Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 spankabelsets samenvoegen

Pagina: 1
Acties:

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 22:17
Ik heb 2 spankabelsets van Massive, identiek dezelfde.
Per set is er 2 maal 5 meter kabel, een trafo en 5 lampjes van 20 watt elk.
Nu is het de bedoelingom met deze 2 set's onze zolder te verlichten welke in 3 delen verdeeld is.

Mijn eerste idee was 1 set in 1 deel en 1 set in de andere 2 delen.
Dit zorgt echter wel voor een scheef lichtbeeld, je krijgt dan 1 deel met 5 lampen, 1 deel met 3 en 1 deel met 2.

Liefst zou ik het middelste deel met 4 lampen hebben en de buitenste 2 met 3.

Mijn zolder is 1 grote ruimte, maar deze is in "3 delen" verdeeld door de balken die het plafond dragen. tussen deze balken komen dus 3 keer deze kabels te hangen.

(ja het klinkt onlogisch maar ik hoop dat het duidelijk is zo)

Het idee wat ik had was:
Ik koppel alle draden aan elkaar zodat ze 1 draad vormen waar 10 lampen op komen.
De uiteinden die normaal met 1 trafo verbonden worden, verbind ik met beide trafo's.

Is het mogelijk om 2 trafo's samen te laten werken? of "storen" deze elkaar?
De trafo's komen achter 1 dezelfde dimmer, dus ze worden altijd tegelijk geschakeld.

Is dit mogelijk?

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Transformatoren geven nooit precies hetzelfde voltage af. Door ze op elkaar aan te sluiten zal er een grote stroom van de een naar de ander gaan lopen. Door deze stroom zullen de trafo's beschadigen en waarschijnlijk zal er een doorbranden.

Nee dus ;)

Het is ook niet echt duidelijk... teken er volgende keer iets bij... er zijn tegenwoordig genoeg sites die je plaatjes kunnen hosten...

U vraagt, wij antwoorden.

• Jackbq
Oke dan, kort maar duidelijk.

2 pakketten spankabels (dus 2 trafo's 2 snoeren en 10 lampen.)

Kan ik dit alles op elkaar aansluiten, dus geen 2 apparte snoeren, maar 1 snoer en de trafo's samen als 1 gebruiken door ze aan elkaar te koppelen?

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
nee je kan ze niet aan elkaar koppelen maar waarom hang je de trafo's niet in het midden van het middelste vak en dan 1 naar links en 1 naar rechts ophangen
zo kan je ze verdelen zoals jij wilt

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zoals MeMory zegt, trafo's mag je nooit zomaar aan elkaar koppelen. Ze mogen domweg niet in hetzelfde circuit staan.

🖥️ | 🚗

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
offtopic:
echt wel... ze mogen alleen niet parallel staan ;)

Het hele lichtnet zit vol met trafo's die in hetzelfde circuit staan

U vraagt, wij antwoorden.

• Jackbq
memory dus volgens jou is er wel een manier om het te doen?

Ik kan de draden niet in het midden hangen.
als je 3 vakken hebt, moet je er 1 trafo voor 1 vak gebruiken en de andere trafo voor 2 vakken.

Dus 1 vak met 5 spots,
en de andere 2 met 2 + 3...

mijn probleem is dat je zoveel verschil hebt dan, 5 spots en 2 spots..

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

je kan 4 vakken maken, 2 met 3 spots en 2 met 2 spots in het verlengde van elkaar, met de trafo's dus ieder aangesloten op een stuk van 3 en van 2, in het midden tussen de 2 van 2 in opgehangen (wat helmonder zegt ;)) dan heb je qua licht gezien 3 4 3 spots, en per trafo 5 spots :)

Verwijderd

AlexanderB schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 12:09:
je kan 4 vakken maken, 2 met 3 spots en 2 met 2 spots in het verlengde van elkaar, met de trafo's dus ieder aangesloten op een stuk van 3 en van 2, in het midden tussen de 2 van 2 in opgehangen (wat helmonder zegt ;)) dan heb je qua licht gezien 3 4 3 spots, en per trafo 5 spots :)
En indien de middenste spots (tussen de twee sets) niet branden, moet je de aansluiting van een van de twee trafo's omwisselen.

• Jackbq
AlexanderB schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 12:09:
en daar waar de 2 draden samenkomen hang je het in de lucht :)...

de kamer is met 2 balken verdeeld in 3 stukken...
dus kan ik geen 4 vakken maken.

maargoed, mijn vraag is in principe beantwoord ik weet genoeg.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

isolerende bevestiging aan elkaar? en het punt waar mijn trafo's zitten is ook halverwege de draad, ik heb ze gewoon langs (ongeveer) de lichtpunten in het plafond gespannen en daar met tiewraps de trafo's aan opgehangen (aan de lichtpunten) en die met korte stukjes en de bevestigingsblokjes gekoppeld :)

nja... do as you like :P

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

precies zorg voor een isolator halverwege de draad. een trafo aan ene kant ven de kamer, en een aan de andere. en je kan het verdelen zoals je wil

Iperf

• Roani52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-10 14:14

Roani52

R_52

MadMarky schreef op donderdag 08 november 2007 @ 23:41:
Zoals MeMory zegt, trafo's mag je nooit zomaar aan elkaar koppelen. Ze mogen domweg niet in hetzelfde circuit staan.
offtopic:
Je bedoelt zeker dat de uitgangen niet paralel in hetzelfde circuit mogen staan...?? Want het lijkt me dat ze wel in serie zouden kunen... Ik weet niet, 'k ben nog niet zo'n expert op electronica gebied, maar 't komt wel (beetje veel hier rondhange, meh... zou ik van moeten leren O-) ).

lijkt me gewoon het makkelijkst als je in 1 vak vier lampen doet (trafo 1), in vak 2 drie lampen (1 van trafo 1, 2 van trafo 2) en in vak 3 ook drie lampen (van tafo 2).

*Handtekening*

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

Met een stel dioden moet je er ook kunnen komen, als je er gelijkspanning van maakt, kan je de boel wel parallel aan elkaar hangen, en je lampjes werken ook prima op DC :)

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Of gewoon even langs je plaatselijke electronica boer om een goedkope halogeen trafo te halen. Heb ik ook gedaan, ding is een stuk kleiner, lichter en heeft een bak vermogen (gaat iig tot boven 100W). Voor 20 euro ofzo.
Wel zo netjes dus.

Dat is één manier waarop ik het heb gedaan, de andere mag dus niet van de mensen hier :p maar ik ga hem je toch vertellen aangezien het al een jaar of 4 werkt. Ik heb twee vrij gelijke trafo's (draadgewikkelde van zo'n ikeaset) parallel gehangen, stekkers eraf en goed kijken of de live en de neutral op beide aan de zelfde polen zit (anders blazen ze elkaar op). Voltage was van beide trafo's gelijk (0,1 v ernaast ofzo) en 't werkt eigelijk prima. Maar als je slim bent ga je voor de oplossing hierboven ;)
Pagina: 1