Omdat mijn vriendin en ik alweer een tijd bijelkaar zijn en we het telkens uitrekenen van gezamenlijke uitgaven een beetje moe beginnen te worden, overwegen we een gezamenlijke betaalrekening te openen.
Wat we dus zoeken is een doodsimpele bankrekening, die op naam van ons beiden staat en waar we dus allebei gebruik van kunnen maken. Het is dus expliciet niet de bedoeling dat er loon of studiefinanciering op die rekening gestort gaat worden: dat blijft gewoon op de privérekening. Toegang tot de rekening vanuit het buitenland is een vereiste, internetbankieren een sterke pré.
Natuurlijk hebben we als eerste naar onze eigen banken gekeken: de Rabobank en de Postbank.
Bij de Rabobank is de goedkoopste rekening die gezamenlijk kan worden afsloten, naar ik begrijp, het Rabo Totaalpakket. Dat kost 6,75 per kwartaal en het is onduidelijk of dat per rekeninghouder of in totaal is.
De Postbank is goedkoper, mijn vriendin is er tenslotte al klant, dus kost het alleen voor mij nog 10,95 per jaar (en éénmalig 20 euro openingskosten). Mijn ervaringen met de Postbank zijn echter niet zo heel positief en het vooruitzicht dat vanaf mijn eigen rekening de overschrijvingen altijd lang onderweg zijn staat me ook niet heel erg aan.
Bij de SNS Bank lijken we in aanmerking te komen voor een Jongerenrekening (we zijn beiden nog jonger dan 25 jaar). Op de site staat dat deze inclusief een gratis wereldpas is, maar later lijken hier toch kosten bij te komen. Ook staat er in de voorwaarden dat er maandelijks loon of studiefinanciering gestort moet worden, wat we dus niet willen.
De ING Bank lijkt 12,95 per pas per jaar te kosten, maar de voorwaarden zijn nergens te vinden, dus of we daar loon moeten storten is onduidelijk.
Met de ABN Amro bank heb ik zakelijk dermate slechte ervaringen gehad dat ik die niet eens overweeg.
Tot slot kwamen we via via nog Argenta tegen. Daar betaal je helemaal niets voor je rekening of je bankpas. Een filiaal van die bank hebben we dan weer nog nooit gezien en over de betrouwbaarheid van de bank lezen we ook uiteenlopende dingen.
Wat is nu een goede optie voor een eenvoudige, no-nonsense rekening die aan onze wensen (bruikbaar in het buitenland etc.) voldoet maar niet klauwen met geld kost?
Onze situatie
Op dit moment zijn we beide student en wonen we niet samen. Ik heb zelf een rekening bij de Rabobank, mijn vriendin bij de Postbank. Op deze privérekeningen laten we elk onze eigen studiefinanciering en loon storten.Doel van de rekening
We wonen weliswaar niet samen, maar gezamenlijke kosten maken we genoeg. Regelmatig eten we met z'n tweeën en nu betalen we dat maar zo'n beetje om en om, zodat het in ieder geval ongeveer klopt. Ook gaan we best vaak op (korte) vakanties en dagtripjes, waarbij we dat telkens achteraf uit moeten rekenen. Daar willen we vanaf.Wat we dus zoeken is een doodsimpele bankrekening, die op naam van ons beiden staat en waar we dus allebei gebruik van kunnen maken. Het is dus expliciet niet de bedoeling dat er loon of studiefinanciering op die rekening gestort gaat worden: dat blijft gewoon op de privérekening. Toegang tot de rekening vanuit het buitenland is een vereiste, internetbankieren een sterke pré.
Het probleem
Er zijn best veel banken in Nederland en we zien door de bomen het bos niet meer. Er zijn wel wat vergelijkingssites, zoals http://www.geldwaardering.nl, maar hoe betrouwbaar die nu zijn is onduidelijk.Natuurlijk hebben we als eerste naar onze eigen banken gekeken: de Rabobank en de Postbank.
Bij de Rabobank is de goedkoopste rekening die gezamenlijk kan worden afsloten, naar ik begrijp, het Rabo Totaalpakket. Dat kost 6,75 per kwartaal en het is onduidelijk of dat per rekeninghouder of in totaal is.
De Postbank is goedkoper, mijn vriendin is er tenslotte al klant, dus kost het alleen voor mij nog 10,95 per jaar (en éénmalig 20 euro openingskosten). Mijn ervaringen met de Postbank zijn echter niet zo heel positief en het vooruitzicht dat vanaf mijn eigen rekening de overschrijvingen altijd lang onderweg zijn staat me ook niet heel erg aan.
Bij de SNS Bank lijken we in aanmerking te komen voor een Jongerenrekening (we zijn beiden nog jonger dan 25 jaar). Op de site staat dat deze inclusief een gratis wereldpas is, maar later lijken hier toch kosten bij te komen. Ook staat er in de voorwaarden dat er maandelijks loon of studiefinanciering gestort moet worden, wat we dus niet willen.
De ING Bank lijkt 12,95 per pas per jaar te kosten, maar de voorwaarden zijn nergens te vinden, dus of we daar loon moeten storten is onduidelijk.
Met de ABN Amro bank heb ik zakelijk dermate slechte ervaringen gehad dat ik die niet eens overweeg.
Tot slot kwamen we via via nog Argenta tegen. Daar betaal je helemaal niets voor je rekening of je bankpas. Een filiaal van die bank hebben we dan weer nog nooit gezien en over de betrouwbaarheid van de bank lezen we ook uiteenlopende dingen.
Wat is nu een goede optie voor een eenvoudige, no-nonsense rekening die aan onze wensen (bruikbaar in het buitenland etc.) voldoet maar niet klauwen met geld kost?
micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©