Seagate s-ata schijf word niet meer gededecteerd.

Pagina: 1
Acties:

• carlino
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05-2024
Hoi daar.
Ik zit vanaf deze morgen met een heel vreemd probleem. Mijn sata schijf van Seagate wilt niet meer gededecteerd worden in het bios. Nu is het ook nog eens zo dat deze schijf nog geen 3 mnd oud is.
Ik heb hem ook nog eens getest in een ander systeem en hier heb ik hetzelfde probleem.
Ik hoor echter geen tikken of vreemde geluiden van die schijf. Heb andere kabels geprobeerd om te kijken of het daar aan lag maar dat is ook niet het geval.
Het vreemdste geval lijkt mij dat de schijf over verhit is geraakt omdat hij toch wel warm aanvoelde.

Ik wil echter zelf de schijf tot vinden kunnen laten functioneren en vraag jullie hierbij hulp. Wil hem namelijk niet naar de winkel terug brengen want ben bang dat ik straks een lege schijf terug krijg en ben dan echter al mijn bestanden kwijt.
Hebben jullie misschien een idee waaraan het misschien kan liggen.
Alvast bedankt.

En wil je systeemspecs hebben. Deze zijn hier te vinden : gallery: carlino

18-12-2007 Zijn Dominique en Marleen geboren! - 21-06-2007 Zijn ik en mijn ventje een stel!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:23

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Dat de schijf niet meer gedetecteerd wil worden geeft voor mij aan dat er iets met de besturingsprint mis is. Zeker omdat het met andere kabels en 'n ander PC ook niet wil.
De tweakersoplossing zou zijn vind 'n zelfde schijf en transplanteer de print.
Maar omdat je schijf nog maar 3 mnd. oud is heb je natuurlijk garantie.
Het lijkt me het wijst om met de schijf naar de winkel waar je 'm gekocht hebt terug te gaan (kan wel raden welke dat is) en te vragen of hun TD jouw data kan restoren.
De schijf zal vermoedelijk wel omgeruild gaan worden.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Verwijderd

Download anders even van de Seagte site hun diagnotische tool en laat die je uitkomst bieden. Download dan wel een boot tool en niet die van binnen windows. Als de schijf dood is kun je hem opsturen en krijg je een nieuwe, jammer alleen van de data maar dat is dan niet anders :)

• carlino
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05-2024
magic_nl schreef op maandag 12 november 2007 @ 11:34:
Dat de schijf niet meer gedetecteerd wil worden geeft voor mij aan dat er iets met de besturingsprint mis is. Zeker omdat het met andere kabels en 'n ander PC ook niet wil.
De tweakersoplossing zou zijn vind 'n zelfde schijf en transplanteer de print.
Maar omdat je schijf nog maar 3 mnd. oud is heb je natuurlijk garantie.
Het lijkt me het wijst om met de schijf naar de winkel waar je 'm gekocht hebt terug te gaan (kan wel raden welke dat is) en te vragen of hun TD jouw data kan restoren.
De schijf zal vermoedelijk wel omgeruild gaan worden.
Dus bij cdromland zou het mogelijk kunnen zijn dat ze het backuppen of restoren. Ik zal daar wel even kijken maar mocht dit echt het probleem zijn vind ik het wel jammer. Dacht eerlijk gezegt een goede schijf te halen omdat de seagate goed scoort en dan geeft hij het al te snel op.
Thanx voor de tips en ik zal iig wel even kijken.

18-12-2007 Zijn Dominique en Marleen geboren! - 21-06-2007 Zijn ik en mijn ventje een stel!

Verwijderd

Ehm. Webshops, noch Harde schijf fabrikanten doen aan recoveren van data. Het is denk ik beter om eerst de schijf zelf even proberen te diagnoseren, alvorens deze terug op te sturen. Als deze nog wel opspint heb je geluk, dan is de schijf nog fysiek in orde. Wordt hij niet gedetecteerd dan moet je je kabels checken, en als dat geen uitkomst biedt dan is het handig om een spare-schijf ergens vandaan te kunnen halen en de printplaat over te zetten.

Wellicht is de vriezertechniek een uitkomst, maar pas er maar mee op. Condens & bevroren HDD's doen het niet echt goed samen met stroom.

hoi carlino.

Verwijderd

Als ze bij cdrromland al zover gaan dat ze de print vervangen, hoeven ze zelf ws. niet meer te proberen om garantie te claimen bij de fabrikant. Of ze dat doen betwijfel ik dus. Als ze de schijf nog kunnen laten initialiseren dan kunnen ze de data wellicht uitlezen.

Het is verder natuurlijk mosterd na de maaltijd maar als je data je zo lief is, investeer dan in een backupsysteem. DVD'tjes fikken of een mobile rack met 2e harddisk.

