Toon posts:

Pc boot niet meer na kortsluiting in tosti-apparaat

Pagina: 1
Acties:
  • 675 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een terugkerend probleem met mijn pc. Zo nu en dan wil hij niet meer booten. Vandaag was dit het geval nadat een stop eruit ging i.v.m doorsmelten van m'n tosti-apparaat. Andere keren had ik hetzelfde nadat ik zelf ergens wat gepruts had. Na een uur ging die dan meestal weer aan.

Het vreemde is dat op het moederbord nog een ledje brand. Druk ik op de aan/uit-knop dan gebeurt er niets. Ik weet dus niet of het probleem bij mijn moederbord of bij mij voeding ligt.

Nog een feit is dat mijn computer nieteens aanstond terwijl het tostigeval doorbrandde.

Is er een manier om dit uit te vinden?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2007 13:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
heb helaas geen andere voeding om te proberen....

Ik heb nu een Recom voeding, was rond 40 euro meen ik......is dat ook al cheapass spul?

Recom Power Engine 450 RC-PE450

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De kans dat je voeding gesneuveld is is vrij groot in dit geval, ongeacht of dat nou een hele goede of hele slechte was (het zelf weinig ervaring met Recom, maar het is iig niet ultrabudget). Ga anders gewoon eens langs een pc zaak om hem daar te testen, dar hebben ze zeker een voeding liggen.

Verwijderd

Vaak zit er gewoon een zekering in de voeding (zo'n glazen buisje met een draadje erin die waarcshijnlijk nu gebroken is).
Ik zou de voeding even openschroeven en kijken of je de zekering vind, die er dan uithalen en vervangen.

Ik heb het zelf ook ooit eens gehad, een zekering kost je amper een euro.

Edit:ik zie dat er nog wel stroom op het moederbord staat, je lampje brand.
Dan weet ik het ook niet, sorry.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2007 14:32 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:15
Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 14:31:
Vaak zit er gewoon een zekering in de voeding (zo'n glazen buisje met een draadje erin die waarcshijnlijk nu gebroken is).
Ik zou de voeding even openschroeven en kijken of je de zekering vind, die er dan uithalen en vervangen.

Ik heb het zelf ook ooit eens gehad, een zekering kost je amper een euro.

Edit:ik zie dat er nog wel stroom op het moederbord staat, je lampje brand.
Dan weet ik het ook niet, sorry.
Misschien wel even een waarschuwing bij plaatsen... Er is een reden voor dat zo'n voeding opgesloten zit in een kastje. Er worden in een voeding hoge voltages gebruikt die er niet perse al af zijn als je de stekker eruit trekt. Als je de zekering gaat nakijken / vervangen, kijk dan goed uit.

Bovendien staat er nog stroom op het mobo, dus zal het niet de zekering zijn.

@ts: Probeer is of de voeding zelf nog wel aan gaat. Om dat te doen haal je de grote voedingskabel van het moederbord en neem je een paperclip. Verbind met die paperclip de groene draad met één van de zwarte draden. Je voeding zou nu aan moeten gaan en je cd-rom/dvd speler, hdd etc zouden moeten opspinnen.

[ Voor 19% gewijzigd door Nijn op 10-11-2007 14:36 ]

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 14:24:
De kans dat je voeding gesneuveld is is vrij groot in dit geval, ongeacht of dat nou een hele goede of hele slechte was (het zelf weinig ervaring met Recom, maar het is iig niet ultrabudget). Ga anders gewoon eens langs een pc zaak om hem daar te testen, dar hebben ze zeker een voeding liggen.
Het is wel B-merk. Beter dan sweex en Thrust ed. maar €40,- is niet genoeg voor een A-merk 450watt voeding. Ik zou dan kijken naar een leuke Coolermaster. Extreme Power 450watt oid. Wel een A-merk en ook goedkoop. Als je zeker weet dat het daaraan ligt iig ;)

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-02 20:04

Bravo

Second Best

Dit probleem klikt me (helaas) bekend in de oren.
Aan de hand van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kwam ik erachter dat mijn voeding niet meer lekker was, hij is/was niet meer in staat om voldoende Amperages te leveren op de verschillende lijnen.
Dit kan met elke voeding gebeuren, goede en slechte. Maar het voordeel van een goede voeding is dat alleen de voeding kapot gaat (dank u Antec _/-\o_ ), met een slechte voeding waarschijnlijk ook je mobo mee :| .
Ik denk (/hoop) dat je alleen je voeding moet vervangen.

