2x vraag m.b.t. geheugenupgrade

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 11:18
Ik heb een Vista MCE computer
- Intel Stoughton DG965OTMKR
- Intel P dual core 2140
- 2x 500Mb Kingston Hyperx 6400 800Mhz ddr geheugen (cas 5, cas 4 via overclock mogelijk)

Nu wil ik het geheugen upgraden. Ik had het Hyperx gekocht om nog enigzins ruimte in overclocken te hebben, maar het moederbord blijkt geen enkele overclockmogelijkheid te hebben.

Nu heb ik 2 vragen die ik niet goed uitgezocht krijg:
1) moet ik voor deze combo 800Mhz geheugen hebben of kan het lager. Als ik me niet vergis moet ik zelfs minimaal 800Mhz geheugen hebben vanwege de processor (Systembus 800Mhz) maar ik weet het niet helemaal zeker. Omdat ik toch niet kan overclocken is wellicht lager geheugen ook goed (maar mogelijk kan dat dus niet vnwege de CPU)

2) Is het een probleem - of kan ik problemen verwachten als ik ander geheugen neem om uit te breiden, bijv. 2x 1Gb Corsair Twinx 6400 800mhz (want dat is maar 55 euro tegen 50 euro voor Hyperx 2x0,5Gb)
Ik weet dat het dualchannel van dit bord dan alleen dualchannel activeert voor de 2x0,5gb chips, en 2x 0,5gb van de "nieuwe" chips, waarbij de resterende 2x 0,5gb als single channel fungeert. Dat lijkt me dan niet zo'n probleem (tis maar een MCE/server)
Maar het gaat even om het mixen van de merken

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

stefijn schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 19:21:
Ik heb een Vista MCE computer
- Intel Stoughton DG965OTMKR
- Intel P dual core 2140
- 2x 500Mb Kingston Hyperx 6400 800Mhz ddr geheugen (cas 5, cas 4 via overclock mogelijk)

Nu wil ik het geheugen upgraden. Ik had het Hyperx gekocht om nog enigzins ruimte in overclocken te hebben, maar het moederbord blijkt geen enkele overclockmogelijkheid te hebben.

Nu heb ik 2 vragen die ik niet goed uitgezocht krijg:
1) moet ik voor deze combo 800Mhz geheugen hebben of kan het lager. Als ik me niet vergis moet ik zelfs minimaal 800Mhz geheugen hebben vanwege de processor (Systembus 800Mhz) maar ik weet het niet helemaal zeker. Omdat ik toch niet kan overclocken is wellicht lager geheugen ook goed (maar mogelijk kan dat dus niet vnwege de CPU)
in feite presteerd je geheugen nu onder. Als het goed is (of je checkt het ff met cpu-z) loopt je geheugen nu op 533 mhz, of 667 mhz (ben het ff kwijt met die intel processors...). Loopt je geheugen wel op 800 mhz dan maakt het niet zo heel veel uit kwa performance. Zeg maar in de laatste procentjes.

dan als je er geheugen bij prikt, zolang dat mogelijk is, dan loopt de uiteindelijk snelheid, op de snelheid van de langsaamste. Zet je er 667 mhz bij, dan loopt alles op 667 mhz. (of lager)

edit: ik heb het nog ff nagezocht: je processor loopt op 800 mhz quad pumped. Je systembus (FSB) is dus 200 mhz. Dat betekend dat je geheugen op 400 mhz loopt. ach, misschien ben ik ook wel in de war met alle cijfertjes. Je hebt iig geen PC6400 geheugen nodig voor deze processor, maar voor de prijs hoef je het niet te laten.
2) Is het een probleem - of kan ik problemen verwachten als ik ander geheugen neem om uit te breiden, bijv. 2x 1Gb Corsair Twinx 6400 800mhz (want dat is maar 55 euro tegen 50 euro voor Hyperx 2x0,5Gb)
Ik weet dat het dualchannel van dit bord dan alleen dualchannel activeert voor de 2x0,5gb chips, en 2x 0,5gb van de "nieuwe" chips, waarbij de resterende 2x 0,5gb als single channel fungeert. Dat lijkt me dan niet zo'n probleem (tis maar een MCE/server)
Maar het gaat even om het mixen van de merken
en vraag 2: zolang als je moederbord dual channel ondersteund en 4 geheugen banken heeft (dus 4 plekken om je geheugen in te prikken) en er geen vreemde verhalen in je moederbordboekje staan over dual channel eisen, kun je gewoon 2x 0.5 GB en 2x 1.0 GB er in stoppen. Maar of je als media center pc iets gaat merken tussen 2 of 3 GB geheugen vraag ik me af. Ook de extra bandbreedte die meekomt met dual channel zal voor het opnemen en kijken van dvd'tjes niet zo'n probleem zijn. Zit er een leuk videokaartje met hardwarematige decodering van H264 (HD codec) dan heb je al helemaal geen krachtpatser meer nodig.

edit 2: dit ook ff nagezocht, je moederplank heeft 4 geheugenbankjes, en je chipset zou dual channel gewoon moeten ondersteunen. Misschien dat de compatabiliteit van dual channel met nieuwe en oude chips verholpen is in een nieuwere bios versie? sowieso is het zo dat dual channel of geactiveerd is, of niet. Het kan niet zo zijn dat de helft van je geheugen het wel doet, en de andere helft niet.

succes iig!

