Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Door mijn huidige werksituatie moet ik weekends en feestdagen werken. Vorig jaar op 1 januari is er ons een extra bonus beloofd om te komen werken maar blijkbaar hebben we nooit inhaalrust hiervoor gekregen. De werkgever beweert nu dat die bonus de inhaalrust vervangt. Maar wettelijk gezien moeten ze minstens 1 dag inhaalrust geven. (bron http://www.werk.belgie.be/detailA_Z.aspx?id=1014)
Andere afdelingen hebben hiervoor 2 dagen gekregen. Hoe wordt het aantal inhaalrust bepaald? Is het zo dat wanneer een feestdag aan 200% wordt betaald ook aan 200% inhaalrust moet gegeven worden?

Mogen ze ons eigenlijk uberhaupt wel verplichten om zondagarbeid te verrichten? In het CAO vallen we onder een speciale regeling maar ik vind wel helemaal niets terug over feestdagen.

Verwijderd

hier in nederland kunnen werkgevers je volgens mij niet verplichten om op een feestdag te werken, als je dan toch moet werken moet je volgens de meeste cao's worden beloond met extra loon. van een inhaalrust heb ik nederland nog niet gehoord.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 12:44:
hier in nederland kunnen werkgevers je volgens mij niet verplichten om op een feestdag te werken, als je dan toch moet werken moet je volgens de meeste cao's worden beloond met extra loon. van een inhaalrust heb ik nederland nog niet gehoord.
In Nederland is het zeker mogelijk dat dit verplicht wordt gesteld afhankelijk van het beroep. Zelfs in bepaalde takken van de IT is continuiteit een onmogelijke taak om onderuit te komen. Dit is dan wel weer CAO-matig vastgelegd dat je hier een bepaalde vergoeding tegenover zet.
Hoe het precies zit met de rust dagen weet ik niet helaas daarintegen.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 20:56
Mijns inziens is de inhaalrust alleen van toepassing voor verschoven diensten. Moet je een verschoven dienst werken?