Bedraad én draadloos internet

Pagina: 1
Acties:
  • 842 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• yeahright
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-02-2024
Beste tweakers,

Onlangs heb ik een draadloze router aangeschaft (Netgear RangeMax WPN824 v2) en nu heb ik de volgende vraag. De router is bedoeld om draadloos te kunnen internetten met mijn laptop. Met mijn vaste PC wil ik gewoon bedraad blijven internetten, maar dit is nu niet mogelijk. Ik heb namelijk de netwerkkabel die eerst vanuit het modem naar mijn PC ging, uit de PC moeten halen en in de router moeten steken. Aangezien mijn modem maar één ethernetpoort heeft, kan ik niet nóg een netwerkkabel naar mijn PC leggen.

Is het misschien mogelijk om een verloopstukje op de ethernetpoort te zetten om zodoende toch twee netwerkkabels vanuit het modem naar zowel de router als de PC te laten lopen? Ik vraag me alleen af of zo'n verloopstukje bestaat. Mogelijk is er een andere oplossing om met mijn laptop draadloos en met mijn vaste PC bedraad te kunnen internetten (om daarmee grotere, continue, snelheden te kunnen halen).

Als iemand een oplossing heeft, zou dat geweldig zijn. Iedere reactie wordt op prijs gesteld. Alvast enorm bedankt.

Groeten,
yeahright

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:28
Het is de bedoeling dat en je laptop (draadloos) en je pc (met een kabel) aan je router hangen:

modem -- router -- laptop en pc

Je hebt dus 2 kabels nodig: 1 van modem naar router en 1 van router naar pc

offtopic: voor iemand die al sinds 2003 geregistreerd is had ik deze vraag eerlijk gezegd niet verwacht :o

[ Voor 15% gewijzigd door vandermark op 09-11-2007 21:18 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je wireless router bevat toch wel ethernetpoorten?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:44

sanzut

It's always christmas time

CodeCaster schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 21:18:
Je wireless router bevat toch wel ethernetpoorten?
En anders moet je de wireless router achter de bedraade router zetten, achter een van de lan poortne

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:28
sanzut schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 21:22:
[...]

En anders moet je de wireless router achter de bedraade router zetten, achter een van de lan poortne
:? Hoe kom je hier nu bij? Hij heeft een modem en 1 router....

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Verwijderd

@CodeCaster
Dat heeft ie hoor ;) http://www.netgear.nl/producten/ft_pdf/wpn824.pdf

@TS
in je modem zit een gaatje, daar past een draadje in. In je wireless router (witte doosje met blauw rondje erop en rare uitsteeksels eraan) zitten vijf andere gaatjes, precies dezelfde! Een van die gaatjes, waar WAN of Internet bij staat, zit al een draadje in, het is het draadje wat je in het gaatje van je modem hebt gestoken. Dit gaatje kun je dus niet meer gebruiken!
Er blijven dus nog vier gaatjes, waar LAN bij staat, over! Volgens mij kan je in een van die vier lege gaatjes een draadje steken en zit er in je PC precies zo'n gaatje! Dus je raadt het al.... pak het draadje, steek het in een van de vier lege(!) gaatjes van je wireless router, hou het andere eind van het draadje goed vast en steek hem in het lege gaatje van je pc, maar let op! zorg dat het een zelfde soort gaatje als in je wireless router is!

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2007 21:39 ]

Verwijderd

rofl! Stop er maar mee..

@yeahright: Snap je het?

* Je trekt een kabeltje van je modem naar je routertje (staat 1 ingangetje apart, eventueel staat er 'WAN' op.

* Dan trek je een tweede kabeltje van de router (bijvoorbeeld uitgang nr. 1) naar je PC.

* Je gaat relaxt online gamen op je pc met je laptop naast je om te msn'en ofzo ;)

• yeahright
@timmo: Omdat dit toevallig een gebied is waar jij verstand van hebt en ik niet, geeft je nog geen recht om tegen me te praten alsof ik een klein kind ben. Dat doe je maar lekker tegen een ander, maar niet tegen mij.

@alle anderen: Bedankt voor jullie antwoorden tot zover! Ik dacht dat er een tweede kabel vanuit het modem naar de PC moest, maar dit moest dus vanuit de router. Dit heb ik nu gedaan. Vervolgens heb ik mijn draadloze verbinding uitgeschakeld en mijn LAN-verbinding (bedraad) weer ingeschakeld. Hij geeft nu alleen aan dat er beperkte of geen verbindingsmogelijkheden zijn. Een poging om dit te herstellen (de PC probeerde het IP-adres te vernieuwen) is op niets uitgelopen. Ik gebruik nu de draadloze verbinding weer om dit bericht te kunnen plaatsen. Wie kan mij verder helpen?

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-03 18:06
Je zult in de instellingen van de router moeten duiken.

