 (16:10) is mijn scherm 786 (16:9).

Volgens de fora die ik gelezen heb zou het zelfs 1280x720 moeten zijn voor 16:9, maar in de handleiding van mijn TV staat 1280x768 als resolutie.
Ook 1280x720 heb ik geprobeerd en dit werkt niet, ik krijg dezelfde herhaling aan de rechterkant.

[/quote]
Modbreak:
als je <24u iets aanvullends hebt, gebruikt gewoon de edit-knop om het in je eerdere post te zetten ipv meermaals je topic zo omhoog te schoppen. Dat wordt niet op prijs gesteld :o

Verder weet je blijkbaar niet zoveel meer van je lessen latijn, aangezien forum onzijdig is en dus volgens "templum" verbogen wordt, dus is meervoud nog altijd fora...
[quote]

Als antwoord aan de moderator:
Angeloonie was al zo vriendelijk geweest om mij hierop te wijzen, het was niet mijn bedoeling om mijn topic 'zo omhoog te schoppen', ik had alleen niet door dat ik de 'edit' knop moest gebruiken. Ik ben meer gewent om met chat te werken. Vandaar mijn vergissing betreffende de aanvulling.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je zou bijna denken dat de TV het dan blijkbaar toch niet aan kan.

Ik heb zelf net 2 weken een nieuwe TV, en eerst zitten spelen met de laptop op dat ding. 1024x768 perfect beeld, de TV schaalde het netjes zelf, dus uitgerekt. Zet ik me laptop op 1280x768 had ik op de TV gewoon 1024 volledig, en de rest was pas zichtbaar toen ik buiten het beelde kwam met de muis. (soort scroll effect zegmaar).

Nu heb ik inmiddels een andere pc op me TV aangesloten, met een andere videokaart in, en daar kan ik gewoon perfect 1368x800 op me TV neer zetten, zonder scrollen. Dat ligt dus gewoon aan de videokaart, bij mij dan.

Nu weet ik niet of je het eens met een andere pc, enkel een andere videokaart kan proberen. Zou namelijk goed mogelijk zijn dat het met een andere kaart wel goed werkt.

In mijn geval was het gewoon de videokaart die de boosdoener was.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het zojuist geprobeerd met een andere computer van de buren, maar krijg hetzelfde resultaat. Dit is een Sapphire Ati radeon 9600 pro net nieuw uit de doos ;-(

Dus het is niet ati vs nvidia.

Bij de drivers staat dat de monitor een max resolutie van 1024x768 aankan. Ik heb de monitor drivers van een acer breedbeeld scherm geprobeerd, maar de resolutie van de videokaart blijft max 1024 terwijl het acer scherm 1280x786 is net als mijn TV.

Toen ik een TFT scherm had, werkte mijn videokaart probleemloos op 1440x900, dus dat kan het niet zijn.

• core_dump
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08-2024
Wat is de aansluiting op je TV? Heb je DVI-DVI gebruikt of DVI-HDMI. In het eerste geval slikt mijn TV tot 1024x768, in het tweede geval 1280x720..

Verwijderd

Kun je niet een resolutie forceren in nVidia control center?
Plaatje, klik

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:03
TheBlasphemer schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 00:36:
Misschien een rare vraag, maar weet je zeker dat het 1280x786 is?
Op mijn laptop heb ik namelijk ook een breedbeeld, en daarop is de native resolutie 1280x800 :/
Al eens geprobeerd met 1280x800?
Laptops hebben als breedbeeld resolutie altijd 1280x800, 16:10 is dit namelijk.
1280x768 is een breedbeeld formaat voor monitors / TV's. Jouw opmerking is hier dus niet van toepassing ;)

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

UTwizard schreef op woensdag 14 november 2007 @ 10:47:
[...]

Laptops hebben als breedbeeld resolutie altijd 1280x800, 16:10 is dit namelijk.
1280x768720 is een breedbeeld formaat voor monitors / TV's. Jouw opmerking is hier dus niet van toepassing ;)
Voor HD breedbeeld(16:9) dus.

Ja of TV's zijn 1366x768.

[ Voor 3% gewijzigd door Tripp op 14-11-2007 15:01 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik DVI-DVI aansluiting. Op mijn TV heb ik geen HDMI aansluiting gevonden.

