Toon posts:

Computer 'bevriest' steeds.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje.

Een wat oudere pc hier, AMD Athlon XP 2500+, Moederbord: asus A7V8X (chipset: VIA VT8377 Apolllo KT400) bevriest tussen de 5 en 30 minuten. Zonder aanleiding, gewoon tijdens tekstverwerking, een game of een andere normale applicatie. De computer doet dit onder XP én Ubuntu.

Ondertussen heb ik:
Voeding vervangen
Zwaardere grafische kaart geplaatst
Harde schijf vervangen
Extra RAM-geheugen geplaatst
Ventilatoren gecontroleerd.

Kan ik er nu vanuit gaan dat het moederbord aan het einde van haar leven is gekomen? Of zie ik iets anders over het hoofd (te zwakke ventilator oid) Zou jammer zijn als deze PC kapot is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens naar de condensatoren op je moederbord. Als die brak zijn dan krijg je namelijk dezelfde problemen als die je nu hebt. Ik weet niet zeker of de A7V8X ook nog gebruik maakte van de beruchte condensatoren, maar je kunt het altijd even checken.

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-01 20:29
Kijk eens voor de grap ook even naar de koeling van de CPU, of deze nog contact maakt. Wij hebben in het verleden namelijk een soort gelijke probleem gehad met een AMD XP 1700 waar het koelblokje geen contact meer maakte met het oppervlakte van de CPU, Koelpasta was uitgedroogd en koelblok was los geraakt waardoor het de moederbord zichzelf afsluitte. Overigens was dit niet met de mainboard die jij beschrijfd. Wij hadden één of andere vreemd merk waar ik even niet meer op de naam kom.

Verwijderd

Topicstarter
nou voor de grap.. Het koelblokje zit er nog wel vrij vast op maar ziet er niet al te 'nieuw' uit. Het blokje is overigens zo heet dat ik amper mijn vinger er op kan houden.

Zou dit het probleem kunnen zijn? CPU temperatuur is volgens everest 63 graden, of is dit niet relevant in dit geval?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2007 13:13 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 13:07:
nou voor de grap.. Het koelblokje zit er nog wel vrij vast op maar ziet er niet al te 'nieuw' uit. Het blokje is overigens zo heet dat ik amper mijn vinger er op kan houden.

Zou dit het probleem kunnen zijn? CPU temperatuur is volgens everest 63 graden, of is dit niet relevant in dit geval?
Zorg iig dat er geen stof meer tussen de fan zit, anders kan het ding vastlopen bij zware belasting omdat hij dan te warm wordt.
En hoe zit het met de elcos?

Verwijderd

Topicstarter
Fan's lopen niet vast als de computer bevriest, dus denk niet daar het probleem zit. De elcos zijn allemaal nog heel, ik ruik ook geen rare geur oid.
De hoge temperatuur van het koelblokje kan geen oorzaak zijn?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:52

Thandor

SilverStreak

CSL Beleid
Probleemtopics over gewone PC's horen niet in CSL thuis! :o

Ik schop dit even naar PMG.
PCMedic schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 12:39:
Kijk eens voor de grap ook even naar de koeling van de CPU, of deze nog contact maakt.
Probeer dat eerst eens :). Goede geleiding tussen de 'die' van de processor en het heatsink is belangrijk. Eigenlijk kan jouw prima tegen hoge temperaturen (63C) maar zodra de geleiding niet helemaal goed is kan het toch fout gaan. Verstandig is dus om het heatsink van de processor af te halen, te ontstoffen en schoon te maken aan de onderkant. Vervolgens de processor schoonmaken en nieuwe warmtegeleidingspasta aanbrengen.

Eventueel zou je een nieuwe processorkoeler kunnen installeren zodat de temperaturen lager blijven. Bekijk echter eerst of je voldoende airflow in het systeem hebt, een goede processor koeler is leuk maar als de warmte niet uit de kast kan heb je er niets aan :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1