Vista Home, Outlook XP en Exchange 2000 op AD 'n goede combi

Pagina: 1
Acties:
  • 1.278 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• edjekroketje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-02 15:31
Achter de topictitel hoort eigenlijk nog een vraagteken maar dat paste helaas niet meer

Situatie: Active directory met Exchange 2000 server. Werkt prima met de clients lokaal. Via VPN willen we ook bestanden kunnen openen en de mail kunnen lezen, liefst via Outlook (XP).

De laptop die we daarvoor willen gaan gebruiken heeft Windows Vista Home, en Office XP geinstalleerd. Het verbindinkje instellen was geen probleem, het instellen van Outlook ook niet. Alleen haalt Outlook de mailtjes naar zijn lokale Outlook bestand en verwijderd ze vervolgens van de server waardoor ze op de werkplek niet meer te lezen zijn.

Mijn vragen:
- Is het mogelijk om de rechtstreeks de mail vanf de Exchange server te lezen met deze combinatie van software?
- Zijn er andere methoden om de mail in ieder geval niet van de server te laten verdwijnen en de mailbox op de laptop automatisch te laten bijwerken naar de situatie zoals die op de server staat, dus ook wanneer een bericht op de server wordt verwijderd uit de Inbox.
- Een andere vraag is de VPN verbinding. Is het mogelijk om een batchbestandje te starten zodra de verbinding gerealiseerd is? Op deze manier zouden we de noodzakelijke shares kunnen verbinden.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-02 22:05

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat voor Outlook is makkelijk te realiseren. Je stelt in Outlook een map in waar hij alle bestanden neer moet zetten, net zoals bij Outlook Express dat kan. Deze zet je in een share op de Exchange server (of andere server). Je zou een mapping kunnen maken om het makkelijker toegankelijk te maken.

Voor je batch bestand, heb je Google, GoT search en de MS KB al doorzocht? Je had je vraag voor Outlook ook op google kunnen vinden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• edjekroketje
OK, ik kon mijn specifieke vraag niet vinden,dat ligt misschien aan mijn zoekkwaliteiten, dat kan. Dank voor het antwoord overigens.

Mijn bedoeling was om met de laptopoutlook op dezelfde manier in de gebruiker z'n Exchange database te komen als de PC die netjes in het domein hangt en dus een Profesional versie van Windows draait, waar de laptop het met Vista home moet redden. Op die manier zie je niet alleen de inbox, maar ook alle mappen en de agenda van de gebruiker en heb je toegang tot de publieke mappen van de Exchange server.

Ik ga eens googelen naar de batchaftrap na VPN verbinding gemaakt te hebben, maar heb jij daar ervaring mee?

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Is Outlook Web Access niet veeeeeel makkelijker?

No production networks were harmed during this posting

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-02 22:05

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Outlook Web Access is pas sinds Exchange 2003 beschikbaar, gaat dus niet op.

Ervaring met VPN heb ik niet. Scripten met batchfiles evenmin.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• edjekroketje
Is Outlook Web Access niet veeeeeel makkelijker?
Zeker, helaas gaat die vlieger niet helemaal op! Zie hieronder.

Ervaring met VPN heb ik niet. Scripten met batchfiles evenmin.
Eerst maar eens overleggen hoeveel moeite we nog in deze bijna 7 jaar oude meuk gaan stoppen... Misschien is een update naar Server 2003 zeer aan te bevelen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hero Of Time schreef op donderdag 08 november 2007 @ 16:09:
Onzin, 2000 heeft ook OWA. Sterker nog, OWA2003 in basic formaat is bijna hetzelfde als de OWA van Exchange 2000.

Maar goed, met Home varianten kom je sowieso al in de problemen als je met Exchange + Outlook wil babbelen :)
Volgens mij probeer je nu namelijk alleen POP3 en geen MAPI.
(Anders zouden je mails niet van de server verdwijnen, of je hebt niet de MAPI mailbox als aflever locatie gekozen maar een al bestaand Outlook pst bestand).

Voor het gebruik van de MAPI Exchange Postbus moet je namelijk aanmelden met je domain gegevens voor die useraccount+mailbox, en ik vrees dat je die credentials met een Home variant niet kan laten opslaan.

