[dynamo] ervaringen met vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.830 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-06 20:52

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Info:
Honda Civic 4th generatie uit 91
Accu afgelopen zomer nog vervangen

Heb zelf geen opleiding autotechniek maar heb zelf de radiator al vervangen zonder problemen om 150 euro te besparen.

Probleem.
Toen ik deze ochtend\nacht naar mijn werk reed ging eerst mijn verlichting 'vreemd' doen. Het varieerde nogal in de sterkte. Eenmaal op de snelweg ging plotseling het lampje branden dat de accu niet oke was. Wanneer ik >130 km\h aan het rijden was ging het lampje uit. Het opnieuw starten van de motor hielp niet om de melding te laten verdwijnen.

Ik heb toen de verwarming+blazer en de radio maar uitgezet omdat ik bang was stil te komen staan voor ik op mijn werk aankwam.

Het probleem is dat ik vanmiddag nog 60 km terug naar huis moet rijden en ik vraag me af of dat wel te halen is.

Opgezocht + vragen .

Op het internet had ik gelezen dat een harde klap (hamer ofzo ) op de dynamo je iig weer thuis zal brengen. Dat ga ik zometeen dus ook zeker proberen. Wat is jullie ervaring hiermee ?

Daarnaast heb ik gelezen dat het vervangen van een dynamo goed zelf te doen is maar wat zijn jullie ervaringen hiermee. Ik heb de radiator van de auto ook zelf vervangen en dit vond ik heel makkelijk.

Ik wil vanmiddag nog langs een auto-onderdelen-handelaar rijden om een dynamo te halen(gezien ik morgen weer moet werken) wat kost een dynamo want ik kan er op het internet zo snel weinig over vinden.

Ook heb ik ergens kunnen lezen dat je ook een ruildynamo kan aanschaffen, wat ik heb begrepen is dit alleen het inwendige van de dynamo (koolborstels voornamelijk dus). Is het beter om bij een auto van bijna 17 jaar een complete dynamo aan te schaffen of maakt dat weinig uit? Mijn eigen opvatting is dat je een dynamo van 17 jaar nogal lastig open gaat krijgen of vergis ik me hierin ?

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hamer werkt altijd goed d:)b

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Het zorgt ervoor dat de koolborstels weer 'los' komen ofzo had ik gelezen..
Hoelang werkte dit nog bij jouw ?

Weet iemand een goede auto-onderdelen shop omgeving Arnhem Ede Apeldoorn ?
Had net van een collega gehoort dat er in Volkel het bedrijf deijne (www.deijne.nl) zit en hij had er goede ervaringen mee. Echter is dat voor mij 40 km de andere kant op. Het bedrijf is echter wel gericht op Japanse auto onderdelen. Voornamelijk 2e hands. Heb zelf liever een nieuw onderdeel gezien ik afhankelijk ben van de auto.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
Misschien heeft halfords hem wel. anders rondzoeken... al op ebay gekeken? (handig: heet "alternator" in engels en "generator" in duits)

http://www.hbase.nl/ (weet niet of je er wat aan hebt.)
Ik heb te weinig info over je auto om te helpen zoeken.

Is het dezelfde als in de CRX? hier voor 40 euro

Ik weet niet hoe het in jou motor zit, maar bij mij (golf 3 vr6) is het een kwestie van:
- Min (accu) loshalen (als je antidiefstalcode op je radio hebt, moet je die dan wel opneiuw invoeren)
accu altijd bedekken als je onder de kap werkt, ander kan jebrand krijgen als er iets op valt en kortsluiting veroorzaakt.
- draden aan de achterkant van dynamo loshalen
- de spanning van de multiriem afhalen (bij mij door een M8 bout in de kabelspanner te draaien... zit een speciale opening daarvoor. Lang niet alle auto's hebben zo'n spanner overigens). Dan de riem van de dynamo afhalen.
- Dynamo bouten losdraaien. Een beetje WD40 erop wil helpen. Zitten ze echt vast, dan moet je een slagschroefmachine zien te regelen.
- oude weghalen en nieuwe erin zetten
- Aandraaien (alle bouten zijn bij mij M8 en moeten met 25 Nm vastgezet worden.) Doe ook een beetje kopervet op de draad.
- multiriem weer aanspannen (bout eruit bij mij, maar soms meer werk, waar speciale tools voor nodig zijn)
- aansluiten
- accu aansluiten en gassen maar ;)

soms kan je ook de koolborstels apart vervangen. Dan hoeft de riem niet los... je moet dan wel solderen.

