Toon posts:

Sata verdwijnt plotseling

Pagina: 1
Acties:
  • 509 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijdje terug een Sata 320 gig schijf gekocht. In het begin ging alles goed totdat hij ineesn volledig verdwenen was. Ik heb toen mijn pc opnieuw opgestart en toen wa shij er weer.
Dit gebeurt nu om de haverklap. Echter is er geen vast tijdstip of moment dat het gebeurt. Het is elke keer compleet willekeurig. Nu besef ik me dat het mogelijk aan de schij zelf kan liggen om aan me moederboard. maar dat kan ik niet testen aangezien ik niet meerdere schijven en/of moederboarden heb. Wel heb ik verschillende data kabels gebruikt. maar dat mog niet helpen.
Mijn vraag is dus of iemand mogelijk weet waar dit aan kan liggen en wat ik eraan kan doen. zonder gelijk alles nieuw aan te schaffen.

Alvast bedankt,

Verwijderd

Welk OS, welke controller en welke drivers gebruik je?

Test je schijf ook eens met de juiste utility, download Ultimate Boot CD (google, download en burn de ISO). Gebruik dan de utility van de fabrikant die op deze cd staat. De CD is bootable. Voor Samsung shdiag voor Maxtor powermax, etc. Iedere fabrikant heeft zijn eigen utility-naam. Je kunt ze ook zelf van de site van de fabrikant downloaden maar een bootable ISO met alle utilities vind ik handiger. Staat bovendien ook memtest86 op wat je voor de zekerheid ook gelijk even kunt proberen.

Succes :)

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Terug naar de winkel voor garantie?

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-02 14:57

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

offtopic:
Mag ik je vragen je post de volgende keer even na te kijken op tikfouten, dit lees IMHO lastig

Is het de BIOS die gene is die je meld dat er geen HDD bij booten is of ben je gewoon je OS aan het gebruiken en *boem* foutmeldingen HDD verdwenen?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai momenteel Windows Vista. En het gebeurt op het moment dat vista een tijdje draait.
Soms verhielp iik het met simpelweg opnieuw opstarten. En soms werkte dat ook niet en moest ik even de sata data kabel van het moederboard loshalen en terug stoppen (soms op de andere aansluiting op het moederboard) en dan deed hij het weer prima.
Het vreemde vind ik dat het soms 10 min duurt en soms een paar dagen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg overigens niet eens een foutmelding ofzo.. hij is gewooon ineens helemaal weg!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Bedoel je nou dat hij verdwijnt terwijl je Vista al opgestart hebt? Dus je kijkt in de verkenner, hij is er, en het volgende moment is hij weg?

Of bedoel je dat hij de ene keer er wel is met opstarten, en de andere keer niet?

Kijk ook even in de eventviewer (start, run, eventvwr.exe, enter) in Application en System log of er foutmeldingen zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Gé Brander op 09-11-2007 11:27 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 14:52

Arethusa

Niet die server

Is de schijf onder Apparaatbeheer ook verdwenen? Dat kan ik uit je post niet opmaken.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Verwijderd

Topicstarter
c70070540 schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 11:27:
Bedoel je nou dat hij verdwijnt terwijl je Vista al opgestart hebt? Dus je kijkt in de verkenner, hij is er, en het volgende moment is hij weg?

Of bedoel je dat hij de ene keer er wel is met opstarten, en de andere keer niet?

Kijk ook even in de eventviewer (start, run, eventvwr.exe, enter) in Application en System log of er foutmeldingen zijn.
Ik kijk in mijn verkenner en zo is die er wel. en de volgende keer dat ik kijk is hij verdwenen.
Hij is dan ook uit me apparaatbeheer verdwenen. Zonder melding of error in het logboek.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:31
Zonder melding lijkt me enigzins stug. Ik had ook een vergelijkbaar probleem, maar Windows merkt toch wel dat er iets veranderd. Vooral iets als een harddisk die plots weg is, tenzij die door je pc gezien word als externe schijf.

Verwijderd

Merkwaardig :) Zo'n systeem had ik 2 dagen geleden ook. Probleem was dat de schijf stuk aan het gaan was. Tikken dat het deedt, heb je dat al gecontroleerd? :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog even verder gaan kijken en ik kwam de volgende meldingen tegen in de eventvwer:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het apparaat WDC WD3200KS-00PFB0 ATA Device (IDE\DiskWDC_WD3200KS-00PFB0_____________________21.00M21\5&fab7c18&0&1.0.0) is uit het systeem verdwenen zonder dat de verwijdering is voorbereid.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kan apparaat \Device\Harddisk2\DR2 niet benaderen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Verwijderd

Topicstarter
De schijf is nog niet zo oud. en maakt ook nog geen vreemde geluiden ofzo. Verder doet hij het ook perfect op het moment dat ik hem wel zie!.......

