Leaseauto en boete bij vertrek

Pagina: 1
Acties:
  • 7.900 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239693

Topicstarter
Hoi allen

Ik heb een situatie die ik jullie wil voorleggen, ik heb een lease auto besteld bij mijn huidige werkgever.

Deze is al enige tijd onderweg (10 maanden) door steeds vertragingen van de werkgever/dealer/leasemaatschappij, inmiddels wil ik vertrekken bij mijn werkgever, maar eist deze dat ik OF de auto meeneem OF een aanzienlijke boete betaal. Dit terwijl ik die auto nog niet eens berijdt, ik heb (natuurlijk) bij bestelling een "gebruikers overeenkomst" getekend waar dit soort dingen in staat.

Ik vraag mij af, op basis van redelijkheid en billikheid of het haalbare kaart is voor deze werkgever om dit te eisen.

Een auto die 2 meter de dealer uit rijdt is meteen 10% minder waard, maar deze auto is nog niet eens bij de dealer, sterker nog deze gaat later aankomen dan dat ik mijn NIEUWE baan zou beginnen !

Ik ben benieuwd naar de meningen...

MVG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Op zich klinkt dit niet onbekend. Zodra de auto besteld is bij de fabriek kan de leasemij er niet meer van af. Ze moeten hem dus inzetten. De enige uitweg die ik zie is als de auto nog niet gefabriceerd is, en als de dealer de bestelling kan annuleren. Gaat dat niet dan ben ik bang dat je er aan vast zit. Je kan altijd proberen of je nieuwe werkgever het contract wil overnemen, er van uitgaande dat je die auto nog wilt rijden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Betekent dat automatisch dat als je werkgever een leaseauto aanbiedt dat je een x aantal jaren aan hem vast zit? Op die manier kan de werkgever de leaseauto misbruiken om personeel vast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

is het ook, het is binding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 23:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Onzin. Je bent niet verplicht om een leaseauto te nemen. Maar als je dat wel doet, teken je ook voor de kleine lettertjes :)

En ja, het blijft lullig dat een werkgever de auto niet gewoon kan innemen en doorleasen aan een andere collega. Waarom kan dat wel met je laptop maar niet met je auto?

[ Voor 25% gewijzigd door Microkid op 09-11-2007 22:45 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja, maar als je zo'n auto voor je werk gewoon nodig hebt, bv omdat je veel uithuizig bent is het wel gewoon misbruik. Beetje hetzelde als: Sorry, je kan niet weg want je computer is nog niet afgeschreven. Zo'n ding is gewoon een tool die je voor je werk nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Doorgaans betaal je ook alleen de eigen bijdrage voor de resterende looptijd. Daar teken je ook voor. Weggaan terwijl je auto in bestelling staat of pas kort uitgeleverd is kan dus heel ongustig uitpakken. Als de resterende looptijd 48 maanden is en de eigen bijdrage 100 euro praat je al over 4800 euro, da's een smak geld.

@TS: Kan de auto niet door je nieuwe werkgever overgenomen worden? Dat lijkt me de beste oplossing in deze situatie.
Microkid schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 22:38:
En ja, het blijft lullig dat een werkgever de auto niet gewoon kan innemen en doorleasen aan een andere collega. Waarom kan dat wel met je laptop maar niet met je auto?
Gebeurd bij ons in elk geval wel. Daarom betaal je ook alleen de resterende maanden de overschrijding van het budget, daar kan je tenslotte die andere collega niet voor op laten draaien.

[ Voor 35% gewijzigd door cowgirl op 09-11-2007 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Omdat een auto een veel grotere investering is dan een laptop, en vaker ook op de eisen van de gebruiker wordt afgestemd. Je kunt je auto in een lease vaak ook aanpassen wat extra kosten meebrengt en tevens het lever proces kan vertragen. Maw als je vroegtijdig weggaat heb je je te houden aan de kleine lettertjes en kun je enkel hopen dat je toekomstige baas je auto wilt meenemen. Iets wat ook onwaarschijnlijk is tenzij ze bij hetzelfde lease bedrijf zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Anoniem: 239693 schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 22:30:
Hoi allen

Ik heb een situatie die ik jullie wil voorleggen, ik heb een lease auto besteld bij mijn huidige werkgever.

