Surround probleem X-Fi Elite Pro op av-receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 473 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Topicstarter
Goedemorgen,

Deze week heb ik via de spdif out een Yamaha RX-V461 receiver op mijn Creative X-Fi Elite Pro aangesloten. De receiver heeft een aantal mooie optische spdif ingangen en op de i/o console van de elite pro zit een optische spdif uitgang.

De yamaha ondersteunt zowel Dolby als DTS geluid, maar op de een of andere manier ontvangt deze enkel PCM stereo geluid van de geluidskaart. Nu weet ik dat dit normaal is als je bijvoorbeeld muziek met winamp afspeelt, maar met PowerDVD 7.2 krijg ik eveneens enkel een PCM stereo signaal. De receiver toont namelijk op zn display wat voor ingangssignaal er binnenkomt, dit blijft PCM, ook als ik met PowerDVD een DTS geluidsspoor afspeel.

Hoe is dit mogelijk, kan het zijn dat er ergens een instelling van de geluidskaart vereist is om surround geluid door te geven via de spdif uitgang op de i/o console? Er is wel een instelling voor digitale i/o te activeren, maar die geldt enkel voor de flexi-jack aansluiting op de kaart zelf, deze kan volgens de handleiding enkel stereo digitale signalen produceren. Volgens de creative handleiding moet het gewoon mogelijk zijn om via de optische spdif uitgang een meerkanaals versterker aan te sluiten om DTS en Dolby Digital geluid door de versterker weer te laten geven.

Als ik in de configuratie van PowerDVD kijk, dan zou ik voor de audio bij Speaker Environment moeten kunnen kiezen voor Use SPDIF, maar deze optie staat er niet tussen. Daarom lijkt het mij dat er ergens de digitale uitvoer geconfigureert moet worden, maar ik kan nergens iets vinden hierover. Ik heb de nieuwste drivers geinstalleerd staan, daar kan het niet aan liggen.

Op de site van Creative is hier ook niets over te vinden, net als in de online handleiding van de geluidskaart.

Receiver: Yamaha RX-V461
Surround set: JBL SCS 178
Geluidskaart: Creative X-Fi Elite Pro

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je moet PowerDVD inderdaad wel op SPDIF zetten, dat verklaart in ieder geval het PCM signaal. Maar, ik heb bij mezelf weleens dit gehad, en heb toen PowerDVD opnieuw geïnstalleerd. Toen had ik wél de SPDIF optie weer.

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

Topicstarter
Zojuist PowerDVD opnieuw geinstalleerd, ik heb nu wel de optie SPDIF. Echter, als ik hem daarop instel, en een dvd laat afspelen, krijg ik alsnog geen dolby geluid via de spdif. Kijk ik dan bij de instellingen, dan staat ie doodleuk op 2 speakers, en is de optie spdif weer verdwenen. Enkel zonder iets af te spelen kan ik uit spdif kiezen. Ook bij windows media player is geen meerkanaals dolby geluid werkend te krijgen. Daar staat bij geavanceerde dvd instellingen dat de SPDIF is gedisabled, met nergens een optie om m te enablen.

Tot dusver geen succes....

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

Topicstarter
*heel klein kickje*

Probleem is nog steeds niet verholpen, iemand nog een idee?

Verwijderd

spdif ondersteund niet altijd surround. Mijn spdif ondersteund ook alleen maar stereo geluid, Misschien even controleren. Zelfde met optisch, misschien even andere software proberen? PowerDVD is nou ook niet dat je zegt, wow, geweldig programma.

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-02 15:27

d-motion

zow... en dan nu...

Euhm... Wat je zou kunnen kijken is of je AC3-Filter wel geinstalleerd is op je computer.

Over het algemeen is dit namelijk 99 van de 100 keer het probleem.

Check deze pagina eens... staat een hoop info :

http://ac3filter.net/projects/ac3filter

WWW.RC5.NL

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

Topicstarter
d-motion schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 12:56:
Euhm... Wat je zou kunnen kijken is of je AC3-Filter wel geinstalleerd is op je computer.

Over het algemeen is dit namelijk 99 van de 100 keer het probleem.

Check deze pagina eens... staat een hoop info :

http://ac3filter.net/projects/ac3filter
Inderdaad, het bleek (onder andere) een AC3Filter probleem.Ik had inmiddels ook Media Player Classic uitgeprobeerd, maar die had er in eerste instantie ook geen zin in. Ik heb AC3Filter van die site geplukt en volgens de manual alles ingesteld. Nu werkt het wel prima in Media Player Classic, alleen PowerDVD weigert nog steeds. Maar die kan niet voor AC3Filter worden ingesteld, dus daar is weinig aan te doen.
Voortaan dus maar Media player classic gebruiken voor DVD, werkt goed.

Allen bedankt voor de tips & hulp!

Pagina: 1