[2003] Process w3wp.exe pakt 100% cpu*

Pagina: 1
Acties:
  • 7.994 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Allen,

ik heb een probleem met een server. Er draait een process op een IIS server op 100% cpu. Het gaat om w3wp.exe. Het mooie is dat Microsoft geen oplossing heeft voor dit probleem. Ook is er op internet echt totaal niets over te vinden. Als de site down gaat loopt de cpu load ook af. Het updaten van asp.dll heeft geen nut gehad. Ik heb de klant al voorgesteld om door te gaan naar SP2 maar voordat we dat doen willen we natuurlijk eerst een eventuele andere oplossing zoeken.

Heeft een van jullie dit probleem ook gehad en weten op te lossen?

Thanks

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02 22:50

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Welk OS, Windows Server 2003? Heb je al geprobeerd wat er gebeurd als je alle sites even uitschakelt in IIS? Als het dan voorbij is, kun je ze eventueel een voor een weer aanzetten zodat je weet waar het probleem vandaan komt.

Als ik google op de executable naam krijg ik heel veel hits. Ook veel met problemen met 99% of 100% CPU usage. Daar zat jouw situatie niet tussen?

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Het gaat om Windows 2000 met servicepack 1. Het is inderdaad het probleem met de 99% cpu usage. Er draait maar 1 site op deze server en als die down gebracht wordt neemt de cpu-usage inderdaad drastisch af. Daarom denk ik dat het in de scripting van de site zit....

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 11:40

Asteroid9

General Failure

Windows 2000 met SP1, dan loop je echt wel gruwelijk ver achter met patches...

Dat Microsoft geen oplossing voor dit probleem heeft is natuurlijk een volledig ononderbouwde stelling.
Als je jaren achterloopt met servicepacks is de kans groot dat er wel een fix voorbijgekomen is.
Je geeft zelf al aan dat het misschien wel in de scripting van de site zelf zit.

Ik zou eerst maar eens 3 servicepacks omhoog gaan en dan kijken of het probleem er nog steeds is.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:27
Als ik mij goed herinner is W3WP.exe een process waarin alle applicaties draaien van IIS, kijk eens na dat het niet ligt aan een applicatie die draait ( Disable alle extensies, stop eens bepaalde sites zoals exchange / sharepoint achtige zaken ).

Zet eens de debugging aan in de IIS manager en bekijk de logs eens en zie eens welke applicatie zo opspringt.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Asteroid9 schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 22:31:
Windows 2000 met SP1, dan loop je echt wel gruwelijk ver achter met patches...
Moet wel 2003 zijn, want w3wp is het Worker Process van IIS6 namelijk.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Klopt, het gaat hier om 2003. Mijn fout..... Als de site gestopt wordt dan stopt het process ook met op 100% cpu draaien. Ik heb geen kennis van asp of debuggen. Maar kan het zijn dat er iets in de scripting van de site verkeerd zit? Kan het zijn dat er een debug waarde op "true" staat waardoor w3wp.exe op hol slaat iedere keer als iemand de site bezoekt?

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
ja, dat kan; brakke code kan een hoop cpu tijd verstoken.

heb je ondersteuning van een leverancier? het beste kun je dit debuggen laten doen door degenen die de code heeft gemaakt/ondersteund...

info over iis debugging:
http://www.microsoft.com/...sessionh.aspx?videoid=264

debug tools:
http://www.microsoft.com/...580437efcf&displaylang=en

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 12:59
een asp script bouwen dat 100% cpu verstookt is helemaal niet moeilijk inderdaad.
De kans is best aanwezig dat er een brakke asp pagina gerequest wordt die je server om zeep helpt.

Ik zou inderdaad eens bij de maker van de code te rade gaan en/of de hoeveelheid CPU die de site krijgt beperken binnen IIS om die ene site de server niet over de rooie te laten trekken.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:57

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

En wanneer heb je 100% ?
Meteen na het starten (terwijl er geen netwerkkabel in zit) of pas ook daadwerkelijk bij bezoekers ?

