Vroeger had een ES een volledig unlockte multiplier. Tegenwoordig hebben de reguliere ES processoren enkel een unlockte multiplier naar onderen, iets wat vanwege EIST / Cool 'n Quiet ook reeds mogelijk is op retail processoren. Enkel de eerste (A0 silicon) (en de duurdere desktop á la Extreme Edition) ES processoren hebben een volledig unlockte multiplier. Echter zijn dergelijke processoren dermate oud dat deze lang niet zo goed overclocken als een retail processor
De 'normale' ES'en zijn verder onder te verdelen in categorieën. ES processoren die daadwerkelijk gebruikt en/of misbruikt worden ten behoeve van testdoeleinden. Dit soort ES processoren kunnen reeds beschadigd zijn. Naast deze zijn er zoals madmax234 ook handpicked processoren. Dergelijke processoren gaan vaak naar reviewers en/of bekende overclockers zodat de processor die overclocked wordt altijd goed uit de bus komt.
Andere ES processoren clocken 'even goed' ten opzichte van een retail processor, immers komt een ES ook gewoon uit een normale wafer en is het dus een normale chip. Naast dit moois is er ook een duistere kant, de ES'en die relatief oud zijn en ontwikkeld zijn toen de productie technieken nog niet dermate verfijnd waren als de huidige retail modellen.
Jouw processor is een nieuwere processor. Immers is er al een serie Intel Core 2 Duo's de revue gepasseerd alvorens de E6850 gereleased werd. Jouw processor zal hoogstwaarschijnlijk net zo goed overclocken als een retail model, tenzij het een handpicked model is (dan is de kans dat de CPU hoger overclocked groter). Een 'oudje' die slecht overclocked (á la de allereerste Intel Core 2 Duo ter wereld) zul je in ieder geval niet hebben
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Engineering samples zijn over het algemeen meer waard, simpelweg omdat er minder bestaan (=zeldzamer). Hangt er wel vanaf wat voor ES en in wat voor staat natuurlijk; is het een zwaar mishandelde sample die voor geen meter klokt zal niet veel waard zijn; misschien alleen voor de verzamelaar.X-G schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 02:05:
Naja, dan ga ik ervan uit dat het hier om een handpicked modelletje gaat. Nu is natuurlijk de vraag: zijn deze meer waard dan de normale 'retail' modellen?
Voor de gewone consument maakt het echter geen bal uit, maar voor 'tweakers' heeft het wel wat als je een ES hebt. Dan hoop je natuurlijk dat hij handpicked is; oftewel de beste van de serie. Voor hetzelfde geld koop je echter een Xeon ipv Core2Duo, dan weet je zeker dat je een van de beste van de serie hebt.
5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X
Edit: Op Core 2 Duo's blijkbaar niet maar ik meen me te herinneren dat het wel stond op s478 Pentium 4's enzo.
Edit 2: Damn, op Pentium 4's ook al niet. En toch weet ik zeker dat ik al eens een CPU in mijn handen heb gehad waar het opstond
[ Voor 57% gewijzigd door Admiral Freebee op 10-11-2007 20:23 ]
Het kan toch
[ Voor 25% gewijzigd door BTS op 11-11-2007 11:02 ]
www.highflow.nl
BTS schreef op zondag 11 november 2007 @ 01:37:
Zoiets heet dus een ES grappenmaker
Hmm, ik kan me toch niet voorstellen dat ik zomaar ooit een ES in mijn handen heb gehad.
En toch was het een Pentium 4 volgens mij. Misschien wel diegene die ik aan terw_dan heb gegeven
[ Voor 20% gewijzigd door Admiral Freebee op 11-11-2007 10:19 ]