Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gezamenlijke rekening: welke bank?

Pagina: 1
Acties:
  • 12.261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:45

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Omdat mijn vriendin en ik alweer een tijd bijelkaar zijn en we het telkens uitrekenen van gezamenlijke uitgaven een beetje moe beginnen te worden, overwegen we een gezamenlijke betaalrekening te openen.
Onze situatie
Op dit moment zijn we beide student en wonen we niet samen. Ik heb zelf een rekening bij de Rabobank, mijn vriendin bij de Postbank. Op deze privérekeningen laten we elk onze eigen studiefinanciering en loon storten.
Doel van de rekening
We wonen weliswaar niet samen, maar gezamenlijke kosten maken we genoeg. Regelmatig eten we met z'n tweeën en nu betalen we dat maar zo'n beetje om en om, zodat het in ieder geval ongeveer klopt. Ook gaan we best vaak op (korte) vakanties en dagtripjes, waarbij we dat telkens achteraf uit moeten rekenen. Daar willen we vanaf.

Wat we dus zoeken is een doodsimpele bankrekening, die op naam van ons beiden staat en waar we dus allebei gebruik van kunnen maken. Het is dus expliciet niet de bedoeling dat er loon of studiefinanciering op die rekening gestort gaat worden: dat blijft gewoon op de privérekening. Toegang tot de rekening vanuit het buitenland is een vereiste, internetbankieren een sterke pré.
Het probleem
Er zijn best veel banken in Nederland en we zien door de bomen het bos niet meer. Er zijn wel wat vergelijkingssites, zoals http://www.geldwaardering.nl, maar hoe betrouwbaar die nu zijn is onduidelijk.

Natuurlijk hebben we als eerste naar onze eigen banken gekeken: de Rabobank en de Postbank.

Bij de Rabobank is de goedkoopste rekening die gezamenlijk kan worden afsloten, naar ik begrijp, het Rabo Totaalpakket. Dat kost 6,75 per kwartaal en het is onduidelijk of dat per rekeninghouder of in totaal is.

De Postbank is goedkoper, mijn vriendin is er tenslotte al klant, dus kost het alleen voor mij nog 10,95 per jaar (en éénmalig 20 euro openingskosten). Mijn ervaringen met de Postbank zijn echter niet zo heel positief en het vooruitzicht dat vanaf mijn eigen rekening de overschrijvingen altijd lang onderweg zijn staat me ook niet heel erg aan.

Bij de SNS Bank lijken we in aanmerking te komen voor een Jongerenrekening (we zijn beiden nog jonger dan 25 jaar). Op de site staat dat deze inclusief een gratis wereldpas is, maar later lijken hier toch kosten bij te komen. Ook staat er in de voorwaarden dat er maandelijks loon of studiefinanciering gestort moet worden, wat we dus niet willen.

De ING Bank lijkt 12,95 per pas per jaar te kosten, maar de voorwaarden zijn nergens te vinden, dus of we daar loon moeten storten is onduidelijk.

Met de ABN Amro bank heb ik zakelijk dermate slechte ervaringen gehad dat ik die niet eens overweeg.

Tot slot kwamen we via via nog Argenta tegen. Daar betaal je helemaal niets voor je rekening of je bankpas. Een filiaal van die bank hebben we dan weer nog nooit gezien en over de betrouwbaarheid van de bank lezen we ook uiteenlopende dingen.

Wat is nu een goede optie voor een eenvoudige, no-nonsense rekening die aan onze wensen (bruikbaar in het buitenland etc.) voldoet maar niet klauwen met geld kost?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 19:54
Postbank prijst zichzelf op de website aan met Consumentenbond-onderzoek waaruit blijkt dat je salaris het snelst net zo snel (link) binnen is bij hen. Vroeger was overschijven van Postbank naar andere traag, maar tegenwoordig hoogstens 1 werkdag in mijn ervaring. Internetsparen is onmiddelijk (dat is bij bijv. ABN wel anders, met de rentedatum een dag later). Alleen een PB beleggingsrekening is nog ouderwets langzaam.

Ik denk dat je terecht kijkt naar de kosten van de rekening. Maar de bankkosten vallen in het niet tegen de kosten van samenwonen met een vrouw ;)

[ Voor 12% gewijzigd door paknaald op 10-11-2007 12:23 ]

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-11 15:11
Kijk ook eens naar DSB Bank, die hebben een geheel gratis betaalrekening waar je nog eens rente op krijgt ook. Wat betreft buitenland kan je vanaf die rekening geen geld naar het buitenland overmaken of ontvangen, maar je kan wel wereldwijd pinnen (wat even duur is als bij overige banken).

Bevalt mij prima deze rekening iig :)

• Bram
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Bram

..........

Mijn vriendin en ik wonen een tijdje samen en wij hebben hiervoor een nieuwe rekening aangevraagd bij de SNS. Ik zit zelf bij de Rabo en mijn vriendin bij de ABN, nu we SNS hebben weet je direct als je het pasje ziet liggen dat het de gezamelijke pas is. Daarnaast kun je dan inloggen via internetbankieren op de gezamelijke rekening, als je daarvoor je eigen bank gebruikt zit je ook weer met je eigen rekeningen die de ander kan zien.

Wij gebruiken de rekening bij de SNS om elke maand het eten van te betalen en andere huishoudelijke zaken. Bij het openen van de rekening heb ik gewoon aangegeven dat mijn vriendin en ik elke maand een vast bedrag erop zetten, maar dat mijn loon er niet op wordt gestort.

