Toon posts:

Problemen met radeon x1900gt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds anderhalf jaar heb ik een radeon x1900gt van club3d, tot voor kort met grote tevredenheid. Echter een maand of 2 geleden begonnen games (vooral high end) na enkele minuten rare artifacts te vertonen. Ik dacht eerst dat het een driver probleem was, maar na verschillende drivers te hebben geprobeerd bleek het dit toch niet te zijn. Ik heb daarom atitools gedownload en daaruit kreeg ik het volgende te zien:

Afbeeldingslocatie: http://img99.imageshack.us/img99/1277/atitoolwm9.jpg

Niet echt gezonde waardes, en vooral niet al na 2 minuten. Ik heb geprobeerd om hem zo in te stellen dat hij constant op 60 graden bleef draaien, dit lukte aardig alleen de fan bleef constant op 91% draaien. Ook niet de bedoeling lijkt me. Tevens heb ik gekeken of er geen stof in de fan zat, deze was echter best schoon.

Wat kan nu het probleem zijn?

Verdere systeem:

Amd athlon 64 x2 3800+
1 gig geheugen
asus m2n-e moederbord

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2007 15:17 ]

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-06 15:33
Kijken of de koeler er nog goed opzit? pasta vervangen ;) typisch gevalletje van overhitting

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kaart vanmorgen nog bekeken, koeler zat er nog goed op zover ik kon zien.

Kan het trouwens erg veel kwaad als de fan gedurende het gamen constant op 91% draait?

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07 22:39
Die temperatuur stijgt wel heel hard in zeer korte tijd :X 98 graden is echt veel te warm. 40 graden in 2 minuten stijgen is veel te snel en er komt precies geen einde aan. Toch maar es voelen of je koelblok nog goed aanraakt.

http://specs.tweak.to/16567

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:55

WoutF

Hoofdredacteur
Ik heb precies hetzelfde probleem (ook met een Club3d 1900gt). In mijn geval was ik te laat, want zelfs met een andere koeler waardoor de kaart niet warmer wordt dan 70c blijf ik artifacts en crashes hebben.

Misschien een foute batch van Club3d?

• Cpt.Iglo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-03 14:02
Als je de kaart 1,5 jaar hebt, heb je dus nog een half jaar garantie. Ik zou er mee terug gaan, want het lijkt erop dat er toch iets hardwarematig kapot is aan je kaart. ;)

Verwijderd

Die lijn van de temperatuur op je plaatje viel me direct op. Hij overstijgt de 95 graden en misschien mag je kaart dat hebben, maar mij klinkt het erg hoog in de oren en mijn X1950XT komt niet over de 65 graden heen tijdens gamen.

Het lijkt me een hitteprobleem en ik denk dat je GPU fouten maakt omdat de puntjes wit zijn en fouten in het VRAM gedeelte waren toch altijd gekleurde (paarse) puntjes?!

Je hebt die tool toch voor je neus, dus je kunt proberen om de videokaart 20% lager te klokken en dan kijken of er nog puntjes verschijnen. Ik heb die test ook even gedaan en hier is alles goed, dus ik "denk" dat je te maken hebt met een verstopte of stilstaande ventilator of dat je luchtstroom in je kast niet goed is.

Nogmaals. Dat het groene lijntje van je temperaturen zo snel en stijl steigt lijkt me een fout teken. Het duurt bij mij heel lang eer de kaart op zijn 65 graden zit als ik aan het gamen ben en onder Windows Aero is de kaart 41 graden. Dit heb ik uitgelezen met ATi Tray Tools.

Ik edit het bericht even want ik vergat te melden dat ik ook gevoeld heb aan de videokaart en de mijne is handwarm tijdens gamen. Ik geloofde mijn 65 graden ook niet voor de zwaarste 1950 uitvoering, maar mijn koeler heeft heatpipes en blaast de lucht naar buiten. Grote kaart.

Bekijk meteen even de temperatuur van je processor. Het is niet probleem gerelateerd, maar als deze ook warm is moet je het zoeken in de luchaanvoer van je kast.

De framerate klopt wel want ik had 40% meer en jij hebt een X1900GT in plaats van een X1950XT.

Laat me/ons even weten wat onderklokken doet want je kaart hoeft helemaal niet kapot te zijn. Het zou toch jammer zijn als je hem RMA doet en te horen krijgt dat er niets aan de hand is/was.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2007 15:04 ]

Verwijderd

Waarom maakt je niet een [img][/img] header? Het plaatje is niet groot en zo kan iedereen het zien.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties iedereen.

Ik heb de clocksnelheden verlaagd met 20%, helaas had het geen resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://img112.imageshack.us/img112/9773/atitool2mj5.jpg

Ik heb tevens aan de gpu gevoeld, en hij is meer dan handwarm. De processor lijkt niets mis mee, het bios geeft aan 40 graden.

