Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[.NET 3.0] Framework nodig op client bij webapp?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel zit ik in de analyse fase van een project.
Ik bekijk of framework 3.0 mogelijkheden beschikt die interessant zouden kunnen zijn.

Wat me verontrust is het volgende:

"In Web-based applications that rely on .NET Framework 3.0 features, the .NET Framework might need to be downloaded and installed on the user's computer."

(bron: http://msdn2.microsoft.co....aspx#deploywinfx_topic10)

Dit vind ik best raar. Ik dacht altijd dat webapplicaties al het werk server-side doen en gewoon good-old html en javascript doorsturen naar de client.

De minimum eisen van framework 3.0 zijn windows XP of Vista, ik hoef je niet te vertellen dat elke PC in ons netwerk hier al op draait..
zou dit grote problemen opleveren?
Ik vind het woordje "Might" wel heel vaag in die tekst.
Wanneer dien je het dan effectief geinstalleerd te hebben op de client?
Welke functionaliteit vereist client side installatie?
Iemand enig idee?

Algemene indrukken/meningen over framework 3.0 zijn uiteraard meer dan welkom

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:26

TeeDee

CQB 241

Lijkt me een raar iets. Dat zou inhouden dat alle systemen welke _geen_ .Net 3.0 (OS X, Linux etc.) kunnen installeren je website gemaakt in .Net 3.0 niet zouden kunnen bezoeken.

Het enige wat afaik clientside uit .Net komt rollen zijn de diverse Javascripts. Dat lijkt me redelijk platformonafhankelijk (hoewel dit niet altijd opgaat, maar dat is meer de meuk aan gegenereerde JS bestanden).

Verdere tips/tricks mbt 3.0 kan ik je niet geven, daar ik te weinig in de materie zit.

Wel zou je je af kunnen vragen waarom je specifiek voor 3.0 zou moeten gaan. 2.0 zou al kunnen voldoen, waarna je altijd later kan opschalen naar 3.0

je topic titel dekt nu niet echt de lading, je wil eigenlijk weten waarom je voor 3.0 zou moeten gaan, en dat is nu niet echt een 'vraagje' :).
Wat afaik ook al door het Mono-project aangepakt is. Was er trouwens ook al niet een OS X variant EN is MS bezig aan een *nix versie? > Moonlight dus.

[ Voor 43% gewijzigd door TeeDee op 08-11-2007 14:38 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:20

voodooless

Sound is no voodoo!

Doelen ze niet gewoon op Microsoft Silverlight spul?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Wat voodooless al zegt en volgens mij wordt er zelfs het hosten van applicaties in de browser bedoeld.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:35

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik heb de titel aangepast naar iets wat de lading beter dekt. Volgende keer zelf ietsje beteer je best doen;).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op donderdag 08 november 2007 @ 14:39:
Ik heb de titel aangepast naar iets wat de lading beter dekt. Volgende keer zelf ietsje beteer je best doen;).
Ik had het gezien (na mijn submit uiteraard) maar ik bleek niet in de mogelijkheid om zelf de titel nog te editen achteraf, mijn excuses hiervoor

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2007 16:00 ]

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik denk dat het idd over silverlight gaat zoals voodooless aangeeft. Ik heb verschillende web-applicaties op het 2.0 framework gemaakt en die draaien ook perfect op platformen zonder het .net framework.

3.0 is in feite hetzelfde als 2.0 alleen met wat extra libraries erbij. Kan me dus niet voorstellen dat je daar het .net framework voor op de client nodig hebt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Topicstarter
Met andere woorden in een asp website mag er geen gebruik gemaakt worden van WPF controls ( indien de clients geen framework 3.0) hebben staan?

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 09:06:
Met andere woorden in een asp website mag er geen gebruik gemaakt worden van WPF controls ( indien de clients geen framework 3.0) hebben staan?
Dat lijkt me logisch. Hoe wil je een WPF control weergeven in een browser zonder daar een plugin voor te installeren.

Je moet daar natuurlijk gewoon de ASP.NET controls voor gebruiken aangezien die naar HTML renderen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Ik denk dat het over de XAML Browser APplications (XBAP) gaat, dit is weer net iets anders dan Silverlight... al gebruiken ze deels dezelfde bestanden voor de weergave enzo (.xaml)

We are shaping the future

Verwijderd

Topicstarter
Even een uitbreidend vraagje...
maakt sharepoint 2007 default gebruik van die WPF?
met andere woorden moeten alle clients daar ook 3.0 geinstalleerd voor hebben?

Ik weet dat WPF mogelijk is met sharepoint, maar gebruikt het het ook default?

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
De clients hebben niet versie 3 van .NET framework nodig. Volgens mij de server ook niet, tenminste ik kan me niet herrinneren dat ik die mee geïnstalleerd heb.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43
Lijkt me niet, bij Net2.0 had alleen de server IIS6 nodig om de webapp te draaien (en mogelijk ook .Net2.0 maar .Net is juist transparant voor webapps (dat is het mooie) het lijkt me niet dat ze dit voor 3.0 gaan veranderen, maar harde bronnen heb ik helaas niet.

~ Mijn prog blog!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-11 07:55

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 08:57:
Even een uitbreidend vraagje...
maakt sharepoint 2007 default gebruik van die WPF?
met andere woorden moeten alle clients daar ook 3.0 geinstalleerd voor hebben?

Ik weet dat WPF mogelijk is met sharepoint, maar gebruikt het het ook default?
Wil je alleen WSS draaien of ook MOSS? WSS alleen zal geen sowieso geen WPF componenten bevatten uiteraard. Het is, als je toch aan het analyseren bent momenteel, best de moeite waard om te bedenken of je alleen WSS wilt gebruiken, of ook MOSS wilt inzetten.

Voor de volledigheid:

WSS - Windows Sharepoint Services. Basis services voor beheren van document, todo-lijstjes enzovoort.
MOSS - Microsoft Office Sharepoint Server. Microsoft's implementatie van WSS in een website.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Pagina: 1