Pc RIP na Bios flash

Pagina: 1
Acties:

• cdr
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-01 20:15
Ik heb het bios van een pc met een P4-SVX400-mobo van Syntax willen flashen. Alles leek ok te zijn maar op het einde kreeg ik een "Fail to program" error. En vanaf nu bij elke reboot de gevreesde BIOS ROM checksum error :'( De pc start dus niet meer op en de setup is niet meer toegankelijk.

Ik heb volgende zaken - zonder succes - geprobeerd:
- memory geswapped
- proberen te reflashen vanaf boot diskette met awdflash in autoexec.bat (de floppy drive wordt nog wel actief bij het opstarten maar de pc wil er niet van booten)
- ten einde raad dacht ik de bios-chip te gaan hotswappen (ik heb nog een andere identieke pc). Maar nu blijkt de bios-chip op het mobo gesoldeerd te zijn. Is dat niet eigenaardig voor een mobo van ik schat zo'n 5 jaar oud?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

cdr schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 16:14:
- ten einde raad dacht ik de bios-chip te gaan hotswappen (ik heb nog een andere identieke pc). Maar nu blijkt de bios-chip op het mobo gesoldeerd te zijn. Is dat niet eigenaardig voor een mobo van ik schat zo'n 5 jaar oud?
Helaas zie je dit nog veel te vaak, ongeacht hoe oud de bordjes zijn. Lossolderen is een optie natuurlijk, of je mobo naar flashbios.org te sturen.

• cdr
Kent iemand toevallig een bedrijf zoals Flashbios.org maar dan in België?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Daarom moet je eigenlijk ook altijd oude BIOS eerst opslaan. Als het flashen met de nieuwe dan fout gaat kan je de oude terug zetten.

Helaas heb je nu maar heel weinig opties zoals Terw_Dan aangeeft.

• cdr
Mijn oude bios heb ik nog hoor. Het probleem is dat ik niet meer kan flashen.

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Hmm als je toevallig iemand kent met een identiek moederbord? Ik zelf heb weleens een gecrashte bios chip verwijderd van een moederbord, deze geplaatst op een identiek bord (in een pc die al aanstond en opgestart was tot bios flash software) om vervolgens de chip te flashen en deze terug te plaatsen op het niet werkende bord. _/-\o_

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Aangezien het een mobo is van een paar jaar terug is de beste optie misschien ergens nog zo'n ding regelen en de BIOS chip omzetten. Maarja dan kan je net zo goed gelijk het hele mobo vervangen. Een mobo van een paar jaar oud zal denk ik nooit erg duur zijn om 2e hands te kopen.

[ Voor 35% gewijzigd door PilatuS op 09-11-2007 17:57 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

richeh schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 17:49:
Hmm als je toevallig iemand kent met een identiek moederbord? Ik zelf heb weleens een gecrashte bios chip verwijderd van een moederbord, deze geplaatst op een identiek bord (in een pc die al aanstond en opgestart was tot bios flash software) om vervolgens de chip te flashen en deze terug te plaatsen op het niet werkende bord. _/-\o_
Als je de startpost had gelezen zag je dat de TS dit geprobeerd heeft, maar met een vastgesoldeerde chip zit. Enige oplossing daarvoor is het ding lossolderen.

Hotflashen is niet zo heel moeilijk, maar het verwijderen van een gesoldeerde chip dus wel.
cdr schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 16:37:
Kent iemand toevallig een bedrijf zoals Flashbios.org maar dan in België?
Naar NL sturen is geen optie?

• cdr
Toch wel hoor. Als ik geen gelijkaardig bedrijf vind in - het voorlopig nog unitaire - België, dan stuur ik het naar NL.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Een tweaker kent toch vast wel iemand die handig is met een soldeerbout neem ik aan ;)

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

MvdKelen schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 23:20:
Een tweaker kent toch vast wel iemand die handig is met een soldeerbout neem ik aan ;)
Wij tweakers zijn vaak die handige mensen, rondom mensen met twee linker handen. :P Denk niet dat je ervan uit kan gaan dat elke (zelfs heel weinig) tweaker een nog beter tweaker kent in de omgeving. ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En daarbij, een bios chip lossolderen is niet iets dat je eventjes doet, gezien het doorgaans priegelwerk is. Zelfs ik heb het nog nooit succesvol voor elkaar gekregen (en dat terwijl ik toch de nodige mobos in handen heb gehad).

• massareal
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-12-2025
beste om een dip32 (denk dat het hier om gaat) los te soldern is een hot-air-gun gebruiken.
Gewoon desolderen is bijna onmogelijk met een simpele soldeerbout, aangezien deze te veel soldeerpunten heeft (en deze grotendeels aan de onderkant van de chip zitten)

als je een programmer hebt en een dip32-socket, kan je deze kruislings op een programmer aansluiten. Je moet dan enkel een hoekje eruit vijlen, dan past ie er weer overheen.

Compaq/HP heeft dit probleem ook, ongeveer lukt het daar met 3% niet, waarnaar de zaak ruk is.
Gelukkig hebben wij standaard 3 jaar garantie, dus dat is niet zo'n probleem.

• cdr
Zie het mezelf niet meteen doen, dat desolderen. Het zal dus flashbios.org worden.
Pagina: 1