dhcpoffer komt niet aan op dhclient

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb Debian draaiende op een Virtual Machine (VMWare Server) op een Windows Vista installatie. Deze hostpc is met een bedraad netwerk verbonden met de router, een Linksys WRT54GL met daarop Tomato. Nu komt Vista prima op internet, maar de virtual machine krijgt geen IP-adres toegewezen.

De VM heeft bridged networking als ethernet controller ingesteld, er wordt door dhclient een DHCPDISCOVER verstuurd, deze wordt op de WRT54GL ook ontvangen, er wordt een DHCPOFFER verstuurd, maar dhclient krijgt hier niets van terug.

Na 6 discovers te hebben gestuurd kapt de client ermee met de melding 'No DHCPOFFERS received.',

In het log van de router is het volgende te zien (let niet op de tijd, die staat nog niet goed)
...
Nov 10 13:44:49 daemon.info dnsmasq[457]: DHCPDISCOVER(br0) 192.168.131.128 00:0c:29:13:cf:6a
Nov 10 13:44:49 daemon.info dnsmasq[457]: DHCPOFFER(br0) 192.168.1.105 00:0c:29:13:cf:6a
...

Ik heb niet zoveel verstand van linux-networking, dus ik doe vast iets doms niet goed. Maar wat?

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-03 03:40
Hoe weet je dat hij niet aankomt op de Debian VM? Heb je Ethereal of wireshark op de Debian om na te kijken? Firewalls in Vista of in Debian? Heb je al eens een NAT geprobeert ipv te bridgen?

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Mathijs1
  • Niet online
Nee ik kan op dit moment alleen via de VM-interface bij de Debian machine aangezien hij niet op het netwerk zit. Verder zit er op beiden geen firewall, ik heb NAT ook geprobeerd, dit werkt in principe wel maar is niet ideaal, liever heb ik gewoon een apart IP voor deze machine.

edit: overigens heeft de VM prima (ook met netwerk) gewerkt met mijn vorige router, dus qua Debian-installatie zit het wel goed denk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door Mathijs1 op 11-11-2007 06:49 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
64bit vista toevallig?

A wise man's life is based around fuck you

• Mathijs1
  • Niet online
Nope, Windows Vista Business 32bit

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
naja, ik heb hetzelfde probleem gehad met vmware server op vista maar dan op 64bit

vmware server is ook niet supported op een vista host os ;) dat zal het dan ook wel zijn lijkt me. (zelfs XP is unsupported...)

A wise man's life is based around fuck you

• Mathijs1
  • Niet online
Het heeft prima gewerkt met mijn vorige router, ik gok dus dat het iets met mijn routerinstellingen is (Tomato), dus het lijkt me sterk dat ik nu ineens problemen ondervind door Vista

• Mathijs1
  • Niet online
Never mind, het werkt nu ineens weer wel, na het terugzetten van NAT -> Bridged in de instellingen van de VM.

Kreeg eerst nog een DHCPNAK omdat hij het oude IP probeerde terug te vragen maar nu ging de DHCPREQUEST -> DHCPACK wel in 1 keer goed.

Topic kan dicht!
Pagina: 1