smart info sata disk ati controller

Pagina: 1
Acties:
  • 1.699 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb een Samsung SpinPoint T166, 500GB SATA II disk aangesloten op de SATA controller van een Gigabyte GA-MA69GM-S2H. Dit is een moederbord met een ATi 690G/ SB600 chipset.
Ik krijg echter geen S.M.A.R.T. info over de SATA disk. Er zit ook nog een IDE/PATA disk in en die geeft wel gewoon alle info.
Verschillende proggies geprobeerd; Speedfan, HDTune, Everest, geen van alle geeft de S.M.A.R.T info weer......

Ligt dit aan de driver versie? Windows zegt: ATI AHCI Compatible RAID Controller v.2.5.1540.39
Heb ik iets vekeerd ingesteld?
Hebben anderen dit ook?

Verwijderd

Welk SMART programma gebruik je dan? Bij AHCI wordt je schijf via een SCSI-interface aangesproken, heel anders dan wanneer je je SATA-schijf in IDE-mode aanspreekt. Misschien kan dat SMART-programma van je niet overweg met AHCI? Heb je al andere SMART progjes geprobeerd of een Linux livecd?

• kaajee
Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 11:28:
Welk SMART programma gebruik je dan? Bij AHCI wordt je schijf via een SCSI-interface aangesproken, heel anders dan wanneer je je SATA-schijf in IDE-mode aanspreekt. Misschien kan dat SMART-programma van je niet overweg met AHCI? Heb je al andere SMART progjes geprobeerd of een Linux livecd?
Aha, ja dan is dat het waarschijnlijk. Niet aan gedacht. Het is toch best handig/slim/aan te raden om de SATA schijf in AHCI aan te spreken (vanuit BIOS kan ik dat instellen) of kan ik beter voor IDE mode kiezen? In de AHCI modus worden toch geavanceerdere opties gebruikt? (NCQ, hot plug, etc.).

De vraag alleen is of ik dat allemaal nodig heb; hij staat bij mij gewoon als single (stand alone) harde schijf te fungeren....
(ik heb ook nog als opties: Native IDE, RAID, Legacy IDE & dus SATA ->AHCI)

Verwijderd

Klopt wat je zegt. Ik weet niet wat legacy IDE inhoudt (misschien iets voor DOS wat je dus niet meer gebruikt), maar dan zou je dus de keuze hebben tussen native IDE en AHCI. Opzich voegt AHCI niet bijster veel toe nee, alhoewel het ook geen kwaad kan. Misschien dat de driver nog voor iets snelheidswinst kan zorgen maar dat is puur theoretisch.

Wel denk ik dat je Windows het niet zo leuk vindt als de AHCI-schijf met driver opeens een IDE schijf is. Met XP kun je dan zo'n "inaccessible boot device" blauw scherm krijgen direct bij het booten. Je kunt het proberen natuurlijk, alhoewel ik heb gehoord dat Windows Vista hier minder moeilijk over doet dan Windows XP.

• kaajee
Bedankt voor de reacties.....
Dan heb ik em denk ik idd liever in Native IDE ivm SMART status etc. (gebruik speedfan ter controle en waarschuwingen etc.).

Hij is gelukkig geen boot device, aleen maar data, dus dan maar in BIOS omzetten, en wellicht eerst in Windows (XP) de ATI AHCI Compatible RAID Controller de-installeren. Hopelijk komt XP dan terug met de juist nwe. hardware check enzo.

De data erop zou toch geen gevaar mogen lopen op deze wijze?

En idd. Legacy IDE is wat jij zei....
Allows the SATA controller to operate in Legacy IDE mode. In Legacy mode the
SATA controller uses dedicated IRQs that cannot be shared with other device.
Set this option to Legacy IDE if you wish to install operating systems that do not
support Native mode, e.g. Windows 9X/ME.

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

Ik heb precies hetzelfde moederbord en een T166 van 320GB (321KJ) dus dat zou eigenlijk gewoon tzelfde moeten zijn. Bij mij werkt SMART wel gewoon via SATA AHCI. Ik zit meer met het probleem dat mijn Vista steeds niet installeren wil :?

• kaajee
Buggle schreef op woensdag 14 november 2007 @ 12:21:
Ik heb precies hetzelfde moederbord en een T166 van 320GB (321KJ) dus dat zou eigenlijk gewoon tzelfde moeten zijn. Bij mij werkt SMART wel gewoon via SATA AHCI. Ik zit meer met het probleem dat mijn Vista steeds niet installeren wil :?
Welk programma heb jij gebruikt om de SMART info uit te lezen dan?
Pagina: 1