[ Voor 7% gewijzigd door M2M op 09-11-2007 19:37 ]

-_-

• Stefke
Bedankt voor je reactie en je hebt gelijk
Afbeeldingslocatie: http://www.stefijn.com/anonymous/pics_online/serverspecs.jpg

De echte FSB is 200Mhz...heb ik me weer even op het verkeerde been laten zetten :| Het geheugen draait volgens CPU-z op 333Mhz maar hij geeft aan PC5300, maar dat is denk ik de 667Mhz die jij bedoeld toch? (wat is die factor 2 dan tussen de 333 die Cpuz geeft en 667Mhz van PC5300 geheugen?)

Ik moet dus PC5300 geheugen aanschaffen minimaal, ipv pc6400 (maar dat zal in prijs inderdaad niet zoveel uitmaken)

Alleen: dat klopt niet met wat jij opgeeft na de opmerking over quadpumped: het geheugen zou op 400 lopen verwachtte jij. Loopt mijn geheugen nu niet sync met de CPU omdat het op 333Mhz loopt? dat kost volgens mij wél snelheid.

Edit: ik check net de bios, het geheugen staat op 667Mhz ingesteld. Nu zie ik net dat ik het geheugen wel los instellen kan (CPU helemaal niet) dus ik zet m op 800mhz, maar daarmee startte ie niet meer op... eens kijken wat daar het probleem is. Zou toch probleemloos moeten lopen met mn hyperX geheugen???
(plaatje offline omdat mn server nu uit staat, wil niet starten)

Ook volgens de specs van het board als ik me niet vergis:
http://www.intel.com/supp...ot/sb/CS-026604.htm#dimms

M.b.t. dualchannel: het gaat niet zozeer om het merk, maar om de benutting van wat er in zit. Het moederbord ondersteund inderdaad dualchannel op 4 slots.
Ik heb het misschien niet duidelijk omschreven, maar in de manual staat:
2x 512mb slot A en C = 1024 in dualchannel

2x 512mb slot A en C + 2x 1024Mb slot B en D = 2048Mb in dualchannel (4x512) + 1024mb in singlechannel

Zo begreep ik het tenminste. Die 3Gb heb ik voor MCE misschien niet nodig, maar ik draai ook een VirtualPC (nu nog XP) en ook hier hoef ik het voor het geld niet echt te doen. Aan de andere kant wil ik ook het een beetje zuinig houden, dus als 4 banken geheugen toch weer 10 wat extra betekent verkoop ik die 2x 512 en hou ik de 2x 1024

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 09-11-2007 21:53 ]

• Stefke
Hmm..ik zie op een addendum in de mobodoos:
DDR2-800 support:
When choosing DDR2-800 memory to run on Intel Desktop Boards based on Intel 965 Chipset , ONLY DDR2-800 memory supporting JEDEC approved 1.8v operation with timings of 5-5-5 or 6-6-6 is supported. Any other timings or voltages above 1.8v are not supported and may result in memory errors etc etc

Ik heb dit geheugen:
http://www.ec.kingston.co...tcpartno=KHX6400D2LLK2/1G
http://www.valueram.com/datasheets/KHX6400D2LLK2_1G.pdf

Op de PDF staat: 667Mhz at 5-5-5-15 1.8v or 800Mhz at 4-4-4-12 2.0v

Dit gaat dus niet werken... :| damn...duur geheugen voor jan XXX gekocht.... Maar...als ik m in de bios op 800 zet,maakt ie er dan automatisch 2.0v van? Waardoor t crasht?

Desktop
Volgens mij kan ik dit geheugen beter in mijn desktop zetten (daar zit nu 2x1024mb van exact hetzelfde geheugen in, dat wordt dan dus 2x1024mb + 2x512mb) en voor deze ander geheugen kopen dat wel op 800mhz kan draaien zodat het in sync loopt met de processor?
De CPU daarvan is een FSB266 (C2d6300), dus dan heb ik i.i.g. voldoende reikwijdte om te overclocken.

Ook in de manual van het desktopmobo (Asus P5B deluxe) staat:
You may install varying memory sizes in Channel A and B. The system maps the total size of the lower-sized channel for the dualchannel configuration. Any excess memory from the higher sized channel is then mapped for single-channel operation.
2x1024mb + 2x512mb
Dit wordt dus 2x 2x 512mb dualchannel, 2x 512mb singlechannel.

