bijhouden uitgegeven ip adressen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-03 18:32

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Topicstarter
ik zit met een probleem,
laat het me even uitleggen, het volgende is het probleem :

ik heb zeg 2 blocks in gebruik waarvan de ips regelmatig van "eigenaar" wisselen
dit is dus extreem verwarrend, is er iemand hier die hier een handig programma voor heeft ?
dus een programma wat kan registreren welke ips ik heb, welke er zijn uitgegeven(en aan wie) en welke er nog vrij zijn ?
nu doe ik alles in een sheetje maar das niet echt handig en accuraat als de ranges uitgebreid worden

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
je kan dit proberen: Softperfect's Netscan

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Wat is de reden dat de ip's van eigenaar wisselen dan?

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
polleke schreef op donderdag 08 november 2007 @ 19:38:
Wat is de reden dat de ip's van eigenaar wisselen dan?
de reden is niet echt van belang toch ? het is gewoon zo dat ip 1.1.1.1 bijv nu aan client/server1 hangt, maar bijv over 1 maand naar client/server10 moet bijv
;)
heel handig maar niet voor mij (geen windows ;) )
ik zoek eigenlijk meer een programma wat ik centraal kan houden en waar ik en andere in kunnen nazien welke ips er zijn uitgegeven(en aan wie), welke er vrij zijn

[ Voor 40% gewijzigd door CrankyGamerOG op 08-11-2007 19:44 ]

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

CrankyGamerOG schreef op donderdag 08 november 2007 @ 19:43:
[...]

de reden is niet echt van belang toch ? het is gewoon zo dat ip 1.1.1.1 bijv nu aan client/server1 hangt, maar bijv over 1 maand naar client/server10 moet bijv
;)
De reden kan wel zijn dat jij, je systeembeheerder, of wie dan ook denkt dat de huidige oplossing heel handig is, maar misschien weet iemand anders hier wel een minder omslachtige manier om het probleem op te lossen ;)
ik zoek eigenlijk meer een programma wat ik centraal kan houden en waar ik en andere in kunnen nazien welke ips er zijn uitgegeven(en aan wie), welke er vrij zijn
Newsflash: zoiets heet een DNS-server.

[ Voor 17% gewijzigd door CodeCaster op 08-11-2007 19:45 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:05
CodeCaster schreef op donderdag 08 november 2007 @ 19:45:
[...]

De reden kan wel zijn dat jij, je systeembeheerder, of wie dan ook denkt dat de huidige oplossing heel handig is, maar misschien weet iemand anders hier wel een minder omslachtige manier om het probleem op te lossen ;)

[...]

Newsflash: zoiets heet een DHCP-server

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Vinnienerd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 19:46:
[...]

Newsflash: zoiets heet een DHCP-server
Eeh nee. Een DHCP-server weet niet aan wie 'ie z'n IP's uitdeelt. Ja, op MAC-niveau, maar dan moet je alsnog zelf gaan zitten zoeken welk MAC-adres bij welke server hoort.

Je kunt middels een simpele DNS-query (nslookup) kijken welk IP bijvoorbeeld 'webserver015' heeft.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-03 03:40
Zijn het allemaal vaste IP's?

Zoja: Waarom? Als je uitbreidt zou je misschien eens een kijkje kunnen nemen naar DHCP. Normaal gezien registreert de computer zichzelf met de computernaam bij DHCP of WINS. Bijna alle DHCP servers kunnen zo DDNS records doorgeven.

Zoniet: Als je de hostnames goed instelt en logisch opbouwt of bijhoudt dan kun je het wel redelijk goed bijhouden vb. de hostname kan de user zijn die de computer toegewezen krijgt of de locatie binnen het bedrijf.

Ikzelf heb allemaal Mac's met variabele werkplekken en in ARD heb ik altijd een overzicht van welke computers aangesloten zijn, welk ip ze hebben en de user die aangelogd is. Ik denk dat zoiets in jouw omgeving ook wel kan (Windows of Linux).

[ Voor 10% gewijzigd door Guru Evi op 08-11-2007 19:49 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
CodeCaster schreef op donderdag 08 november 2007 @ 19:45:
[...]

[...]

newsflash,
ik heb het OVER IP ADRESSEN geen hostnames ! wat heb ik dan aan dns ? 8)7

ik zoek een programma waar ik gecentraliseerd de uitgegeven ip adressen kan loggen en kan loggen welke waar zit (dus aan wie uitgegeven)
dus niks met hostnames of webserver dit/dat
Guru Evi schreef op donderdag 08 november 2007 @ 19:48:
Zijn het allemaal vaste IP's?

