Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Beginnen met Microcontrollers

Pagina: 1
Acties:
  • 358 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

De titel zegt het eigenlijk al, ik ben aan het proberen aan de gang te komen met microcontrollers. Nu ben ik hier al zo'n twee weken mee bezig, maar ik kom er maar niet uit. Ik zal het even voor jullie uiteenzetten:

Ik heb besloten om met AVR's te gaan werken, aangezien ik ASM en te lastige taal vind. Nu weet ik dus niet of ik deze wil gaan programmeren met C of met Bascom. Ik neig echter naar C, omdat, hoewel ik Bascom gemakkelijker vind, er bijna geen enkele fatsoenlijke tutorial over te vinden is.
Dat brengt me aan mijn volgende probleem. Waar kopen jullie je chips? Ik heb tot nu toe iedere winkel afgebeld in heel Zuid-Limburg, maar niemand lijkt ze te verkopen. Dan blijft er dus alleen internet over. Hier kan ik echter geen nederlandse sites vinden die ik beschouw als betrouwbaar. Dit kan echter ook aan mij liggen.

Dan komen we bij het programmeren van de chip. Er zijn genoeg schema's te vinden op internet om zelf een 'ISP Programmer' te bouwen. Maar de vraag is, werken deze? Het gedeelte dat de lijnen kort gehouden moeten worden begrijp ik wel, maar de rest (nog) niet. Als iemand een schema heeft dat hij werkend toepast, zou ik heel dankbaar zijn.

Dan komen we bij de chipkeuze. Ik heb besloten te gaan voor Atmel's AVR chips. Welke weet ik dus nog niet. De typenummers zeggen me helemaal niks. Dus ik weet niet wat een goede chip is om in het begin lekker mee rond te kloten en een paar leuke projecten mee te maken.

Ik heb wel al een aantal leuke projecten gevonden, denk aan knipperende LED's, LCD-schermen, MP3-spelers enz. Als jullie ook nog leuke beginnersprojecten weten, zou ik deze graag horen.

De sites die ik gebruik:
- AVRFreaks
- Atmel
- CircuitsOnline
- Wat andere tutorials die ik gevonden heb met google

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
Farnell is best een redelijke site. weet alleen niet of je er als consument ook kan bestellen

"Stilte, een gat in het geluid...."

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:14

AlphaRomeo

FP PowerMod
Conrad verkoopt ze toch ook?

[ Voor 36% gewijzigd door AlphaRomeo op 08-11-2007 16:54 ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

ThaHandy

Discovery Channel

http://www.samenkopen.net/action_products/302584/16078

je kan ook een stk500 devboard gebruiken om de klooien met atmel microcontrollers

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, Conrad verkoopt ze ook. Maar ik zie nu die site, www.samenkopen.nl die vind ik eigenlijk fijner. :)

Maar dan weer, welke wil je? :p

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01
AVRs zijn een goede keuze :P </bevooroordeeld>

Zelf zou ik gewoon voor C gaan, omdat daar officiële tools en gratis compilers en zo voor beschikbaar zijn. Van Atmel zelf heb je AvrStudio4. Samen met WinAVR heb je daaraan alles wat je nodig hebt qua software. In WinAVR zit o.a. AVR-GCC, de C-compiler, en een aantal libraries.
Ook de libraries van Peter Fleury zijn makkelijk als je met LCD's, seriële poorten of I2C wilt beginnen.

Qua winkels is aavrs.nl erg goed. De MySmartUSB-programmer is voor 28 euro een hele goede USB programmer, geen gezeur met incompatible of ontbrekende parallelle poorten etc. Heb je 2x zoveel te besteden kun je beter voor een AVR Dragon gaan, die kost een 50 euro maar daarmee kun je eigenlijk _alles_ programmeren, en vrijwel alles debuggen via JTAG.

