Toon posts:

Kans op dode (sub)pixel

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik ben sinds kort in het bezit van een Samsung 2032BW. Zeer mooi scherm, echter met een maar: er zit een dode subpixel in beeld. Nu mag ik het scherm eenmalig omruilen in de winkel waar ik hem heb gekocht, en dit nieuwe scherm moet ik dan ook houden. Hij mag niet daar getest worden. Oftewel: als er in die nieuwe meer dode (sub)pixels zitten dan in die wat ik nu heb is dat vrij vervelend.

Nu is mijn vraag: wat is de kans dat je een tft (Samsung) met een dode (sub)pixel hebt? Oftewel: zal ik het risico wagen en dat andere scherm halen of deze lekker houden?

En dan nog een andere vraag: ik ben een beetje aan het spelen met de kleuren. Nu heb ik een kleurenprofiel gevonden, en deze zou ik graag aan de gang willen krijgen. Echter: dit gaat echt niet. Ik heb een ATI driver, Catalyst Control Center... Weet iemand hoe ik dit kan inladen/aan de gang krijg? :-) Het is een .icm file.

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-07 10:00
Over het algemeen is de kans klein dat er een dode (sub-)pixel zit bij een scherm.. Ik zal het irisco gewoon nemen. Als er 3 pixels op een rij of 5 totaal pixels dood zijn, heb je altijd nog garantie via de fabrikant.

Om je tweede vraag te beantwoorden, heb je al gekeken bij
rechtermuisknop bureablad => eigenschappen, Instellingen tab => Geavanceerd, Kleurbeheer tab => Toevoegen...
En op die manier het kleurenprofiel in te laden?
Of Engels
desktop => properties => Settings => advanced => laatste of 1 na laatste tab (waarschijnlijk laatste)

[ Voor 39% gewijzigd door ChessSpider op 08-11-2007 20:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, al geprobeerd, dit heeft echter geen enkel effect. Lees: ik zie helemaal niks veranderen aan de kleuren... Kan dat kloppen? Of overheerst ATI dat profiel gewoon?

Zijn er trouwens ook ergens getallen bekend over de kans op een kapotte (sub)pixel in een TFT scherm (in het algemeen/van verschillende fabrikanten?)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2007 21:06 ]

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-07 10:00
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 20:31:
Ja, al geprobeerd, dit heeft echter geen enkel effect. Lees: ik zie helemaal niks veranderen aan de kleuren... Kan dat kloppen? Of overheerst ATI dat profiel gewoon?

Zijn er trouwens ook ergens getallen bekend over de kans op een kapotte (sub)pixel in een TFT scherm (in het algemeen/van verschillende fabrikanten?)
Dan weet ik het niet. Zijn de kleuren nu zo slecht dan?

Ik heb -volgens mij- ergens gelezen dat ~10% van de schermen een kapotte pixel heeft, ikzelf geloof echter dat dat meer rond de 1% ligt.
Officiele cijfers heb ik niet, en ook niet gezien. Misschien dat een andere tweaker je daarbij kan helpen.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:17
Zelf heb ik bij een retailer van o.a. schermen gewerkt. Eén op de tien schermen heeft wel een afwijking in de vorm van een dode (sub)pixel, contrast ratio wat (in vergelijking tot de andere schermen van hetzelfde merk en type) afwijkt, etc.

Het is een massa product, en elke pixel is een 'productie procesje' opzich (interessant om eens op te zoeken hoe dit gemaakt wordt), dus de kans dat er iets mis gaat is behoorlijk groot, als je bijvoorbeeld 1920 x 1200 pixels hebt. De fout marge is nog ontzettend klein. Net zoals bij een processor batch er rotte tussen zitten is dit bij pixels ook. Alleen de pixels zitten eenmaal in het scherm, en de processoren worden veelal globaal getest, en werken goed of niet. Het grootste deel van de 'mainstream' klanten merkt niet eens of ze een dode pixel hebben.

Verwijderd

Probeer eerst eens dit en kijk of het werkt voordat je hem terugbrengt:
http://www.psp-vault.com/Article168.psp

Laat hem een paar uur draaien op een zo klein mogelijk oppervlak (op de dode pixel dus) en kijk of de pixel zichzelf "reannimeerd"

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2007 12:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het was geen stuck pixel, maar toch bedankt. :-)

Ik heb nu eigenlijk een nieuw scherm, zonder kapotte pixels, dus dat is wel erg fijn. Wat me wel meteen opviel: de kleuren van dit scherm zijn standaard al goed. (bij die andere moest ik software matig nog een beetje schuiven, nu staat alles software matig op standaard.) De kleuren van mijn eerste scherm waren nogal fel. Dus dat is eigenlijk ook wel fijn. Ik kan niet verklaren hoe het komt, iemand anders misschien wel?
Pagina: 1