Deze is al enige tijd onderweg (10 maanden) door steeds vertragingen van de werkgever/dealer/leasemaatschappij,
Hier worden relatief weinig auto'd in november uitgeleverd, en bijna geen in decemeber. Voor de restwaarde scheelt dat de lease mij namelijk een jaar...
Ik vraag mij af, op basis van redelijkheid en billikheid of het haalbare kaart is voor deze werkgever om dit te eisen.
Mijn mening is van niet. En in ieder geval alleen het bijbetaal bedrag. Ze kunnen zoveel in een contract zetten.

Je beste kans is echter te proberen of je nieuwe werkgever dit contract wil overnemen.

Probeer ook eens zelf bij de fabrikant/garage te achterhalen waar de auto nu is.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja, maar aan de andere kan is een auto ook gewoon een tool en die kan desnoods naar de opvolger van de vertrekkende werknemer. Ik zie niet in wat daar het probleem van is. Ja, de nieuwe collega kan z'n eerste leasebak bij het bedrijf niet uitkiezen. Nou, big deal.

Dat die tool nou toevallig duur is? Tja d'r zijn wel meer dure tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Anoniem: 239693 schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 22:30:
Deze is al enige tijd onderweg (10 maanden) door steeds vertragingen van de werkgever/dealer/leasemaatschappij, inmiddels wil ik vertrekken bij mijn werkgever, maar eist deze dat ik OF de auto meeneem OF een aanzienlijke boete betaal.
Waar bestaat die boete uit?

Als dit inderdaad de eigen bijdrage vanwege overschrijding van het leasebudget is, gedurende de resterende looptijd van de leaseovereenkomst (zoals Cowgirl al aanhaalde) dan is het vrij normaal om dit te verhalen op de vertrekkende medewerker.

Da's vaak een van de grote nadelen van overschrijding van je leasebudget.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239693

Topicstarter
Dank je voor jullie reactie, helaas helpt e.a. me niet echt verder.

Het is een heel normale auto, Opel Meriva, geen speciale opties helemaal niks (standaard airco, radio, metalic kleur) allemaal binnen leasebudget... Alleen heb ik het idee dat e.a. (semi-) bewust vertraagd is geworden door deze of gene OF door deze EN gene....

Ik snap dat e.a. geregeld is, in kannen en kruiken, contracten gesloten, etc. Echter een nieuwe auto is en blijft een nieuwe auto, valt dus makkelijker te herschikken dan een gebruikte... tenminste lijkt mij. Dat ik een boete moet betalen lijkt mij duidelijk, echter ons regelement zegt bij meer dan 40 maanden (48 maanden loopt de auto) = 10 leasetermijnen = ~5000 euro ?? (ex brandstof) Voor iets wat ik op dit moment nog niet eens heb. Ik vindt het niet normaal...

Ik snap dat een leaseauto een privilege is, maar nu lijkt het meer op een molensteen...

Meenemen is bij een van mijn aanbiedingen een optie, ik heb echter ook 2 aanbeidingen zonder leasebak en een boete van 5k is *killing* 5k is een HOOP geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:51

Sick Nick

Drop the top!

Ga je bij die andere aanbiedingen meer dan 6K netto per jaar er op vooruit? Dan snap ik dat het zuur is maar je hebt het eerste jaar dan 1K netto meer en de jaren daarna flink meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Anoniem: 239693 schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 12:11:
Dat ik een boete moet betalen lijkt mij duidelijk, echter ons regelement zegt bij meer dan 40 maanden (48 maanden loopt de auto) = 10 leasetermijnen = ~5000 euro ?? (ex brandstof) Voor iets wat ik op dit moment nog niet eens heb. Ik vindt het niet normaal...
Hiervoor heb je hoogstwaarschijnlijk getekend bij het bestellen van de auto. Je werkgever heeft een contract met de leasemaatschappij getekend dat ze een auto afnemen voor 4 jaar. Als dit nu ineens opzeggen, kost ze dit ook enorm veel geld.
Je zegt dat je 10 maanden op de auto wacht, dus ook al had je de auto al een paar maanden, dan nog moest je deze 'boete' betalen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-02 22:31
Dat bedrag is dan nog wel aftrekbaar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52352

