Toon posts:

Cylinders, Koppen, sectoren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet het aantal cylinders, koppen en sectoren.

ik heb zitten googlen en alles maar kan niks vinden voor die hardschijf

het is en Western digital WD200 20GB :9

wie kan me helpen 8)

alvast bedankt;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ga naar de website van de harddiskfabrikant en zoek de datasheet op ergens in het 'support' gedeelte :)

Verwijderd

Staat het niet gewoon op de schijf zelf?

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 14:52

Arethusa

Niet die server

"Ik moet het aantal cylinders, koppen en sectoren."

Hier moet vast nog wat achter, afijn, meestal bevind dit soort informatie zich op de schijf zelf als ik me niet vergis.

[ Voor 5% gewijzigd door Arethusa op 09-11-2007 09:27 ]

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Normaal wel, maar anders open je toch geen topic?

offtopic:
Arethusa, een [quote] sluit je af met [/quote] of [/] en niet met een [/qoute] ;)

[ Voor 50% gewijzigd door BalusC op 09-11-2007 09:29 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:41

BCC

Gewoon AUTO selecteren in je BIOS? Of heb je een heel archaïsch systeem?
offtopic:
Ja, ik assume ook een onderliggend probleem :)

[ Voor 46% gewijzigd door BCC op 09-11-2007 09:29 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
het zouw op de hardeschijf moeten staan maar dat staat er nergens op! en ik hoef niks te slecteren in de bios ik moet het weten voor opdracht van school maar kan het niet vinden maar de leraar wel :P
En op de site van de fabriokant staat het niet

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Auto moet inderdaad voldoen. Tenzij je een kapotte chip op je printplaat hebt zitten, of een hele oude harde schijf, zou de BIOS gewoon moeten kunnen detecteren hoeveel cylinders, koppen, en sectoren je schijf heeft. Het is tegenwoordig absoluut niet meer nodig om dat in te voeren. ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

met hdtune even het serienummer / exacte typenummer opzoeken en daarop googlen.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dan heb je pech :) Of zoek je gewoon niet goed.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 13:01
het staat wel op de site btw:

zoeken onder products->Legancy Products.

Overigens had je beter niet kunnen zeggen dat het voor een schoolopdracht was want daarvoor is dit forum eigenlijk niet bedoeld ;)

spoiler:
Cylinders: 16383
Heads: 16
Sectors/Track: 63

* All EIDE drives 8.4 GB and larger use 16383 cylinders, 16 heads and 63 SPT due to interface restrictions. Click here for more information

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 09:30:
het zouw op de hardeschijf moeten staan maar dat staat er nergens op! en ik hoef niks te slecteren in de bios ik moet het weten voor opdracht van school maar kan het niet vinden maar de leraar wel :P
En op de site van de fabriokant staat het niet
Op de site van de fabrikant staat het wel, het kostte me 2 minuten klikken en ik had de specificaties voor 4 types WD200 20Gb harde schijven. Kijk maar eens op http://www.wdc.com/en/ > Support > FAQ en dan zoeken. Een kind kan de was doen...

Huiswerk vereist wel een beetje minimale inzet. Als je dit niet kunt vinden, dan hoor je inderdaad te zakken... ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het ook net geonvdne toen ik begon te zoeken met het serie nummer bedankt:)

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:38
Het moet dus ook gewoon op de schijf staan, tenzij iemand dit eraf heeft gekrast / gehaald. Heb je het achteraf nu kunnen vinden op de schijf?

"That was left handed..." - JJH

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Jouke74 schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 09:45:
Het moet dus ook gewoon op de schijf staan, tenzij iemand dit eraf heeft gekrast / gehaald.
En dan ben je dus je garantie kwijt. En een harde schijf is misschien wel het laatste waarvan je je garantie wilt kwijtraken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

De fysieke geometrie (uitgedrukt in Cylinders, Heads, en Sectors per track, oftewel CHS) is iets van het verleden. Om maar even de getallen van M1lamb3r te nemen: dan kom je tot 8,5GB wat dus niet lijkt te kloppen, wellicht een adresserings limiet ("9GB"). De fysieke geometrie stamt uit een tijdperk waarbij de processor (CPU) directe controle had over de kop van de hardeschijf en alles dus erg 'low-level' was. Tegenwoordig gebruiken alleen floppies nog zo'n fysieke geometrie en hebben de CHS-getallen geen echte betekenis meer. De hardeschijf hanteert een 'virtuele' geometrie die het intern omzet naar de echte (en afgeschermde) geometrie.

Tegenwoordig wordt gebruik gemaakt van LBA, oftewel Large Block Addressing. Dit is een lineaire berekening. Zo kun je bijvoorbeeld een hardeschijf vragen om LBA 3004 terug te sturen, wat dus de 3004-ste sector is. Als we even rekenen wetende dat één sector exact 512 bytes is: 3004*512 = 1538048. Dus in dit voorbeeld krijg je de gegevens terug vanaf offset 1.538.048 bytes tot en met 1.538.560 bytes, dus in totaal één sector van 512 bytes.

Wil je meer weten over een fysieke geometrie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cylinder-head-sector

Misschien ook handig, hier een CHS-calculator:
http://www.csgnetwork.com/mediasizecalc.html
Pagina: 1