Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Huidige werkgever wil verdiende bonus niet uitbetalen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:06
Op moment van schrijven heb ik een meningverschil met mijn huidige werkgever over de verdiende bonus over 2007. Ik wil graag weten hoe sterk ik sta.

Aan het begin van het jaar is er gezegd dat iedere werknemer een bonus kan verdienen, deze zou variabel zijn van 3 tot 8%. Deze bonus zou dan gaan over winstuitkering van dat jaar. Als er dus winst gemaakt is, zou je dus je persoonlijk verdiende bonus uitgekeerd worden. Die percentages voor de persoonlijke bonus kon je verdienen met bijvoorbeeld 'aantal examens', 'declarable uren', etc.

Het is bij mijn werkgever zo dat er een handboek is, hierin staan allemaal personeelszaken. Deze krijgt iedereen als die in dienst komt. Wel worden wijzigingen constant doorgevoerd in de versie die mijn baas heeft. Deze bijgewerkte versies worden nooit aan de medewerkers gegeven, sterker nog hij staat ook niet op het intranet. Alleen nieuwe mensen krijgen de laatste versie bij indiensttreding.

Aan het einde van het jaar ga ik mijn werkgever verlaten, en nu doet hij er alles aan om mij die bonus niet te hoeven geven. Nu blijkt dat er nieuwe regels in het handboek gezet zijn. Aan het begin van het jaar is (blijkbaar) alleen de verdeling van de percentages in het handboek gezet. Toen ik aangaf dat ik uit dienst ging, en vroeg hoe dat nu met mijn bonus ging zijn er extra regels aan het handboek toegevoegd. Waaronder deze hele nare voor mij:

'De bonus wordt uitbetaald de maand volgend die waarop de jaarcijfers van het voorgaande boekjaar bekend zijn en de medewerker die betreffende maand op de loonlijst staat van ....'

Nu heb ik een aantal vragen waarop ik denk misschien als nog recht te hebben op die bonus:
1)Een winstuitkering en bonus gaan toch over een heel boekjaar. Dan kan de werkgever het toch niet eisen dat je in februari nog op loonlijst staat? Dan had die ook bijvoorbeeld kunnen eisen dat je het jaar erop in september nog op de loonlijst staat.
2)Die regels over die bonus worden dus zo maar toegevoegd door mijn baas, als blijkt dat er weer een nieuwe kwestie speelt. Hierdoor maak je dus als werknemer geen schijn van kans.
Mag dit zo allemaal? Als je dus een nieuwe versie van het handboek wil hebben, moet je er zelf elke maand om vragen.

Wat denken jullie hierover. Ik krijg hier echt een naar gevoel van namelijk. Simpel omdat ik dus het gevoel heb dat ik gewoon genaa** word.

Bedankt.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
volgens mij is het zo als er dingen eenzijdig toegevoed worden dat die dan niet geldig zijn. Maar ik wordt niet gehinderd door kennis van zaken dus ik kan het ook mis hebben.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

Lastig.. als ik jou zo hoor dan is die bonus niet contractueel vastgelegd. Dat handboek, hoe komt dat tot stand? Is er een MR of OR die daar zijn accoord over moet geven? In principe is een bonus nooit een 'recht' zolang het niet contractueel is vastgelegd maar eerder een 'gunst' van de werkgever. Ik kan me goed voorstellen dat hij je niet extra wil gaan belonen als je er toch tussenuit knijpt.

Hier vind je een hoop info: http://www.arbeidsrechter.nl/h/h16.htm

Wordt er in je arbeidscontract naar het handboek verwezen?
Drie voorwaarden wil eenzijdige wijziging van het reglement mogelijk zijn:
A. Het reglement is in de arbeidsovereenkomst van toepassing verklaard.
B. De arbeidsovereenkomst geeft aan de werkgever de bevoegdheid om de arbeidsvoorwaarden in het reglement aan te passen.
C. De redenen voor deze veranderingen zijn dusdanig zwaarwegend, dat het belang van de medewerker moet wijken.
Als het echt eenzijdige wijzigingen zijn geweest dan lijkt het me niet dat ze voldoen aan C. Misschien ook niet aan A en B?

