PC loopt helemaal vast na tijdje idle

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 20:35
Ik heb sinds vandaag een heel vervelend probleem. Ik kwam vanmiddag thuis, en alles wat nog open stond, stond netjes open. m'n muis deed het ook. Maar zodra ik iets probeerde af te sluiten of op te starten.. niks werkte. Ook totaal geen activiteit van de harde schijf.

Ik m'n pc resetten dus. Daarna gebeurd er toch wel iets vreemds.. Hij blijft zeker 2 minuten lang! windows laden. En zeker drie kwart van die tijd zie ik geen activiteit op de harde schijf (via het ledje).

Na de laadbalk wordt het zwart en hoort het inlogscherm op te komen. Maar ook daar.. het blijft weer bijna 2 minuten zwart. En dan komt het login scherm. En vanaf dat punt, gaat ie weer als een speer. Inloggen lukt, programma's starten lukt weer.

Maar ik was net even eten, ik kom boven.. en voila.. geen reactie meer van de pc. Ik snap er echt niks van.. PC is 2 maanden oud, specs:

GA-P35-DQ6 moederbord
Q6600 processor (alles in m'n pc draait op stock)
4 gb OCZ geheugen (2x2)
2 x raptor in RAID1
1 x 500gb schijf wd
8600gts videokaart

Iemand enig idee wat het is? Ik ben nu backups aan het maken.. en vast klaarmaken voor opnieuw installeren.. Ik draai nu ook een complete virusscan, misschien is dat het.

Ik heb ook gekeken naar energie instellingen, maar hier staat dat harde schijven niet worden uitgeschakeld, het schema is ook hoge prestaties.

Heb net ook even temperaturen bekeken met speedfan:
Alles is onder de 40 graden.

-edit-
Ik ben nu al een tijdje weer aan het werk. Ik merk dat hij af en toe (lees: om de 10 minuten) eventjes helemaal niks doet.. en dan weer doorgaat.. hdd's stoppen met ratelen.. en niks werkt meer..

[ Voor 6% gewijzigd door Boyd op 09-11-2007 17:45 ]

Verwijderd

even de sata kabels loshalen en schoonblazen.
mischien kan je eens proberen om alle energie en throttle opties van de cpu uit te schakelen,zoals EIST en c1e

• Boyd
Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 17:55:
even de sata kabels loshalen en schoonblazen.
mischien kan je eens proberen om alle energie en throttle opties van de cpu uit te schakelen,zoals EIST en c1e
Ok.. ga ik zo even doen na m'n virusscan en backups.

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
Gamepie56 schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 18:09:
[...]

Ok.. ga ik zo even doen na m'n virusscan en backups.
Doet ie dat wel dan???

• Boyd
Als je goed hebt gelezen: na het inloggen doet ie het als een zonnetje. Hij is supersnel zoals het hoort. Maar blijkbaar als hij een tijdje idle is, kapt ie ermee.. En virusscannen valt niet onder idle.

-edit-

hmm.. ik ben een stapje verder denk ik. Volgensmij ligt het aan de RAID1 opstelling. Deze is namelijk nu de harde schijven aan het verifieren en fouten aan het repareren. Dit omdat er iets fout is gegaan, of door mijn onverwachte afsluiting (resetten) vanmiddag.

Dit doet ie wel vaker, maar nu geeft dat denk ik wat problemen. Ik heb het net uitgezet, pc werkt prima. Maar zodra ik hem weer verder laat verifieren.. loopt er achter elkaar wat vast..

Hij is nu op 4% met verifieren.. en heeft ook 4 fouten gevonden.. kijken hoe ver hij komt totdat m'n hele pc weer vast zit...
Is hier een oplossing voor?

-edit2-

Net op 6% dacht ik dat het gebeurd was. Harde schijven stopten met denken.. geen activiteit meer. Ik kon ook niks meer op m'n scherm, overal stond "reageert niet".. maar na een minuut begon hij toch in 1 keer weer te denken en de boel op te pakken...

Hij zit nu op 50%.

Afbeeldingslocatie: http://img218.imageshack.us/img218/8763/raidreparatietq6.jpg

[ Voor 62% gewijzigd door Boyd op 09-11-2007 21:54 ]

Verwijderd

Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Als mijn systeem uit de slaapstand kwam, had ik gewoon beeld, maar ik kon niks omdat de harde schijven niks deden. Resetten was dan de enige optie. Dan komt het systeem alsnog uit de slaapstand (hybride slaapstand, dus de inhoud van het geheugen staat ook nog op de hdd) maar de helft van de tijd werd wel m'n raid1 array helemaal gecontroleerd waardoor het opstarten enorm lang duurt en windows ook erg traag werkt in het begin. Er worden geen fouten gevonden, maar ik gebruik de raid1 array ook alleen om data op te slaan. Ik boot van m'n raid0 array, die op dezelfde disks staat. Hier is niks mee aan de hand dan.

Systeem:
GA-P35-DS3R
E4300@2700mhz
2048Mb
2x Samsung T166 320Gb (400Gb raid0, 100Gb raid1)

Het was bij mij dus ook met het 'wakker worden' van de hardware. Wellicht dat er bij jou ook iets in energiebesparing gezet wordt, en vervolgens niet goed meer 'wakker' wordt. Ik ben een tijd aan het zoeken geweest en heb oa de drivers van het moederbord en de drivers van de Gigabyte SATA controller opnieuw geinstalleerd. Deze laatste gebruik ik niet, maar dit werd als tip gegeven op een ander forum. Ik ben alleen kwijt wat het nou precies was :S Maar gezien jij ook raid draait op dezelfde ICH9R chip, lijkt me dat het daar ergens mee fout gaat. Dus probeer eens de drivers daarvan opnieuw te installeren.

Edit:
Ik heb toen ook de volgende patch geinstalleerd:
http://support.microsoft.com/kb/941649
een van de improvements is:
• It shortens the recovery time after Windows Vista experiences a period of inactivity.
Ik weet niet of dit je probleem op zal lossen, maar welllicht heb je er iets aan :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2007 23:27 ]

• Boyd
Hmm.. drivers opnieuw installeren kan eventueel nog.

Ik heb hem net alsnog gereset, rond de 60% vond hij een mediafout (zie screenshot hierboven). hij gaf aan: 1 fout gevonden: ECC fout.
geen idee wat dat is.. EIST e.d. heb ik gedisabled, weinig verschil.

Het lijkt me ook sterk dat er iets van energiebesparing hiervoor zorgt. Dit systeem draait namelijk al 2 maanden zonder problemen. Schema staat op hoge prestaties en de pc staat 24/7 AAN.. dus niet op standby/slaapstand of wat dan ook..

[ Voor 31% gewijzigd door Boyd op 09-11-2007 23:28 ]

Pagina: 1