Schimmel in de lens?

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Ooit is een koffer met tweedehandsjes van iemand overgekocht, tref ik bij een wat nadere inspectie dit aan:

Afbeeldingslocatie: http://i2.tinypic.com/8evlfkl.jpg

Schimmel op het voorste element van de lens. Jammer van de lens maar niet zo heel erg, kreeg hem er toch bij... Nu heeft hij wel in de zelfde koffer gezeten als de rest van de lenzen die ik heb gekocht, is het mogelijk dat die nu ook besmet zijn? Ik kwam er pas achter nadat hij op mijn body heeft gezeten, kunnen er sporen zijn achtergebleven in mijn body en zijn nu de lenzen die er daarna hebben opgezeten mogelijk ook besmet? Dat zou toch bijster zonde zijn... :/

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Erasmo schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 21:51:
is het mogelijk dat die nu ook besmet zijn?
ja.
kunnen er sporen zijn achtergebleven in mijn body en zijn nu de lenzen die er daarna hebben opgezeten mogelijk ook besmet?
ja (al zal dat niet zo heel snel gaan).
Dat zou toch bijster zonde zijn... :/
ja.

[ Voor 3% gewijzigd door lateef op 10-11-2007 22:19 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kansen bestaan wel, maar als het echt alleen het frontelement is en niet de achterste dan zou het risico wel minder kunnen zijn.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Foto doet het hier niet, maar als je zorgt dat je ze warm en droog bewaard dan zou de kans erg klein moeten zijn.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:50

sapphire

Die-hard pruts0r

droog,lijkt me logisch. Maar warm ?!? schimmels houden van wermte, dus koel en droog lijkt me logischer, of gewoon kamertemperatuur.

Gabriël AM5

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:48

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

sapphire schreef op zondag 11 november 2007 @ 11:21:
droog,lijkt me logisch. Maar warm ?!? schimmels houden van wermte, dus koel en droog lijkt me logischer, of gewoon kamertemperatuur.
Hangt er helemaal van af wat voor een schimmel het is.
Leg jij eens een stuk kaas ofzo een maand of wat in je koelkast, heb je een stuk kaas met een eigen leven hoor ;)

Maar een werkende foto zou misschien handiger zijn in het beoordelen van de situatie :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 21:00
Ik heb geen problemen met de foto, maar hier vanaf mijn eigen server:
Afbeeldingslocatie: http://mirror.andrieslouw.nl/8evlfkl.jpg

Specificaties | AndriesLouw.nl

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:48
Spike_wolf schreef op zondag 11 november 2007 @ 11:24:
[...]

Hangt er helemaal van af wat voor een schimmel het is.
Leg jij eens een stuk kaas ofzo een maand of wat in je koelkast, heb je een stuk kaas met een eigen leven hoor ;)
Leg 'm eens één dag buiten de koelkast, en je hebt 't al :P . De kou vertraagt het proces wel degelijk. Dat schimmels het goed doen in de kou komt omdat het dan ook vaak vochtig is.

Maar ik vraag me af hoe schimmels überhaupt op lenzen kunnen leven. Plastic vergaat (nog) niet, meeste metalen ook niet echt rap, en een coating heeft 't ding ook vast niet. En dan nog is dat alles niet organisch. Dat er schimmel op zit lijkt me dan vooral te komen doordat er iets op je lens zit wat is gaan schimmelen, en dat lijkt me niet echt besmettelijk.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:12

Xanax959

relax...

Interne schimmel kan ook komen doordat minuscule hoeveelheden smeermiddel in de loop der jaren verdampt, en op je lensdelen terecht komt.

Atari portfolio Dos 2.11

Verwijderd

Schimmels en bacteriën worden gebruikt om de meest vreselijke stoffen af te breken, zoals PCB's en bijvoorbeeld DDT. Vele soorten plastic zijn ook uitstekend eetbaar voor bacteriën en schimmels.