De standaard momenten bij aandraaien van bouten is iets van M4: 5 Nm, M6: 10 Nm, M8: 25 Nm, M10: 40 Nm (maar daar moet je me niet op vastbinden)

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:17

4x2

lộn xộn quá

Emiel1984 schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 11:51:
[...]
Het zorgt ervoor dat de koolborstels weer 'los' komen ofzo had ik gelezen..
Hoelang werkte dit nog bij jouw ?
Klok en de klepel verhaaltje, bij een startmotor die blijft hangen wil dat geintje met de hamer nog wel eens werken, bij een dynamo sla je dr alleen maar gaten in waarschijnlijk :P

Prijs durf ik zo niet te zeggen, voor mn bmw 318i heb ik er toen 1 op de sloop gehaald met inruil van de oude voor 35 euro en die heeft het prima gedaan (en anders ruil je m gewoon om).
Nieuw (of gereviseerd nieuw, weet het niet meer precies) staat me bij dat ie iets van 100-150 euro was.

Vervangen hangt een beetje af vd ruimte die je hebt hoe lastig het is, het meest waarschijnlijke om mee de fout in te gaan is het spannen vd riem.
Het boutjes losdraaien/vastzetten opzich is niet zo'n probleem, maar je hebt kans dat er ergens wat bouten op een idioot lastige plek zitten.

Owja, als je je accu losdraait: eerst de minpool, daarna de pluspool, met vastzetten eerst de pluspool daarna de minpool.
Waarom het op die manier moet mag je zelf bedenken ;)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

FF checken:

Als je je contact aanzet, brand dan je acculampje nog?
Nee? > koolborstels
Ja? > spanningsregelaar > Even starten en checken met multimeter hoeveel volt er uit komt.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
4x2 schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 16:40:
[...]
Owja, als je je accu losdraait: eerst de minpool, daarna de pluspool, met vastzetten eerst de pluspool daarna de minpool.
Ik hoor dat vaker, maar ik heb echt geen idee waarom dat nou zo is. Heb dan ook geen auto-opleiding oid gedaan (electrotechniek) maar ik snap niet waarom dat zo is. Als je de plus losmaakt, staat er toch geen spanningspotentiaal meer over de aansluitingen, dus wat maakt het dan nog uit?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
@MeMoRy: "de spanning van de multiriem afhalen "; bij mij gaat dit via het 'verschuiven' van de dynamo waarna je deze vastzet zover ik heb gezien.

@teacher: Ga ik zometeen zeker nog even controleren. Is dat standaard bij alle auto's trouwens of toevallig weet je dat bij de civic het lampje uit blijft zodra je de motor niet start ? Ik heb overigens geen idee waar die spanningswisselaar moet zitten als blijkt dat het daaraan ligt. Had op de Dynamo trouwens zelf wel gelezen\begrepen dat er geen extra circuit nodig om de spanning te stabaliseren voor het opladen van de accu. Dit zit namelijk in\bij de dynamo zelf.

@Iedereen: Heel erg bedankt voor alle reacties. Ben na het werk wat slopen afgegaan en heb voor 25 euro een dynamo gekocht welke ik kan wisselen mocht deze toch nog niet werken.

Na bijna 3h proberen krijg ik geen van beide moeren los waarmee de dynamo is vastgezet. Het is zelf zo erg dat ik met de moersleutel zo goed als om de moer heen begin te draaien.

Bij de dynamo die ik had gehaalt was deze echter zo los te krijgen maar gebruikte ik zo een handige moersleutel welke meedraait in de andere richting en kracht zet in de richting van het los\vast zetten. Deze sleutel krijg ik echter met geen mogenlijkheid tussen de bout en de wielkas in :| .

Een vriend van me heeft me belooft na het werk me mee te helpen dus zometeen nog even proberen of hij het wel voor elkaar krijgt :p . Hij is namelijk erg zeker van zijn zaak, hopenlijk krijgt hij gelijk. Hij heeft al 2x eerder een dynamo van zijn eigen auto(s) vervangen dus er is hoop :+ .

Wel lastig om nu buiten te werken, gelukkig wel de motor(kap) onder een afdakje kunnen zetten met dit weer blijf ik iig en beetje droog :9 .

[ Voor 37% gewijzigd door Emiel1984 op 10-11-2007 20:03 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:20

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Emiel1984 schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 19:59:

Bij de dynamo die ik had gehaalt was deze echter zo los te krijgen maar gebruikte ik zo een handige moersleutel welke meedraait in de andere richting en kracht zet in de richting van het los\vast zetten. Deze sleutel krijg ik echter met geen mogenlijkheid tussen de bout en de wielkas in :| .
Dat noemen we een ratel.

Probleem is waarscheinlijk dat je met twaalf-kant gereedschap werkt. Dat gaat eerder ronddraaien :)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ik heb een gat in mijn elektrode :+

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Chevy454 schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 20:37:
[...]

