achteraf raid 0 toevoegen (kan dat?)

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Harry_180
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-07-2024
(jarig!)
Hallo,

Omdat ik moest wachten op mijn extra HD's heb ik vista reeds geinstalleerd op de WD raptor die ik wel al had. Nu wil ik graag 2 samsung hd's in raid 0 installeren.

Tot dusver lukt mij dit niet.

Met raid tool de 2 samsungs tot raid 0 gemaakt, in bios settings van ide naar raid gezet natuurlijk, maar comp start nu niet op.

Ik heb natuurlijk iets fout gedaan. Alle input is welkom.

TIA
Harry

[GoT]Gasoline#2396

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 22:21

Swaptor

Java Apprentice

Het lijkt er op dat je je raid-array nu dus als boot-array hebt ingesteld.
Je moet in je bios dus even de boot-volgorde aanpassen.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-02 22:16
Harry_180 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 16:38:
Hallo,

Omdat ik moest wachten op mijn extra HD's heb ik vista reeds geinstalleerd op de WD raptor die ik wel al had. Nu wil ik graag 2 samsung hd's in raid 0 installeren.

Tot dusver lukt mij dit niet.

Met raid tool de 2 samsungs tot raid 0 gemaakt, in bios settings van ide naar raid gezet natuurlijk, maar comp start nu niet op.

Ik heb natuurlijk iets fout gedaan. Alle input is welkom.

TIA
Harry
Achteraf raid 0 toevoegen op de schijf waar je reeds al iets heb geïnstalleerd werkt niet, tenzij je al van te voren heb gekozen voor raid voorbereidingen in de bios. Als ik uit bericht op maak, is dit niet zo.
Nu dat je de bios om het gezet van ide naar raid, ziet windows/bios je HD anders. Oftewel Vista kan niet meer opstarten.
De enige manier is om de schijven in raid 0 te zetten, deze te initialieseren en opnieuw vista installeren.

Succes.

Laurens-Jan Merkx

• Harry_180
(jarig!)
was ik vergeten te schrijven, ik had ook de boot volgorde aangepast.

Dus dat is het helaas niet
Harry

[GoT]Gasoline#2396

• Harry_180
(jarig!)
okay, Vista new install en het werkt !!

Bedankt voor alles.

Harry

[GoT]Gasoline#2396

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Bij mijn mobo geldt: als je de controller op "RAID" zet, heb je andere drivers nodig dan als je chipset in "ACHI" of "IDE" draait.

Zul je dus via een instalatiecd moeten doen: F6 bij setup, drivers voor de RAID laden en herinstaleren. Zolang je niet formatteert blijft de data bewaard.

*edit: :) goed dat het werkt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rainmaker op 08-11-2007 17:43 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Rainmaker: hij had een losse disk met data erop. Hij wilde die data behouden en er een RAID0 van maken, wat dus niet kan. Nu hij een RAID0 heeft aangemaakt, is de data op die ene schijf effectief verloren gegaan, en kun je dus niet meer toegankelijk krijgen via de RAID0 array.

Enige oplossing is dus idd opnieuw installeren, wat hij nu ook gedaan heeft. Ik geloof dat Intel Matrix RAID een uitzondering vormt, waarbij het wel mogelijk is je losse disk naar RAID0 te converten, hoe precies weet ik niet, ik heb het ergens gelezen.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 17:50:
Rainmaker: hij had een losse disk met data erop. Hij wilde die data behouden en er een RAID0 van maken, wat dus niet kan. Nu hij een RAID0 heeft aangemaakt, is de data op die ene schijf effectief verloren gegaan, en kun je dus niet meer toegankelijk krijgen via de RAID0 array.
Ik had het anders begrepen:

3 schijven

1 single (OS / boot)
2 in RAID0 (data)

RAID0 wordt wel herkend, maar doordat de chipset nu in RAID modus staat, wordt de boot schijf tijdens het laden van de Windows kernel niet meer herkend.

Andere oplossing was geweest; terugzetten naar ACHI, booten, backupen, naar RAID en setup met RAID driver starten.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Ah.. ja ik denk dat je gelijk hebt. :)
Pagina: 1