Video memory: 8MB in bios

Pagina: 1
Acties:

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:27
Hallo,

Ik heb een
dell inspiron 640M
1024ddram
Mobile intel 945GM Express chipset family 224mb

Als ik kijk in mijn bios zie ik staan dat mijn video memory slechts op 8mb staat, alleen kan ik het niet wijzigen omdat het aangeeft dat dat scherm alleen voor informatie is. Omdat dit zo laag staat kan ik mijn HL2 niet starten, hoe pas ik dit aan..?

Verwijderd

Niet, je hebt nou eenmaal een 8MB videogeheugen in dat ding zitten.

De rest is shared memory.
"Omdat dit zo laag staat kan ik mijn HL2 niet starten, hoe pas ik dit aan..?"
Dit is wel raar, programma's en spellen die opvragen (via API's) hoeveel videogeheugen er beschikbaar is
zouden gewoon 224MB door moeten krijgen. Welke foutmelding krijg je precies?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2007 18:52 ]

• SCIxX
"De instructie 0x0c942eea verwijst naar geheugen op 0x0dv4. De lees of schrijvbewerking ("read") op het geheugen is mislukt. Klik op OK om het programma te beeindigen."

het eerste stuk 0x etc boeit niet zo, want daar vind je niks op (verschilt natuurlijk per pc), op het 2e stuk vond ik echter wel resultaten en zag dat iemand zijn video memory omhoog had gegooit van 8 naar 128. Maar ik kan daar dus uberhaupt niks wijzigen, ook geen processor snelheid enzo.

Nieuwste drivers van de chipset al geinstalleerd.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12 21:04
Bij OEM pc's kun je niets (of heel weinig) wijzigen in het BIOS. Je kunt proberen om er een 'normaal' BIOS in te flashen voor jouw mobo, dus een ander BIOS dan die van je OEM, maar daar blijft het bij.

Verwijderd

Bijna alle borden die DELL gebruikt worden speciaal voor hun gemaakt, voor zover ik weet
en daar ga je dus dan ook nooit een ander BIOS voor vinden.

@SCIxX: de error waar je mee aan komt zetten heeft (Zoals ik al dacht :P) niets te maken met het geen waarvan jij dacht dat het te maken heeft.

Check je kopietje ff ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2007 19:06 ]

• SCIxX
Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 19:05:
Bijna alle borden die DELL gebruikt worden speciaal voor hun gemaakt, voor zover ik weet
en daar ga je dus dan ook nooit een ander BIOS voor vinden.

@SCIxX: de error waar je mee aan komt zetten heeft (Zoals ik al dacht :P) niets te maken met het geen waarvan jij dacht dat het te maken heeft.

Check je kopietje ff ;)
Oh, ja nja ik was voor een oplossing aan het zoeken dus probeer alles maar kom er niet helemaal uit, zou toch wel half life2 (ep2) moeten kunnen draaien denk ik.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

i945GM gebruikt dynamisch toegekende videogeheugen - 8MB als het weinig/niets te doen heeft, meer als het meer nodig is. Dat kun je dus niet instellen. Irritante is alleen dat veel software daar geen rekening mee houdt. Anno 2001 werkte ik voor een vrij grote (en erg brakke) PC fabrikant. Veel van de PCs waren low-end, dus veel i810 chipset gevallen (zelfde idee als i945GM). En toen kwam Fifa2001 uit...

Dat ding controleerde in non-3D modus of er minimaal 8MB videogeheugen aanwezig was - maar in non-3D modus werd er maar 4MB toegekend, dus weigerder het spel te starten |:(

Hier kregen we veel calls over binnen :o

Klinkt alsof jij last hebt van hetzelfde. Probleem zit in brakke programmering van de game die geen rekening houdt met DVMT van Intel chipsets (wat gezien het feit dat Intel de meeste grafische chips levert en ze allemaal DVMT gebruiken vrij kortzichtig is).

Edit:
Maar idd, verwacht niet dat prestaties goed genoeg zijn om te spelen daarmee. HL1 zou wel moeten lukken...

[ Voor 173% gewijzigd door dion_b op 10-11-2007 20:17 ]

Oslik blyat! Oslik!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-12 11:05

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Sowieso denk ik dat HL2 ep. 2 het hard te halen heeft op een i945GM. Persoonlijk denk ik dat het gewoon niet wil werken omdat de videomogelijkheden niet uitgebreid genoeg zijn.

Tesla Model Y RWD (2024)

• SCIxX
--MeAngry-- schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 20:16:
Sowieso denk ik dat HL2 ep. 2 het hard te halen heeft op een i945GM. Persoonlijk denk ik dat het gewoon niet wil werken omdat de videomogelijkheden niet uitgebreid genoeg zijn.
Gewoon HL2 draaide anders prima, dan zou deze toch ook wel moeten kunnen draaien?

Maarja, nog steeds geen oplossing gevonden, dus op deze manier kom ik er helemaal niet aan toe. :'(

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals ik hierboven al schreef (heb je het überhaupt gelezen :? ) ligt je probleem in het spel, niet in de hardware :o

Move VB -> SPV

Oslik blyat! Oslik!

• SCIxX
Ja ik had het gelezen hoor. :) Ik heb thuis veel gelezen over het desbetreffende probleem en een hoop mogelijke oplossingen. Toch raar als het een beperking van het spel is dat er geen duidelijk oplossing is.

Zou je de topictitel kunnen wijzigen voor me naar "Half life 2 ""memory could not be read" error" ?

:)

[ Voor 20% gewijzigd door SCIxX op 11-11-2007 13:53 ]

Pagina: 1