Als je student bent zoals jij hoef je volgens mij niets te betalen voor de rekening en wereldpas. Je opent gewoon een studentenrekening. Ik heb daarnaast ook nog een Maxisparen rekening geopend met 4,25% rente.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

dawuss schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 12:08:

De Postbank is goedkoper, mijn vriendin is er tenslotte al klant, dus kost het alleen voor mij nog 10,95 per jaar (en éénmalig 20 euro openingskosten). Mijn ervaringen met de Postbank zijn echter niet zo heel positief en het vooruitzicht dat vanaf mijn eigen rekening de overschrijvingen altijd lang onderweg zijn staat me ook niet heel erg aan.
Dat is voor je vriendin geen probleem (postbank -> postbank is instant) en voor jou is 't zo dat als je dag A overmaakt, het er op dat A+1 bij staat. (Mogelijke uitzondering waar ik niet zeker van ben: weekend.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Hou er wel rekening mee dat ze bij een studentenrekening wel vaak als eis stellen dat je studiefinanciering erop moet worden gestort! Lastig als je dat niet (meer) hebt ;) Maar als je gewoon een afspraak met de bank maakt om beide gewoon op vaste data een bepaald bedrag te storten zullen ze daar vast niet moeilijk over doen. Elke klant extra is tenslotte een klant (en dus winst) voor de bank.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Bram schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 12:26:
Wij gebruiken de rekening bij de SNS om elke maand het eten van te betalen en andere huishoudelijke zaken. Bij het openen van de rekening heb ik gewoon aangegeven dat mijn vriendin en ik elke maand een vast bedrag erop zetten, maar dat mijn loon er niet op wordt gestort.
Wat is het nut van een gezamelijke rekening als je daarnaast ook nog je eigen rekeningen er naast houdt?

Het eerste wat ik met m'n vrouw gedaan heb is nadat we getrouwd waren was mijn ABN rekening in een joint account omgezet en haar rekening stopgezet bij de RABO. 2 passen, 1 rekening, geen geleuter met eigen aparte rekeningen.

[ Voor 18% gewijzigd door Gunner op 10-11-2007 12:38 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gunner schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 12:36:
[...]

Wat is het nut van een gezamelijke rekening als je daarnaast ook nog je eigen rekeningen er naast houdt?

Het eerste wat ik met m'n vrouw gedaan heb is nadat we getrouwd waren was mijn ABN rekening in een joint account omgezet en haar rekening stopgezet bij de RABO. 2 passen, 1 rekening, geen geleuter met eigen aparte rekeningen.
Ja, maar als je niet getrouwd bent is dat mischien wat drastisch.

• Cereal
  • Laatst online: 19-11 16:48
Omdat je als stel zowel gezamelijke als individuele kosten hebt. Als je getrouwd bent ligt dat misschien wat anders, maar als jong stel heeft ieder zijn eigen prioriteiten qua geld uitgeven. Maar is het handig dat gezamelijke uitgaven centraal, vanuit een overzichtelijk punt geregeld word.

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik verbaas me erover dat een rekening geld kost per kwartaal. Ik heb zelf ook een gezamelijke rekening lopen. Dit kostte mij eenmaal 25 euro, en daarna is het altijd gratis. Dit is bij de Rabobank(1x per maand afschrift, pinpas voor Europa). Zijn dit soort rekeningen niet meer mogelijk? Het is inmiddels drie jaar geleden dat ik een dergelijke rekening heb aangevraagd.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Cereal schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 12:46:
Omdat je als stel zowel gezamelijke als individuele kosten hebt. Als je getrouwd bent ligt dat misschien wat anders, maar als jong stel heeft ieder zijn eigen prioriteiten qua geld uitgeven. Maar is het handig dat gezamelijke uitgaven centraal, vanuit een overzichtelijk punt geregeld word.
Wat is het verschil tussen gezamelijke en individuele uitgaves als je getrouwd bent en als je samenwoont? Je hebt nog steeds dezelfde kosten.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Gunner schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 12:54:
[...]

Wat is het verschil tussen gezamelijke en individuele uitgaves als je getrouwd bent en als je samenwoont? Je hebt nog steeds dezelfde kosten.
Mijn vriendin en ik hokken samen; vind ik anders dan samenwonen omdat onze beide ouders nog bijna alles betalen. :P

Mijn vriendin heeft haar mobiele telefoon en diverse snuisterijen waar ik mik mijn geld niet aan uit zou geven. Zo heb ìk een auto waar ik dus de maandelijkse lasten voor betaal, maar ook een eigen mobiele telefoon en ook snuisterijen waar zij liever niet voor betaald.
Komt daarbij dat ik per maand meer verdien dan haar, dus kan ik meer sparen/spenderen.

Beide ontvangen wij maandelijks studiefinanciering en maandbedrag van onze ouders. Deels maken wij dit maandelijks over op onze gezamenlijke rekening.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

wcduck schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 12:52:
Ik verbaas me erover dat een rekening geld kost per kwartaal. Ik heb zelf ook een gezamelijke rekening lopen. Dit kostte mij eenmaal 25 euro, en daarna is het altijd gratis. Dit is bij de Rabobank(1x per maand afschrift, pinpas voor Europa). Zijn dit soort rekeningen niet meer mogelijk? Het is inmiddels drie jaar geleden dat ik een dergelijke rekening heb aangevraagd.
Niet zozeer de rekening zelf, maar de extraatjes zoals een pinpas e.d. Bij de Postbank was dat vroeger ook gratis, maar tegenwoordig moet je voor de normale pas ook betalen. Echter is 't wel mogelijk om een zgn. giropasbasis te nemen die nog wel gratis is. Maar daar kun je dus minder mee.

• Railgunner
  • Laatst online: 10:47
Als jij bijv. elk half jaar je computer upgradet, en je vrouw heel erg van kleding (kopen) houdt, dan kan ik me goed voorstellen dat je dat wilt scheiden. Dit omdat je anders gezeik kunt krijgen ("geef je dáár je geld aan uit? :( ") :).

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik denk dat het wat betreft grootbanken (Postbank, Rabo, ABN/Fortis, SNS) weinig uitmaakt. Ze kosten allemaal een paar tientjes (ca 25-30 euro) per jaar (laatste keer dat ik checkte ontliepen Rabo en PB elkaar zeer weinig) en voor gratis studentenrekening kom je waarschijnlijk niet in aanmerking omdat het een tweede rekening betreft waarop geen stufi op binnenkomt. Typisch betaal je voor een 2e pas apart. De postbank basis hebben we even naar gekeken, maar dat is toch een behoorlijk kreupel product.
Bram schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 12:26:
Daarnaast kun je dan inloggen via internetbankieren op de gezamelijke rekening, als je daarvoor je eigen bank gebruikt zit je ook weer met je eigen rekeningen die de ander kan zien.
Dat is bij de Rabo in elk geval niet zo. Het account is persoonsgebonden en aan je account kunnen een aantal rekeningen hangen incl. de gezamenlijke. Authorisatie van transacties vindt ook plaats door een persoon en niet door een fictieve combinatie van personen, etc.
[...]

