Toon posts:

Beinvloeden welk netwerk Vista kiest

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heey allemaal,

Ik twijfelde over waar ik dit topic moest starten, ik heb zoals je mertkv oor netwerken gekozen.

Ik heb Windows Vista draaien, en ik heb in huis twee fysiek gescheiden LAN netwerken liggen die beide via een aparte internet lijn met de buitenwereld verbonden zijn. De machine waar mijn vraag over gaat is op beide netwerken aangesloten.

Nu wil ik dat Windows Vista standaard voor netwerk A kiest voor uitgaande connecties, tenzij:
- dit netwerk down is
- de internetlijn van dit netwerk plat ligt.
In dat geval moet de machine netwerk 2 kiezen. Tot nu toe kiest de pc voor ELKE connectie opnieuw één van de netwerken. Dit heb ik gecontroleerd door www.watismijnip.nl steeds te refreshen.

Weet iemand hier hoe ik Vista zodanig kan beinvoeden dat ik heb bovenstaande bewerkstellig?

Alvast bedankt voor de hulp!

Richard

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:00
je kunt m volgens mij bij beiden aanmelden door 2 ip adressen toe te wijzen aan 1 NIC..

you had me at EHLO

• Tommy_G
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-02 09:04
Kan je niet bij de dns-gegevens als hoofd-dns netwerk A ingeven en als alternatief-dns netwerk B?

Hierdoor komt windows automatisch bij netwerk B terecht als jouw eisen "valide" zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Tommy_G op 09-11-2007 23:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Eehm, het zijn twee gescheiden LAN netwerken, die beiden dus op een aparte NIC zijn aangesloten, met dus een aparte IP stack en DNS instellingen.. Bovenstaande gaat dus helaas niet op.. :'(

• sjongenelen
ehm, je hebt dus 2 netwerkverbindingen continue..

test dit eens:
sluit aan, wacht tot verbindingen ok zijn.

trek één kabel er uit

kijk wat tie doet... volgens mij werkt het nog steeds dan :/

you had me at EHLO

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt, maar zolang ze beiden werken, gebruikt hij ook beiden, maar ik wil dat hij netwerk 1 gebruikt als die online is, en alleen als 1 down is nummer 2. De reden daarvoor is de volgende:
Netwerk 1 heeft 100Mbit up en down naar buiten toe.
Netwerk 2 heeft 20Mbit down en 1Mbit up naar buiten.

En als er nou een FTP verbinding gestart wordt, via lijn 2, is dat retesloom (upload dus), en daarvoor heb ik geen 100M liggen. ;)

• Tommy_G
http://blogs.technet.com/...er-priority-in-vista.aspx

hier staat een oplossing, hopelijk heb je er wat aan. Want volgens mij werkt het ook met 2 bedrade verbindingen.

Verwijderd

Topicstarter
Tommy_G;

Heel erg bedankt! Hier kan ik wat mee, sterker nog, het probleem lijkt verholpen.
Het stond bij mij ook verkeerd om, echter betwijfel ik wel een klein beetje of dit het was, want hij wisselt wisselde heel regelmatig van verbinding, en dat is niet alleen als de ene er uit ligt..

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE:

Dit heeft niet geholpen, de NIC van mijn glasvezel lijn staat bovenaan in het rijtje, en zou als eerste gekozen moeten worden. Maar toch kiest hij sinds vanochtend stellig mijn DSL lijn. :(

Ik snap er geen reet van.. :s
Iemand nog ideeën?

-Richard

• Tommy_G
Misschien kan je eens op de support van Microsoft eens kijken of daar iets over te vinden is.

Verder zou ik geen oplossing weten, wel nog een work-around:
Hoe groot is de kans dat je glasvezel eruit ligt? Relatief klein toch verwacht ik. Daarnaast: hoeveel tijd kost het om de verbinding handmatig om te zetten naar je ADSL lijn?

Want anders kan je namelijk ook je ADSL lijn van jouw pc ontkoppelen zodat er alleen maar glasvezel ligt. Mocht die glasvezel verbinding dan eens uitvliegen, even de netwerkkabel van je ADSL lijn insteken en weer door werken.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Tommy_G schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 18:30:
Misschien kan je eens op de support van Microsoft eens kijken of daar iets over te vinden is.

Verder zou ik geen oplossing weten, wel nog een work-around:
Hoe groot is de kans dat je glasvezel eruit ligt? Relatief klein toch verwacht ik. Daarnaast: hoeveel tijd kost het om de verbinding handmatig om te zetten naar je ADSL lijn?

Want anders kan je namelijk ook je ADSL lijn van jouw pc ontkoppelen zodat er alleen maar glasvezel ligt. Mocht die glasvezel verbinding dan eens uitvliegen, even de netwerkkabel van je ADSL lijn insteken en weer door werken.
Dan nog beter de netwerkaart van de ADSL lijn uitschakelen....

Het is natuurlijk geen mooie oplossing maar ik zou inderdaad niets beters weten zo.

• sjongenelen
je kunt ook zelf een script schrijven :) pingen totdat het faalt en dan automatisch de andere actief zetten.. geen idee hoe dat zou moeten :D

you had me at EHLO

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03 08:04
Ja kan een script maken dat het volgende doet:
Eerst iets voorconfigureren:
-Zet de metric van je "main" netwerkkaart op 1
-Zet de metric van je failover op 10

-Laat in het script pingen naar een extern adres (bij voorkeur de eerste router van je ISP, indien je die kan bereiken)
-Indien x-aantal keer geen antwoord; pas dan de default route aan (0.0.0.0) zodat die via je failover netwerkkaart gaat (route command in commandline kan dit allemaal perfect).
-Herhaal het pingen, maar nu op de andere kaart.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Pagina: 1