Bij ons hangt aan je functie een bepaald budget, als je zelf een duurder uitzoekt en dus gaat bijbetalen, kan de werkgever die bijtelling voor de gehele looptijd van mij vragen als ik eerder weg ga.
Daarom zorg ik altijd dat ik niet of nauwelijks hoef bij te betalen; heb ik daar iig geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

En wat wou je dan precies aftrekken van de belasting? Wellicht zou je kunnen regelen dat je de laatste maanden geen loon krijgt betaald om een voorschot te betalen = minder belasting = lagere loonschaal = minder bijtelling betalen. Maar ik neem aan dat de TS ook nog gewoon lopende kosten heeft die hij dan niet kan betalen als hij op dit moment ook geen 5K heeft om de afkoopsom te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Eigen bijdrage voor een leasewagen is aftrekbaar (wordt zelfs automatisch ingehouden door je baas).

De boete kan je ook zien als kosten voor je leasewagen. Ik heb eens iets dergelijks opgevangen. Schijnt wel een maximum aan te zitten.

Lijkt me iig interessant genoeg voor de TS om dit eens uit te vragen bij de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Je zal in elk geval niet meer eigen bijdrage mogen aftrekken dan je bijtelling hebt. Als TS nu geen leasewagen rijdt heeft hij daar waarschijnlijk dus niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Anoniem: 35978 schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 22:40:
[...]

Tja, maar als je zo'n auto voor je werk gewoon nodig hebt, bv omdat je veel uithuizig bent is het wel gewoon misbruik. Beetje hetzelde als: Sorry, je kan niet weg want je computer is nog niet afgeschreven. Zo'n ding is gewoon een tool die je voor je werk nodig hebt.
Bij sommige (veel?) werkgevers kun je kiezen om in plaats van een eigen auto te bestellen, er één uit de pool van de leasemaatschappij te rijden. Die kun je vervolgens zonder problemen binnen de looptijd weer inleveren.

Waarschijnlijk bestaat zo'n pool dan weer uit auto's zoals die van de TS :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Bij mijn voormalige werkgever was het zo geregeld dat je leaseauto gewoon terug werd genomen aan het einde van je dienstverband. Die wagen ging (in principe) daarna naar degene die jouw functie overnam. Alleen de bijbetaling moest je wel aflossen voor het resterende deel van de leasetermijn.

Voorbeeld:
Je hebt een auto voor 4 jaar waaraan je zelf € 100 per maand bijbetaalt. Je gaat 12 maanden na het begin van de leasetermijn uit dienst zodat je baas nog 36 maanden met die wagen blijft zitten. Daarvoor betaalde je dan 3600 euro (36x100).
Voor degene die jouw functie overnam was dat een meevaller want die nam weliswaar een gebruikte leasewagen over maar die opties waarvoor jij € 100 per maand betaalde kreeg hij gratis.

Dit lijkt mij een nette regeling aangezien je er meestal niet zoveel vrijwilligs aan die leaseauto is. Je hebt 'm vaak nodig voor je werk en je hebt totaal geen inspraak in een duur van de lease. Het is dan ook niet meer dan redelijk dat jouw werkgever, die jou die wagen aanbiedt, daarvoor ook het risico neemt. Het risico is bovendien beperkt omdat de meeste bedrijven na het vertrek van een werknemer weer nieuw personeel aannemen die die wagen verder kan gebruiken.