Het zal per situatie verschillen, maar in ons geval betreffen de 'gezamenlijke' kosten slechts een derde van het inkomen. Dan is het voor de rest net zo handig om apart te houden en naar eigen inzicht te besteden :) Je hebt wel gelijk dat het weinig uitmaakt of je getrouwd bent of samenwoont: het is maar net hoe je er zelf mee om wilt gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Rukapul op 10-11-2007 13:21 ]

Verwijderd

dawuss schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 12:08:

Tot slot kwamen we via via nog Argenta tegen. Daar betaal je helemaal niets voor je rekening of je bankpas. Een filiaal van die bank hebben we dan weer nog nooit gezien en over de betrouwbaarheid van de bank lezen we ook uiteenlopende dingen.
Argenta is van oorsprong Belgisch (in ieder geval goed vertegenwoordigd in mijn thuisland) en wordt aanzien als één van de goedkoopste banken. Ze kunnen dit doen doordat ze geen loketten hebben, maar slechts een aantal lokale kantoren. Ze hebben eveneens geen Cashpunten (of een 'muur waar gepind wordt' voor de Nederlanders) en vertrouwen op de andere banken die het wel hebben om hun klanten van geld te voorzien.

Ikzelf heb er een bankrekening en ben er best tevreden over. In België heb je practisch geen kosten aan de rekening, hogere rente percentages, gemakkelijk internetbankieren en ze zijn heel gemakkelijk wat gezamelijke rekeningen betreft. Het kan natuurlijk sterk verschillen met Nederland, maar schrijf ze niet zomaar af omdat je het niet kent.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:43
Als je samenwoont ben je toch verplicht elkaar te onderhouden dus het hele 'ik heb meer loon en betaal liever niet voor haar snuisterijen' -verhaal mag je vergeten. Als je ooit in de situatie komt dan ben je verplicht e.e.a. voor elkaar te doen of je moet afscheid van elkaar gaan nemen als het eens tegenzit.

Verder denk ik dat de dienstverlening van banken net zovaak wisselt als de prijs van een pak melk, dwz precies al het de bank even uitkomt. Op zich is de rabo een goede bank maar dat is slechts een persoonlijke mening van mij, bij SNS kun je dan weer heel veel via het internet regelen (verwijzen je zoveel mogelijk naar het internet)

Je moet niet alleen naar de prijs kijken maar ook welke dienstverlening je voor dat bedrag krijgt en dan kiezen welke dienstverlening je nodig hebt.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:08
Cereal schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 12:46:
Omdat je als stel zowel gezamelijke als individuele kosten hebt. Als je getrouwd bent ligt dat misschien wat anders, maar als jong stel heeft ieder zijn eigen prioriteiten qua geld uitgeven.
Ook als je getrouwd bent geldt dat nog steeds hoor ;).
Mijn vrouw en ik hebben dan ook een gezamelijke rekening waaruit we alle huishoudelijke zaken uit bekostigen (eten, drinken, belastingen, ziektekosten, gas/elektra etc. en een deel spaargeld opbouwen voor grote uitgaven zoals nieuwe TV, verbouwing badkamer enzo ). Hier storten we beiden naar rato van ons inkomen op. Daarnaast houden we allebei een eigen rekening aan voor onze persoonlijke uitgaven (hobby/kleding etc). Hier voelen wij ons veel prettiger bij dan alles op 1 grote hoop te gooien.

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 23:31
Dinnetje en ik hebben laatst ook lopen kijken naar een gezamenlijke rekening. Ik bij ABN, zij bij postbank. Uiteindelijk voor een rekening van DSB gegaan, gratis + er zit een kantoor hier in de stad. Overigens krijg je er gewoon 2 passen bij.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
sverzijl schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 17:48:
[...]

Ook als je getrouwd bent geldt dat nog steeds hoor ;).
Mijn vrouw en ik hebben dan ook een gezamelijke rekening waaruit we alle huishoudelijke zaken uit bekostigen (eten, drinken, belastingen, ziektekosten, gas/elektra etc. en een deel spaargeld opbouwen voor grote uitgaven zoals nieuwe TV, verbouwing badkamer enzo ). Hier storten we beiden naar rato van ons inkomen op. Daarnaast houden we allebei een eigen rekening aan voor onze persoonlijke uitgaven (hobby/kleding etc). Hier voelen wij ons veel prettiger bij dan alles op 1 grote hoop te gooien.
Je snapt toch wel als je getrouwd bent als je deze rekening scheiding niet opgaat bij een mogelijke scheiding? Dan zul je dit toch notarieel even vast moeten laten leggen. Maar verder is de constructie imo wel het meest practische hier hebben we een gelijke opstelling waar we uit 1 rekening de rekeningen betalen en daarnaast onze eigen rekeningen.
Maar of dit allemaal zo practisch is als je niet eens samenwoont... Imo zou ik dit gewoon nog even blijven aanzien totdat je daadwerkelijk gaat samenwonen. Het is eerder practisch mocht het uiteindelijk toch samen niet zo lekker aflopen hoef je achteraf niet te discussieren over wat van wie is.

Verwijderd

Dit zal wel een heel domme opmerking zijn, maar als je elkaar vertrouwt kun je ook gewoon een 'normale' rekening nemen met twee pinpassen die dan alleen voor gezamelijke uitjes gebruikt worden. Dat is simpeler en heeft voor jullie hetzelfde effect als een rekening met twee houders.

• sverzijl
n4m3l355 schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 20:41:
[...]

Je snapt toch wel als je getrouwd bent als je deze rekening scheiding niet opgaat bij een mogelijke scheiding?
Dat hangt maar net af van het feit of je al dan niet in gemeenschap van goederen getrouwd bent.

