Asus A8N-SLI Premium USB poorten werken niet naar behoren.

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mauwz
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-05 18:30
Goede dag allemaal,

Mijn PC is nu bijna twee jaar oud en vertoont sinds enkele maanden vervelende problemen als het gaat om USB-apparaten.

Het gaat hier om een pc met windows vista ultimate 32-bit.

Config:

Asus A8N-Sli Premium
2x1gb ram
2x250gb maxtor Raid0
2x320gb WD Raid0
GF 7800gtx top.

Het gaat om de volgende apparaten:
Canonscan Lide90
Logitech Quicam Pro4000
Logitech MX1000 laser muis

Normaliter bij het connecten van een USB apparat hoort men een 2 tonig oplopend geluid uit de speaker komen, bij het disconnecten een 2 tonig aflopend geluid. In mijn geval is dit bij het connecten niet zo, er wordt een zelfde soort geluid gegeven, maar op dezelfde toonhoogte (lage toon). Ik vermoed dus dat er dan geen verbinding opgesteld kan worden?

Bij de scanner is dit het geval, ik heb de laatste drivers geinstalleerd en de drivers van de CD geinstalleerd, beide geven het zelfde probleem. De Scanner heeft het ooit gedaan een aantal weken geleden, maar dat hield snel op. Nu krijg ik dus bij het connecten het betreffende geluid te horen.

De webcam installeert naar behoren, maar zodra de camera ingesteld gaat worden, blijft het beeld zwart. Ook deze heeft het ooit eens gedaan, maar binnen een week bleef de cam op zwart beeld hangen. Ook hier heb ik oude drivers (xp), nieuwe drivers (alle vista drivers) en de bijgeleverde drivers geprobeerd. Ze geven allen het probleem. Het gaat hier dus om de laatste Logitech software.

De muis is helemaal vreemd. Zonder drivers werkt deze uitstekend (helaas zonder opties en soms iets onnauwkeurig). Zodra ik Setpoint ga installeren kan de muis sporadisch een hoek van het scherm in vliegen zonder dat ik hier een opdracht toe heb gegeven. Hij schiet dus af en toe een onverklaarbare richting in. Ook hier heb ik Vista en Xp software getest als eveneens de bijgeleverde software.

Ik heb de laatste Nvidia drivers geinstalleerd voor de nForce 4 chipset. Ik weet zeker dat het niet aan de muis en de webcam ligt, want deze heb ik reeds op mijn laptop met hetzelfde besturingssysteem getest. Hierop werken ze naar behoren.

Nu is mijn vraag dus of er bekende problemen zijn met het moederbord en de USB poorten? Op internet kon ik eigenlijk niet heel veel vinden waarin mensen over deze toon melding geven of over het betreffende webcam/muis probleem.

Als ik diep in mijn geheugen ga graven kan ik vertellen dat de webcam ook onder XP wel eens een soortgelijk probleempje heeft gegeven, maar ik kan me herinneren dat dit ooit uit zichzelf opgelost werd. De muis heeft nog nooit enige problemen gegeven en werkt bij een vriend met exact dezelfde systeemconfig wel goed.

Mede Got'ers, heeft iemand enig idee of suggesties voor de volgende te ondernemen stappen? Mochten er nog verdere vragen zijn, hoor ik het graag.

Alvast bedankt, _/-\o_

EDIT: Externe harde schijf werkt naar behoren en een logitech dual shock controller + ms xbox360 controller werken in usb modus wèl naar behoren.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Hoeveel mA vragen de apparaten? Wellicht dat als je teveel aansluit, je interne USB-bus niet genoeg voltage kan leveren.

• mauwz
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-05 18:30
Poeh, daar zeg je me wat..

Muis: 800mA, maar 100mA via USB
Webcam: kan ik nergens vinden :(
Game controllers: 400mA totaal
Scanner: 500mA
Toetsenbord: 500mA
Apacer 16-in-1 USB-cardreader (ingebouwd en aangesloten op interne usb-poort): 100mA

Dat is dus exclusief de webcam en de cardreader 1600mA.

van deze dingen is de webcam al een tijdje los gekoppeld, de rest is 24/7 aangesloten.
Mijn toetsenbord is een Logitech G15, welke dus aardig wat stroom 'eet'. Ik vind de 800mA van de muis trouwens ook wel erg veel. Zojuist alles los gekoppeld behalve muis en tb. Even de setpoint drivers installeren om te kijken of deze dan werkt. Wellicht is het mogelijk dat de webcam slecht is gaan functioneren na het aanschaffen van mijn toetsenbord. Het ligt wel een beetje in de tijdspanne waarin deze aankoop gedaan is met het ontstaan het probleem gok ik. Maar dit kan ook quatsch zijn wat ik nu uit sla..

[ Voor 41% gewijzigd door mauwz op 10-11-2007 10:34 ]