[Debian] hoe snel is fsck eigenlijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wboard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-04-2022

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
Ik loop al uren te wachten totdat fsck /dev/sda1 -y gereed is en ik begin me nu af te vragen of dat wel klopt. Hij moet 800GB aan schijven checken. Weet iemand hoe lang zo iets globaal MAG duren?? Vindt over de snelheid verder niets op internet.

(Ik draai het naar aanleiding van een "check forced" melding bij het starten van debian). Dit systeem loopt om de maand klem en geeft dan deze melding!

[ Voor 24% gewijzigd door wboard op 09-11-2007 13:59 ]

A smooth sea never made a skilled sailor

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01-2025

pasta

Ondertitel

Het lijkt mij, dat het volkomen afhankelijk is van je hardware. :)

Signature

Verwijderd

Niet alleen van je hardware... ook afhankelijk van hoeveel data er op je schijven staat, en wat voor problemen fsck tegenkomt tijdens het scannen... Met andere woorden... je kan er vrijwel niks over zeggen.

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
ff een vraagje over fsck aangezien je er toch mee bezig bent als je fsck wilt starten geeft hij de waarschuwing dat je geen gemounte schijven mag scannen want dan kun je data coruptie krijgen. hoe moet je dan je schijven scannen ?

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
@defector: eerst je schijf unmounten?

maar het is dus niet gek dat dit gewoon een dag kan duren?

[ Voor 58% gewijzigd door wboard op 09-11-2007 14:03 ]

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

livecd of unmounten inderdaad.

Je kunt ook met tunefs aangeven dat hij bij de volgende restart moet gaan checken. Hangt wel af van je FS. Verder moet hiervoor ook het script "checkroot" (hangt af van je distro) o.i.d. worden gestart tijdens de init.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Met SIGUSR1 kun je fsck overtuigen een completion bar te laten zien.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 12:10

deadinspace

The what goes where now?

wboard schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 13:56:
Hij moet 800GB aan schijven checken. Weet iemand hoe lang zo iets globaal MAG duren??
Vrij lang helaas. Volgens dit kerneltrap artikel (interessant leesvoer overigens) hangt de fsck time lineair af van het aantal inodes. Standaard heb je 1 inode per 8KB schijf, dus dat is in jouw geval (uitgaande van één 800GB filesystem) 100 miljoen inodes. Gebaseerd op het grafiekje bij dat artikel zou het dus best een paar uur kunnen duren.

Een en ander zal ook van je hardware afhangen; mijn desktop heeft rond de 38 miljoen inodes op zijn /, wat volgens dat grafiekje meer dan een uur zou duren. Maar in mijn ervaring duurt het eerder een kwartier.

Wat kan helpen is minder inodes aanmaken, maar dat kan vziw alleen bij het aanmaken van het filesystem, niet later. Pas daar trouwens mee op, want daarmee beperk je ook het maximaal aantal files op het filesystem (elke file heeft één inode nodig).

Zoals je in het kerneltrap artikel kunt lezen zijn ze bezig om fsck sneller te maken door het niet meer te laten afhangen van het aantal inodes, maar van het gebruikte aantal inodes, maar dat is nog niet beschikbaar. Ext4 zou het iig moeten krijgen, maar wanneer dat klaar is is ook maar de vraag. Nog beter zou zijn de mogelijk tot online fscks, maar dat is niet triviaal.
(Ik draai het naar aanleiding van een "check forced" melding bij het starten van debian). Dit systeem loopt om de maand klem en geeft dan deze melding!
Wat voor melding precies? "Filesystem mounted 31 times without being checked, check forced", of iets anders?

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
@deadinspace: "Filesystem mounted 31 times without being checked, check forced" een dergelijke melding geeft hij inderdaad. Hoe moet het nou als je fileserver continue aanspreekbaar moet zijn? Dan moet je hem mounted kunnen checken lijkt mij?

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:20
beter lijkt me om ervoor te zorgen dat hij niet klem loopt :)

I want to live forever, so far.. so good.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je server altijd op moet zijn zou je bijvoorbeeld een RAID1 kunnen gebruiken. Voordat je de "schijf" wil fscken breek je de RAID. Het ene deel draait vrolijk verder terwijl het andere deel gefsckt wordt. Als je klaar ben hang je het tweede deel weer in de array. Deze disk zal dan weer gesyncd worden.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:06
Wat warbringer zegt, maar ik heb ook nog een opmerking:

kijk eens in de manual van tune2fs. Vooral de -c optie zou je kunnen helpen, met name dit stukje:
Staggering the mount-counts at which filesystems are forcibly checked will avoid all filesystems being checked at one time when using journaled filesystems.
Oftewel, zorg ervoor dat elke schijf na een verschillend aantal reboots gechecked worden, zodat niet elke schijf na 31 reboots gechecked wordt, maar na 31, 32, 33, enzovoort.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Pagina: 1