[ Voor 47% gewijzigd door FaceDown op 08-11-2007 13:51 ]

Groetjes, FaceDown.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 16:50

Glewellyn

is er ook weer.

Het is heel gebruikelijk dat je ten tijde van het uitkeren van de bonus nog in dienst moet zijn om in aanmerking te komen om deze uitbetaald te krijgen.

Of de wijzigingen in deze aanvulling op de arbeidsvoorwaarden gewijzigd mogen worden is nogal afhankelijk van wat er in jouw arbeidsovereenkomst staat. Meestal staan de individuele zaken in het arbeidscontract en de collectieve zaken in de aanvulling. In jouw arbeidsovereenkomst staat of de aanvulling zonder jouw tussenkomst gewijzigd mag worden. Mag dat niet, dan kan je jouw bonus opeisen.

*zucht*

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Is het tevens niet zo dat een bonus zoals de naam al zegt een bonus is? Maw misschien dat er een reden is om jou geen bonus te geven (jou opstap in dit geval). Het is ietwat kinderachtig dat je niet in aanmerking komt maar ook goed begrijpbaar van zijn kant uit. Waarom een bonus aan iemand geven als die toch vertrekt.

• GAEvakYD
De bonus is pas sinds dit jaar, eerder was het een vaste winstuiterking van 5%. Mijn baas de winstuitkering dus variabel gemaakt en dit de bonus genoemd. Op deze manier ondoet hij zich dus ook van de verplichting om wel die 5% winstuikering te moeten betalen, dat was die anders wel verplicht geweest.

Aangezien het bedrijf onder de 50 man zit, hebben wij geen OR of MR.

Er staat in mijn contract de volgende link naar het handboek:

In aanmerking nemende:
-dat ondergetekende met ingang van ** een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd wensen aan te gaan op basis van de volgende voorwaarden en afspraken;
-dat op deze overeenkomst van toepassing zijn de voorwaarden uit het handboek Arbeidsvoorwaarden *NAAM BEDRIJF*, waarvan de werknemer bij het sluiten van de overeenkomst een exemplaar heeft ontvangen.

[ Voor 10% gewijzigd door GAEvakYD op 08-11-2007 14:10 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 16:50

Glewellyn

is er ook weer.

GAEvakYD schreef op donderdag 08 november 2007 @ 14:08:
-dat op deze overeenkomst van toepassing zijn de voorwaarden uit het handboek Arbeidsvoorwaarden *NAAM BEDRIJF*, waarvan de werknemer bij het sluiten van de overeenkomst een exemplaar heeft ontvangen.[/i]
Dan wordt de volgende stap jouw versie van het handboek Arbeidsvoorwaarden door te nemen, en te kijken of daarin bepalingen zijn opgenomen over hoe deze arbeidsvoorwaarden gewijzigd mogen worden.

*zucht*

Verwijderd

Ik ben geen expert op dit gebied, maar het lijkt me dat, los van de vraag of je baas de voorwaarden eenzijdig mag wijzigen, hij de werknemers er wel van op de hoogte moet stellen als hij dat doet.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Glewellyn schreef op donderdag 08 november 2007 @ 14:21:
[...]

Dan wordt de volgende stap jouw versie van het handboek Arbeidsvoorwaarden door te nemen, en te kijken of daarin bepalingen zijn opgenomen over hoe deze arbeidsvoorwaarden gewijzigd mogen worden.
Nee, zie mijn eerdere post. Hij is niet bevoegd om het reglement eenzijdig te wijzigen.