Maar dit is niet waarom we eigen rekeningen hebben, we vinden het gewoon het prettigst zo. Heeft verder ook niets met vertrouwen of wat dan ook te maken.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 20:47:
Dit zal wel een heel domme opmerking zijn, maar als je elkaar vertrouwt kun je ook gewoon een 'normale' rekening nemen met twee pinpassen die dan alleen voor gezamelijke uitjes gebruikt worden. Dat is simpeler en heeft voor jullie hetzelfde effect als een rekening met twee houders.
En dan besluit je op een kwade dag na weken ruzie maar uit elkaar te gaan. Er staat nog 200 euro van je vriendin op de rekening en dat ga jij - om haar een hak te zetten - natuurlijk niet teruggeven. In het geval van een dubbele rekeninghouder kan je dat voorkomen, as far as I know.

Verwijderd

Hark_k schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 12:25:

*knip*

maar je kan wel wereldwijd pinnen (wat even duur is als bij overige banken).

*knip*
Is dat gratis dus? Dat zou mooi wezen als back up rekening.

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Dat kost 6,75 per kwartaal en het is onduidelijk of dat per rekeninghouder of in totaal is.
Dat is zover ik weet voor de rekening (toaal dus), ze halen het ook gewoon van de gezamelijke rekening af.

• sverzijl
Daar bovenop betaal je ook nog een paar euro per kwartaal (3 ofzo) extra voor een 'extra pinpas' (wel zo handig om er allebei een te hebben van de gezamelijke rekening)

• wcduck
  • Niet online
Heb je al een keuze gemaakt? In mijn zoektocht ben ik alleen DSB en Argenta tegengekomen die gratis zijn. Ik ga denk ik voor de DSB bank. Nog even erachter zien te komen of er echt geen verborgen kosten zijn.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
wcduck schreef op maandag 12 november 2007 @ 12:35:
Heb je al een keuze gemaakt? In mijn zoektocht ben ik alleen DSB en Argenta tegengekomen die gratis zijn. Ik ga denk ik voor de DSB bank. Nog even erachter zien te komen of er echt geen verborgen kosten zijn.
Nee, we zijn er nog niet uit. Wat betreft de "onbekendere" banken zoals DSB en Argenta vraag ik mij af hoe de ervaringen zijn met geldopname. In principe hebben die banken ten slotte zelf geen of in ieder geval nauwelijks kantoren (in mijn omgeving althans). Ik neem aan dat dat betekent dat je dus altijd maximaal 1 keer per dag geld op kunt nemen bij een andere (gast)bank?

micheljansen.org

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Als je bij de postbank een betaalpakket hebt dan is een 2e rekening ( wat ook een gezamenlijke mag zijn ) volgens mij gratis.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• wcduck
  • Niet online
dawuss schreef op maandag 12 november 2007 @ 13:48:
[...]

Nee, we zijn er nog niet uit. Wat betreft de "onbekendere" banken zoals DSB en Argenta vraag ik mij af hoe de ervaringen zijn met geldopname. In principe hebben die banken ten slotte zelf geen of in ieder geval nauwelijks kantoren (in mijn omgeving althans). Ik neem aan dat dat betekent dat je dus altijd maximaal 1 keer per dag geld op kunt nemen bij een andere (gast)bank?
Voor geld opnemen bij een pinautomaat is dat volgens mij correct. Meestal pin ik echter gewoon in een winkel, en dat kan uiteraard oneindig. Ik kan me eigenlijk niet een dag herinneren dat ik twee keer op één dag geld uit de muur heb moeten trekken. Ik pin meestal voor de hele dag. Zal dit bij jou wel een probleem zijn dan?

Het feit dat er geen kantoren zijn vind ik ook niet zo prettig. De DSB vertrouw ik nog wel (een behoorlijk grote bank). Argenta had ik nog nooit van gehoord.

Verwijderd

Dit is inderdaad een moeilijke vraag, maar ik vind mezelf wel handig met geld dus ik heb een idee, maar ik weet niet of het bij jouw situatie past. Dat kun alleen jij invullen.

Behoud beide rekeningen en open een gezamelijke rekening. Bij de Rabobank is dit gratis zover ik weet en de kosten voor het Rabo Totraalpakket met internetbankieren kost 7,50 per 3 maanden.

Bij het verkeerspunt A vereffen je de last van beide rekeningen zodat ze in balans zijn. Dit doe je op een vaste dag in de maand en ik ken jouw inkomen niet en deze bereking moet je zelf maken als:

Inkomen vriendin minus vastelasten = n euro = n%
Inkomen van jou minus alle vaste lasten = v euro =v%

De Zigma is Z=gem(n%+v%)

de sleutel die overblijft is bijvoorbeeld

Vriendin houdt 150 euro over om op te nemen
Jij houdt 550 euro over om op te nemen

Dus beide moeten 550+150 = gem sleutel = 700 / 2 = 350. Dus jij moet bij punt A 200 euro terug boekenn naar de rekening van je vriendin.

Of je mag bij punt B samen overboeken zodat er 700 euro op de gezamelijke rekening staat waarbij n% 150 euro overboekt en v% 550 euro overboekt. Snap je?

Punt C is de pinautomaat waarvan jullie beide leven. Ga niet zeuren als je vriendin 20% meer aan kleding uitgeeft dan jij doet en zij mag niet zeuren als jij dan een sin de zoveel tijd nieuwe hardware koopt.

Dit moet gevoelsmatig gaan en geen papierwerk want dat vind ik persoonlijk erg kinderachtig.

Maak een begroting voor beide rekeningen en je weet precies wat er over blijft. Bij mij is dat 380 euro per maand. Ik hou helemaal geen boekhouding bij en ik weet dat ik het kán opnemen, maar als je ook nog wilt sparen moet je minder verbruiken dan je kán spenderen. Dat heet met geld omgaan.
Zelf heb ik geen schulden want ik hanteer hetzelfde systeem hier met mijn vriendin en dat werkt al jaren prima, geen problemen hier.

Ik hoop dat je er wat aan hebt ;)

Afbeeldingslocatie: http://xs321.xs.to/xs321/07461/Knipsel.PNG

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Eeh, ik geloof dat je daarbij even hebt gemist dat we beiden student zijn en dus niet zo'n hoge inkomens hebben :P

Het gedeelte wat we gezamenlijk uitgeven is normaal echt niet meer dan een paar tientjes per maand, met uitzondering van maanden waarin we op reis zijn (dat komt dus wel regelmatig voor). Ondanks dat lage bedrag is het toch wel erg vervelend om dat steeds uit te blijven rekenen omdat het anders nogal snel heel scheef loopt.

