Toon posts:

Schijfleesfout bij opstarten PC [winXP prof]

Pagina: 1
Acties:
  • 823 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb volgende probleem:

Ik heb een IBM pc waarvan de HDD om de zoveel dagen zegt: schijfleesfout. Als ik deze d.m.v. een externe HDD defragmenteer doet ie het weer voor een paar dagen. De ene keer doet ie het dan 1 dag goed en de andere keer 2 weken.

Ik heb het volgende geprobeerd.
- piekspanningbeveiliging geplaatst
- 2 x nieuwe HDD geplaatst met schone installatie van windows XP
- BIOS gereset
- andere IBM pc, dus helemaal een andere pc, geplaatst: Hetzelfde probleem.

Wie o wie helpt mij uit de brand?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Controleer de schijf eens met een tooltje van de diskfabrikant. Als die de schijven prima in orde bevindt dan zou ik de fout eerst gaan zoeken in de software, of evt het geheugen (brak geheugen kan voor leuke datacorruptie zorgen). Geeft dat tooltje wel fouten dan zou je eens kunnen kijken naar de stroomtoevoer van de disk. Met name hdds zijn vrij gevoelig voor niet stabiele voltlijnen.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

schijfleesfout
Nooit van gehoord. Wat is dat precies voor fout? Een messagebox, een tray balloon, een BSOD? Kun je daar es een screenshotje van maken?

Ohja, en WAT probeert het ding eigenlijk te schrijflezen? :)

日本!🎌

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de schijf al eens gecontroleerd met zo'n tool en ik heb ook al eens een nieuwe schijf met een schone installatie gebruikt. Ook staat er inmiddels een andere pc met andere moederbord, processor, geheugen en voeding. Ook daar geeft ie na een poosje dezelfde melding.

De melding schijfleesfout verschijnt links boven in de hoek wanneer anders het windows xp logo zou verschijnen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar die tool, geeft die nog enige foutmelding terug?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, die gaf aan dat alles in orde was

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 15:34
Al geprobeerd om de disk met een andere flatcable aan te sluiten? Misschien is hij 40 aderig, probeer het eens met een 80 aderige?

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik inderdaad ook al gedaan, maar dat werkt ook al niet. Het is echt een heel vaag probleem

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

De melding schijfleesfout verschijnt links boven in de hoek wanneer anders het windows xp logo zou verschijnen
Ok, maar wanneer dan? Ik heb nml nog nooit in een linkerbovenhoek een XP-logo gezien. Bij mij staat ie altijd in het midden ;)

Ik denk nml niet dat het aan de hardware, noch aan de software ligt. Het kan zijn dat je iets probeert dat een dergelijke fout heel logisch veroorzaakt, of misschien is het wel een 2nd party applicatie of iets op een netwerk. Daar ben je nml heel onduidelijk in.

Vandaar dat ik vroeg om een screenshotje van de foutmelding. Kun je die nog steeds es maken?

日本!🎌

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook niet gezegd dat het xp logo links boven in de hoek komt, maar dat waar je normaal je xp logo krijgt je alleen het volgende te zien krijgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZZLJ7TG3.jpg

Dus volgens mij is het niks softwarematig of netwerkmatig. Het is waarschijnlijk een fout in de hardware of heel misschien in de software, wat ik eigenlijk niet geloof omdat ik er al 2 harde schijven en minimaal 3x een schone installatie heb gedaan

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wat is de bootvolgorde? Het defragmenteren staat er iig volkomen los van, dat lost echt niet dit soort fouten op.

Verwijderd

Topicstarter
De bootvolgorde is:

1. Harde Schijf
2. DVD
3 Diskette
4. none

Maar het is toch raar dat ie na een keer defragmenteren wel weer doet? Er moet ergens een oorzaak zijn, een piekspanninkje of misschien een verkeerde instelling in de BIOS

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
De foutmelding krijg je die met opstarten of als de pc al opgestart is?

Misschien dat er iets te heet wordt in de pc, bepaalde chips op moederbord, dus temps kontroleren.
Belast de pc eens met hd tune(hardeschijf oppervlakte kontrole) en cpu burn-in starten(indien meerdere processors dus vaker starten) en misschien iets om videokaart te belasten. Check nu de temps en voltages.

Speedfan installeren, hier kun je een logfile maken, die na de crash kunt uitlezen. wel kontroleren of de temps en voltages goed wordt aangegeven.

Bios op default zetten?

Geheugen getest?

Pc geaard?

Zoveel mogelijk hardware loskoppelen en weer testen.

Alle software die je nu gebruikt niet meer gebruiken, dus alles nieuwe (andere) software gebruiken om te testen, zet er eens ubuntu op om te testen. Voor installeren de pc goed schoonmaken.

[ Voor 15% gewijzigd door jan99999 op 12-11-2007 17:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik krijg de melding als het BIOS gedeelte (memory check, schijven, e.d.) voorbij is. Wanneer je dan het besturingssysteem verwacht komt de melding.

@jan99999, thanks ik zal het rijtje aflopen. Sommige dingen, zoals BIOS resetten en aarding heb ik gecheckt

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb de oplossing niet gevonden. Ik heb er nu windows 2000 op staan en alles werkt ineens weer. Ik snap er nog niks van, maar het werkt tenminste weer vlekkeloos.
Pagina: 1