Overigens heeft een voormalige collega van me een vergelijkbaar conflict met zijn ex-baas gehad. Hij wilde vertrekken en werd vervolgens verplicht om de restwaarde van die auto te vergoeden (in praktijk "mocht" hij de auto overkopen voor de dagwaarde).
Dat is een lang slepende zaak geweest die uiteindelijk voor de rechter is gekomen maar toen is die ex-baas in het ongelijk gesteld. Als de werkgever een auto ter beschikking steld dan is het risico ook voor hem. Het mag namelijk nooit een manier worden om personeel voor jaren aan het bedrijf te binden.
Anoniem: 35417 schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 17:21:
Bij sommige (veel?) werkgevers kun je kiezen om in plaats van een eigen auto te bestellen, er één uit de pool van de leasemaatschappij te rijden. Die kun je vervolgens zonder problemen binnen de looptijd weer inleveren.
Dat is ongeveer het mechanisme wat mijn ex-baas hanteerde. Normaal gesproken kon je zelf een auto bestellen maar je kon verplicht worden om eerst (eenmalig) een pool-auto te accepteren als er toevallig nog geschikte wagens waren.

[ Voor 13% gewijzigd door downtime op 10-11-2007 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Microkid schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 22:38:
[...]

Onzin. Je bent niet verplicht om een leaseauto te nemen. Maar als je dat wel doet, teken je ook voor de kleine lettertjes :)

zeg ook niet dat het moet hoor ;)
Anoniem: 35978 schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 22:40:
[...]

nodig nodig? m'n pa rijd voor z'n werk ook meer dan 40k per jaar maar gewoon in onze eigen auto met kilometer vergoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja leuk zo'n km vergoeding. Rijdt je na 2 kilometer je auto in elkaar zegt de baas: Alsjeblieft hier heb je 40ct.
Als je zo veel voor de baas moet rijden is de auto gewoon een tool die de baas moet betalen en afschrijven. Ik hoef toch ook m'n eigen computer niet mee te nemen?

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 35978 op 10-11-2007 18:20 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171278

Tien maanden levertijd, dat lijkt me niet echt normaal. De leasemaatschappij kan het contract met de importeur dan toch gewoon ontbinden, dus waar zeuren ze over?
Anoniem: 35978 schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 18:19:
Ja leuk zo'n km vergoeding. Rijdt je na 2 kilometer je auto in elkaar zegt de baas: Alsjeblieft hier heb je 40ct.
Drie woorden: All Risk Verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:39
Is de leaseauto een optie of een verplichting? Als het een verplichting is, ook al is dit impliciet doordat reiskosten niet vergoed worden, dan is het beding mogelijk vernietigbaar.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:30
vaak hebben bedrijven ook s"tandaard" lease auto's. als je deze voorkeurs auto neemt dan hoef je bij vertrek niets te betalen. kies je echter zelf een ander model dan zit je aan zo'n regeling vast ja.

als je dus met de gedachte speelt om niet lang meer te blijven dan kies je een standaard auto. simpel

verder kun je altijd nog overleggen of je nieuwe baas je leasecontract wil overkopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Crysania op 15-11-2007 15:50 ]

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-05 19:05
Hiernaast bestaan er ook verzekeringen van 12 euro per maand!
Een vriend van me heeft deze ook afgesloten. Zodra hij stopt met werken, hoeft hij de boete niet meer te betalen, deze wordt dan door die verzekering betaald!

Misschien een tip voor de volgende keer dat je een leasewagen neemt.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 10:05
joenevd schreef op donderdag 15 november 2007 @ 16:20:
Hiernaast bestaan er ook verzekeringen van 12 euro per maand!
Een vriend van me heeft deze ook afgesloten. Zodra hij stopt met werken, hoeft hij de boete niet meer te betalen, deze wordt dan door die verzekering betaald!

Misschien een tip voor de volgende keer dat je een leasewagen neemt.
Wat voor verzekering dekt dit soort kosten?