Of het gebrek aan fysieke kantoren en opnamelocaties in de praktijk vervelend zal zijn, kan ik nu lastig inschatten. Ik vroeg me af of mensen dat gebruiken en hoe zij dat ervaren :)

micheljansen.org

• n4m3l355
dawuss schreef op maandag 12 november 2007 @ 17:33:
[...]

Eeh, ik geloof dat je daarbij even hebt gemist dat we beiden student zijn en dus niet zo'n hoge inkomens hebben :P

Het gedeelte wat we gezamenlijk uitgeven is normaal echt niet meer dan een paar tientjes per maand, met uitzondering van maanden waarin we op reis zijn (dat komt dus wel regelmatig voor). Ondanks dat lage bedrag is het toch wel erg vervelend om dat steeds uit te blijven rekenen omdat het anders nogal snel heel scheef loopt.

Of het gebrek aan fysieke kantoren en opnamelocaties in de praktijk vervelend zal zijn, kan ik nu lastig inschatten. Ik vroeg me af of mensen dat gebruiken en hoe zij dat ervaren :)
Misschien ff vergezocht maar wat dacht je anders van een huishoudboekje? Als het om zulke kleine bedragen gaat is het misschien prijstechnisch effecienter om gewoon ff pen en papier erbij te nemen en zo alles uit te tellen iets wat vrij snel gaat.

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Huishoudboekje zou ik zelf te lui voor zijn en zou ik te formeel vinden..

Wij delen zelf de kosten gewoon, als we gaan samenwonen gaan we wel naar een gezamelijke rekening kijken..

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
flashin schreef op maandag 12 november 2007 @ 18:05:
Huishoudboekje zou ik zelf te lui voor zijn en zou ik te formeel vinden..
Dat zijn wij dus ook :D

Nu houden we het allemaal "ongeveer" bij, maar het gaat om te veel, te kleine bedragen waardoor er uiteindelijk toch niets meer van klopt en we het opgeven. Vandaar een bankrekening :)

micheljansen.org

• Hark_k
dawuss schreef op maandag 12 november 2007 @ 13:48:
[...]

Als klant van Postbank kan je volgens mij ook maar 1 keer per dag bij een andere bank pinnen. DSB Bank heeft geen eigen pinautomaten. Maar hoe vaak komt zo'n situatie nou voor? Bovendien kan je in winkels wel oneindig vaak pinnen. En voor ruim 30 euro verschil per jaar (12 euro besparing aan kosten, 20 euro verdienen aan rente) kan ik daar erg goed mee leven.
wcduck schreef op maandag 12 november 2007 @ 12:35:
Nope, helemaal geen bij DSB heb ik ervaren.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

*mijn duit in het zakje*
Argenta is, in mijn opinie, een goede financiele instelling. Is vrij vaak een van de goedkoopste hypotheekverstrekkers gekomen (in het FD en de Volkskrant). Ik heb zelf mijn hypotheek daar ook afgesloten middels een tussenpersoon.

Ik denk, maar misschien dat ik te liberaal ben, dat je van het fenomeen "bank" moet afstappen als zijnde een filiaal, logo etc. Er zijn voldoende geldverstrekkers met uitstekende reputatie die niet overal filialen hebben zitten maar voornamelijk opereren vanuit een centraal filiaal met veel electronische mogelijkheden. De betaalmogelijkheden (zoals een pinpas of creditcard) zijn in principe universeel; een onbekende bank met pinpas kan net zo veel als een wereldbank met een pinpas.

Voor jullie situatie is misschien een bank met een filiaal wel handiger; als de relatie ophoudt moet je je namelijk allebei persoonlijk melden om een rekening op te heffen en dergelijke.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Hark_k schreef op maandag 12 november 2007 @ 21:37:
[...]

Als klant van Postbank kan je volgens mij ook maar 1 keer per dag bij een andere bank pinnen. DSB Bank heeft geen eigen pinautomaten. Maar hoe vaak komt zo'n situatie nou voor?
Je zou er verbaasd van zijn. En alleen het feit dat je er rekening mee moet houden is vervelend. Dan moet je namelijk altijd teveel geld opnemen just in case er iets is.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

RobertJ schreef op maandag 12 november 2007 @ 21:49:
[...]

Je zou er verbaasd van zijn. En alleen het feit dat je er rekening mee moet houden is vervelend. Dan moet je namelijk altijd teveel geld opnemen just in case er iets is.
Yup... Sterker nog, maar ik weet niet of dat al gefixt is: je chipknip opladen bij een andere bank geldt ook al als gast-transactie! In sommige delen van NL dus niet zo handig (veel parkeerautomaten met chipknip)...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Hark_k
RobertJ schreef op maandag 12 november 2007 @ 21:49:
[...]

Ik heb liever een no-nonsense bankrekening zonder veel toeters en bellen die je voor 90% toch niet gebruikt en die me een hoop geld bespaard. Zelfde geldt voor telefoonabonnementen, internetverbindingen, vliegtickets, creditcards, allerlei internetwinkels, benzine (onbemande pomp is sneller, simpeler en véél goedkoper). Maar goed, ieder z'n keus :) Kan me overigens nog steeds geen situatie bedenken waar je ineens 50 euro contant nodig hebt wat *echt* niet kan wachten tot de volgende dag. En anders pin je in een winkel wat extra cash bij, evt. tegen een kleine vergoeding.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Hark_k schreef op maandag 12 november 2007 @ 22:17:
[...]