Welke chips? Ik denk dat je al een heel eind komt met de ATtiny2313 en de ATmega88 (of ATmega32 voor meer flash en niet zo heel veel extra functies).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-11 22:50
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 16:57:
Inderdaad, Conrad verkoopt ze ook. Maar ik zie nu die site, www.samenkopen.net die vind ik eigenlijk fijner. :)

Maar dan weer, welke wil je? :p
Samenkopen.net ;)

Ik gebruik zelf PIC en dan programeren in PICBasic, lekker simpel en voldoet voor de meeste dingen :)
http://www.picbasic.nl/ En die site heb ik gebruikt om het mezelf ene beetje te leren en daarna gewoon verder erin verdiept :)

Verwijderd

Topicstarter
Kijk dit zijn reacties die me snel verder helpen, nu ben ik alleen weer aan het twijfelen tussen PIC's en AVR's. Ik had namelijk nog niet gehoord van PICBasic. Is het mss dan een idee om te beginnen met PIC's en dan verder te werken met AVR's, zodra het ingewikkeld wordt? Over PIC's is namelijk (naar mijn ervaring) twee keer zoveel info op het net te vinden dan AVR's. Bovendien hoef je er geen STK500 voor aan te schaffen, maar kan je zelf wat solderen. Nu ben ik weer aan het twijfelen :p Iemand een advies?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

avrs kan je ook een programmer voor maken van max 5 euro hoor. Assembly is ook niet zo lastig vond ik. De laatste tijd alleen gene tijd om er iets mee te doen helaas

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is dat ik in assembly de logica heel snel kwijtraak, bovendien ken ik Basic al voor een groot gedeelte :)

Verwijderd

Voor avr's is er ook basic, bascom

• mace
  • Registratie: Juni 2003

mace

Sapere Aude

Voor PIC zijn er ook meer talen dan alleen ASM
PIC heeft o.a. basic, C en een pascal-achtige, JAL.

Ik ben zelf net begonnen met PIC's en op een PIC16F628A aan het klooien, en ik ben er een dag mee bezig geweest en ik had al looplichtjes en knipperlampjes en input via knopjes etc...
Ook had ik 2 gemultiplexte 7segments displays en had ik daar een teller van gemaakt etc..

Dit alles in ASM, het is echt niet moeilijk hoor.

Verwijderd

Topicstarter
MaCe1337 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 22:58:
Voor PIC zijn er ook meer talen dan alleen ASM
PIC heeft o.a. basic, C en een pascal-achtige, JAL.

Ik ben zelf net begonnen met PIC's en op een PIC16F628A aan het klooien, en ik ben er een dag mee bezig geweest en ik had al looplichtjes en knipperlampjes en input via knopjes etc...
Ook had ik 2 gemultiplexte 7segments displays en had ik daar een teller van gemaakt etc..

Dit alles in ASM, het is echt niet moeilijk hoor.
Nee dat weet ik, ik wil later denk ik ook wel ASM gaan leren, alleen ik vind het nu te lastig. Bij Basic heb ik dan gewoon veel meer lol. De mogelijkheden zijn alleen beperkter. :)
Dat weet ik, maar mijn probleem daarmee heb ik al in de startpost uitgelegd :p

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:42
Ik zou gaan voor een ATMEGA. In het begin zijn de "kleine" AVR-'s nog wel voldoende, maar als je echt enthousiast wordt loop je als snel tegen de limiet.

Sites zijn er genoeg te vinden. Als je niet teveel tijd wil besteden aan het zoeken naar fatsoenlijke HW, kijk dan eens op E-Bay. Daar heb je voor ongeveer 25,- EUR een leuk AVR bordje, incl. programmer en SW.

Je kunt ook zelf een programmer bouwen, maar dit kan uiteraard ook mis gaan als je eea verkeerd doet (opblazen seriele poort etc.). Verder werken veel (seriele) programmers niet op een laptop.

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 13:49
[AVR] ISP programmers
[AVR] Newbie krijg input niet aan de gang

even wat linkjes waar ook een hoop in besproken wordt. De keus tussen PIC en AVR moet je zelf maken, en zo te zien heb je die al gemaakt, je zegt te gaan voor AVR. Beide systemen hebben hun eigen voor- en nadelen, maar in mijn opinie zijn de AVR's net wat uitgebreider en eenvoudiger te begrijpen, maar nogmaals dat is mijn opinie.

