EFI - wanneer wordt het mainstream?

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heel afentoe kom je is een bericht tegen over EFI de opvolger van het traditionele bios, nu vraag ik me af waarom duurt de omschakeling zolang, of wanneer vind deze plaats?
En wat houd de moederbord fabrikanten en dergelijke tegen?

Ik zie op het eerste gezicht alleen maar voordelen?
wat mis ik hier :)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Misschien zijn we nog steeds niet echt gebostst tegen de echte limitaties van de bios? Het werkt nog steeds, voor al die duizenden pc's en laptops die geproduceerd worden. Wat zijn dan de echte voordelen?

Dit is echt het enige voordeel wat ik kan vinden bij EFI: http://en.wikipedia.org/w...re_Interface#Disk_support

Booten van +2TB schijven dus. En eer dat dat mainstream is in desktop pc's. Nu zitten we ongeveer aan de ~500 GB, nog een jaartje of 2 dus waarschijnlijk :+

[ Voor 43% gewijzigd door Snake op 09-11-2007 18:41 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Sjoerd
  • Niet online
Het grootste voordeel voor mijzelf:
het start sneller op!

en drivers voor je hardware zitten in EFI (voorzover ik begrepen heb dus geen geklooi meer met moederbord drivers,...)

Apple gebruikt EFI al wel...
zal toch ook een goede reden voor zijn buiten de opstarttijd lijkt me :)
er is echter maar weinig over te vinden

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
Als ik mij niet vergis, ondersteunt windows XP64 en vista (32 / 64 bits) ook EFI, maar het wordt nog niet echt gebruikt. Sowieso zijn er vrij weinig moederborden op de commerciele markt die EFI ondersteunen. Dat komt waarschijnlijk vanzelf wel eens een keer...

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

EFI heeft gigantisch veel voordelen boven een BIOS, op de eerste plaats voor programmeurs. Die kunnen eindelijk software voor 32-bit of 64-bits protected mode schrijven en het volledige geheugen gebruiken, in plaats van in 16-bit real mode met 1MB aan te blijven prutsen. Ook kunnen ze zich nu baseren op een standaard (die was er voor het BIOS niet).

Voor de gebruiker zijn er ook legio voordelen. Dankzij ingebakken drivers voor basisfunctionaliteit als video, audio, muis, netwerk en harde schijven krijg je eigenlijk binnen enkele tellen al een klein operating systeem tot je beschikking. De eerste EFI-implementaties gebruiken daar misschien nog niet veel van, maar de mogelijkheden zijn legio: op Google zoeken, een dvd afspelen, foto's op een usb-stick bekijken, je mail checken, enzovoorts.

Een deel van de EFI-omgeving kan ook nadat het OS opgestart is actief blijven, om bijvoorbeeld een virusscanner, firewall of remote desktop-client volledig geïsoleerd te kunnen draaien (handig voor systeembeheerders).

De voornaamste reden waarom we nog niet overgestapt zijn is Microsoft. Windows ondersteunt het (nog) niet, hoewel ze er schijnbaar aan werken om het in een update van Vista te proppen.

Professioneel Hyves-weigeraar

• Sjoerd
  • Niet online
Bedankt voor de heldere uitleg!
Dus eigenlijk is het wachten op microsoft, en krijgt dan alles een boost?
Ik ben namelijk zelf een linux gebruiker :)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:43

Wildfire

Joy to the world!

Voor Vista 64-bit zal er nog een update komen, voor de 32-bits Windows zien ze het niet zitten om er werk voor te verrichten - zou te weinig interesse uit de markt voor komen ivm overstap op 64-bit in de toekomst. Zie http://www.microsoft.com/...rm/firmware/efibrief.mspx

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-03 01:14
Snake schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 18:36:
Booten van +2TB schijven dus. En eer dat dat mainstream is in desktop pc's. Nu zitten we ongeveer aan de ~500 GB, nog een jaartje of 2 dus waarschijnlijk :+
Ik zie toch echt al terabyte schijven hoor...

http://specs.tweak.to/16567

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
skelleniels schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 00:44:
[...]
Ik zie toch echt al terabyte schijven hoor...
Ik geloof dat Snake het over mainstream had, niet wat maximaal haalbaar was. Bovendien zijn er nog geen schijven (op een normale manier?) verkrijgbaar van 2TB :)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Asrock DeskMini B860, Core Ultra 5 245K, 16GB DDR5-7600

Pagina: 1