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
cowgirl schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 14:40:
Je zal in elk geval niet meer eigen bijdrage mogen aftrekken dan je bijtelling hebt.
Kosten van het vinden van een nieuwe baan zijn ook aftrekbaar.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 17:56

curry684

left part of the evil twins

Anoniem: 239693 schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 12:11:
Ik snap dat een leaseauto een privilege is, maar nu lijkt het meer op een molensteen...
Is het ook. Een berijdersovereenkomst bevat vrij standaard een boetebeding bij tussentijds opstappen, bij grotere bedrijven als je geluk hebt alleen bestaand uit de eigen bijdrage keer aantal maanden resterende contractduur op de auto, maar bij kleinere bedrijven regelmatig het volledige leasebedrag keer aantal maanden resterende contractduur. Waarom zou dat onredelijk zijn? Moet je maar niet zo stom zijn je krabbel eronder te zetten als je er niet mee akkoord wil gaan. Het is in ieder geval volstrekt rechtsgeldig en niet aan te vechten in normale situaties.

In de praktijk is het in deze gevallen meestal zo dat je bij je nieuwe werkgever afdwingt dat deze het resterende leasecontract overneemt. Als de huidige werkgever daar niet mee akkoord gaat is het wel onredelijk, en kun je rechtshulp inschakelen. Als jij echter door op te stappen je werkgever met een nutteloze auto opzadelt waar hij nog 3 jaar voor moet betalen ben jij onredelijk bezig, en heeft hij al het gelijk aan zijn kant omdat jij de berijdersovereenkomst hebt ondertekend. Kun je wel heel leuk zeggen dat hij die auto maar aan iemand anders moet geven, maar sinds wanneer is hij verplicht om jou te vervangen? En waarom zou hij deze eventuele vervanger een leaseauto moeten verschaffen? Het is erg makkelijk om de denken dat een werknemer iedere molensteen die hij aantreft maar straffeloos bij z'n werkgever op de stoep kan dumpen: dat is niet zo, daarom zijn er juist dit soort boeteclausules.

Wat veel mensen niet begrijpen, ook de mensen in dit topic die roepen over 'nodig hebben voor je werk', is dat je een leaseauto nooit nodig hebt. Je kunt ook een eigen auto kopen en 19 cent belastingvrij per kilometer declareren. Gaat je baas daar niet mee akkoord? Dan kun je opstappen en heb je geen irritante contractuele boetes waar je aan vast zit.
Voor 19 ct/km kun jij echt wel all-risk betalen als je 20k+ zakelijke kilometers per jaar maakt hoor.
Als je zo veel voor de baas moet rijden is de auto gewoon een tool die de baas moet betalen en afschrijven. Ik hoef toch ook m'n eigen computer niet mee te nemen?
Maar het mag wel. En dan mag de werkgever zelfs fiscaal aantrekkelijk een netto onkostenvergoeding uitkeren voor het zakelijk gebruik van privemiddelen. Net als bij auto's, iets met 19 cent per kilometer.

[ Voor 19% gewijzigd door curry684 op 16-11-2007 01:57 ]

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Laatst online: 14-05 21:59

boner

misantropisch altruïst

het lijkt mij dat het product nooit is genuttigd en dus kan de verplichting tot betaling nietig worden verklaard.

Daarnaast is het in Nederland toch ook zo dat je het recht op gebruik hebt als je ervoor betaalt. Dat kan niet want de auto is weer terug bij het bedrijf. Dus betaal je feitelijk voor een ander.

Ook heb je geen enkel inzicht of sturing wat er met de auto gebeurt. Dus al met al voldoende gronden om het billijk te laten vinden door een rechter dat de betaling stopt.

Ik dacht overigens dat hier al ruime jurispridentie over was. Anders zou het mij hogelijk verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner

boner

misantropisch altruïst

curry684 schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 01:53:
[...]

Voor 19 ct/km kun jij echt wel all-risk betalen als je 20k+ zakelijke kilometers per jaar maakt hoor.

[...]
zullen we even rekeken?

Een auto kost laten we zeggen 25 mille (wel een normale aanname bij zoveel km's).
Een auto rijdt je 4 jaar en schrijft hem dan 90% af. Ook redelijk lijkt me.
De auto rijdt 1 op 16 en de brandstofprijs is 1.15 euro.

Dan rijdt je in 4 jaar 80.000 Km maal 0.06 = 4.800 euro
90% van 25K = 22500 euro.
da's samen 27300 euro aan kosten.