Beide zijn in C of Basic te programmeren. Ik heb wel eens wat met Bascom gedaan, en de voorbeelden die erbij zitten zijn zeer duidelijk. PWM aan/uit pulserend ledje was in no-time gemaakt.

Inspiratie nodig voor projecten? kijk eens op http://www.tuxgraphics.org

btw: je zegt niet met BASCOM te willen werken voor de AVR maar wel met basic voor de PIC??? Ik zou het gewoon op C houden, er zijn zat tutorials op internet te vinden, dus dat moet geen probleem zijn. Je kan Bascom overigens gratis als probeerversie downloaden. Je bent dan gelimiteerd tot 2K code, maar dat is in het begin zeker genoeg lijkt me. Verder: welke AVR's:
ATtiny2313 en de ATmega88 om te beginnen. Ik koop ze ook op samenkopen.net. Wel goedkoop, maar je moet even wachten voordat ze er zijn...

In ieder geval succes met je nieuwe hobby!

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• Paul
  • Registratie: September 2000
Rowwan schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 08:00:
Ik zou gaan voor een ATMEGA. In het begin zijn de "kleine" AVR-'s nog wel voldoende, maar als je echt enthousiast wordt loop je als snel tegen de limiet.
Dat hangt helemaal van je project af. Ik heb dingen met een 64 pin ATmega 3250 (vooral omdat het prijsverschil tussen een simpelere chip + een zooi shiftregisters en de grotere chip zeer klein was, en dit veel makkelijker programmeren is) gemaakt maar ook met ATtinys, gewoon omdat ik minder pinnetjes en functies nodig had.

Voor iets dat 32 inputs multiplext naar een 8x8 duo color led-matrix heb je meer pinnetjes nodig dan een RGB-led serieel aansluiten aan een master, maar dingen als ADC, UART, timers, hardware PWM kanalen, de meeste tiny's hebben het toch wel.

Daarnaast kun je iets dat op een tiny werkt vaak met nul of hele minimale aanpassingen aan de C-code op een mega laten draaien, en andersom (mits je uiteraard geen hardware dingen gebruikt die de andere chip niet heeft). Zomaar beweren dat je al snel tegen een limiet aan zit gaat me dus veel te ver :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

* Janoz gaat binnenkort ook beginnen. Ik heb samen met wat oud collega's een arduino besteld. Voordeel hiervan is dat het allemaal rond open source gebouwd is waardoor je naast gratis devtools ook een grote community hebt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:42
Paul, het hangt zeker van je project af, maar TS heeft geen doel op zich.De AVR zal waarschijnlijk steeds hergebruikt woden om iets nieuws te proberen. Het is makkelijk om er dan meteen maar eentje te nemen waar je ook wat meer code in kunt zetten.

• Loy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 13:46

Loy

Zelf ben ik enkele weken zelf echt met microcontrollers begonnen. Vorig jaar voor het eerst mee in bezig geweest, in een school project. Toen aan het stoeien geweest met een 8051, en daar PWM en een cruise control mee gewmaakt.
Daarna ben ik enkele weken geleden begonnen aan een project, waarmee via een website een webcam over 2 assen konden besturen. Heel origineel!
Dat had ik gemaakt met een STK500 starterkit, die ik van school (Avans mechatronica in Breda) kon lenen.
Daarvoor ha dik nog nooit met een AVR gewerkt, maar in 3-4 weken was ik helemaal klaar, inclusief serversoftware in Python met cherrypy.

Ik moet zeggen: het feit dat je meteen kan testen of iets werkt met je ledjes, omdatje weet dat de HW goed is, werkt erg fijn.

Zelf wil ik binnenkort een Arduino kopen.

Chaos is more logic than you understand

Verwijderd

Je bent dan gelimiteerd tot 2K code
Is inmiddels 4 K :)

Tutorials voor Bascom

http://www.qsl.net/pa3ckr/

http://www.mcselec.com/in...task=view&id=74&Itemid=57
Pagina: 1