[MSI P965 Neo] Instabiel na liveupdate

Pagina: 1
Acties:
  • 583 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Scavvy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10-2025
Ik heb afgelopen zomer mijn pc geupgrade met de volgende onderdelen

Club3D 7800GT
Intel Dual Core 6420 @2.13Ghz
MSI P965 Neo
2 maal Naynya DDR2 geheugen @800mhz.
Western Digital Sata2 250GB (WJB250)

In het begin weinig problemen al. De laatste tijd kwamen er echter soms wat eigenaardigheden aan het licht. (Er is geen enkel onderdeel onderheving aan overclocking):

- Soms nadat ik mjin pc aanzette kreeg ik geen beeld, na een reboot was alles dan ok.
- Om de zoveel tijd werd in windows mijn IDE schijf afgekoppeld, na reboot was dit dan ook verholpen.
- Soms liep het systeem gewoon vast ook als er niets mee gedaan werd.

De volgende dingen vervolgens geprobeerd deze problemen te verhelpen:
- Gecontrolleerd of videokaart goed in zijn slot zat en of de monitor kabel goed was aangesloten.
- Clean install windows
- Nieuwe chipset drivers.
- Nieuwe drivers voor de jmicron raid/ide chipset

Geen van deze opties bracht uitkomst. Ik heb daarop vervolgens de msi liveupdate eens laten draaien en deze gaf aan dat er een bios update was. Deze laten uitvoeren en werd succesvol uitgevoerd. Het bracht mij echter van de wal in de sloot met de volgende problemen:

Na reboot gewoon beeld, bios reset gedaan en windwos boot gewoon echter
- Geen netwerk verbinding met beide netwerkkaarten, en mobo realtek gbit kaart niet en ook de pci realteak 100mbit kaart was met geen mogelijkheid verbinding te krijgen, telkens medium ontkoppelt.

- Kabel overswitchen van ene naar andere netwerkkaart terwijl pc aanstond ->freeze

- Reboot naar linux met Kubuntu Fesity livecd, zelfde probleem.

- Reboot terug naar windows. Geen beeld meer.

- Na verloop van tijd opeens weer een keer beeld toen oude bios op cd gezet in dos geboot met oude win98 cd en geprobeerd terug te flashen. Dit werkt niet meer door de jmicron chipset die cdboot in dos niet meer ondersteund.

- Diskette station opgezocht en aangesloten maar pc geeft geen beeld meer dus deze optie is niet meer te testen.

===========================================================

Hardware tests:
- Beide geheugenmodules afzonderlijk getest
- Meerdere geheugenbankjes getest. En groen en orange
- Videokaart gecontroleerd niets afwijkends aan te zien.
- Processor vertoont ook geen zichtbare mankementen.
- Moederbord piept niet.
- CMOS gecleared, batterij eruit gehaald. Werkte de eerste paar keer met boot wel daarna niet meer.
- Ander beeldscherm geen effect.
- Voeding in andere pc ingebouwd en werkt wel.
- PC laat bij cold boot voor 1s de fans draaien, zet dan alles uit en begint vervolgens na 2s te booten. De hardeschijf die erin zit boot wel.
- PC lang uit laten staan om vervolgens weer te starten gaf ook geen effect.

Dit is het enige pci-ex/dualcore systeem hier dus kon dat niet vervangen, verder alleen agp kaarten.

Ik heb toch het idee dat mijn mobo helemaal gaar is. Daar ik Echter alleen maar bios flash heb uitgevoerd via hun liveupdate utility neem ik toch niet aan dat garantie hierdoor vervalt. Iemand ervaring met de RMA service van MSI van dit soort problemen of nieuwe ideeen die ik nog kan proberen daar ik de FAQ en de rest van het forum + google al goorgespit heb

Intel DC6420 | MSI P965 Neo | 2x1GB Nanya DDR2 800Mhz | Club3d 7800GT | Plextor 755A

• Scavvy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10-2025
Probleem opgelost.

Na de bios update naar 1.10 werkte booten met floppy drive blijkbaar ook niet meer. Toen ik deze weer loskoppelde en pc een half uur uit liet staan, wilde windows met wat moeite nog starten dit keer ook met beeld. Alleen de standaard problemen (instabiel en geen netwerk deden zich nog voor).

Daar een ntfs partitie op mijn sata schijf verwijderd en opnieuw aangemaakt als fat32 (moet sata zijn want ide schijven worden op dit mobo niet herkend onder dos door jmicron chip heb ik het vermoeden)

Hierop een mapje aangemaakt met de oude 1.9 bios, geboot met oude win98 cd zonder ondersteuning voor cd want dit werkt ook niet door die zelfde jmicron chip. In dos verder flash opnieuw uitgevoerd , bios reset gedaan en voila windows start weer en netwerken allemaal weer beschikbaar.

De moraal van dit verhaal:
Flashen van de MSI P965 Neo via de liveutility van XXX naar 1.10 brengt meer problemen met zich mee dan dat deze oplost, denk hier dus even extra over na voor je eraan begint :)

Edit:
Voor degene die niet de mogelijkheid hebben om een partitie opnieuw aan te maken, op de MSI site staat ook een dos driver voor jmicron:
http://global.msi.com.tw/...c=driverfile&dno=2481&i=0

[ Voor 9% gewijzigd door Scavvy op 10-11-2007 15:43 ]

Intel DC6420 | MSI P965 Neo | 2x1GB Nanya DDR2 800Mhz | Club3d 7800GT | Plextor 755A