Ik zou dan ook eerder geneigd zijn ook de laptop van een Professional/Business OS te voorzien, naast een upgrade naar een modernere servervariant.

VPN scripten is niet zo ingewikkeld, daar heb je onder andere Rasdial voor (al sinds Windows 2000 standaard in NT varianten goed te gebruiken).

code:
1
2
3
4
5
6
7
C:\Windows\system32>rasdial /?
USAGE:
        rasdial entryname [username [password|*]] [/DOMAIN:domain]
                [/PHONE:phonenumber] [/CALLBACK:callbacknumber]
                [/PHONEBOOK:phonebookfile] [/PREFIXSUFFIX]

rasdial [entryname] /DISCONNECT

Stop daar een simpele net use meukee achter en klaar ben je.

[ Voor 19% gewijzigd door alt-92 op 09-11-2007 02:50 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• edjekroketje
alt-92 schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 02:46:
[...]

Onzin, 2000 heeft ook OWA. Sterker nog, OWA2003 in basic formaat is bijna hetzelfde als de OWA van Exchange 2000.

Maar goed, met Home varianten kom je sowieso al in de problemen als je met Exchange + Outlook wil babbelen :)
Volgens mij probeer je nu namelijk alleen POP3 en geen MAPI.
(Anders zouden je mails niet van de server verdwijnen, of je hebt niet de MAPI mailbox als aflever locatie gekozen maar een al bestaand Outlook pst bestand).

Voor het gebruik van de MAPI Exchange Postbus moet je namelijk aanmelden met je domain gegevens voor die useraccount+mailbox, en ik vrees dat je die credentials met een Home variant niet kan laten opslaan.

Ik zou dan ook eerder geneigd zijn ook de laptop van een Professional/Business OS te voorzien, naast een upgrade naar een modernere servervariant.

VPN scripten is niet zo ingewikkeld, daar heb je onder andere Rasdial voor (al sinds Windows 2000 standaard in NT varianten goed te gebruiken).

code:
1
2
3
4
5
6
7
C:\Windows\system32>rasdial /?
USAGE:
        rasdial entryname [username [password|*]] [/DOMAIN:domain]
                [/PHONE:phonenumber] [/CALLBACK:callbacknumber]
                [/PHONEBOOK:phonebookfile] [/PREFIXSUFFIX]

rasdial [entryname] /DISCONNECT

Stop daar een simpele net use meukee achter en klaar ben je.
O Dat RASdial ga ik zometeen testen. Het verhaal over een POP3 methode begreep ik ook al. Ik zal eens kijken o het wel met MAPI kan. Misschien is 't ook nog wel te realiseren met Windows mail (in Vista. Daar moet dan natuurlijk wel de MAPI ondersteuning inzitten. Ik vraag me af hoe dat met XP home zou gaan...

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Was het niet zo dat Vista Home niet in een domein gehangen/gebruikt kan worden? Dus dan ook niet via VPN.

[ Voor 4% gewijzigd door Falcon op 09-11-2007 08:26 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Maar je kan met de credentials van een domain user wel gebruik maken van resources (shares, printers) van een Domain.
Dus ook over een VPN.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:25
Je kunt met Vista Home met een outlook client gewoon verbinden naar een Exchange server. Je moet bij het starten van Outlook wel je credentials opgeven, maar daarna werkt het zonder problemen.

Verwijderd

En just for the record OWA zat al in Exchange 5.5 :) Als je Exchange 2003 had gedraaid had je nog kunnen kijken naar RPC over HTTP trouwens, maar die vlieger gaat niet op :)

Verwijderd

Als de mail naar de pc wordt gehaald, heb je waarschijnlijk als bezorglokatie een persoonlijke map.
Je moet bij de bezorglokatie de postbus op de server opgeven dan blijven de mailtjes bewaard op de server.

• edjekroketje
Het werkt. Een VPN verbinding en meteen je NET USE meuk gaat prima in een batchfile met o.a. RASdial
Outlook doet nu na opnieuw instellen ook wat hij moet en hoe hij het moet doen. Gelukkig geen mailopslag in een lokaal PST bestand.
Pagina: 1