Ogg Vorbis luisteren onder OS X met iTunes

Pagina: 1
Acties:

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik draai hier OS X en gebruik iTunes voor mijn muziek. Nou heb ik nu volgens mij alles in mp3 gecodeerd, dus dat werkt zonder problemen in iTunes en op mjin iPod. Ik heb nu alleen een aantal Ogg Vorbis files waar ik niks mee kan. Net het halve internet afgestruind en GoT afgezocht, maar geen goede oplossing kunnen vinden.
- Ik kan de Ogg files omzetten naar mp3, maar ik las net op GoT dat dat ontzettend ten koste van de kwaliteit gaat. Verder heb ik geen converter voor OS X kunnen vinden.
- Ik kan proberen te zorgen dat iTunes Ogg Vorbis af kan spelen, maar dan kan mijn iPod dat weer niet.

Ik zit er dus even mee wat ik zal doen en wat er mogelijk is. Wat raden jullie aan?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Met Xiph QuickTime Components kun Xiph formaten, zoals Ogg/Vorbis afspelen in iTunes en andere programma's die Quicktime gebruiken. Afspelen van Ogg/Vorbis files op een iPod gaat je niet lukken, tenzij je een alternatieve firmware gebruikt zoals Rockbox of iPod Linux. Deze werken echter niet meer op de nieuwste iPods en zullen dat waarschijnlijk ook nooit gaan doen, vanwege encryptie van de firmware. Je zult ze dus uiteindelijk om moeten zetten naar een iPod ondersteund formaat (AAC, MP3, Apple Lossless, Wave of AIFF), wat je bijvoorbeeld met Max kunt doen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Hmm, Max ziet er wel goed uit :)

Maar is het qua kwaliteit af te raden of merk je er niet echt wat van? (Nouja, anders kan ik het helemaal niet afspelen... :P )

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het wordt over het algemeen afgeraden om lossy gecomprimeerde data opnieuw op te slaan in een lossy formaat, omdat dit de 'compressie fouten' kan versterken. Dit zie je bijvoorbeeld als je een JPEG meerdere keren opslaat. Op een gegeven moment hou je alleen maar een grote smurrie over.

Maar het beste is om dit testen op verschillende bitrates en dan te kijken of je het verschil hoort. Waarschijnlijk zul je er wel in kwaliteit op achteruit gaan, maar als het niet hoorbaar is, dan maakt dat natuurlijk ook weinig uit. Of je moet de muziek nog ergens origineel of in een lossless formaat moeten hebben.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/