Je vangt 15200 aan vergoeding.......
Dus verlies je minstens 12K. En dan mag er niets kapot gaan, geen beurten en geen verzekeringen.

goeie deal voor de werkgevert hoor.

iets zegt mij dat je het niet haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Je uitgangspunt is imo fout. Je wilt iedere 4 jaar een nieuwe auto wat redelijk zou zijn als je 50k+ rijdt echter je gaat hier van voor het gemak 20.000 uit. Het is dan ook zeker wanneer je niet veel rijdt (20.000-30.000 km) mogelijk om met je 19ct uit te komen echter als je aan de wens wilt voldoen om iedere 4 jaar een nieuwe auto aan te schaffen dan kom je er niet mee uit.
Moet ik wel nageven dat 19ct aan de krappe kant is als je tevens rekening houdt met apk, verslijt etc aan je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

boner schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 08:01:
Een auto rijdt je 4 jaar en schrijft hem dan 90% af. Ook redelijk lijkt me.
Ik koop graag een tweedehands auto van jou. Een auto van vier jaar oud voor 10% van de aanschafwaarde, helemaal top. Wanneer kan ik de auto ophalen?

Of te wel, als particulier schrijf je geen auto voor 90% af binnen vier jaar... Een gemiddelde van 50% komt meer in de buurt, afhankelijk van de km's en merk/type. Als je bijvoorbeeld een Skoda Octavia 1.8 16V TSI Business Edition koopt voor rond de € 28.000,- dan is deze auto met een ton op de klok echt wel meer waard dan een € 2800,- (10%).

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner

boner

misantropisch altruïst

opnieuw rekenen met 50% maar dan ook alles meerekenen!

dus afschrijving is dan 50% van 25000 = 12500
onderhoud van 1000 per jaar is niet al te hoog toch?
Verzekering kost ongeveer 600 euro per jaar.
wegenbelasting 1000 euro per jaar.

samen in 4 jaar = 4*2600+12500= 10400+12500=22900
brandstof = 4800

totale kosten 27700 euro.
80K km met 0.19 = 15200.

verschil: -12500 per jaar.

PS ik heb gerekend met een skoda octavia diesel en een aardige korting ingecalculeerd. Normaal kost ie 28000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matango
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-05-2023
Ik werk bij een redelijk groot bedrijf met de nodige lease auto's. Hier is de maximale boete 1000 euro, en als ik jou was zou ik weigeren meer te betalen aan boete en te dreigen met een rechtszaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anarchitect713
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-02 10:44
Matango schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 10:09:
Ik werk bij een redelijk groot bedrijf met de nodige lease auto's. Hier is de maximale boete 1000 euro, en als ik jou was zou ik weigeren meer te betalen aan boete en te dreigen met een rechtszaak.
Die rechtszaak verlies je. Je hebt een contract getekend en daar heb je je aan te houden. Je kunt hooguit hopen op coulance van je werkgever gezien de aparte situatie waarin je zit. Of je kunt proberen of de leasemaatschappij niet onder de koop uit kan komen. Maar de leasemaatschappij zal het in principe een rotzorg zijn. Die krijgt zijn geld toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Matango schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 10:09:
Persoon in kwestie tekend een contract om akkoord te gaan en laat zich vervolgens invallen om elders te gaan werken en dan gaan we tegen de opdrachtgever een rechtzaak aanspannen. Ik dacht dat zoiets toch Only in America was...
Zoals al eerder aangegeven dit soort contracten zijn niets aparts en sterk onderbouwd door de jaren heen en kom je dus ook nooit onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 11:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

boner schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 09:42:
Maar dan voor de leaseauto ook alles meerekenen he!
Bijtelling: 42% belasting op 25% van de nieuwprijs, in vier jaar tijd is dat dus ook 10.500 euro. Je verliest dus maar € 2.000 en eerlijk gezegd vind ik € 1.000 /jaar onderhoud voor een nieuwe auto (die onder garantie valt) een beetje veel. Dat haal ik nog niet met mijn 14 jaar oude auto.