Ik heb liever een no-nonsense bankrekening zonder veel toeters en bellen die je voor 90% toch niet gebruikt en die me een hoop geld bespaard. Zelfde geldt voor telefoonabonnementen, internetverbindingen, vliegtickets, creditcards, allerlei internetwinkels, benzine (onbemande pomp is sneller, simpeler en véél goedkoper). Maar goed, ieder z'n keus :) Kan me overigens nog steeds geen situatie bedenken waar je ineens 50 euro contant nodig hebt wat *echt* niet kan wachten tot de volgende dag. En anders pin je in een winkel wat extra cash bij, evt. tegen een kleine vergoeding.
Oh geloof me, ik heb wel eens 's nachts op een station gestaan :P

Maar op zich hoef dat voor ons geen echt probleem te zijn. Het gaat om een "extra" rekening, waarmee vooral gepind moet kunnen worden. Op dit moment twijfelen we nog tussen DSB en Argenta, dus daar eens meer informatie over zoeken :)

micheljansen.org

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Doe jezelf een lol en sluit die gezamenlijke rekening NIET bij de Postbank af.
Wij hebben dat nu wel (ik zit zelf Fortis, mijn vriendin zat al postbank) en ik heb niets als problemen met al dan niet automatisch overboeken van bank naar giro. Iedere keer wordt mijn periodieke overboeking teruggeboekt omdat naam en rekeningnummer niet overeen zouden stemmen. Luistert kennelijk vrij nauw bij de postbank, maar zelfs Fortis kan niet aangeven waar het nou fout zit en de postbank geeft zelf aan dat ik de goede naam heb gebruikt. Mocht het een ker wel lukken dan gaan er 3 dagen overheen...schiet ook niet op.

Combineer dat met het feit dat mijnpostbank.nl regelmatig negatief in het neiuws is, en volgens mij wil je dan eigenlijk niet eens meer bij de postbank zitten...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

dawuss schreef op maandag 12 november 2007 @ 17:33:
[...]

Goed, ik bedoelde het ook als voorbeeld.

Als je niet veel geld hebt is het inderdaad lastig te realiseren. Mijn model werkt goed als er 2 inkomens zijn en er toch wel minimaal 70 euro per week overblijft. 70 euro als zakgeld voor beide is erg weinig, maar dat is grofweg 300 euro per maand en misschien haal je dat niet eens. dat hoef je ook niet te vertellen, hoor.

Je zou ten rade kunnen gaan bij het Nibud. Dit is helemaal geen schande en dat heb ik ook gedaan in het verleden want ik heb ook heel krap gezeten en ik moet zelf ook opletten. Dan kan 380 euro voor mij eigen alleen (vriendin heeft ongeveer hetzelfde) wel heel veel klinken, maar 12 euro per dag zijn zo op. Die leuke broek of trui of een dagje weg en je schiet er zo 50 tot 100 euro doorheen per persoon. Dan zal ik 4 dagen moeten opletten want 4 x 12 = 48 euro.

Ik ben dan benieuwd hoe jullie het aanpakken en schrik niet van de bedragen want als jij straks ook een baan hebt kom je er vlug overheen want ik werk maar parttime (32 uur).

Ik heb altijd al respect gehad voor studenten, een heel schril contrast met bedrijven want studenten investeren in hun toekomst, maar een bedrijf investeerd liever niet in een nieuwe werknemer, dus studenten hebben er nog een taak bij en dat is een goede normwaarde aanleggen om het te redden en dat ook nog krap zitten ook. Mijn zus is ook student, dus breek me de bek niet los ;)

Verwijderd

Oh geloof me, ik heb wel eens 's nachts op een station gestaan
Sorry, maar dat zijn wel hele domme acties

1. Mensen herkennen je gezicht altijd en ik hoop dat je een andere plaats dan je woonplaats had uitgezocht.
2. Jij weet helemaal niet wat die andere rare rakkers met je gaan doen als ze geddronken hebben en weer om geld liggen te bietsen.
3. Dan heb je financieel toch iets verkeerds gedaan. Er bestaat prima hulp voor de armlastigen en als ze dan op stations of waar ook gaan staan heb ik daar weinig respect voor, het spijt me.
4. Als zo'n knaap geld van me vraagt stuur ik hem de weg naar de locale GGD.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 13:49:
[...]

1. Mensen herkennen je gezicht altijd en ik hoop dat je een andere plaats dan je woonplaats had uitgezocht.
2. Jij weet helemaal niet wat die andere rare rakkers met je gaan doen als ze geddronken hebben en weer om geld liggen te bietsen.
3. Dan heb je financieel toch iets verkeerds gedaan. Er bestaat prima hulp voor de armlastigen en als ze dan op stations of waar ook gaan staan heb ik daar weinig respect voor, het spijt me.
Ik denk niet dat hij bedoelt dat hij op het station heeft staan bedelen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Hark_k
dawuss schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 08:30:
[...]

Oh geloof me, ik heb wel eens 's nachts op een station gestaan :P
En dan nog zou je geluk moeten hebben dat er net een pinautomaat van jouw bank aanwezig is ;) Dit nadeel valt in de praktijk erg mee en wordt erg opgeblazen heb ik het idee.

[ Voor 26% gewijzigd door Hark_k op 13-11-2007 14:34 ]

Verwijderd

Ik ben van mening dat het verstandig is ook rekening te houden met bijkomende kosten. Is pinnen in het buitenland gratis ja of nee? Zelf kom ik geregeld in het buitenland ook buiten de euro zone en als ik laten we zeggen 2,50 moet betalen voor elke buitenlandse opname, dan kan goedkoop toch duurkoop zijn.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 13:49:
[...]

:D

Ik bedoelde inderdaad niet dat ik had staan bedelen, maar dat ik tot de conclusie kwam dat ik niet voor 0:00, maar erna had gepind, waardoor ik die dag geen geld meer op kon nemen.

Uiteindelijk denk ik inderdaad dat het in dit geval niet heel belangrijk is: we hebben altijd nog onze eigen rekening.

Wat betreft kosten in het buitenland: mensen daar nog ervaring mee?

micheljansen.org

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Ik weet niet waar je woont maar vaak is het handig een bank te hebben die in de buurt is. Zeker als je grotere uitgaven doet, meubels gaat kopen etc, dan heb je vaak bedragen nodig die je niet kan pinnen.

Verder ontlopen de jaartarieven elkaar niet zoveel...

