Toon posts:

Probleem met mobo/chipset/hd bij herinstalleren XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik loop al enige tijd met het probleem dat het herinstalleren van Windows XP niet lukt. Ik heb op tweakers en via google gezocht, maar tot op heden nog geen oplossing gevonden.

Note: ik ben niet echt thuis in deze materie, dus soms is enige uitleg noodzakelijk.

De volgende stappen heb ik ondernomen.

1) In de bios heb ik de bootdevices ingesteld en vervolgens op F10 gedrukt.
  • 1. Cdrom
  • 2. Harddisk
  • 3. Floppy
2) Pc start vervolgens opnieuw op. Vervolgens krijg ik de melding 'druk op een toets om van cd te starten'. Cd wordt ingeladen en er volgt een blauw scherm.
3) Ik krijg twee opties te zien (F2 en F6) en daarna worden bestanden ingeladen.
4) Op een gegeven moment verspringt het scherm en ik krijg ik de volgende foutmelding:

Setup kan geen vasteschijfstations in uw computer vinden.

Zorg ervoor dat de schijven zijn ingeschakeld, op de juiste wijze op de computer zijn aangesloten en dat de hardwareconfiguratie voor de schijven correct is. U dient hiervoor mogelijk een door een fabrikant geleverd diagnostisch programma of installatieprogramma uit te voeren.

Setup kan niet doorgaan. Druk op F3 op Setup af te sluiten.

Ik ben vervolgens gaan zoeken op het internet maar ik kom om in de termen. Het schijnt dat mijn drivers (moederbord, chipset, harde schijf) niet up to date zijn of dat het probleem iets met een controller te maken heeft. Kan iemand mij meer duidelijkheid geven over wat ik nu precies moet updaten of veranderen?

Nog drie andere dingen:
1) Een melding die ik krijg bij het opstarten van mijn pc:
No drive attached to FastTrack controller......The BIOS is not installed.
2) Een scan op driveragent.com zegt dat mijn Raid Controller driver niet up to date is.
3) Mijn tweede schijf heb ik afgekoppeld omdat ik dacht dat dit de boosdoener was. Het probleem blijft echter bestaan.

Specs:
Processor: AMD Athlon 64, 2000mhz 3200+
Moederbord: Asus K8V Deluxe
Chipset: VIA VT8363 Apollo K8T800, AMD Hammer
Harde schijf: Maxtor 6 Y160M0 - Serial ATA/150
Maxtor 7 V250F0 - SATA2???
Besturingssysteem: Microsoft XP Pro

Kan iemand mij helpen bij het oplossen van mijn probleem? Wanneer er meer informatie nodig is, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt,

f0bis

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je moet je RAID-array opnieuw instellen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Probeer eens 'n XP-SP2, anders kan je mbv F6 een floppy met de driver van je FastTrack SATA controller (te vinden op de CD bijgeleverd bij je moederbord en anders op de site van de fabrikant) laden tijdens de installatie.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2007 21:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
CodeCaster schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 20:52:
Je moet je RAID-array opnieuw instellen.
Hoe doe ik dit?
Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 20:58:
Probeer eens 'n XP-SP2, anders kan je mbv F6 een floppy met de driver van je FastTrack SATA controller (te vinden op de CD bijgeleverd bij je moederbord en anders op de site van de fabrikant) laden tijdens de installatie.
Is dit de juiste:

http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us

product: motherboard
series: socket754
model: k8v deluxe

Is dit dan de juiste update?
update: VIA VT6420 (VT8237) SATA RAID Driver Package Version 2.20D WHQL.
datum: 2004/03/08
grootte: 7.24 (MBytes)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2007 21:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de cd van mijn moederbord in de pc gedaan en vervolgens de instructies opgevolgd om de Promise Fasttrak 378 driver te installeren. Vervolgens de pc herstart, maar ik blijf de melding krijgen. Ook bij de installatie van XP blijf ik bovenstaand probleem houden.

Op de cd staat ook nog VIA6420 RAID Controller driver. Moet ik die ook installeren?

Ik zie dat er een tooltje geinstalleerd is: VIA RAID Tool. Er staat wat info over de schijf die op dit moment in de pc zit. Moet ik die even posten?

Even terugkomen op de post van CodeCaster:

Ik zie in dat lijstje staan: Array position - not in any disk array
Zegt je dit iets?

Verwijderd

Wil je überhaupt wel RAID of gewoon 2 aparte schijven ? Dat is een keuze die je eerst moet maken.
Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 20:50:
Note: ik ben niet echt thuis in deze materie, dus soms is enige uitleg noodzakelijk.
Mischien dat je eerst de Serial ATA FAQ een keer moet lezen ? Maar ook Microsoft heeft een hele pagina gewijd hieraan.

Troost je, ook wij zijn zo begonnen ;)

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2007 23:33 ]

Pagina: 1