MCE-server
Kingston Valueram 1GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 DIMM 1.8v
http://www.ec.kingston.co...m&ktcpartno=KVR800D2N5/1G
Volgens de Intelsite van mn mobo is dit getest geheugen, en het is lekker goedkoop (25 euro per reep)
Het is alleen geen "dualchannel" geheugen, maar ik neem aan dat als ik 2x 1024mb van dit bestel en plaats dat het dan gewoon dualchannel draait?

[ Voor 45% gewijzigd door Stefke op 09-11-2007 23:20 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

als ik jouw was, om het verhaal een beetje kort te houden, dan zou ik simpel weg die twee reepjes van 512 hier op tweakers te koop aan bieden (of zelf houden, die dingen komen (soms) nog wel van pas) en je stopt er 2x 1 gb in. Gewoon PC5300 (of 6400) maakt niet uit. ik denk niet dat je veel verschil gaat merken tussen 2 gb en 3 gb, tenzij je op je media apparaat hele zware dingen gaat draaien.

en ja, meer balkjes, geeft een hoger energieverbruik. Nu zijn die intel processors zuinig, maar nog niet zO zuinig. Veel verschil zullen extra balkjes niet maken in je media kast.

Standaard (volgens mij) staat DDR2 geheugen gespecificeerd als 1.8 volt geheugen. De meeste geheugenbakkers maken er 2.0 volt van om het sneller te kunnen laten lopen. Elk balkje geheugen kan hogere timings aan (dus 5 5 5, 6 6 6 etc.) maar niet lagere. Ook elk balkje kan bij hogere timings en / of lager snelheid gewoon op 1.8 V draaien. Als het goed is gaat dat gewoon automatisch.

Verwacht ook niet dat je met deze mediacenterbak veel zult kunnen overklokken. Als je in je bios alleen je geheugen snelheid aan kunt passen, dan gaat overklokken met deze versie van de bios er niet in zitten.

Dan over je desktop. Je hebt voor je dekseltop een Asus mobo. Die zijn nogal kieskeurig wat betreft geheugen. Soms werkt het soms werkt het niet. Het werkt gegarandeerd als je geheugen op de QVL staat (support.asus.com, --> P5B deluxe --> QVL downloaden). Als je de balkjes van 512 overzet naar je desktop, samen met de 2 gb die je nu al hebt zou dat gewoon werken (als dual channel uiteraard). Misschien nog even prutsen met welke van de twee paren je in welk slot moet drukken (meestal de grootste op nummer 1, maar dat staat ook in je moederbordboekje).

en als laatste, je mobo detecteerd gewoon automatisch of dual channel mogelijk is, en zal dit ook gewoon automatisch selecteren en uitvoeren om het zo maar te zeggen. Er is naar mijn weten geen knop voor. Je moet wel ff in het boekje kijken of daar misschien iets staat over in welke sloten je je geheugen moet stoppen om dual channel werkend te krijgen.

succes iig!

-_-

• Stefke
Ik heb gisteren het geheugen van de MCE-bak in de desktop gestoken bij wijze van test, en op deze manier werkt dat:
- A1 1024
- B1 1024
- A2 512
- B2 512

De bios geeft dan aan dat ik asymmetric dualchannel gebruik. Waarschijnlijk dus 2Gb in dualchannel, en 1Gb in singlechannel, want zo staat in de manual dat ie dat indeelt.

Ik merkte duidelijke performancewinst bij het opstarten van dingen als Explorer en zo. Ook was het geen probleem om zo een stukkie te overclocken van 266 naar 300Mhz.

Verkopen kan altijd nog. Voor de MCE-bak heb ik dat goedkopere Kingstongeheugen (2x 1Gb) in bestelling staan nu, dat scheelt me nog eens 40 euro, en het is door intel opgegeven getest geheugen.

m.b.t. overclocken: dat gaat dus helemaal NIET op die intelmobo. Het enige dat kan is het geheugen synchroon laten lopen met de FSB van de CPU (dat is nu dus niet het geval), maar daarvoor moet je dus specifiek geheugen hebben dat op 1,8v op 800Mhz kan lopen. Dat zou met dat geheugen moeten kunnen volgens de specs.

In ieder geval bedankt voor de hulp tot nu toe, het is me een stuk duidelijker geworden allemaal :)

Nog één ding: wat is die factor 2 in de geheugensnelheid? (zie eerdere vraag boven)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

DDR = double data rate

200mhz echte mhz, is 400 mhz DDR.

dus 400mhz loopt eigenlijk op 200mhz (echte klok).

ps: je bios geeft vaak de echte klok weer, verdubbel dat en je hebt de DDR waarde.

[ Voor 27% gewijzigd door Madrox op 10-11-2007 17:11 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1