MacOSX partitie verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• JvdS
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-11-2025
Na installatie van een mac OSX versie (ja, oke, dat mag niet) heb ik problemen met zowel een SATA harddisk als een IDE harddisk.
Beiden zorgen ervoor dat de pc vastloopt tijdens het booten. Ik kan zelfs de bios niet meer in!
Weet iemand een manier waarmee ik de harddisks weer leeg krijg en XP terug kan installeren?
Als ik een schone harddisk erin doe + zo'n verkeerde, dan boot de computer ook niet.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

De BIOS staat volgens mij helemaal los van of je schijven werken.

Al ram je heel hard met een hamer op je schijven, je PC moet eigenlijk altijd kunnen POST'en.

Als je 1 schijf loskoppeld en met de andere probeert te booten, ziet je BIOS dan de schijf die je hebt laten zitten?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• JvdS
Als er alleen zo'n harddisk (met een rare partitie) in de pc zit, dan wordt de harddisk wel herkend, maar vervolgens blijft de pc hangen op dat beeld (en komt dus niet door de bios check heen). Control-Alt-Delete geeft geen bios toegang.

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Je bedoelt dat er dan geen OS meer word geladen?

Dus je schijven zijn bekend in de BIOS? (waar je trouwens normaal gesproken inkomt met "delete" niet met "ctrl-alt-delete").

Verder: download een live-cd, bijvoorbeeld Knoppix

Als knoppix gestart is, kun je als het goed is een tooltje (gparted, zit ergens in het menu) starten om je schijf opnieuw te partitioneren.

Als je het niet kunt vinden, post dan even, het kan ook via een terminal.

• JvdS
Nee, ik bedoel dat ik zelfs de bios niet in kan komen. Bij het opstarten blijft de pc hangen op het moment dat je een overzicht krijgt van de master en slaves. Hij geeft de harddisks goed aan, maar gaat niet verder met opstarten. Dit is pas gekomen nadat ik die installatie van osx heb gedaan. Probleem is nu: hoe haal ik die partitie weg? Met knoppix dacht ik inderdaad een oplossing te hebben, maar hij blijft hangen, dus dat is het grote probleem. Met een magneet de harddisk wissen, zou dat een oplossing zijn?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Kom je wel in de BIOS zonder dat die schijven aangesloten zijn?

Zo niet, dan zijn toevallig die schijven juist nu kapot gegaan...

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Nou snap ik m :)

En 1 schijf tegelijk? T kan niet zo zijn dat je BIOS zich bemoeid met het type partities op de schijf... Lijkt me dat er "gewoon" een schijf kapot is...

Schijven losgooien, dan in de BIOS "autodetect" naar "manual" zetten en je schijven instellen is misschien ook nog het proberen waard.

• JvdS
pinockio schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 10:27:
Kom je wel in de BIOS zonder dat die schijven aangesloten zijn?

Zo niet, dan zijn toevallig die schijven juist nu kapot gegaan...
Ja, en met een andere harddisk die een fat32 of ntfs partitie bevat gaat het gewoon goed.

• JvdS
Ja, sorry. Het is lastig uit te leggen.
En 1 schijf tegelijk? T kan niet zo zijn dat je BIOS zich bemoeid met het type partities op de schijf... Lijkt me dat er "gewoon" een schijf kapot is...
1 schijf tegelijk werkt ook niet. En het lijkt me uitgesloten dat beide disks kapot zijn. Ze werkten allebei prima totdat ik die installatie deed, onafhankelijk van elkaar. De 1 is een SATA harddisk, de andere een IDE.
Schijven losgooien, dan in de BIOS "autodetect" naar "manual" zetten en je schijven instellen is misschien ook nog het proberen waard.
Ga ik vanavond proberen, bedankt voor de tip!

Verwijderd

Ja, zoiets heb ik ook ooit gehad, na experimenteren met dynamische partities in Windows 8)7 . Wel heel toevallig dat die schijf bij mij net kapot ging. Was dus ook niet zo, alleen de partitietabel was blijkbaar corrupt.

Wat bij mij hielp: schijf loskoppelen, dan kom je wel door BIOS heen, dan Live-cd starten, terwijl je in bootmenu zit schijven weer aankoppelen en gaan :). Linux herkent dan weer alles. Wat ik daarna deed was de schijf voor een stuk met nullen overschrijven maar dat is wel linke soep :). Je kunt bijvoorbeeld ook fdisk runnen en de partities weghalen of gewoon Linux vanuit die Live-CD installeren :).

Je kunt ook op die manier proberen Windows te installeren natuurlijk, alleen goede kans dat die er niks van snapt, maar wel het makkelijkst als er toch Windows op moet :).

Hmm, mocht het je toch lukken met die manuele BIOS-instelling, is deze post redelijk nutteloos :O

• JvdS
Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 21:02:
Wat bij mij hielp: schijf loskoppelen, dan kom je wel door BIOS heen, dan Live-cd starten, terwijl je in bootmenu zit schijven weer aankoppelen en gaan :). Linux herkent dan weer alles. Wat ik daarna deed was de schijf voor een stuk met nullen overschrijven maar dat is wel linke soep :). Je kunt bijvoorbeeld ook fdisk runnen en de partities weghalen of gewoon Linux vanuit die Live-CD installeren :).

Hmm, mocht het je toch lukken met die manuele BIOS-instelling, is deze post redelijk nutteloos :O
Dit werkt! Echt super bedankt!
Knoppix gedownload (blijft mooie distributie), sudo gparted gedaan. Vervolgens partities verwijderd.
Nogmaals bedankt, is een probleem waar ik al weken mee zat _/-\o_
Pagina: 1