Koel en DROOG bewaren vertraagd het proces inderdaad. Als de schimmel alleen aan de binnenkant van het frontelement zit, lijkt de kans op besmetting van je andere lenzen uit dezelfde koffer, me heel erg klein. De kans dat die lens dan je andere lenzen besmet, omdat die op dezelfde camera hebben gezeten? Nul. De kans dat je andere lenzen besmet omdat je met je vingers aan die lens zit en daarna een andere lens aanpakt, is dan nog groter. (Maar nog steeds heel erg ontzettend klein.)

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ik heb met succes ooit een zoom lens ontdaan van schimmel. 99% ethanol en een heel zacht doekje (bijvoorbeeld micro fiber) en de schimmel verdween als sneeuw voor de zon.. en ethanol heeft ook nog eens waterontrekkende eigenschappen (dus eventueel vocht wat er mogelijk nog in zit kan daarmee worden verwijderd). Was wel wat werk om hem weer precies zo in elkaar te zetten..
Maar zoals al aangegeven: droog en koel bewaren. Droogte is daarbij belangrijker dan de temparatuur.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

henkleerssen schreef op maandag 12 november 2007 @ 12:52:
Ik heb met succes ooit een zoom lens ontdaan van schimmel. 99% ethanol en een heel zacht doekje (bijvoorbeeld micro fiber) en de schimmel verdween als sneeuw voor de zon.. en ethanol heeft ook nog eens waterontrekkende eigenschappen (dus eventueel vocht wat er mogelijk nog in zit kan daarmee worden verwijderd). Was wel wat werk om hem weer precies zo in elkaar te zetten..
Maar zoals al aangegeven: droog en koel bewaren. Droogte is daarbij belangrijker dan de temparatuur.
Probleem is, áls het je al lukt met hedendaagse lenzen, ze zijn enorm complex en tevens heel precies uitgelijnd voor de autofocus. Als je ze uit elkaar haalt loop je dus kans dat de autofocus helemaal misgrijpt, of dat je scherptepunt niet meer recht is over het hele beeld (links scherp en rechts wazig bijvoorbeeld).

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Fairy schreef op maandag 12 november 2007 @ 13:53:
[...]

Probleem is, áls het je al lukt met hedendaagse lenzen, ze zijn enorm complex en tevens heel precies uitgelijnd voor de autofocus. Als je ze uit elkaar haalt loop je dus kans dat de autofocus helemaal misgrijpt, of dat je scherptepunt niet meer recht is over het hele beeld (links scherp en rechts wazig bijvoorbeeld).
klopt.. je moet er ook niet zomaar aan beginnen. Ik ben er volle dag mee bezig gweest om de lens weer in elkaar te zetten ( Uit elkaar halen en schoon maken was ik maar een uurtje mee bezig.. :X ). Het ligt ook nog eens per lens anders.. daarom niet echt aan te raden.. doorgaans. Met wat oudere lenzen kun je de gok wel eens nemen: zijn mechanisch doorgaans niet zo ingewikkeld.. en ook niet zo duur mocht het mis gaan.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Fairy schreef op zondag 11 november 2007 @ 10:57:
Kansen bestaan wel, maar als het echt alleen het frontelement is en niet de achterste dan zou het risico wel minder kunnen zijn.
Ik kan zo niet zien of het alleen het frontelement is, ik zal hem aankomend weekend is uit elkaar sleutelen.

Overigens heb ik op een andere lens uit die koffer ook wat schimmel ontdekt, het is nog maar miniem dus toch maar is proberen in de kiem te smoren. Ik hoorde ooit dat uv-licht ook goed schijnt te helpen?

Iig ga ik sowieso de 400 mm even uit elkaar sleutelen om een beter schadebeeld op te kunnen stellen, gelukkig is het en m-lens dus daar zit niet zoveel moeilijkmoeilijk in :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Veel organismen kunnen niet tegen sterke uv straling. De lens zal er geen problemen mee hebben. Mooi voorbeeld van beginnende schimmel (ik heb ze erger gezien) en weer een goede herinnerign dat je 2e hands lenzen goed moet inspecteren.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Pagina: 1