Daarbij vind ik die fixatie op een nieuwe auto ook overdreven. Mijn broer rijdt in een 7 jaar oude Renault Safrane en die is alles inclusief goedkoper uit dan zijn collega's in leaseauto's van het formaat Golf.
En ik weet wel wat de grotere en luxere auto is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Hier ook gewoon een dergelijke constructie. De auto kost de werkgever € 1050,-- dus als je van werkgever wilt wisselen moet je zorgen dat de nieuwe werkgever het leasecontract overneemt, of dat je zelf de boete over de resterende looptijd betaald.

Ik ken ook niet veel bedrijven waar het anders is geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 17:56

curry684

left part of the evil twins

boner schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 09:42:

dus afschrijving is dan 50% van 25000 = 12500
onderhoud van 1000 per jaar is niet al te hoog toch?
Verzekering kost ongeveer 600 euro per jaar.
wegenbelasting 1000 euro per jaar.

samen in 4 jaar = 4*2600+12500= 10400+12500=22900
brandstof = 4800

totale kosten 27700 euro.
80K km met 0.19 = 15200.

verschil: -12500 per jaar.

PS ik heb gerekend met een skoda octavia diesel en een aardige korting ingecalculeerd. Normaal kost ie 28000.
Lol humorist :D

Ik heb een Peugeot 206, bouwjaar 2002 (18k nieuw), gekocht in 2005 door mij voor 12k met 60k op de teller, gaat in 2008 ingeruild worden voor 9k met 120k op de teller. Dit zijn realistischer afschrijvingen dan jij nu voorrekent hoor ;)

Uitgaande dat 206'en relatief erg populair en dus waardevast zijn mag je best na 4 jaar en 80k met 40% afschrijving rekenen ipv de 33% die ik in de praktijk tegenkwam, maar meer echt niet. Maar sterker nog, ik heb in de 3 jaar dat ik hem in bezit hebt nog geen 500 euro per jaar onderhoud gehad, inclusief APK. De eerste 3 jaar van een nieuwe auto heb je geen APK en nauwelijks tot geen onderhoud, omdat alles boven normale slijtage en gebruik (olie e.d.) onder garantie valt. 250 euro per jaar is al veel dus voor een nieuwe auto. Nou nog even de bijtelling goed meerekenen zoals reeds aangegeven, en je komt erachter dat het elkaar weinig ontloopt. Idd, de 19 cent is nog immer geen melkkoe, maar zo is ie ook niet bedoeld: enkel als fiscaal realistisch alternatief voor de leaseauto en z'n onredelijk beperkende contracten.

En als je gewoon jong 2e hands gaat rijden in plaats van geilen op een glimmend nieuwe (ex-leasebak kopen met 40k op de teller, inruilen bij 120k) maak je er ineens wel dikke winst op. Heb je net zo weinig onderhoud.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-02 23:07

RagaBaSH

Huttenbouwer

Even uitgezocht hoe het voortijdig beeindigen van een lease contract in mijn org gaat.

eigen bijdrage is ongeacht de duur van het dienstverband gewoon de hele leasetermijn verschuldigd (dus bij 4 jaar leasecontract -> 48x eigen bijdrage), tevens kunnen annuleringskosten worden berekend voor een auto die is besteld (en dus nog niet geleverd).
waarschijnlijk kan je dit alles ontkomen door je leasecontract mee te nemen naar je nieuwe werkgever (je kan tenslotte nooit kosten hoeven dekken voor een oude werkgever die deze niet maakt).

Enige kanttekening hierbij is dat je goed moet onderzoeken of je wel of niet aansprakelijk bent voor de kosten van je normlease bedrag.. Misschien raadzaam om hier met een vakbondsjurist oid over te spreken...

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8234

What staat er EXACT in je gebruikers overeenkomst inzake het boetegedeelte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-05 08:22
Of je een lease auto wel of niet privé rijdt is een keuze. Als je voor je werk naar klanten moet, dan moet de werkgever maar ook een auto (of bestelbusje) zorgen. Je kunt dan afspreken dat je de auto alleen zakelijk rijdt, hij kan dan niet verlangen dat je meebetaald!