Ikzelf heb allemaal Mac's met variabele werkplekken en in ARD heb ik altijd een overzicht van welke computers aangesloten zijn, welk ip ze hebben en de user die aangelogd is. Ik denk dat zoiets in jouw omgeving ook wel kan (Windows of Linux).
nee/ja, het zijn vaste ip ranges , maar de ips zijn dus niet vast voor de client, nou, jawel wel vast , maar ik kan ze bijv bij een verhuizing van de client veranderen naar iets anders.
DIT moet ik fatsoenlijk gelogd hebben

bij 3000 + clients is het niet meer normaal bij te houden in een sheetje of met de methoden die hierboven genoemd worden

en kom dan niet aan met DHCP want daar heb ik dus ook niks aan, omdat ik dan van alle clients nog eens eerst alles ips en MAC adressen moet gaan opzoeken en vastleggen in de DHCP server.

[ Voor 53% gewijzigd door CrankyGamerOG op 08-11-2007 20:16 ]

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

CrankyGamerOG schreef op donderdag 08 november 2007 @ 19:51:
[...]

newsflash, sorry hou aub je mond als je niet weet waar je het over hebt.
ik heb het OVER IP ADRESSEN geen hostnames ! wat heb ik dan aan dns ? 8)7

ik zoek een programma waar ik gecentraliseerd de uitgegeven ip adressen kan loggen en kan loggen welke waar zit (dus aan wie uitgegeven)
dus niks met hostnames of webserver dit/dat
Wat bedoel je dan met dat je wil weten "wie" een IP-adres bezit? Een computer op een netwerk bestaat behalve met een IP- en MAC-adres ook met een hostname bekend.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
CodeCaster schreef op donderdag 08 november 2007 @ 19:53:
[...]

Wat bedoel je dan met dat je wil weten "wie" een IP-adres bezit? Een computer op een netwerk bestaat behalve met een IP- en MAC-adres ook met een hostname bekend.
jah ok , maar die hostname zal niet vaststaan voor dat ip, door een crash van client/server oid kan het voorkomen dat de client dus uit tijdsbesparingen word overgezet naar een gereedstaande backup die dus een ander ip krijgt, hierna zal de oude client bekeken worden of hier nog iets te redden is.
dan houd dit dus in dat die client een ander ip heeft
als dit niet goed gelogd word weet ik dus niet dat dit ip in gebruik is

snap je me nu een beetje ?

wat ik dus nu moet doen is eerst bekijken welk ip ik wil , en dan het eerst eens moet pingen of het niet al ingebruik is, en als ik pech heb blijkt de dag erna dat hij wel in gebruik was maar de betreffende client uit stond

nogmaals ik kan GEEN dhcp toepassin in deze setup

• Rayzilt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-03 23:19
Over wat voor omgeving praten we dan? (Windows - Linux - ...)

Wat jij dus zoekt (denk ik) is een soort server - client software oplossing?

Het werkstation zal bij het opstarten bepaalde gegevens (Hostname, IP adres, Mac adres, Ingelogde gebruiker) doorgeven aan een database server.

Op de server kun je deze gegevens weer uitlezen met een programma.

Ik heb hiervoor vroeger Dell Openmanage geinstalleerd. Ik weet dat HP dat ook heeft, kan alleen even niet op de naam komen.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
Harley538 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 22:01:
Over wat voor omgeving praten we dan? (Windows - Linux - ...)

Het werkstation zal bij het opstarten bepaalde gegevens (Hostname, IP adres, Mac adres, Ingelogde gebruiker) doorgeven aan een database server.
idd dat , maar dan wellicht iets anders is wat ik zoek, we praten over linux omgeving hier, eindelijk iemand die me begrijpt _/-\o_

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:32
ook linux ondersteund het dynamisch registreren in dns van zijn middels dhcp verkregen ip-adres.

misschien moet je je hele idee omgooien.. als je nu een super scope maakt, met daarin 2 subnetten die niet overspannen. Eén subnet is alles dhcp en deel je uit (met lease van 1 min).. en één maak je vaste leases (de rest zet je reserved) voor al je bekende systemen.
Achter je dhcp scope redirect je alle dns e.d. naar een webservertje met daarop een php/perl/whathever scriptje waarmee je een vaste lease registreerd in de andere scope o.v.v. hostname o.i.d..