Edit: de vriezertruuk is eigenlijk alleen geschikt voor schijven waar de lagers van zijn vastgelopen. Een schijf die niet meer lekker wil opspinnen. Als de schijf goed draait heb je er weinig aan.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2007 12:27 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 12:26:
Als ze bij cdrromland al zover gaan dat ze de print vervangen, hoeven ze zelf ws. niet meer te proberen om garantie te claimen bij de fabrikant. Of ze dat doen betwijfel ik dus. Als ze de schijf nog kunnen laten initialiseren dan kunnen ze de data wellicht uitlezen.
Ik heb dit wel eens vaker gedaan, maar wel even de klant 10x laten weten dat zijn garantie vervalt op deze manier. Het is dus een afweging of je je data terug wilt hebben (ook dat is geen garantie trouwens) of gewoon een nieuwe schijf retour.

Je data backuppen is altijd noodzakelijk, zeker wanneer je een systeem met meerdere schijven hebt. Ook belangrijk om schijven altijd in een bay te plaatsen waar voldoende luchtstroom is (schijven onder de 43graden hebben over het algemeen een langere levensduur dan schijven daarboven).

Immers draait hier nog steeds met plezier een 200GB model gekocht uit 2003. :)

Verwijderd

carlino schreef op maandag 12 november 2007 @ 12:21:
[...]

Dacht eerlijk gezegt een goede schijf te halen omdat de seagate goed scoort en dan geeft hij het al te snel op.
Er bestaan geen slechte schijven meer. Het enige wat nog voor kan komen zijn af en toe slechte fabricage serie's. Verder is het met ieder stukje hardware zo dat er enkele door de kwaliteitscontrole heen glippen en bij de klant snel kapot gaat, ook wel de zogenaamde maandagochtend produkten genoemd. Maar belangrijke data heb je meestal 2-3 keer gebackupped dus zoveel zal je denk ik niet kwijt zijn :) Seagate tool nog geprobeerd ?

• magic_nl

magic_nl

carlino schreef op maandag 12 november 2007 @ 12:21:
Dus bij cdromland zou het mogelijk kunnen zijn dat ze het backuppen of restoren. Ik zal daar wel even kijken maar mocht dit echt het probleem zijn vind ik het wel jammer. Dacht eerlijk gezegt een goede schijf te halen omdat de seagate goed scoort en dan geeft hij het al te snel op.
Ik had de winkel dus goed gegokt. Tja, ik weet niet zeker of ze het kunnen, maar mijn ervaringen met hun TD zijn erg goed. Gezien de leeftijd is dat de meest aangewezen route lijkt me terug naar CD-rom-land en het probleem voorleggen. Mochten ze jou zo niet verder kunnen helpen, moet je 't me laten weten. Ik heb daar wel enige goede contacten.
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 12:24:
Ehm. Webshops, noch Harde schijf fabrikanten doen aan recoveren van data.
Dat is dus het voordeel van de winkel in kwestie. Dit is géén webshop, maar een ouderwetste zaak die een eigen TD heeft. Ze kunnen natuurlijk niet alles, maar vaak wel meer dan andere zaken doen.
Volgens hun website http://www.cdromland.nl/?...be9c0ef0e2ea600ce6a1301b0
Onze technische dienst voert diverse reparaties uit aan systemen...Ook software-conflicten, datarecovery,
Nog even over de kwaliteit van Seagate schijven. Er wordt terecht gezegd dat er bijna geen slechte hardeschijven zijn. De 3 topmerken zijn in m.i. in volgorde: Samsung, Seagate en Western Digital. De laatste kennen (vooral van 'n jaartje terug) veel uitval. Seagate is eigenlijk de ouderwetse Maxtor, en die staan bij mij ook niet zo denderend aangeschreven. En Samsung, daar heb ik in al de tijd dat ik ze gebruik een enkele uitvaller gehad.

[ Voor 21% gewijzigd door magic_nl op 13-11-2007 10:43 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-02 18:53
Seagate heeft twee productlijnen: Seagate Diamondmax en Seagate barracuda. De ene zijn de oude maxtor disks en de andere de gewone seagate-schijven. Die eerste staan bij mij ook laag aangeschreven maar de barracuda-serie is uitstekend.

Mijn nummer 1 is altijd nog hitachi: het enige merk waar ik nog nooit dode disks mee heb gehad. Seagate een goede 2de en samsung derde. Western Digital is dan automatisch de 4de, daar veel problemen mee gehad (welliswaar 1,5j terugmaar 3 disks halen waarvan 1 doa, andere na 24u dood en de laatste in 72u dood verwijt ik WD nog steeds)

Verwijderd

Hitachi heeft de schijfdevisie van IBM overgenomen. Gelukkig is er veel verandert ivm een paar jaar terug, maar google voor de grap eens op Death Star.

Verwijderd

magic_nl schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 10:37:
[...]