Je kan dat op 2 manieren oplossen
1) DHCP server instellen op de router
2) DHCP forwarding instellen op de router

1) houdt in dat de router zelf een ipadres uitdeelt aan de verbonden pc's. Hij zorgt er dan voor dat deze pc's uiteindelijk weer via de modem op internet komen.
2) houdt in dat de router voor iedere verbonden pc aan de modem een ipadres gaat vragen. (Soort doorgeefluik dus)

Ik ken dat modem verder niet, ik heb dit ooit 1 keer zelf gedaan. Als er software bij die router zat kan je het misschien heel simpel instellen met een wizard, want het is een standaard opzet die je wilt maken. Waarschijnlijk staan alle stappen ook in de manual beschreven?
Ik zou alleen het gevoel hebben dat het momenteel voor wireless bij jou ook niet zou moeten werken, maar goed.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:00
misschien heb je een verkeerde kabel (cross of straight) en is dat je probleem. check ff of je kabel ook werkt met je laptop en je hebt daar iig antwoord op ...!

weltruste

you had me at EHLO

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 17:00

Ace

Happy Happy Joy Joy

yeahright schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 23:13:
@timmo: Omdat dit toevallig een gebied is waar jij verstand van hebt en ik niet, geeft je nog geen recht om tegen me te praten alsof ik een klein kind ben. Dat doe je maar lekker tegen een ander, maar niet tegen mij.

@alle anderen: Bedankt voor jullie antwoorden tot zover! Ik dacht dat er een tweede kabel vanuit het modem naar de PC moest, maar dit moest dus vanuit de router. Dit heb ik nu gedaan. Vervolgens heb ik mijn draadloze verbinding uitgeschakeld en mijn LAN-verbinding (bedraad) weer ingeschakeld. Hij geeft nu alleen aan dat er beperkte of geen verbindingsmogelijkheden zijn. Een poging om dit te herstellen (de PC probeerde het IP-adres te vernieuwen) is op niets uitgelopen. Ik gebruik nu de draadloze verbinding weer om dit bericht te kunnen plaatsen. Wie kan mij verder helpen?
Waarom heb je de draadloze verbinding uitgeschakeld, je weet hopelijk dat je beide gewoon zonder problemen tegelijkertijd kunt gebruiken?

Verwijderd

yeahright schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 23:13:
geintje jonge.... ik vraag me alleen af hoe je die lan poorten over het hoofd hebt gezien.

• yeahright
@Ace: Ja, dat weet ik, maar ik wil op mijn desktop bewust geen wireless internet omdat ik daarmee internetbankier en m'n belangrijkse bestanden daarop staan. Ik weet wel dat het nooit voor 100% beveiligd is, maar ik ga ervan uit dat bedraad internet nog altijd veiliger is dan wanneer het dataverkeer door de lucht gaat.

Mijn probleem lijkt opgelost, want m'n bedrade verbinding werkt inmiddels.
De snelheid lijkt me wel aan de erg lage kant (10,0 Mbps), maar speedtest.nl geeft een normale downloadsnelheid van 600 à 700 KBps en 1200 à 1300 conn/min.

Ik heb inmiddels ook de Personal Firewall van Norton Internet Security moeten uitzetten, want anders werkte internet niet. Blijkbaar heeft die een conflict met de ingebouwde firewall van m'n router. Ik ga ervan uit dat de firewall van m'n router voldoende veiligheid biedt en ik de firewall op m'n PC (die van Norton dus) wel uitgeschakeld kan laten.

Grappig is trouwens dat Norton tegengehouden aanvallen meldt van het ip-adres van m'n router. Blijkbaar moet ik dat ip-adres toegang verlenen, zal wel ergens een instelling in Norton zijn.

• yeahright
Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 00:22:
[...]

geintje jonge.... ik vraag me alleen af hoe je die lan poorten over het hoofd hebt gezien.
Okee dan. Ik dacht dat het kleinerend bedoeld was, sorry. Ik heb die poorten wel gezien, maar ik dacht dat de kabel vanuit het modem naar de PC moest en niet via de router. Heel stom, maar ja... je moet het zo zien dat ik begin vorige week niets van een router af wist en alles (zoals hoe ik 'm moet beveiligen) op internet heb opgezocht.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-03 18:06
yeahright schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 00:28:
...
Ik heb inmiddels ook de Personal Firewall van Norton Internet Security moeten uitzetten, want anders werkte internet niet. Blijkbaar heeft die een conflict met de ingebouwde firewall van m'n router. Ik ga ervan uit dat de firewall van m'n router voldoende veiligheid biedt en ik de firewall op m'n PC (die van Norton dus) wel uitgeschakeld kan laten.
...
Bedenk wel dat de firewall op de router alleen binnenkomend verkeer beveiligt. Een firewall op je pc kijkt normaliter ook naar het verkeer dat naar buitengaat. (spyware, virussen en meer van dat soort grut). Dat laat jouw router gewoon door naar buiten fietsen.
Ik zou het daarom toch werkend zien te krijgen.
Waarschijnlijk heb je van je modem een ander IP adres gekregen dat niet in de range zit van het ipadres dat je voorheen van je modem kreeg.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• yeahright
Okee, bedankt.
Pagina: 1