Je kunt zelf met je eigen auto gaan rijden tegen 19ct/km, maar dat loont zich niet (belasting, afschrijving, verzekering, hogere brandstofkosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
zx9r_mario schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 23:35:
[...]
Je kunt zelf met je eigen auto gaan rijden tegen 19ct/km, maar dat loont zich niet (belasting, afschrijving, verzekering, hogere brandstofkosten).
Zie bovenstaande berekeningen. Dit gaat enkel op bij veel rijden. Rij je minder dan 20.000 km per jaar is het goedkoper om zelf te rijden indien je bedrijf dit toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
curry684 schreef op maandag 19 november 2007 @ 12:44:
Ik heb een Peugeot 206, bouwjaar 2002 (18k nieuw), gekocht in 2005 door mij voor 12k met 60k op de teller, gaat in 2008 ingeruild worden voor 9k met 120k op de teller. Dit zijn realistischer afschrijvingen dan jij nu voorrekent hoor ;)

En als je gewoon jong 2e hands gaat rijden in plaats van geilen op een glimmend nieuwe (ex-leasebak kopen met 40k op de teller, inruilen bij 120k) maak je er ineens wel dikke winst op. Heb je net zo weinig onderhoud.
Het probleem alleen met jong tweedehands kopen is natuurlijk wel dat je even die 12k moet kunnen missen. Een leaseauto kost je niks extra in de aanschaf. Als je het dus echt 1 op 1 wil berekenen moet je eigenlijk dus ook de kosten van een lening meenemen (of de rente die je krijgt over die 12k als je een leaseauto neemt).

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Dus: renteverlies van eigen geld en / of de rente welke je betaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
blue eyes schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 09:47:
Dus: renteverlies van eigen geld en / of de rente welke je betaald
Zei ik dat niet dan ?? :P

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
In de berekening moet je vaak ook nog meenemen dat je bij veel bedrijven een Bruto vergoeding krijgt op het moment dat je geen lease-auto neemt.

Ik heb het bij mijn oude werkgever eens doorgerekend en ik ging er Netto ongeveer 800 euro op vooruit (Geen bijtelling, Bruto vergoeding ( +- € 750 ) die per kilometer omgezet werd naar netto ( € 0,19 ) )als ik geen lease-auto nam. Daar moest ik dan wel zelf een auto voor rijden en de benzine daarvoor betalen.

Daar was de regeling ook dat je alleen het bedrag wat je boven je Lease-Norm uit komt als boete moest betalen over de resterende termijn. Je had ook de optie om te zorgen dat je lease-auto door een andere collega overgenomen werd en dan hoefde je geen boete te betalen. Maar dan moet je natuurlijk wel eerst iemand vinden die vrijwillig een gebruikte auto overneemt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 10:05
rwb schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 11:16:
In de berekening moet je vaak ook nog meenemen dat je bij veel bedrijven een Bruto vergoeding krijgt op het moment dat je geen lease-auto neemt.

Ik heb het bij mijn oude werkgever eens doorgerekend en ik ging er Netto ongeveer 800 euro op vooruit (Geen bijtelling, Bruto vergoeding ( +- € 750 ) die per kilometer omgezet werd naar netto ( € 0,19 ) )als ik geen lease-auto nam. Daar moest ik dan wel zelf een auto voor rijden en de benzine daarvoor betalen.
Dat wisselt sterk per werkgever. Ik weet dat Sogeti bijvoorbeeld zo'n regeling heeft dat je leaseauto / mobiliteitsvergoeding kunt kiezen.
Bij LogicaCMG is de vergoeding voor eigen rijders helemaal gebaseerd op het aantal zakelijke/woon-werk kilometers. Is interessant als je ver van je klus af woont, niet als je om de hoe werkt (zoals ik :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-05 19:05
t_captain schreef op donderdag 15 november 2007 @ 16:29:
[...]

Wat voor verzekering dekt dit soort kosten?
Dit zou ik even na moeten vragen, weet namelijk niet precies wat voor verzekering het is.
Deze werd bij een vriend van me namelijk aangeboden met het aanvragen van de leasebak.
Pagina: 1