Raptor(s) stuk?

Pagina: 1
Acties:

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-02 17:15
Ik zit thuis met een uitdaging en ben benieuwd naar wat meningen van de mensen hier.

- Welke Hardware?

Mobo: P5n32E SLI
CPU: E6600
Geheugen: 2x 1GB G.Skill PC6400 (1T gedraaid op 850Mhz en 2,2v)
HD: 2x WD Raptor 150Gb in RAID 0
GPU: 8800 GTS 320MB
CPU, NB en GPU watergekoeld.
Processor liep 24/7 op 3800Mhz @1,47v

- Wat is er gebeurd?

Tijdens het spelen van LOTRO ineens een BSOD waarna de pc herstartte. Dit gebeurde de dagen erna vaker en vaker waarbij windows tijdens het opstarten de HD's ging chkdsk-en.

Na een BSOD wilde windows niet meer booten omdat de nvraid.sys beschadigd was. Hierna heb ik heel veel moeite moeten doen om de schijven te formatteren en windows er weer op te krijgen maar het liep toch niet lekker. Tidjens het herinstalleren van LOTRO kwamen er ineens foutmeldingen dat willekeurige bestanden beschadigd waren. Hierop vershillende keren de patch gedownload en nu kwamen er zelfs bij het uitpakken van het zip bestand CRC errors en meldingen van beschadigde files.

Hierna de hele RAID array verwijderd, schijven geformatteerd en windows er nog maar eens opnieuw op. Tijdens het kopieren van bestanden tijdens de windows set-up kreeg ik alweer meldingen dat bestanden niet gekopieerd konden worden (op iets van 70% van de installatie) Heb hem wel een keer door laten gaan door deze bestanden over te slaan maar tijdens de rest van het process kwam dan een BSOD of een melding dat setup niet verder kon.

Na gewisseld te hebben van SATA poorten, SATA kabeltjes en combinaties ervan was ik er van overtuigd dat het de RAID controller van het mobo moest zijn. Ook omdat ik nog een oude 36Gb raptor had liggen en die geprobeerd heb zonder de 2 150Gb raptors. Ook bij deze schijf kwamen er fouten tijdens de setup. Ja het moest de raid controller zijn!!! Na een zondag van proberen was ik het zo zat dat ik een nieuw mobo besteld heb. De Asus Maximus Formula.

Nieuw mobo binnen gekregen en de waterkoeling helemaal opnieuw aangelegd. Gisteren power erop en gelukkig geen lekken en ik had meteen beeld (altijd even spannend met een nieuw mobo). He, zou het dan eindelijk eens mee zitten? Nee dus want nadat ik een nieuw RAID array gebouwd had en een partitie had gemaakt van 50Gb om windows op te zetten ging de schijf formatteren. Dit ging nog goed en ook het kopieren van bestanden tijdens de windows setup verliep goed. Het moraal steeg maar tijdens de vervolg set up kreeg ik weer een melding dat een bestand niet gekopieerd kon worden. Moraal zakte weer tot een dieptepunt maar wilde toch even verder.

Windows geinstalleerd met 2 ontbrekende bestanden maar kon wel in windows desktop komen. Kreeg wel 2 meldingen over de ontbrekende bestanden maar dat heb ik kunnen fixen via "onderdelen toevoegen/verwijderen".

Hierna ging alles weer mis. Het downloaden van drivers lukt maar bij het uitpakken zijn ze corrupt. Het updaten van de virusscanner ook afgebroken omdat er definities corrupt waren. Met een paar keer proberen wel de virusscanner werkend gekregen maar zodra ik bijv. sp2 erop zet komen er weer meldingen van beschadigde bestanden.... zelfs na het opnieuw downloaden van de losse ServicePack.

- Conclusie!

Moederbord voor niks gekocht (och wel weer leuk geknutseld) en nog steeds hetzelfde probleem.
Er zijn nu een aantal mogelijke oorzaken:

1.) de raptors zijn toch rot
2.) de processor vind het niet meer leuk
3.) Het geheugen is brak geworden

- Wat nu?

Als iemand van jullie een zelfde ervaring heeft en de oplossing weet dan hoor ik het heel graag.
Zit nu nog op mn werk maar vanavond wordt het weer sleutelen natuurlijk en zou mooi zijn als ik de oplossing direct in de goede richting kon zoeken.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Ik zou het toch eerder in brak geheugen zoeken dan brakke disks als ik dit verhaal zo lees. Heb je Memtest86 al gedraaid? Ik neem aan dat je de temperatuur van je processor wel gechecked hebt?

[ Voor 22% gewijzigd door Squee op 09-11-2007 08:05 ]

Please do not contact me telepathically.