Nog even over de kwaliteit van Seagate schijven. Er wordt terecht gezegd dat er bijna geen slechte hardeschijven zijn. De 3 topmerken zijn in m.i. in volgorde: Samsung, Seagate en Western Digital. De laatste kennen (vooral van 'n jaartje terug) veel uitval. Seagate is eigenlijk de ouderwetse Maxtor, en die staan bij mij ook niet zo denderend aangeschreven. En Samsung, daar heb ik in al de tijd dat ik ze gebruik een enkele uitvaller gehad.
Lol. waar haal je dat vandaan dat seagate de oude maxtor is / was? Maxtor was overgenomen door seagate, en seagate produceert anders nog prima schijven met een garantie van 5 jaar :) Ik heb zelf ook een Seagate draaien en die doet het nog prima. Ik denk dat de uitval bij het oude maxtor nog groter was dan elk ander... Schijven overleefde het niet langer dan een jaar gemiddeld?

Je baseert je mening dus op je eigen ervaringen, zonder dat je met wat concreets komt.

En ja, Ikzelf hanteer ook datarecovery, maar dat doe ik alleen als ik ook zeker weet of het nut heeft. Immers ga ik niet met een schijf kloten terwijl er nog garantie opzit, of het gewoonweg niet te recoveren valt.

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-02 18:53
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 11:15:
Hitachi heeft de schijfdevisie van IBM overgenomen. Gelukkig is er veel verandert ivm een paar jaar terug, maar google voor de grap eens op Death Star.
Ik weet het maar 'goede disks' zijn allemaal persoonlijke ervaringen. Mijn ervaringen zijn goed het hitachi, slecht met WD/maxtor. Bij een ander kan dat zomaar andersom zijn. Gebruik hitachi's nog relatief kort: 3j geleden keer 3 disks besteld, die leven nog altijd na 24/7 draaien. Sinds een half jaar meer hitachi's gehaald (7k1000) en nog geen problemen. Maar zoals gezegd: zijn allemaal persoonlijke ervaringen.

Verwijderd

Ik heb hier WD's en een Maxtor draaien en die doen het ook allemaal nog. Die Maxtor is al een jaar of 6 denk ik. Ik heb mijn IBM dood RMA kunnen doen en een paar Seagates die ook fouten begonnen te geven. Dus je kunt er niet veel van zeggen. Ik ga binnenkort een systeem bouwen voor iemand en daar zet ik gewoon weer een Seagate in, ondanks mijn eerdere ervaringen. Maar een Hitachi zou ik dus nooit halen. Vanwege de Deskstar ellende. Ook al is het inmiddels een compleet vernieuwde productielijn.

Je hebt gelijk dat is persoonlijk en ieder heeft daar z'n ideeën over.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
thuis draait mijn PC parkje voornamelijk op WD en Hitachi

ongeveer 50% verhouding nu, hoewel er 1 WD bij zit welke 5x!! is omgeruild, maar goed dat kan gebeuren, de oudste WDs zijn al weer een jaar of 5 oud, werken nog prima, de jongste hitachi's zijn net 6 maanden :)

oh en ik heb nog 1 Maxtor in actieve dienst, maar goed dat is ook een 20GB 5400 RPM diskje, na zn leven in een school computer, is die op 24/7 actieve dienst van mijn server beland.. (OS only disk) waar die nu al weer 3 jaar 24/7 draait :)

404 Signature not found

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:12

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kunnen we niet beter ontopic verdergaan ipv te proberen bepalen welke harddiskfabrikant nou de betrouwbaarste schijfjes maakt? ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• magic_nl

magic_nl

Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 11:16:
[...]
Lol. waar haal je dat vandaan dat seagate de oude maxtor is / was? Maxtor was overgenomen door seagate, en seagate produceert anders nog prima schijven met een garantie van 5 jaar :)

Je baseert je mening dus op je eigen ervaringen, zonder dat je met wat concreets komt.
Toch nog even 'n off-topic reactie om aan te geven waar ik mijn mening op baseer.

Allereerst hebben ook anderen in dit topic aangegeven dat Seagate de 'oude' maxtor produkten nog steeds maakt. Dat ze wellicht het produktieproces verbeterd hebben en nu 5 jaar garantie durven te geven verandert m.i. daar weinig aan. Het is gewoon 'n trend in harddiskland. Tijdje geleden was de standaard 3 jaar en hadden alle producenten dat. Vervolgens gingen enkele over op 1 jaar (maakt 'n produkt bij mij al erg twijfelachtig), en nu zie je 'n klimmende trend naar 5 jaar voor de meeste merken.

Dan het antwoord waar ik mijn mening op baseer. Als je mijn profiel bekeken hebt, dan weet je dat ik systeembeheerder ben. Ik heb ergens tussen de 200 en 300 systemen in onderhoud. Daar wordt netjes alle storingen van bijgehouden en op basis van die gegevens kan ik zo zien welke merken relatief veel uitval vertonen. Maxtor staat samen met WD op nummer 1 qua uitval in mijn omgeving.

Systeemspecificaties

Pagina: 1