Move PNS > WSS

Tijd voor een nieuwe sig..

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:05
iemand met ongeveer hetzelfde probleem:

http://www.issociate.de/b...creeping_up_at_times.html

you had me at EHLO

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Koffie schreef op maandag 12 november 2007 @ 13:08:
En wanneer heb je 100% ?
Meteen na het starten (terwijl er geen netwerkkabel in zit) of pas ook daadwerkelijk bij bezoekers ?

Move PNS > WSS
Het probleem bestaat echt als de site live gaat. Als ik in een browser in een ander netwerk naar de site ga en ga surfen zie ik gewoon de cpu-load omhoog klimmen. En hoe meer mensen de site bezoek des te sneller hij op 100% staat.

Move PNS > WSS ?

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:27
Heb je al eens gebrobeerd om te isoleren waar het probleem zit? Zoals ik al reeds gezegd heb, probeer eens de "extensions" te disablen in de IIS manager! Probeer deze bv van ASP te disablen en zie dan eens etc.. dan weet je al in welk module dat je moet zoeken, dan kan je bijvoorbeeld asp.net eens herinstalleren aspnet -iisreg of zoiets. Google daar maar eens op

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• SilTelsa
  • Laatst online: 17-06-2025
Dit probleem heb je al wanneer een site slechte code bevat, b.v. een wait loopje in classic asp kan al een boosdoener zijn.

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
SilTelsa schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 14:48:
Dit probleem heb je al wanneer een site slechte code bevat, b.v. een wait loopje in classic asp kan al een boosdoener zijn.
Bedankt voor de reaktie, dat iemand het nog leest joh :D

Maar het is al opgelost.

• SilTelsa
  • Laatst online: 17-06-2025
Oja,

Wanneer je op die IIS bak in system32 even dit script runt: iisapp.vbs

Dan krijg je een overzicht van welke PID bij welke APP_POOL hoort, zo weet je welke problemen geeft.
Wellicht eerst even per website een app_pool aanmaken, dus segmenteren.

• Cloud
  • Laatst online: 01-02 22:50

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik lees het nu ook weer terug, maar het zou fijn zijn als je je oplossing ook even post. Dan heeft dit draadje nog even wat nut ;)

Ook leuk voor mensen die het via de search vinden.

edit:
oké scripting dus, zoals iedereen (waaronder jij) al tijden dacht :) fijn om te weten

[ Voor 13% gewijzigd door Cloud op 22-01-2008 15:17 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
wolkje schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 15:00:
[...]

Ik lees het nu ook weer terug, maar het zou fijn zijn als je je oplossing ook even post. Dan heeft dit draadje nog even wat nut ;)

Ook leuk voor mensen die het via de search vinden.
Dat klopt ja. Na heel veel heen en weer geruzie met de klant wilden ze percee veel geld betalen voor een change. Was dus een upgrade naar de laatste service Pack. Nadat die uitgevoerd was was het probleem nog niet opgelost. Ik riep van het begin af aan al dat het aan de scripting lag en haalde na de upgrade dus mn gelijk.

Als de IIS service uitgeschakeld werd en de site dus offline ging was de server zo mak als een lammetje. Ging de site weer up dan begon de ellende weer. Vandaar dat ik al snel tot die conclusie kwam.

Hoe ze het uiteindelijk in de scripting opgelost hebben weet ik niet. Ik zit inmiddels weer bij een andere opdrachtgever ;)

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik zeg memory leak in je code. :)

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 12:59
MaZo schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 10:36:
Ik zeg memory leak in je code. :)
CPU leak eerder. Memory leak doet dit meestal niet zo vlug.

Verwijderd

Wij hebben precies hetzelfde! F***ing 8 cores trekt ie vol (dual xeon quad core).

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 21:20

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 17:55:
Wij hebben precies hetzelfde! F***ing 8 cores trekt ie vol (dual xeon quad core).
Ga je asp-code-kloppers eens de oren wassen.
Pagina: 1