ThermalTake Ruby Orb

Pagina: 1
Acties:

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Topicstarter
Beste tweakers, ik heb vorige week nieuwe hardware geïnstalleerd met daarbij een Ruby Orb koeler van thermaltake. Nu staat er op de verpakking dat deze 17 db maakt maar die van mij maakt zoo veel herrie. Ik heb al geprobeerd om thermaltake te mailen maar die website is zo brak dat je altijd foutmeldingen krijg.

Weet iemand wat ik hiermee moet doen? Is dit gewoon een defecte koeler of kan deze fanspeed lager? want als ik zo kijkn aar de koeler dan maakt hij redelijk wat toeren.

Volgens mij asus AIsuite draait de koeler op 1600 toeren.

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vind dit eigenlijk een gevalletje search, maar goed, ik zal toch een antwoord geven.

Allereerst: heeft de koeler een 3 pins of 4 pins aansluiting en wat heeft je moederbord? Want:
  1. 3 pin van fan op 4 pin van moederbord - eigenlijk geen idee wat er dan gebeurd, dikke kans dat de fan op max speed draait omdat het moederbord voor fanregeling alleen wil luisteren naar PWM, wat de koeler dus niet ondersteund. Het programma Speedfan kan helpen.
  2. 4 pin van fan op 3 pin van moederbord - pin met blauwe draadje (PWM) moet niet aangesloten zijn. Via BIOS atomatic fan speed instellen.
  3. 3 pin op 3 pin: Via BIOS automatic fan speed inschakelen
  4. 4 pin op 4 pin: PWM in BIOS aanzetten
Werkt dit allemaal niet of is het niet van toepassing: probeer eens het programma Speedfan, daar kan je ook de snelheid van je fans mee regelen, mits die gezien bovenstaande goed zijn aangesloten.

[ Voor 12% gewijzigd door rodie83 op 10-11-2007 14:35 ]

• Daywalk3r

Daywalk3r

Walks at night 2

Topicstarter
Het is een 3-pin op een 4-pins connector dus ik denk dan inderdaad dat die pwm niet aanstaat waardoor het niet werkt. Dan zou ik het dus softwarematig moeten instellen.
Of met een fanmate die ik nog heb liggen van m'n oude koeler.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Daywalk3r schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 15:20:
Het is een 3-pin op een 4-pins connector dus ik denk dan inderdaad dat die pwm niet aanstaat waardoor het niet werkt. Dan zou ik het dus softwarematig moeten instellen.
Of met een fanmate die ik nog heb liggen van m'n oude koeler.
Als je nog een fanmate hebt liggen zou ik die fijn gebruiken. Scheelt weer een programma installeren/laden ;)

• Daywalk3r

Daywalk3r

Walks at night 2

Topicstarter
Ja ok.. het is dus geen defect... Mooi dat je even wou helpen

Slotje! ;)