TS, ik zou aan de hand van mijn eerdere post de juiste wetteksten (www.wetten.nl) erbij zoeken en je baas hiermee confronteren. In principe geldt nog altijd het handboek zoals jij dat ontvangen hebt bij je indiensttreding. Ik zou hem aan de regels die hierin staan houden. Heb je rechtsbijstandverzekering?
Het reglement werkt door in de individuele arbeidsovereenkomst. Hierdoor kan de medewerker of de werkgever nakoming van de arbeidsovereenkomst vorderen, wanneer de werkgever of medewerker het reglement niet naleeft. Als de werkgever een wijziging van deze arbeidsvoorwaarden wenst, dan dient hij hierover overeenstemming te bereiken met iedere medewerker (art 7:613 BW).
Bron: Pagina die ik eerder gaf.

[ Voor 23% gewijzigd door FaceDown op 08-11-2007 14:40 ]

Groetjes, FaceDown.

• GAEvakYD
Ik heb inderdaad een rechtsbijstandverzekering, daar ga ik dan ook zeker gebruik van maken. Maar dat ga ik denk ik pas doen als ik mijn laatste salarisbetaling binnen hebt. Dat duurt nog 1.5 maand.

Waar ik nu nog wel aan dacht is dat natuurlijk de regel van de bonus aan het begin van mijn contract niet in het handboek stond. Kan de rechter dan niet zeggen dat dat handboek dus voor mij geld. Dus dat ik überhaupt geen recht heb op Bonus, want dat bestond toen nog helemaal niet. Ik kan denk ik niet zeggen dat ik het met de eerste wijziging(toevoeging bonus) wel mee eens ben, en de tweede (de extra dubieuze regel) niet. Ik heb net gekeken in het handboek van toen. De oude winstuitkering regel heeft mijn baas dus heel slim niet in het handboek van toen vermeld.

Wel heb ik allemaal mailtjes en presentaties van mijn baas waarin de bonus uitgelegd word, allemaal zonder die ene extra regel.

[ Voor 14% gewijzigd door GAEvakYD op 08-11-2007 15:26 ]

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

GAEvakYD schreef op donderdag 08 november 2007 @ 15:13:
Ik heb inderdaad een rechtsbijstandverzekering, daar ga ik dan ook zeker gebruik van maken. Maar dat ga ik denk ik pas doen als ik mijn laatste salarisbetaling binnen hebt. Dat duurt nog 1.5 maand.

Waar ik nu nog wel aan dacht is dat natuurlijk de regel van de bonus aan het begin van mijn contract niet in het handboek stond. Kan de rechter dan niet zeggen dat dat handboek dus voor mij geld. Dus dat ik überhaupt geen recht heb op Bonus, want dat bestond toen nog helemaal niet. Ik kan denk ik niet zeggen dat ik het met de eerste wijziging(toevoeging bonus) wel mee eens ben, en de tweede (de extra dubieuze regel) niet. Ik heb net gekeken in het handboek van toen. De oude winstuitkering regel heeft mijn baas dus heel slim niet in het handboek van toen vermeld.

Wel heb ik allemaal mailtjes en presentaties van mijn baas waarin de bonus uitgelegd word, allemaal zonder die ene extra regel.
In principe is het natuurlijk niet zo dat wanneer je instemt met 1 wijziging (al dan niet stilzwijgend), je automatisch instemt met alle toekomstige wijzigingen.
Ik denk dat je baas voor de rechter geen schijn van kans maakt. Maar bespreek het eens met je rechtsbijstandsverzekering. Zorgen dat je zelf goed op de hoogte bent kan geen kwaad, want die gasten van de rechtsbijstand zijn vaker ook liever lui dan moe.

Groetjes, FaceDown.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Kun je versies van het handboek verzamelen net voor en net na de wijziging? Als je dan ook nog aan kan tonen dat jouw mededeling van je ontslag in die tussenliggende periode valt dan heb je een vrij sterke zaak om willekeur aan te tonen.

Het eenzijdig aanpassen van arbeidsvoorwaarden gaat al ver (maar is niet per definitie onmogelijk), maar willekeur gaat nog een flinke stap verder. Even babbelen met wat juridische bijstand kan waarschijnlijk geen kwaad :)

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 08-11-2007 15:57 ]

Pagina: 1