[ Voor 12% gewijzigd door Bigfoot op 13-11-2007 16:00 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Bigfoot schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 15:59:
Zeker als je grotere uitgaven doet, meubels gaat kopen etc, dan heb je vaak bedragen nodig die je niet kan pinnen.
Even je bank bellen en dan wordt het maximaal te pinnen (bij winkel, niet bij geldautomaat) bedrag voor een keer/dag opgehoogd tot zoveel je nodig hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 13-11-2007 16:09 ]

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Rukapul schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 16:08:
[...]

Even je bank bellen en dan wordt het maximaal te pinnen (bij winkel, niet bij geldautomaat) bedrag voor een keer/dag opgehoogd tot zoveel je nodig hebt.
Dat is meestal het probleem niet, in winkels kan ik sowieso altijd wel voor hoge bedragen pinnen (enkele 1000en euro's bijv). Maar het afgelopen jaar hebben we verbouwd, en ook meubels thuis laten bezorgen. Dan moet je vaak hoge bedragen contant afrekenen.

• rolands
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-12-2023
dawuss schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 15:24:

Ik zit bij de Rabobank (totaalpakket) en mijn vriendin nu bij de Postbank (studentenrekening), beide betalen we niet voor het opnemen van geld in het buitenland.

Wij willen binnenkort ook een extra gezamenlijke rekening openen. Mijn vriending is zo goed als klaar met haar studie en gaat ook werken. Wij zitter er ook aan te denken om hetzelfde te doen als in het schema en willen dan ook een vast bedrag over boeken naar een extra rekening waar we vervolgens weer geld afhalen voor gezamenlijke dingen (hypotheek, boodschappen, gezamenlijke verzekeringen, etc).

Roland

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:28

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik zou kiezen voor de Postbank

Dat systeem ligt toch constant plat, dus kun je niet zoveel geld uitgeven en meer sparen :D
Staat wel tegenover dat de rente v/d spaarrekeningen erg laag zijn daar, dus eind van de maand alles naar een andere bank storten wanneer het weer online is :+

• sverzijl
Bigfoot schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 16:13:
[...]
Dat is meestal het probleem niet, in winkels kan ik sowieso altijd wel voor hoge bedragen pinnen (enkele 1000en euro's bijv). Maar het afgelopen jaar hebben we verbouwd, en ook meubels thuis laten bezorgen. Dan moet je vaak hoge bedragen contant afrekenen.
Bij Rabobank moet je grote bedragen (say 10K+) van tevoren (3-5 dagen geloof ik) ´bestellen´ en dit kan je dan op het kantoor ophalen. Was hier niet echt gecharmeerd van, maar gelukkig komt het niet zo vaak voor dat ik zulke bedragen contant moet afrekenen. Uit de muur kon ik dacht ik maar iets van 1500 euro per dag trekken.

Geen idee hoe andere banken hier mee omgaan overigens.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:28

AndereKoekoek

Ping! Pong?

sverzijl schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 16:46:
[...]

Bij Rabobank moet je grote bedragen (say 10K+) van tevoren (3-5 dagen geloof ik) ´bestellen´ en dit kan je dan op het kantoor ophalen. Was hier niet echt gecharmeerd van, maar gelukkig komt het niet zo vaak voor dat ik zulke bedragen contant moet afrekenen. Uit de muur kon ik dacht ik maar iets van 1500 euro per dag trekken.

Postbank doet precies hetzelfde, maar dan vanaf 2500 euro geloof ik.
Toen ik mijn auto ging halen moest ik iig 5000,- 1 dag van tevoren aanmelden en ook nog eens naar het grote postkantoor in de stad( met de grote wachtrij)

• Hark_k
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 14:58:
Ik ben van mening dat het vertsnadig is ook rekening te houden met bijkomende kosten. Is pinnen in het buitenland gratis ja of nee? Zelf kom ik geregeld in het buitenland ook buiten de euro zone en als ik laten we zeggen 2,50 moet betalen voor elke buitenlandse opname, dan kan goedkoop toch duurkoop zijn.
Op Curacao betaalde ik bij de Postbank ook € 1,95 per transatie voor contant geld pinnen. Ook in de VS afgelopen september kostte Rabobank ook geld. Het viel me daar wel op dat ATM's verschillende tarieven hanteren, dus of Nederlandse banken daar een groot aandeel in hebben betwijfel ik. Ook daarin geen verschil met de gratis rekeningen dus :)

Verwijderd

dawuss schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 15:24:
[...]

:D

Ik bedoelde inderdaad niet dat ik had staan bedelen, maar dat ik tot de conclusie kwam dat ik niet voor 0:00, maar erna had gepind, waardoor ik die dag geen geld meer op kon nemen.

Uiteindelijk denk ik inderdaad dat het in dit geval niet heel belangrijk is: we hebben altijd nog onze eigen rekening.

Hahaha, ik dacht echt dat je....

Gelukkig maar :)

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-11 21:48
Het grootste nadeel van de Rabo vindt ik dat je klant bent aan één filliaal. Je kunt niet een ander filliaal binnen stappen en daar je bank zaken regelen. Ze kunnen simpelweg je gegevens niet inzien.
Tot voor kort kon je niet eens grote bedragen pinnen aan de balie.

Bij de meeste banken kun je tegewoordig alles schriftelijk of via internet regelen (creditcard aanvragen / opzeggen). Bij de Rabo moet je dus in persoon langs je eigen filliaal.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:50

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik heb alleen ervaring bij het zetten van een ABN rekening op 2 namen, gewoon bij de ABN.
Het was een ramp: 4 weken lang had ik geen zicht op mijn geld (internetbankkieren werkt niet), pinnen was niet mogelijk en ik kreeg 3x het bericht dat het allemaal zou werken. Na een x-aantal minuten met de helpdesk aan de telefoon gehangen te hebben bleken er dingen zelfs na die tijd nog niet in gang gezet te zijn.
Fijn. Ik zit nu totaal aan de ABN vast (hypotheek) en wil graag weg -O-

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

Wij hebben 1 gezamelijke rekening bij de Rabo omdat mijn vriendin daar toevallig nog een rekening 'over' had. Gewoon mijn naam bij laten schrijven. Ieder hebben we een pinpas, en die rek gebruiken we voor vaste maandlasten en boodschappen.
Misschien is het ergens wel 1 euro per maand goedkoper, maar als ik daar nou m'n tijd aan moet besteden :')

Groetjes, FaceDown.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

sverzijl schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 16:46:
[...]