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
brak kabeltje veroorzaakt ook nog wel eens dit soort problemen.
suc6

Verwijderd

Hmmz... Uit het log kan ik opmaken dat jij een WD320 heb. Laat ik nou exact dezelfde schijf+probleem hebben. Wat zijn de rest van je specs?

• FireMotion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

FireMotion

De wereld is een plaatje.

Ik had ook ooit ongeveer hetzelfde, maar bij mij was het inderdaad ook een schijf die doodging (leeftijd: 1417 dagen). Wat je kan proberen is te checken of de kabel niet tegen een fan aan zit o.i.d., want die SATA kabels zitten nooit echt goed vast.

En aan die foutmelding te zien zou het waarschijnlijk ook echt aan de kabel liggen. Wel vreemd, aangezien je hebt aangegeven de kabel al eens verwisseld te hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 12:14:
Hmmz... Uit het log kan ik opmaken dat jij een WD320 heb. Laat ik nou exact dezelfde schijf+probleem hebben. Wat zijn de rest van je specs?
Computer:
Computertype Op ACPI x86-gebaseerde PC
Besturingssysteem Microsoft Windows Vista Ultimate
OS Service Pack -
Internet Explorer 7.0.6000.16546
DirectX DirectX 10.0
Datum / Tijd 2007-11-09 / 13:39

Moederbord:
CPU Type Intel Pentium 4, 2600 MHz (13 x 200)
Moederbordnaam Asus P4P800 SE (5 PCI, 1 AGP, 1 WiFi, 4 DDR DIMM, Audio, Gigabit LAN)
Moederbord Chipset Intel Springdale i865PE
Systeemgeheugen 1024 MB (PC3200 DDR SDRAM)
BIOS Type AMI (12/13/05)

Scherm:
Video kaart GeForce4 Ti 4400 (128 MB)

Multimedia:
Geluidskaart Analog Devices AD1985 @ Intel 82801EB ICH5 - AC'97 Audio Controller [A-2/A-3]
Geluidskaart TriTech TR28602 @ Creative Audigy Platinum (SB0090) Sound Card

Opslag:
IDE apparaat Intel(R) 82801EB Ultra ATA Storage Controllers - 24DB
Opslag Beheerder Microsoft iSCSI-initiator
Diskettestation Diskettestation
Harde schijf MAXTOR 6L080J4 ATA Device (80 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Harde schijf Maxtor 7Y250P0 ATA Device (250 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Harde schijf WD 5000AAKB Externa USB Device (465 GB, USB)
Optische Station ASUS DRW-1612BL ATA Device (DVD+R9:8x, DVD-R9:8x, DVD+RW:16x/8x, DVD-RW:16x/6x, DVD-RAM:12x, DVD-ROM:16x, CD:48x/32x/48x DVD+RW/DVD-RW/DVD-RAM)
Optische Station PIONEER DVD-RW DVR-107D ATA Device (DVD+RW:8x/4x, DVD-RW:8x/4x, DVD-ROM:12x, CD:24x/24x/40x DVD+RW/DVD-RW)
SMART Status harde schijf FAIL

Verwijderd

Topicstarter
Heeft niemand een oplossing voor me?

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:14
bij mij is het ook een sata kabel (tweemaal al) op een of andere manier zit ie nogal krap in mijn kast en daardoor gaat de sata kabel naar een tijdje stuk. Ik krijg precies hetzelfde gedrag als jij. Misschien even sata kabeltje vervangen?

Freelance Drupal Developer

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 17:49:
Heeft niemand een oplossing voor me?
Heb je de tips genoemd in mijn vorige reactie al geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die test geprobeerd...maar die deed nisk.... en ik heb 4 kabels geprobeerdt... dus krijge r een beetje een punthoofd van....

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 14:52

Arethusa

Niet die server

Maakt je kabel contact met de kast of misschien met andere onderdelen van je systeem? Misschien dat die kabel naar verloop van tijd zich wat verhangt en iets raakt.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Verwijderd

Topicstarter
De kabel hangt vrij.. .ik heb dan ook mijn kast open staan... want mijn ervaring is dat ik er dan ook wat minder last van heb.....
Pagina: 1