Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LTP + Relais probleem

Pagina: 1
Acties:

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-11 12:29
Hoi allemaal,

Nadat ik de LTP Poort FAQ en andere topics heb gelezen kwam ik tot de conclussie dat het schakelen van een relais niet al te moeilijk is voor een elektro-b00n zoals ik :P
Ik haal mijn 5 V lijn van de PC (rode kabel van molex)

Mijn schema:

Afbeeldingslocatie: http://img103.imageshack.us/my.php?image=schakelingof1.jpg

Zoals je kunt zien als ik 'over' de overloopdiode/relais meet, krijg ik maar 0,4V, wat natuurlijk veeeeeeel te weinig is.

Extra Info: Ik pak mn GND van de LTP poort af.. tevens geprobeerd om de gene van de molex van de pc er bij te betrekken.

Tevens staat het 'grijse' kantje (wat toch volgens mij de sper richting is?!) richting de 5V.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Heb zelfs al hele ding opnieuw aan elkaar gesoldeerd.. maar zonder succes :P

Alvast Bedankt,
Kenneth

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik zie geen relais? Alleen een transistor ;)
En hang je LPT ground eens aan de ground van je printje :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Atlas: Da's waarschijnlijk het 'doosje' parallel aan de diode :)
TS: Welke onderdelen (-waarden) heb je psies gebruikt? Niet toevallig een pnp ipv npn-tor gepakt bijvoorbeeld?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:30
Wat is je voeding? Kun je uberhaupt wel schakelen (stuurt je computer wel enigszins iets uit?). Test eens met een ledje en een weerstandje aan je parallele poort en dan het ledje en het weerstandje ipv het relais (relais hebben soms veel stroom nodig).

Als het ledje werkt in beide situaties, wat gebeurt er met je voeding als het relais moet schakelen? Wordt je voeding platgetrokken?

Als het ledje totaal niet werkt misschien eens naar je sturing (software/hardware) kijken

Als het ledje werkt direct aan de parallele poort maar niet in je schakeling kun je eens zien of je de verkeerde transistor hebt en dat je je transistor niet opgeblazen hebt met solderen of eerdere experimentjes.

Kun je je relais direct schakelen (gewoon batterijtje van 6V op de contacten zetten en luisteren) en heb je per ongeluk geen relaitje die 12V of 24V sturing nodig heeft.

Als alles zou moeten werken, kijk dan waar stroom zit en waar niet en wanneer er gestuurd wordt waar er dan stroom komt of niet.

Als je (volgens de tekening, ik weet niet of dit klopt) 5V hebt staan over je transistor betekent dat dat je niet aan het schakelen bent. Als je schakelt zou dit moeten inzakken. Stuur je wel genoeg stroom (weerstandje te groot)? Waar haal je het schema vandaan en gebruik je de juiste/aanbevolen waarden/onderdelen?

[ Voor 13% gewijzigd door Guru Evi op 09-11-2007 19:32 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• KennieNL
@ Atlas : Excuses, dat is idd de relais

Achteraf gezien had ik de tekening wel iets duidelijk mogen maken.. na D0 is een weerstand van 4.7kOhm, de transistor is een NPN (BC547).
De diode is een IN4007.

Ik heb een programma gebruikt wat ik heb gevonden, deze lijkt te werken omdat wanneer ik het programma de poort laat 'open zetten' komt er ~3 V uit.

Mijn voeding word vanaf een molex gehaald (rode kabel voor 5 V lijn.. en dan heb ik de gele nog voor het deel achter de relais (12V))

Ik heb hier helaas geen ledjes meer liggen, dan zou ik morgen ff naar de winkel moeten gaan.

iig alle 3 al bedankt voor jullie antwoorden :), nog andere suggesties?

Toevoeging.. als ik mn transistor weglaat en hem rechstreeks aansluit werkt het wel.. ik vrees dat ik mn collector en emitor omgedraaid heb (beginners foutje? O-)), zou de transistor nu dood zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door KennieNL op 09-11-2007 21:02 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Als je de collector en emittor omdraait werkt de transistor nog steeds, alleen zo verschikkelijk slecht dat ipv een factor 500 versterken wat de bc547 normaal kan daar misschien net 1-2 van overblijft.
Je sloopt 'm er in ieder geval niet mee.

4.7kΩ is zeker ook het probleem niet, die schakelt nog een significante stroom als je er megaohm's aan hangt.

Is je relais btw wel een 5V model? die zie je namelijk niet zoveel, meestal zijn dat ook 12V relais en die werken niet heel betrouwbaar op 5V.

• KennieNL
SA007 schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 00:58:
Als je de collector en emittor omdraait werkt de transistor nog steeds, alleen zo verschikkelijk slecht dat ipv een factor 500 versterken wat de bc547 normaal kan daar misschien net 1-2 van overblijft.
Je sloopt 'm er in ieder geval niet mee.

4.7kΩ is zeker ook het probleem niet, die schakelt nog een significante stroom als je er megaohm's aan hangt.

Is je relais btw wel een 5V model? die zie je namelijk niet zoveel, meestal zijn dat ook 12V relais en die werken niet heel betrouwbaar op 5V.
De relais is een 6V model.. dit zou toch wel goed haalbaar moeten zijn met 5V?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
6V zal zeer waarschijnlijk probleemloos werken, kan geen 100% garantie geven, maar 95% lukt wel :P

Heb ook met 24V relais op 12V gewerkt, zelfs dat werkt vaak redelijk goed. (5 van de 7 relais werkte gewoon, welliswaar een stuk langzamer dan op 24V, maarjah...

Heb je het ondertussen werkend? Ff de transistor omdraaien enzo...

• KennieNL
heb de transistor omgedraaid, nieuwe geprobeerd, maar helaas niets

als ik de transistor & LTP deel eruit laat (dus alleen de voeding, diode en relais over) en sluit hem even direkt aan voor te testen, dan werkt de relais perfect.. dus op 5V schakeld de relais perfect :)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ok, je had gezegd dat je wel spanning uit je printerpoort kreeg, krijg je die nog steeds als je je schema eraan hebt hangen?

Ik ga ff testen of je een bc547 uberhaupt in een vergelijkbaar schema kan slopen door verkeerd aansluiten, volgens mij is dat namelijk niet echt mogelijk...

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Wel een vrijloopdiode gesloopt (voeding op 5A en vrijloopdiode verkeerdom vind hij niet leuk blijkbaar :P) maar de bc547 doet het nog steeds, zelfs met B en E omgedraait doet ie het prima hier.

Maarjah, als je B/E kortsluit en het werkt, en er komt spanning uit je lpt zou het moeten werken.

• KennieNL
Ik sluit mn collector en emitor kort, en dan werkt het.
Beb ook geprobeerd ipv de LTP poort een spanningsbron (5V en een keer 12V) op de Basis proberen te zetten, maar dit werkte ook niet :'(

Ik krijg nu steeds een spanning van ~0.3V als ik mn multimeter parrallel met de relais hang

[ Voor 19% gewijzigd door KennieNL op 11-11-2007 13:01 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Dan heb je waarschijnlijk toch een overleden bc547.

Wat opzich nog best lastig is ;) Die dingen zijn zo'n beetje alleen bij overbelasting kapot te krijgen.

Mjah voor 5-10 cent heb je een nieuwe dus :P

• KennieNL
BC547 vervangen, probleem blijft zich voordoen *snif*
Pagina: 1