Vrij lang helaas. Volgens
dit kerneltrap artikel (interessant leesvoer overigens) hangt de fsck time lineair af van het aantal inodes. Standaard heb je 1 inode per 8KB schijf, dus dat is in jouw geval (uitgaande van één 800GB filesystem) 100 miljoen inodes. Gebaseerd op het grafiekje bij dat artikel zou het dus best een paar uur kunnen duren.
Een en ander zal ook van je hardware afhangen; mijn desktop heeft rond de 38 miljoen inodes op zijn /, wat volgens dat grafiekje meer dan een uur zou duren. Maar in mijn ervaring duurt het eerder een kwartier.
Wat kan helpen is minder inodes aanmaken, maar dat kan vziw alleen bij het aanmaken van het filesystem, niet later. Pas daar trouwens mee op, want daarmee beperk je ook het maximaal aantal files op het filesystem (elke file heeft één inode nodig).
Zoals je in het kerneltrap artikel kunt lezen zijn ze bezig om fsck sneller te maken door het niet meer te laten afhangen van het aantal inodes, maar van het
gebruikte aantal inodes, maar dat is nog niet beschikbaar. Ext4 zou het iig moeten krijgen, maar wanneer dat klaar is is ook maar de vraag. Nog beter zou zijn de mogelijk tot online fscks, maar dat is niet triviaal.
(Ik draai het naar aanleiding van een "check forced" melding bij het starten van debian). Dit systeem loopt om de maand klem en geeft dan deze melding!
Wat voor melding precies? "Filesystem mounted 31 times without being checked, check forced", of iets anders?