Ik heb ook gekeken of ik hem via de RGB aansluiting zou kunnen aansluiten, maar mijn videokaart heeft deze aansluiting niet. (De 4 pins bij de aarde van de DVI uitgang zitten er in ieder geval niet)

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 20:59:
Ik heb het zojuist geprobeerd met een andere computer van de buren, maar krijg hetzelfde resultaat. Dit is een Sapphire Ati radeon 9600 pro net nieuw uit de doos ;-(
Een Radeon 9600 is al een redelijk oude kaart :/
Niets nieuwers kunnen proberen ?

EDIT:
Als je nou eens een CRT aansluit, en daarop die resolutie probeert te krijgen?
Het zal dan wel een vertekend beeld geven, maar je kan dan wel zien of ook in die situatie die rare herhaling aan de rechterkant komt... Als dit het geval is is het waarschijnlijk de videokaart, als het bij een CRT wel gewoon werkt, is het de TV.

[ Voor 31% gewijzigd door TheBlasphemer op 14-11-2007 21:07 ]

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het op een CRT monitor geprobeerd en ook via de VGA aansluiting op mijn TV.

Beide werkt, maar de VGA op mijn TV is erg wazig en onduidelijk.

Ook de ATI kaart werkt op 1280x786 op een TFT monitor.

Op de VGA heb ik zonder problemen alle resoluties tot 1600x1200 zelfs met de meest rare verhoudingen. De schaal gaat zelfs tot 4800x2400, maar het is een oude CRT die hoger dan 1600x1200 niet accepteerd.

Het probleem is juist dat de herhaling van de eerste pixels pas te voorschijn komt bij de DVI aansluiting. Terwijl het dan pas echt scherp is. Nu ik op 1024x768 sta is het uitgerekt.

Ik zat al te denken dat het een beperking van DVI zou zijn, maar ik hoor dat dit niet het geval is. Mijn kaart moet dit ook gewoon kunnen net als mijn scherm.
Probleem is alleen dat de fabrikant van mijn scherm 'Phocus Electronics' niet meer bestaat.

Ik denk dat ik de afstelling voor mijn videokaart moet hebben, want hij stuurt wel een 1280x768 signaal, maar gaat niet verder dan 1024. Of moet ik dan toch de drivers van het scherm hebben.

Als iemand een werkende versie van powerstrip heeft gevonden, zou ik die graag willen uitproberen. Ik hoor vaak dat het hiermee wel lukt, mits je de afstelling voor je videokaart goed hebt. De versies die ik tot nu toe heb kunnen binnenhalen zijn om een of andere reden niet goed, want ik kan niets aanpassen.

Verwijderd

Als het goed is kun je met de NVidia drivers gewoon custom resolutions maken:
NVidia zegt:
1. Browse to the NVIDIA Display Properties by right mouse clicking on the Windows desktop and selecting NVIDIA Display.
2. Select the Change Resolution option.
3. Click the Add button.
4. Read and Accept the End User License Agreement.
5. Type in the desired settings for a custom resolution.
6. Click OK. The software will now perform a check to ensure the mode you have added is safe. If it is the mode is safe, the user will be prompted with a notification of a successful addition of that mode. If it is not, the user will be prompted with a notification that that mode is not safe to add.
Als dat niet lukt kun je een tooltje als Powerstrip proberen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het eindelijk voor elkaar...

Met hulp van de powerstrip util (waarvoor mijn dank voor de link, bij de andere versies kon ik niets aanpassen, alhoewel ik hem volgens mij wel op dezelfde plaats heb binnengehaald??)

Maar goed, hiermee kon ik met een beetje klooien met de instellingen en nu heb ik nu een perfecte 1280x768 res op mijn tv. Eindelijk geen lelijke, brede, dikke en onduidelijke letters meer ;-) Voor een grafisch ontwerper is dat een HÉÉÉÉL grote irritatie....

Nadat ik de instellingen van Powerstrip heb overgenomen in de NVidia drivers werkte het eindelijk.

Dit zijn de instellingen die bij mij nu werken:

HORIZONTAAL
Voorportaal: 24 Sync breedte 120
Achterportaal: 160 Scan: 48.36 kHz
Sync.Pol. - Active achterkant: 1280
Actieve voorkant: 1280

VERTIKAAL
Voorportaal: 3 Sync breedte 6
Achterportaal: 29 Vernieuwingsfreq.: 60.006
Sync.Pol. - Active achterkant: 768
Actieve voorkant: 768

De schaaling wordt door de monitor gedaan.

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft, buiten mijzelf uiteraard :-))

Mijn dank voor jullie hulp.
Pagina: 1