[DrayTek Vigor 2910G] DNS serveradressen mysterie

Pagina: 1
Acties:
  • 394 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik een DrayTek Vigor 2910G aangeschaft, een router die in staat is twee WAN's te loadbalancen. Echt tevreden kan ik nog niet zijn. Er is nog maar een WAN poort aangesloten, maar de snelheid die ik hierop verkrijg is 1Mb lager dan direct op de losse modem. Wellicht is de meegeleverde UTP-kabel niet goed, dat moet ik nog uitzoeken.

Buiten bovenstaand zit ik met een raar fenomeen. Sinds gisterenavond geeft de DrayTek Vigor 2910G de volgende DNS servers weer:
Primary DNS: 194.109.6.66
Secondary DNS: 168.95.1.1
De eerste is van XS4ALL, de tweede van Hinet. Heel vreemd, want mijn provider is SpeedXS en kent 83.98.255.20 / 83.98.255.11.
De losse modem geeft wel netjes deze DNS servers door. Hoe kan zoiets ontstaan?
Rebooten heeft overigens niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:24

Johnny E

Dôh !!

De genoemde DNS servers zijn de standaard DNS servers die de router gebruikt wanneer er geen fixed DNS server is ingesteld of wanneer de DHCP server deze niet goed meestuurt.

Mbt. de 1mbit minder snelheid, kijk eens naar de MTU van je router.
Deze staat standaard op 1442, terwijl ethernet standaard 1500 is en PPoE 1492.

Je kan de MTU instellen door te telnetten naar je router en dan de volgende commando's te geven:

wan ppp_mss ? (huidige MTU waarde WAN 1)
wan ppp_mss 1500 (voor Ethernet en standaard DSL op WAN 1)

wan ppp2_mss 1500 (voor Ethernet en standaard DSL op WAN 2)

Verder vindt ik het echt top apparaatjes, wij hebben er hier nu 5 draaien en ze zijn super betrouwbaar en zeer flexibel in gebruik.

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Johnny, dank voor je heldere reactie. Je suggesties zal ik zeker gaan proberen zodra ik thuis ben.
SpeedXS gebruikt PPoE, kies ik dan voor MTU 1492?

De DNS adressen worden gewoon door SpeedXS DHCP server doorgegeven. Ik heb ze namelijk altijd via de modem verkregen en de DrayTek Vigor 2910G heeft ze de eerste 24uur draaien ook netjes ontvangen. Tevens heb ik geprobeerd de DNS servers fixed erin te zetten, maar ook dan blijft ze de eerder genoemde DNS adressen aanhouden.
Ik draai op firmware 3.1.0.1. Welke versie gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:24

Johnny E

Dôh !!

Je dient inderdaad 1492 in te stellen als MTU bij gebruik van PPoE.
Ik gebruik zelf Firmware 3.0.7 maar met Fixed ip adressen voor de interfaces en dns servers.

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En het aanpassen van de MTU heeft geholpen!

Heb jij twee dezelfde ISP's aan je router gekoppeld? Het apparaat schijnt maar twee DNS servers in totaal te accepteren...