Harde schijf filesystem corrupt?

Pagina: 1
Acties:

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-02 15:27

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Ik heb vandaag een probleempje veroorzaakt met mijn externe hardeschijf. Ik draaide door een stomme fout een encryptieprogramma op een veel te grote file. Het progamma was blijkbaar niet zo goed geschreven want nadat hij mijn geheugen en swap volgestampt had met het bestand stond mijn computer in zijn geheel vast. Het bestand waar hij mee bezig was stond op mijn externe harde schijf.

Na een hard reboot draaide mijn computer nog, en was er op het eerste gezicht niets aan de hand. Mijn externe harde schijf werd echter niet meer herkend door windows, dubbelklikken op het icoon resulteerde in de vraag of ik de schijf wilde formatteren. Gezien het feit dat al mijn bestanden er op stonden is dat niet echt wat ik wilde, en raakte ik enigzins paniekerig. Toen mijn schijf nog steeds niet herkend werd na een gewone reboot, ging ik hier eens kijken. Ik heb gelukkig GetDataBack, dus ik dacht ik met dat programma mijn dode schijf wel zou kunnen redden. Echter bij het opstarten van de software, en het starten van de eerste stap (een scan van de schijf) kreeg ik de melding dat de schijf slechts 137 GB zou zijn, dit zou bovendien wijzen op het feit dat mijn PC de schijf mogelijk niet goed herkende. Even zoeken deed mij uitvinden dat dit aan LBA instellingen kon liggen, een update van mijn windows had moeten volstaan. Echter, de update die werd aangeraden was SP1, en gezien ik SP2 bezit is dit niet de oplossing.

Ik heb toen besloten de scan toch te starten. Hij is nu nog bezig, maar ik vraag me af of hij bij het herstellen nu geen problemen kan gaan geven, omdat hij denkt dat de schijf slechts 137 GB groot is. De WD (mijn schijf is een Western Digital Elements) Diagnostics tool gaf de schijf wel aan onder fysieke disks, met daarbij de goede capaciteit. Echter bij de logische schijven gaf hij geen filesystem of grootte van de schijf aan.

Mijn uiteindelijke vraag is wat jullie kunnen zeggen van dit probleem, of jullie dit meegemaakt hebben en of jullie denken te weten wat ik het beste kan doen. Moet ik gewoon doorgaan met het recovery proces van GetDataBack of gaat dat hoogstwaarschijnlijk problemen geven ivm de aangegeven 137 GB? Of denken jullie dat de enige oplossing een format is, of dat de schijf wellicht geheel dood is.

EDIT:

Inmiddels is de scan compleet, het resultaat is als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.t-network.nl/snapshots/SnapShot-20071110-182341.png

[ Voor 9% gewijzigd door Patriot op 10-11-2007 18:24 ]