• blade181
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2025

blade181

Cra-cra-cracker?

Controleren of de SMART meldingen nog in orde zijn? Controle van de staat van de schijf misschien? Memtest voor het geheugen? Een nieuwe processor? Probeer het maar. Je kunt iig controleren of je met een linux opstart cd ver kunt komen. Als je daar ook bij het laden van cdrom foutmeldingen krijgt dan weet je dat het niet aan de schijven kunnen liggen.

Echter CRC errors zijn niet goed!

Another white boy in this movie? Damn!

• JohnnyV76
even reactie op bovenstaande...

Memcheck nog niet gedraaid da's idd nog het proberen waard. Ik heb overigens alles weer helemaal standaard draaien op het nieuwe moederbord dus niet overclocked. temps van CPU zitten in de 30

Heb wel allerlei diagnostische software geinstalleerd gehad (ook van WD zelf) maar alles geeft aan dat het healthy en in orde is.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Verwijderd

Hm ik zelf zou alle schijven afkoppelen en eerst eens een nacht Memtest86 en cpu-stress tooltjes draaien. Zo ben je er zeker van dat je met een stabiel systeem werkt, en kun je daarne eens gaan kijken of je schijven wel correct functioneren.

Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat je voeding geen stabiele voltages levert en dat je schijven daar slecht tegen kunnen en dus de 'write buffer' in de schijven verloren gaat met een corrupt filesystem als gevolg. Maar zonder grondige tests blijf je zoeken. Het advies meestal is: isoleer het probleem, verlaag het aantal factoren en je komt vanzelf bij de oorzaak. Het wordt pas moeilijk als je met twee totaal verschillende problemen te maken hebt, waardoor je logica soms op de proef gesteld wordt.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:38
Maken de schijven "hikkende geluiden" tijdens het lezen schrijven. Das meestal een veel betere indicatie van het einde van de disks. Smart goed checken op re-allocated sectors. Met 1 single disk beginnen. Zou wel raar zijn als er 2 of 3 schijven gesloopt zijn door je controller maar helaas niet onmogelijk denk ik. Disks ook checken in een andere computer misschien?

"That was left handed..." - JJH

• JohnnyV76
Jouke74 schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 09:53:
Maken de schijven "hikkende geluiden" tijdens het lezen schrijven. Das meestal een veel betere indicatie van het einde van de disks. Smart goed checken op re-allocated sectors. Met 1 single disk beginnen. Zou wel raar zijn als er 2 of 3 schijven gesloopt zijn door je controller maar helaas niet onmogelijk denk ik. Disks ook checken in een andere computer misschien?
De schijven zijn verder geruisloos en geen hikkende of tikkende geluiden.
Als datum stond op de disks respectievelijk may2007 en june2007 dus die zouden nog lang niet op hun eind moeten zijn.

Heb gisteravond laat 1 van de 2 schijven in mijn server pc gehangen en daar geformatteerd. Voor het idee eens een andere clustergrootte genomen dan de standaard (2Kb vs 4Kb standaard) om zo eens goed de schijf her in te delen. Plan voor straks is om de andere schijf ook zo te formatteren en dan allebei uitvoerig te chkdsken. Ondertussen op mijn bak memtest laten draaien en mocht die nu een uur of 2 "clean" zijn (ik weet dat het tekort is) dan de 2 schijven er weer in, Raid opbouwen en windows installeren. Gaat het dan weer fout dan de schijven 1 voor 1 proberen denk ik en memtest een nacht laten draaien.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:17

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Toch ben je sneller klaar als je even een Linux Live cd-rom download, die laat je schijven met rust tijdens het booten. Als je dan toch nog errors krijgt zijn het niet je schijven....

Specs

• JohnnyV76
Er bestaat geen twijfel meer.... net na thuiskomst even memtest op een flop geknikkerd en na 3 seconden testen vlogen de errors over het scherm. Heb nu de modules 1 voor 1 getest en het is duidelijk dat 1 de boosdoener is. Moet toegeven dat ik het geheugen niet verdachtte omdat ik niet extreem hoge voltages gebruikt heb en de modules altijd actief gekoeld heb.

Nu eens lief naar de winkel toe schrijven of ze nog omgeruild kunnen worden.

Bedankt voor de tips, volgende keer (hopelijk niet) zal ik meteen het geheugen gaan testen en niet meer zo snel een nieuw mobo gaan kopen... ik beloof het :)

hier mag een slotje op.

Verwijderd

Nouja wees blij dat het een 'normaal' probleem is wat gemakkelijk op te lossen is. Het vervelends zijn die problemen waar je nooit achter komt en die je blijven achtervolgen. Nu is het een kwestie van hardware vervangen en klaar. :)
Pagina: 1