Verwijderd

Hoi,

Als je goed kijkt is het met 20% trager wel minder!

Als ik jou was en je durft het aan dan kun je de kaart uit de PC halen en de koeler er eens afhalen. Maak beide oppervlaktes schoon met wasbenzine en kijk of er verkleuringen op de GPU zitten. Ik bedoel duidelijke verkleuringen. Zo ja, spijtig genoeg is dan je kaart defect (oververhit).
Ziet alles er gaaf uit, maak dan alles schoon met wattenstaafjes en pluk het stof met een pincet uit de hoekjes. Kijk of er geen onderdeeltjes op de kaart onder het stof zitten en loop even alle condensatoren na of er geen bol staat of lekt.

Is alles in orde, dan voorzichtig de koeler er weer opzetten met verse koelpasta en testen. Is de temperatuur weer zo hoog en blijven de fouten dan is je kaart defect.

Misschien meteen tijd voor een hoogwaardig nieuw exemplaar die DX10 heeft. Het is wel vervelend om zo je keuze te moeten maken :/

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Maar dan nog Darrel32, dit lijkt verrekte veel op kapot geheugen.

Ik zeg: terugbrengen m.b.t. garantie. Nu aan die koeler knoeien is geen goed idee, je zal je temperaturen wel wat naar beneden helpen maar die artifacts los je daarmee niet op. Beter dat je het een techneut laat doen, stel je eens voor dat je wat stukmaakt, dan ben je gewoon keihard de bok :X

(statische electriciteit anyone?)

Verwijderd

Zelf heb ik een 1950 pro ik weet niet of die anders is maar die is onder load 45 graden. Ik zou sowiesow dat van darrel32 maar eens opvolgen. daarna kijken of de airflow in je case nog wel goed is.

Edit: @ jejking artifacts komen ook van een te warme kaart hoor zou je de temperatuur naar ander kunnen halen zou het volgens mij weer goed moeten zijn. Veel Succes!

Nog een Edit: als je de grafiek in het plaatje bekijkt lijkt het sterk op een scheef zittend koel blok. je cooler draait trouwens ook maar 9% ipv 90%

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2007 18:18 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ja, die koeler kan je inderdaad ook even op 100% testen. Warmte is wel een ''hot issue'', maar als een underclock van je geheugen al niet zo wil helpen dan heb ik weinig hoop meer.

FYI: ik heb door kapot geheugen al eens eerder een GeForce3 Ti200 ten grave mogen dragen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 18:15:
Zelf heb ik een 1950 pro ik weet niet of die anders is maar die is onder load 45 graden. Ik zou sowiesow dat van darrel32 maar eens opvolgen. daarna kijken of de airflow in je case nog wel goed is.

Edit: @ jejking artifacts komen ook van een te warme kaart hoor zou je de temperatuur naar ander kunnen halen zou het volgens mij weer goed moeten zijn. Veel Succes!

Nog een Edit: als je de grafiek in het plaatje bekijkt lijkt het sterk op een scheef zittend koel blok. je cooler draait trouwens ook maar 9% ipv 90%
Dat klopt, maar voor deze test had ik de fan even op automatische stand gezet, als ik de fan op temperatuur 60 zet heb ik qua artifacts geen problemen meer in games, het nadeel is dat dat ding wel constant staat te blazen. Ik weet niet of dat wel zo gezond is.

Ik denk dat ik een nieuwe ga kopen, dure optie maar was ik toch al over aan het denken. Die 8800 gt lijkt me een interessant.

Verwijderd

Jejking schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 18:14:
Maar dan nog Darrel32, dit lijkt verrekte veel op kapot geheugen.

Ik zeg: terugbrengen m.b.t. garantie. Nu aan die koeler knoeien is geen goed idee, je zal je temperaturen wel wat naar beneden helpen maar die artifacts los je daarmee niet op. Beter dat je het een techneut laat doen, stel je eens voor dat je wat stukmaakt, dan ben je gewoon keihard de bok :X

(statische electriciteit anyone?)
Ik kan me heel goed voorstellen dat het demonteren van een koeler een eng iets is, maar mijn ervaringen met RMA zijn dat ik mijn hardware 3 tot 6 weken kwijt ben.
Zoals ik al zei is het jammer als de kaart zuiver een hitteprobleem zou hebben, maar nu ik het even terug bekijk en dat de artefacts er ook nog zijn met 20% lagere speeds is het toch verstandiger de kaart te retourneren.
Ik bedenk me ook ineens dat het winter aan het worden is en dat de huiskamertemperatuur ook niet zo hoog meer is.

Misschien beter zo. Wel vervelend zeg.
Pagina: 1