Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb hier en daar gelezen, dat het mogelijk zou zijn de Metz 45 ct1 dmv een unit te laten werken op een digitale Pentax ist-dl.
Kan iemand mij hier wat over uitleggen...of een link met beschrijving geven?
Ik wil die flitser in een softbox bouwen en als dat lukt meerder flitsers gebruiken.
Ik zou t erg op prijs stellen, als iemand mij met dit vraagstuk kan helpen.
Groeten,
Cor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozkilator
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn pa heeft zo'n metz flitser aangeloten op zijn istD (grote broer van de dl) via x-sync maar dat heeft de istdl van jou niet. De unit waar jij het over hebt is zoiets als dit: http://www.cameraland.nl/...com_virtuemart/Itemid,26/ wat er voor zorgt dat je via je flits schoen een x-sync kabel je flitser kan aansluiten. (Houd er wel rekening mee dat je geen automatische belichting hebt dan)

Een andere optie is zo'n wireless ebay setje. Deze heb je al vanaf 40 euro (vanuit japan ofzo). Je bent dan wel wat flexibeler maar ik heb wel gemerkt dat je de sluitertijd wat langer moet zetten omdat het wat traag is. Dit zal met de wat duurdere sets niet het geval zijn denk ik.

Volgens mij zijn er voor de metz geen softboxen dus je zal een softbox moeten kopen die er het beste bij past. Of een paraplutje (evt. zo'n combo van plu en softbox).

Ow ja wat betreft meerdere flitsers, kan met draadloos er makkelijk gewoon meerdere receivers er bij kopen. Als je de metz met draad aanstuurd moeten je andere flitser een slave mogelijkheid hebben (je metz heeft dat niet, tenminste als het exact dezelfde is als die ik hier heb liggen).

Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:49
Pas op met die flitser want dat ding geeft een enorme ontladingsspanning! Een D-SLR kan daar niet tegen en zal onherstelbaar beschadigen. Draadloos heb je daar geen last van dus dat kan je gewoon gebruiken maar het X-sync-contactje waar Ozkilator naar linkt moet je dus NOOIT op een D-SLR gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
mwolthers schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 15:49:
Pas op met die flitser want dat ding geeft een enorme ontladingsspanning!
dat geldt alleen voor 45 CT1 flitsers met een serienummer onder de 534.000, die hebben een 'high voltage ignition circuit', de nummers daarboven kunnen wel volgens de methode van ozkilator op een moderne (d)SLR aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je kunt ook een blokje kopen wat de flitser ontsteekt als je flitst met de camera (als de pentax dat ingebouwd heeft), je kunt de goedkope ebay versie kopen. maar je kunt ze ook van metz zelf krijgen.

Er zijn zoveel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:49
Hmm Lateef heb je enig idee waar dat nummer te vinden is op de flitser? Ik heb de mijne net weer eens onder het stof vandaan gehaald maar kan het serienummer niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
mwolthers schreef op maandag 12 november 2007 @ 12:35:
Hmm Lateef heb je enig idee waar dat nummer te vinden is op de flitser? Ik heb de mijne net weer eens onder het stof vandaan gehaald maar kan het serienummer niet vinden...
dan moet je de kop omhoog klappen en daar staat het op de body of de kop (weet ik zo 1,2,3 niet uit mijn hoofd) tenminste dat is zo op de CT-4 en de CL-4.

[ Voor 5% gewijzigd door BlueKeenan op 12-11-2007 13:22 ]

Pagina: 1