Ik heb een gat in mijn elektrode :+
Da's nog altijd beter dan andersom :+ :+

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:49

Meneer aard

Porsche rulez!

teacher schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 17:18:
FF checken:

Als je je contact aanzet, brand dan je acculampje nog?
Nee? > koolborstels
Ja? > spanningsregelaar > Even starten en checken met multimeter hoeveel volt er uit komt.
Als het voltage fluctueerd met gas geven is je spannings regulator naar de knoppen. Niet mee verder rijden want het kan je accu aan de kook brengen + ontploffings gevaar (en de nodige schoonmaak acties aangezien accu zuur rommel is, kijk uit!).

Vervangen is niet zo heel moeilijk, en een ruildynamo is tegenwoordig ook prima. Kosten vaak niet zo heel veel in tegenstelling tot een nieuwe + je bent de oude kwijt.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:39

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

[...]

Nu ben ik ook benieuwd...

Het enige wat ik kan bedenken is, dat je op die manier geen kortsluiting kunt veroorzaken met je gereedschap (tussen accupool en chassis/whatever).

Of is er nog een elektrotechnische reden? Bijvoorbeeld iets met electronica wat in de war kan raken?

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
True....true... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
al een update?

Ik kan je aanbevelen goed gereedschap te kopen...
Bedenk dat wanneer je de kop van de bout sloopt, je nog verder van huis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Yep een update, gisteravond na nog een uur proberen de moer eindelijk los gekregen.

Helaas kwamen we erachter dat er nog punt was waar de dynamo was vastgemaakt. Hier konden we helaas niet bijkomen gezien ik niet iets van een brug thuis heb :+ . Ik zat te denken om niet alleen voor nu maar ook voor de toekomst een gat te maken in de grond zodat ik makkelijker onder een\de auto kan komen. Moet hier alleen nog goedkeuring voor krijgen. Ik bel morgen iig even een (aantal) garage(s) in buurt om te vragen of ik hem daar op de brug mag zetten ( in de pauze ofzo :) ) en wat dat me kost.

Het gereedschap was oke naar mijn idee. De ratel paste er niet tussen trouwens omdat er een adapter tussen moest. Kon niet een 12mm vinden met aan de andere kant een groot vierkant voor de aansluiting op de ratel, alleen met een klein vierkant. Dus een adapter van groot naar klein vierkant gebruikt.

Binnenkort dus maar even naar een garage in de buurt rijden.
@Meneer aard : ik zal de dynamo voor de zekerheid dan maar losmaken van het netwerk. De kabel eruit trekken zal denk ik nog wel lukken. Maar welke spanning mag dan niet fluctueren ? Die vanaf de dynamo of bij de accu zelf(met aangesloten accu) of ... ? Maar dat was al gebeurt toch als dat zo was geweest. Heb namelijk al 70 km(55km van werk en 15km voor halen dynamo) gereden sinds de dynamo kapot is.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
APClll schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 21:59:
[...]
Nu ben ik ook benieuwd...

Het enige wat ik kan bedenken is, dat je op die manier geen kortsluiting kunt veroorzaken met je gereedschap (tussen accupool en chassis/whatever).

Of is er nog een elektrotechnische reden? Bijvoorbeeld iets met electronica wat in de war kan raken?
Dat is omdat je hele auto aan de nul vastzit, dus niet alleen de negatieve accupool. Als je dus eerst de plus losmaakt en hem per ongeluk tegen je auto (blank metaal) laat vallen maak je dus kortsluiting.
Als je echter eerst de nul losmaakt en deze tegen de auto laat komen is er echter niets aan de hand.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

het gaat niet zo zeer om de plus-pool zelf, (als die los is van de accu dan is er geen stroomkring bij stilstaande motor) het gaat meer om het gereedschap waarmee je de plus pool los maakt. als je via je gereedschap de auto raakt... KNETTER!

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
De elektronen zorgen voor de stroom, de elektronen vloeien van min naar plus. Raak bij het demonteren van de plus de kast van de auto en er vloeit stroom doorheen het gereedschap. Maak je eerst de min los en vloeit niets meer.

[ Voor 35% gewijzigd door Chevy454 op 12-11-2007 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:17

4x2

lộn xộn quá

Heel simpel en net zo logisch is het, maar dr zijn zat mensen die het niet snappen (loshalen gaat meestal wel in de goede volgorde, vastzetten niet).

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Zo'n gat in de grond heet een vetput ;)

Je moet eens zoeken op doe-het-zelf garages... In Eindhoven zijn er (zeker) twee. Kost je dan iets van 10 euro(ex) per uur inclusief gereedschap (tenminste... ik ben bij "de appel" geweest, waar dat zo was.)

@chevy: vloeien? Ik leerde altijd stromen... vandaar ook "stroom" ;-)

Pagina: 1