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Verwijderd

Topicstarter
Nijn schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 14:34:
[...].

@ts: Probeer is of de voeding zelf nog wel aan gaat. Om dat te doen haal je de grote voedingskabel van het moederbord en neem je een paperclip. Verbind met die paperclip de groene draad met één van de zwarte draden. Je voeding zou nu aan moeten gaan en je cd-rom/dvd speler, hdd etc zouden moeten opspinnen.
Heb dat gechecked.....hdd gaat idd opspinnen 8)7

Dus is er dan niets mis met de voeding?

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:15
Nee, er is niets duidelijk mis met de voeding. Het is nog steeds goed mogelijk dat een van de lijnen van de voeding niet werkt, of de voeding geen power_good signaal afgeeft. We kunnen het alleen niet zonder extra onderdelen uitsluiten.

Het kan namelijk ook zijn dat er iets mis is met het moederbord, dat het power_on signaal niet doorgeeft aan de voeding.

Je zegt dat de computer deze kuren eerder heeft vertoont. Het kan dus ook toeval zijn, of de stroomstoring kan het moederbord net een tik hebben gegeven (druppel, emmer, overlopen). De voeding hoeft dus niet eens kapot te zijn. Welkom in de wondere wereld van hardware :(

[ Voor 27% gewijzigd door Nijn op 10-11-2007 14:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
of misschien het knopje op het chassis?

zal die eens kortsluiten. Anders zit er weinig anders op dan een nieuwe voeding kopen om te testen en als het dat niet is moet ik die maar ruilen.

• yni
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-09-2025

yni

ik gok, dat het doorbranden van je tostiijzer helemaal niks te maken heeft met het niet functioneren van jouw pc...

het tosti ijzer heeft teveels troom gevraagt en heeft daarom de stop laten doorbranden. als de pc op zo'n moment niet aanstond is het enige dat gebeurd is, dat de netspanning is uit gevallen end e pc dus helemaal uit is gegaan...

waarschijnlijk is het gewoon toeval dat beide tegelijk niet meer functioneren. als ik jou was zou ik losse onderdelen testen. zo bijvoorbeeld:

1. sluit alleen je moederbord aan. de rest laat je weg. op het moederbord zit echter nog wel de videokaart aangesloten en 1 reepje geheugen (haal de tweede weg als je er twee hebt)

2. als dit niet werkt, probeer je eerst je andere geheugen reepje.. geheugen kan namelijk zorgen dat je pc niks meer doet...( pc van mijn vader ging niet eens meer aan vorige week omdat het ram reepje kapot was en dan gaat de pc niet eens aan)

als je een pci-express videokaart hebt, probeer dan eens het pci-express stekkertje eruit te laten, volgens mij maakt het niet zoveel uit, maar misschien verlaagt dit het amperage dat er gevraagd wordt van je voeding... de pc zla niet dorstarten omdat de videokaart op het scherm aangeeft dat hij niet is aangesloten, maar je kan wel zien of de pc aangaat of niet...

verzin zelf van dit soort oplossingen... als je er niet uit komt en thuis ook geen spullen hebt om dingen te vervangen, zal je dus of nieuwe dingen moet kopen of toch de hulp van een pc bedrijf inschakelen..

Verwijderd

Topicstarter
net een nieuwe voeding gehaald...

alles werkt weer!

thanx 4 tha help
Pagina: 1