[ Voor 72% gewijzigd door DukeBox op 08-11-2007 23:07 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 08 november 2007 @ 22:59:
ook linux ondersteund het dynamisch registreren in dns van zijn middels dhcp verkregen ip-adres.
kun jij nou niet lezen ?
geen dhcp, geen dynamische ips (en nee dat wil ik ook niet)

[ Voor 7% gewijzigd door CrankyGamerOG op 09-11-2007 00:27 ]

• DukeBox
CrankyGamerOG schreef op donderdag 08 november 2007 @ 23:08:
[...]

kun jij nou niet lezen ?
GEEN DHCP. GEEN DYNAMISCHE ips (en nee dat wil ik ook niet)
Als je zelf eens eerst in de materie duikt...

Ik heb het toch ook niet alleen over dhcp/dynamische ip's, maar ook over dynamisch registreren in DNS.. dit kan ook met vaste adressen.

En als je uberhaupt nog verwacht dat iemand je graag wilt helpen als je zo begint te schreeuwen moet je vooral ook zo antwoorden. Dat niet iedereen ziet dat het niet over DHCP gaat... zou het misschien kunnen komen omdat je startpost ietwat onduidelijk is ?

[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 08-11-2007 23:25 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 08 november 2007 @ 23:21:
[...]

Dat niet iedereen ziet dat het niet over DHCP gaat... zou het misschien kunnen komen omdat je startpost ietwat onduidelijk is ?
ok heb je helemaal gelijk in,
het had wat duidelijker gekund, maar wat ik wil is het volgende (probeer het zo duidelijk mogelijk)

ik heb bijv de reeks

1.1.1.1 tm 1.1.1.245 (bijv)
alle ips in deze range zijn bezet op een bepaalde client/server, die zou ik idd zo kunnen achterhalen door het ip te reverse dnsen, dan kom ik op de hostname, alleen dat is dus niet wat ik zoek, ik wil iets hebben waar ik bij kan houden op welke "fysieke" locatie dat ip in gebruik is, en eventueel dan de andere info als hostname ed

dit hoeft dus ook niet perse realtime opgevraagd te kunnen worden , zolang de database die alle info bevat maar up to date is.

het probleem wat ik ervaar is dat ik nu heel vaak een range moet gaan afpingen om nog een vrij ip te vinden, dit is heel omslachtig en is niet zoals ik het wil, ik wil dus graag dit gaan verbeteren, zodat ik altijd kan zien wat er vrij is, wat er in gebruik is, en waar dit in gebruik is

alle clients/servers hebben statische ip's

nu zou ik ze via een dhcp met een leastime forever kunnen zetten ,maar dan zit ik nog dat als ik een client (de data) verplaats naar een andere machine/client ik daar dat ip wellicht weer nodig zou hebben in de toekomst, dus dan zou ik weer de dhcp server in moeten om daar de lease aan te passen

[ Voor 32% gewijzigd door CrankyGamerOG op 09-11-2007 00:33 ]

• DukeBox
De fysieke lokatie is hoe dan ook latig zolang je locaties niet opdeeld in subnetten.
Alleen met intelligente swiches (802.1x) kun je zoiets achterhalen.

Maar zou een syslog event niet handig zijn dan ? Gewoon een event maken met hostname/ip en dat via een cron op iedere host schedulen bij de start van het systeem (of desnoods ieder uur).
Daar kun je dan makkelijk een rapportje van maken met wat query's

Om nog even op dhcp terug te komen als je dat zou gebruiken:
Ik weet niet wat voor dhcp server je gebruikt, maar de meeste ondersteunen het standaard DHCPd log format waar je ook kan kan opvragen (net als onder windows dhcp server) welke statische leases aktief zijn en wanneer het laatst aktief geweest. Zo kan je altijd uitvinden welke niet meer aktief zijn of welk aktieve systeem er aan hangt. Je kan ook een ander truukje doen, de dhcp scope geheel reserveren en in de reservation scoop kun je dan conflicten zien (reserved_1 i.p.v. reserved_0).

Er zijn best wel wat mogelijkheden.. maar ik ben wel van mening dat een goede cmdb en controle op uitgifte belangrijker is, het automatisch registreren mag eigenlijk alleen een hulpmiddel zijn (bijv. als controle).
Pagina: 1