Dat is maar net wat je limiet is. Je kan het ook verhogen, bij de ABNAMRO althans, lijkt me sterk dat het bij andere banken niet kan. Hoger limiet is natuurlijk ook meer risico met fraude.

Groetjes, FaceDown.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
FaceDown schreef op woensdag 14 november 2007 @ 15:52:
Misschien is het ergens wel 1 euro per maand goedkoper, maar als ik daar nou m'n tijd aan moet besteden :')
Met alle respect, voor een student is 30 euro per jaar toch weer mooi meegenomen. Zeker als die 30 euro je totaal geen meerwaarde biedt :)

micheljansen.org

• sverzijl
FaceDown schreef op woensdag 14 november 2007 @ 15:53:
[...]

Dat is maar net wat je limiet is. Je kan het ook verhogen, bij de ABNAMRO althans, lijkt me sterk dat het bij andere banken niet kan. Hoger limiet is natuurlijk ook meer risico met fraude.
Dat dacht ik in 1e instantie ook. Toch kan ik per keer/per dag dat ik pin maar iets van 1500 of 1750 opnemen, terwijl mijn weeklimiet (dat is waar Rabo mee werkt) vele malen hoger ligt. En het filiaal binnenlopen om 10K te pinnen kan ook niet zomaar, want dat geld moet je dus van tevoren ´bestellen´. Maar like said, zo vaak komt dat gelukkig niet voor.

• rolands
Ik heb vorige week gebeld met de Rabo om een afspraak te maken voor het openen van een gezamenlijke rekening. Daarnaast willen wij wat info over de hypotheek ivm het feit dat we volgend jaar een ander huis willen. Wat ik nogal jammer vond is dat ze pas 3 december voor het eerst konden, en dan niet bij mijn vestiging, maar degene die in een dorp om de hoek zit. Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik een afspraak in de avond wilde hebben en dat dit natuurlijk relatief lastiger te plannen is dan overdag, maar toch vind ik ruim 2 weken in zo'n geval lang.

Roland

• n4m3l355
rolands schreef op donderdag 22 november 2007 @ 12:57:
Ik heb vorige week gebeld met de Rabo om een afspraak te maken voor het openen van een gezamenlijke rekening. Daarnaast willen wij wat info over de hypotheek ivm het feit dat we volgend jaar een ander huis willen. Wat ik nogal jammer vond is dat ze pas 3 december voor het eerst konden, en dan niet bij mijn vestiging, maar degene die in een dorp om de hoek zit. Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik een afspraak in de avond wilde hebben en dat dit natuurlijk relatief lastiger te plannen is dan overdag, maar toch vind ik ruim 2 weken in zo'n geval lang.

Roland
Een van de redenen waarom ik ook geen zaken meer doe met de Rabo bank, ze zijn enorm langzaam. Bij mij is van alle publieke banken nog steeds de SNS het meest klant vriendelijk overgekomen, gevolgd op afstand door een abn/post en aan de horizon door de Rabo-bank. Overigens dat je ´s avonds wilt zou geen reden mogen zijn dat je nog 2 weken moet wachten, dat je naar een andere (grotere?) vestiging wordt gestuurd kan ik wel begrijpen.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 07:51
Cobb schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 21:17:
Het grootste nadeel van de Rabo vindt ik dat je klant bent aan één filliaal. Je kunt niet een ander filliaal binnen stappen en daar je bank zaken regelen. Ze kunnen simpelweg je gegevens niet inzien.
Tot voor kort kon je niet eens grote bedragen pinnen aan de balie.

Bij de meeste banken kun je tegewoordig alles schriftelijk of via internet regelen (creditcard aanvragen / opzeggen). Bij de Rabo moet je dus in persoon langs je eigen filliaal.
Onzin. Officieel behoor ik tot een ander filliaal van de rabobank (midden in het centrum van groningen), maar ik ga voor al mijn zaken naar een ander filliaal in Groningen, omdat die dichterbij is.

Misschien dat het wel gebonden is aan dorp of regio? Dat zou opzich wel logisch zijn. Alsof ik in Amsterdam mijn bankzaken wil regelen terwijl ik in Groningen woonachtend ben ? :+

• rolands
n4m3l355 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 13:21:
[...]

.....
Overigens dat je ´s avonds wilt zou geen reden mogen zijn dat je nog 2 weken moet wachten, dat je naar een andere (grotere?) vestiging wordt gestuurd kan ik wel begrijpen.
Het is juist een kleinere vestiging en dat vind ik op zich ook geen probleem, daar heb ik zelf naar gevraagd omdat het anders nog langer zou duren. Maar ik vind het gewoon niet echt klantvriendelijk. Er staan genoeg bedrijven in de rij voor je om hun diensten aan te bieden en advies te geven, dan komt zoiets gewoon vreemd over.

• ajw
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 10:55

ajw

@roland

Ik zou voor een hypotheek niet naar de bank gaan die alleen het eigen product verstrekt, maar naar een intermediar die meerdere producten naast elkaar legt. Bovendien is het bij een bank vaak zo, als je voor een langlopende retevast periode kiest, dat je je hypotheek niet mee kan laten verhuizen zonder dat de rente hoger wordt.

• rolands
ajw schreef op donderdag 22 november 2007 @ 14:09:
@roland

Ik zou voor een hypotheek niet naar de bank gaan die alleen het eigen product verstrekt, maar naar een intermediar die meerdere producten naast elkaar legt. Bovendien is het bij een bank vaak zo, als je voor een langlopende retevast periode kiest, dat je je hypotheek niet mee kan laten verhuizen zonder dat de rente hoger wordt.
We hebben inmiddels een hypotheek via de Rabo, en willen gewoon eens kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik heb hiervoor al ervaring opgedaan via de Hypotheker, maar daar ben ik ook niet in zijn geheel tevreden over aangezien die toch een bepaald belang hebben. Uiteraard is de Rabo niet de enige partij waar wij gaan informeren, maar het is wel de eerste stap.
Pagina: 1